גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

פיני מלכה הימר על פרויקט פינוי בינוי ענק בבת ים, והוא בטוח שזה ישתלם לו

פיני מלכה, מנכ"ל ומבעלי החברה המשפחתית מעוז דניאל, מקדם פרויקט פינוי בינוי של 560 דירות בחמישה מגדלים בבת ים ● במבצע משותף עם ארגון משרתי הקבע "חבר" נמכרו כבר רוב הדירות, ומלכה מקדם פרויקטים נוספים באזורי הביקוש ● "אנחנו מתכוונים להגדיל את החשיפה למשקיעים מוסדיים כדי להיכנס גם לתיירות וללוגיסטיקה", הוא אומר

פיני מלכה, מנכ''ל חברת מעוז דניאל / צילום: שלומי יוסף
פיני מלכה, מנכ''ל חברת מעוז דניאל / צילום: שלומי יוסף

כבר 30 שנה שחברת הבנייה המשפחתית מעוז דניאל בונה דירות. עד כה יזמה ובנתה כ-5,000 דירות בכל אזור המרכז. פרויקט הדגל שלה כעת הוא פרויקט פינוי בינוי בבת ים, The 5, שבו 560 דירות בחמישה מגדלים בני 29 קומות כל אחד, ברחוב כצנלסון בעיר. הפרויקט קיבל היתר באחרונה, ובקרוב יוחל בהריסה. לאחרונה גם קיבלה החברה השקעה בהיקף 80 מיליון שקל מהלמן אלדובי התחדשות עירונית, ועוד על כך בהמשך.

מעוז דניאל - חברה המשותפת לפיני מלכה ולאשתו רחל, וגם שלושת ילדיהם עובדים בה - נכנסה לפרויקט בבת ים כבר ב-2014, בנעליו של יזם אחר. "בת ים", מזכיר מלכה, "נמצאת היום בהייפ, אך לא תמיד היא הייתה שם".

מרבית הדיירים, ב-104 יחידות דיור, התפנו כבר, ובכדי לזרז את הבנייה, יצאה מעוז דניאל באחרונה במבצע משותף עם ארגון חבר, שבמהלכו שיווקה 400 יחידות דיור בתוך 48 שעות. בסה"כ שווקו עד כה כ-85% מיחידות הדיור. "בבת ים", אומר מלכה, "יש שילוב מצוין של תושבים שמגיעים לעיר מכל מיני מקומות, והנהלת עיר שמבינה שזה הכיוון, ודוחפת ונותנת אפשרות לעבוד. השילוב של אלו, והצורך של העיר לייצב את עצמה כלכלית - הכול קורה עכשיו והתנופה תימשך. יש שם הרבה מה לעשות, אך בת ים תהפוך להיות עיר מושכת, מצוינת ככל שהזמן יעבור. זה תהליך בלתי הפיך".

"בגוש דן יש ביקושים לדירות קטנות"

לעסקי הבנייה נכנס מלכה בשנות ה-90, שנות העלייה הגדולה מבריה"מ לשעבר. תוספת האוכלוסייה הצריכה בנייה מיידית של עשרות אלפי דירות, ורבים מהקבלנים החלו את דרכם באותו אירוע מכונן, שניצח עליו אריאל שרון ז"ל, כשר השיכון דאז. "ענף הבנייה", אומר מלכה, "עבר אז מבניית כ-15 אלף דירות בשנה להיקף של 100 אלף דירות. בתקופה הזו קמו השכונות הכי יפות במדינות: אשדוד על כל שכונותיה, הבנייה במערב ראשון. אני זוכר שעבדנו אז בדיונות, ומרוב חול בקושי מצאנו איפה אמור לקום הפרויקט".

בשנות ה-2000 נכנסה החברה גם לתחום היזמות, ואז הקימה יחידות דיור בכפר גנים בפתח תקווה, ראשל"צ וקריית גת. באותן שנים החלה גם ליזום פרויקטים של התחדשות עירונית ברמת גן ובראשל"צ. כעת היא בונה כ-800 יחידות במסגרת התחדשות עירונית ברמת גן ובבת ים, ומקדמת עוד אלפי יחידות בגוש דן, נס ציונה, ראשל"צ, חולון, גבעתיים.

בפרויקטים שלה, מרבה מעוז דניאל לשלב דירות קטנות, של 2 ו-3 חדרים. "בכל הערים בגוש דן", אומר מלכה, "יש ביקושים לדירות קטנות, גם בגלל תמהיל האוכלוסייה, וגם בגלל אילוצי מחיר. לא תבני דירות שני חדרים לאוכלוסייה החרדית, אבל כן לצעירים ולקשישים שחיים לבד ולא מעוניינים לעבור לדיור מוגן".

מעוז דניאל מקימה כעת בראשל"צ פרויקט של 400 דירות, כרבע מהן מיועדות להשכרה, בבניין אחד. זהו בניין המיועד לצעירים, ומוצעים בו גם שירותים שונים הרלוונטיים להם.
בפריפריה, לעומת זאת, לא נמצא את מעוז דניאל. האם זה מפני שאינם מאמינים בפריפריה? "אנחנו מאוד מאמינים בפריפריה", משיב מלכה, "ומאוד היינו רוצים לראות אותה סוגרת פערים. אני אישית, אוהב לעקוב מקרוב אחרי הפרויקטים ולכן אני לא מתרחק מהמרכז".

יש היום לדעתך מקום בארץ שבו קבלנים ייתקעו עם דירות?
"קשה למכור בפריפריה דירות לאנשים מהמרכז. בדרך כלל הדירות שם מיועדות לבני המקום".

למרות הקורונה, שהבהירה שאין הכרח להתגורר בקרבה למקום העבודה כי ממילא אפשר לעבוד מהבית?
"בסופו של דבר אנשים חזרו לאורחות החיים הרגילים. לא קרה בעפולה או במגדל העמק, למשל, משהו שפתאום מצדיק שאוכלוסייה תרצה לבוא להתגורר שם. מה עוד שלעיר ישנה קשה להתרחב מבחינת תשתיות. למרות זאת, אני באופן אישי לא בעד הקמת ערים חדשות. אין סיבה שטבריה לא תהיה אבן שואבת. היא תקועה, וזה לא צריך להיות ככה. צריך לבוא מישהו שייקח את הנושא הזה, ויהפוך אותה למקום פורח. מבחינת צדק חלוקתי, זה מה שנכון לעשות.

"למה עיר כמו תל אביב צריכה לגבות עשרות מיליארדים כל שנה היטלי השבחה ולא חושבים שצריך להעביר חלק מזה לפריפריה? בסופו של דבר תל אביב נהנית מהפריפריה: שירותים, תיירות פנים. המסים שמתקבלים בגוש דן צריכים להגיע לדעתי גם לערים שזקוקות לזה. אם אני הייתי ראש עיריית תל אביב, הייתי חולק עם טבריה היטלי השבחה. אנו אותה מדינה בסופו של דבר".

למרות כל זאת, בעיר חריש הוא דווקא מאמין. "חריש זו עיר שנמצאת במרחק סביר ממרכז הארץ, מה שמאפשר לה להיות דומה למודיעין, שתתפתח בה סביבת תעשייה ושירותים מסחריים בכל האזור ושתגיע אליה תנועת רכבות. היא תהפוך להיות עיר שנותנת שירותים מצוינים למי שגר בה. חריש היא סטארט-אפ בתחום הזה".

כמי ששימש כיו"ר ארגון הקבלנים ברמה האזורית (ראשל"צ והסביבה), הוא מעורב ציבורית, ומסביר שהמציאות שבה מדיניות משתנה חדשות לבקרים קשה מנשוא לקבלנים. "אנחנו משתדלים להתאים את עצמנו בכל פעם מחדש לאווירה ולמדיניות", הוא אומר, "בתקווה שמדיניות שרק החלה לא תשתנה באמצע הדרך. זה קרה לנו יותר מדי פעמים. הצעתי שיכינו הצעת חוק ויעבירו חקיקה, כך ששינוי מדיניות יהיה מחויב בהחלטה של מועצת העיר בלבד, שתראה דוח כלכלי שיבטא את הנזק הכלכלי שנגרם בעקבות שינוי מדיניות, ותתחייב לפיצוי כלכלי. זה ימנע מצב שבו נבחר ראש עיר חדש ומשנה הכול. זה ממש זלזול בכספי האנשים בעבודה ובהשקעה. בסה"כ אנשים רוצים לעבוד לפי המדיניות, ולכן ראוי שהנבחר החדש יהיה צנוע וינהג בצורה מכבדת, במקום לומר שכל מה שנעשה לפניו לא טוב ולבטל".

"זו מלחמה של מעטים, רעשניים וצווחנים"

לפני כשלוש שנים, עתרה מעוז דניאל לבית המשפט, סביב זכייתה, יחד עם אוולון, במכרז לרכישת קרקע בפלמחים ב-2004, לצורך הקמת כפר נופש. כפר הנופש לא הוקם לבסוף, בשל החלטת הרשויות להפוך את ייעוד הקרקע מתיירות ונופש, לגן לאומי, ועל כך העתירה.

החברות טענו כי הן זכו בזמנו במכרז בתמורה ל-8.3 מיליון שקל, ובהמשך השקיעו עשרות מיליוני שקלים ועמל רב לצורך מימוש הזכויות וקבלת היתר בנייה. לאחר הזכייה טענו החברות כי נדרשו לבצע עבודות תכנון ופיתוח שונות בעלות של מיליוני שקלים, ועד שנת 2009 מילאו את התנאים שנדרשו לצורך אישור תוכנית הבינוי וקיבלו היתר בנייה.

לטענתן, בלחץ של גופים שונים, החליטה הממשלה ביולי 2010 להנחות את מוסדות התכנון לבחון מחדש את הצורך במימוש התוכנית, ומספר שנים לאחר מכן התקבלה החלטה לבטל את ייעוד השטח לתיירות ונופש. מעבר לכך שההחלטה, לטענתן, התקבלה בחוסר סמכות, הרי שהן השקיעו עשרות מיליוני שקלים בהקמת כפר הנופש, ונטלו התחייבויות נוספות בסך 260 מיליון שקל על סמך הסכמים שהמדינה חתמה עימן. בנוסף, נגרם להן הפסד של הרווח השנתי שהיה צפוי מהפרויקט, של 43 מיליון שקל בממוצע לשנה.

"זה נושא מאוד כואב", אומר מלכה היום. "ענף התיירות מאוד מעניין אותנו, וכילידי שנות השישים, תמהיל העשייה שלנו מורכב מפטריוטיות צברית, כזו שמביאה בחשבון גם צרכים של המדינה. בשנות האינתיפאדה הקשות, הכלכלה הייתה בקריסה והמדינה פנתה לקבלנים וביקשה שיסייעו ליציאה מהמשבר ושיווקה פרויקטים תיירותיים. היה אז מאוד מסוכן. תיירים לא הגיעו לכאן. פחדנו לנסוע ליד האוטובוסים. למרות זאת, החלטנו להרים את הכפפה, מאחר שפלמחים הוא אזור שבו ביליתי את רוב הילדות שלי (כיליד ראשון לציון). קיבלנו על עצמנו התחייבות וקיבלנו תשבחות, עד שבאו פוליטיקאים שרצו להתבלט ו'התלבשו' על הפרויקט".

מכאן והלאה, הוא מספר, "דברים התגלגלו ונוצרה מציאות פוליטית חדשה שאנחנו נפלנו קורבן לה. זה סיפור של הון פוליטי באופן שהוא לא ממש טובת המדינה, שמירה על הטבע או דאגה לציבור. זו מלחמה של מעטים, רעשניים וצווחניים. אבל זה מאחוריי.
"כל התוכנית אושרה על בסיס התחייבות אחת: שיינתן פיצוי ליזמים, ועכשיו בורחים מהפיצוי. אפילו את הכסף לא החזירו לנו".

למרות החוויה הכואבת, מלכה לא זנח את התוכניות לשים רגל בתיירות. זאת באמצעות הגדלת היקף החשיפה לגופים מוסדיים. "בשנים הקרובות אנו מתכוונים להגדיל את היקף החשיפה מול הגופים המוסדיים. הרבה מאוד כסף מוסדי מחפש כעת אפיקי השקעה", הוא אומר, "והחיבור של גופים מוסדיים עם תחום הבנייה, שנחשב לתחום שמרני ובטוח, שכיח יותר כעת. החיבורים האלה קורים כל הזמן".

מה זה נותן לכם?
"זה מאפשר לנו לבחון כניסה לפרויקטים נוספים בצורה זהירה על ידי הצרכים והרצון שלנו, ולפתח אפיקים נוספים בנדל"ן, כמו תיירות, וגם לוגיסטיקה".

יש כבר משהו בקנה בתחום התיירות?
"אנו מנהלים כמה משאים ומתנים בתחום הזה, גם רכישה של פרויקטים קיימים אבל יותר בכיוון של הקמת פרויקטים חדשים, בצפון ובמרכז. יש באזורים האלה מקומות נהדרים לפיתוח תיירותי".

הלמן אלדובי תשקיע סכום של 80 מיליון שקל במעוז דניאל

הלמן אלדובי התחדשות עירונית, הפועלת תחת תשקיף של רשות ני"ע, מעניקה מימון ליזמי נדל"ן בתחום ההתחדשות העירונית, ומגייסת כסף מהציבור. מאז השקתה באוגוסט 2019 גייסה הקרן כ-230 מיליון שקל והשקיעה בכ-20 פרוייקטים של התחדשות עירונית באזורי הביקוש.

יפית יהודה / צילום: יח''צ 

יפית יהודה, מנכ"לית הקרן, מספרת שכבר לפני שנתיים השקיעה הקרן באחד הפרוייקטים של מעוז דניאל, ברמת גן. הפעם, מדובר בהשקעה משמעותית בהרבה - 80 מיליון שקל, לתקופה של 48 חודשים. "בפרוייקטים כאלה צריך הרבה סבלנות, צריך גישה נכונה, ויזמים רציניים. למעוז דניאל יש ניסיון רב עם פרויקטים של התחדשות עירונית, אנחנו מרגישים מאוד בנוח איתם ונעשה איתם פרוייקטים נוספים בסדרי גודל משמעותיים".

נזכיר כי בשנה החולפת היו כמה עסקאות שבהן חברות ביטוח רכשו נתחים מחברות נדל"ן: הפניקס השקיעה 130 מיליון שקל בחג'ג' ועוד 100 מיליון בבנייני העיר הלבנה; הראל השקיעה 140 מיליון שקל באלמוג, 60 מיליון שקל בעץ השקד ועוד 40 מיליון שקל בחנן מור; וכלל ביטוח השקיעה 50 מיליון בצמח המרמן. כל העסקאות הללו היו כנגד הקצאת מניות בחברות.

תעודת זהות / מעוז דניאל
תחום עיסוק: יזמות ובנייה למגורים
היסטוריה: הוקמה בשנת 1989, עד היום בנתה יותר מ־5,000 יחידות דיור. כיום עוד 4,000 יחידות דיור בתכנון, ו־700 בבנייה
עוד משהו: החברה היא חברה משפחתית: הילדים דניאל, איתמר וכרמל מכהנים בה כסמנכ"לים

תעודת זהות / פיני מלכה
אישי: בן 61, נשוי ואב לשלושה.
מקצועי: מנכ"ל ובעלים של מעוז דניאל ביחד עם אשתו רחל.
בתיכון למד אלקטרוניקה, מכשור ובקרה בתיכון, אחרי השירות הצבאי עבד כיועץ תקשורת
עוד משהו: מטפח סוסים

עוד כתבות

אפרת שפר / צילום: שלמה שהם

כמה יקבל כל מפונה שיירשם לתוכנית התעסוקה החדשה בחיפה?

יוזמה של החברה הכלכלית חיפה, שותפות חיפה־בוסטון והעירייה מציעה רצף תעסוקתי למפונים שנותרו במלונות ● ד"ר אפרת שפר, מובילת התוכנית: "המטרה היא להעלות אותם על מסלול השיקום"

נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן נואם בעצרת סולידריות עם הפלסטינים בסוף אוקטובר / צילום: ap, Emrah Gurel

טורקיה מפסיקה את המסחר עם ישראל: מה המשמעויות ואילו ענפים יפגעו?

כפי שנחשף בגלובס, טורקיה החליטה על הפסקת הסחר עם ישראל ● טורקיה היא מקור היבוא החמישי בגודלו בישראל, שפיתחה תלות גדולה במיוחד במוצרי המלט ● איך המהלך ישפיע על המדפים שלנו, ולמה דווקא עכשיו? גלובס עושה סדר

איתמר בן גביר משתתף בטקס יום הזיכרון בבאר שבע, שנה שעברה, לאחר שחלק מהמשפחות ביקשו שלא יגיע / צילום: Maya Alleruzzo (AP), עיבוד: טלי בוגדנובסקי

לשרים לא אכפת שנוכחותם לא רצויה בטקסי הזיכרון

אין לנו כלים להילחם גם על הכיס ● חברי הממשלה מתעקשים להגיע לאירועי הזיכרון ● וצה"ל חייב ללמוד לאמץ ביקורת חיצונית ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

עבודות על הקו הירוק של הרכבת הקלה / צילום: בר לביא

הזרים נרתעים, והמכרז להפעלת קווי הרכבת הקלה הבאים בסכנה

לאחר שנדחה מספר פעמים בגלל המלחמה, במשרדי הממשלה שוקלים לבטל את מכרז ההפעלה של הקווים הירוק והסגול, ולהעביר את המלאכה לזכייניות ההקמה ● הסיבה: חשש חברות בינלאומיות מאי־ודאות בישראל

ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב / צילום: Associated Press, Jacquelyn Martin

דריכות בוול סטריט לקראת פרסום נתוני התעסוקה לאפריל

דוח התעסוקה לאפריל צפוי להתפרסם היום לפני פתיחת המסחר בוול סטריט ● הצפי הוא לתוספת של כ-240 אלף משרות ולשיעור אבטלה של 3.8% ● למה בפדרל ריזרב ובשווקים מודאגים?

גרינפלד אורי / צילום: איל יצהר

הכלכלן והאסטרטג אורי גרינפלד מצטרף לקבוצת אגם לידרים

גרינפלד, כיהן בתפקיד האסטרטג הראשי של פסגות במשך כעשור ● גרינפלד: "זוהי דרך חדשה ומבטיחה עבורי, אגם לידרים בעלת מוניטין רב שנים בתחום הפנסיוני והפיננסי"

מאנגר ובאפט באסיפת משקיעים קודמת של ברקשייר האת'וויי / צילום: ap, Nati Harnik

"מעבר לעידן חדש": האסיפה השנתית של ברקשייר כבר לא תהיה אותו הדבר

משקיעים נערכים לתחושת "כיסא ריק" בכינוס השנתי של ענקית ההשקעות ברקשייר האת'וויי בשבת ● זאת לאחר שבנובמבר שעבר הלך לעולמו צ'רלי מאנגר, יד ימינו הוותיק של המנכ"ל והמשקיע האגדי וורן באפט ● המשתתפים יחפשו רמזים לעתיד הניהולי של ברקשייר

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

נעילה חיובית בבורסה; היום עודכנו המדדים, אלה שיצאו ואלה שנכנסו למדד ת"א 35

מדד ת"א 35 עלה ב-0.5% ● השקל נחלש מול המטבעות הזרים ● הנפקות האג"ח הקונצרניות באפריל גדלו בישראל בכ-300% ● במיטב מעריכים כי בנק ישראל יוריד את הריבית בהחלטה הקרובה ● הפד הותיר את הריבית על כנה אך פאוול הדגיש שלא תהיה העלאת ריבית בקרוב ● עונת הדוחות בוול סטריט ממשיכה לתפוס תאוצה והערב אפל תפרסם את תוצאותיה הכספיות בסיום המסחר

מטרו / אילוסטרציה: Unsplash, olivier collet

בעלי קרקעות עותרים לבג"ץ נגד הפקעות המטרו וחושפים התנהלות מרושלת סביב חקיקת התוכנית

העותרים טוענים כי ההפקעה לטובת הדיפו בראשל"צ, שמעליו מתוכננת בנייה מאסיבית, אינה חוקית, שכן החוק מאפשר הפקעה רק לשימוש ציבורי ● חוק המטרו אמור היה להסדיר זאת, אך החלק הנוגע לכך טרם הושלם

אאודי Q4 / צילום: יח''צ

החל מ-320 אלף שקל: לגרסה הזו של אאודי מחכה תחרות קשה

הקרוס–אובר המשפחתי של אאודי סוגר פערים חיוניים בתחום הביצועים והטווח, ושומר על תמחור סביר ● אבל מצפה לו קרב קשה מול הגרסה הבכירה של טסלה Y ושלל הסיניות

אילוסטרציה: shutterstock

התשואה באפריל נחתכה, אז למה מנהלי ההשקעות בטוחים שבקרוב שוק המניות ישוב לעלות?

החודש הגרוע בוול סטריט מזה שנה וחצי היכה באפיקי הגמל והפנסיה: באפריל נמחקה כשליש מהתשואה שהושגה ברבעון הראשון של השנה ● כלכלנים מסבירים כי החשש מהתפרצות מחודשת של האינפלציה מעיב על ביצועי שוק המניות, אבל מעריכים כי "לא תהיה מפולת"

גבינת סקי של שטראוס. צפויה להתייקר בקרוב

גל העלאות המחירים נמשך: שטראוס וגד מייקרות את מוצרי החלב

אחרי תנובה וטרה, גם שטראוס מודיעה כעת על התייקרות בחלק ממוצרי החלב הלא מפוקחים בשיעור של כ-1.6% ● בין היתר מדובר על גבינת סקי, שמנת להקצפה וחלב יטבתה ● העלאת המחירים תיכנס לתוקף ב-19 במאי ● גם מחלבות גד הצטרפו לגל העלאות המחירים, והודיעו על העלאת מחירים בשיעור ממוצע של 3.5% החל מ-16 במאי

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: Associated Press, Noah Berger,

מכירות האייפונים צנחו, אז למה המשקיעים מרוצים?

הבייבאק הוא הבעת אמון של אפל בעצמה ● למרות ההכנסות הנמוכות, החברה עקפה את צפי האנליסטים, ולמשקיעים יש לא מעט סיבות להיות מרוצים ● ומה צפוי בבינה המלאכותית ● 5 הערות על דוחות אפל

בית הנבחרים בוושינגטון / צילום: ap, Jacquelyn Martin

בית הנבחרים האמריקאי העביר את חוק האנטישמיות. מה הוא יכלול?

החוק עבר ברוב מוחץ, ואם יעבור גם בסנאט וייחתם ע"י הנשיא, חלק מן האמירות הנשמעות היום בקמפוסים בארה"ב נגד ישראל, יהפכו לעבירה פלילית ● גורמים אמריקאים רואים בקבלת החוק תגובה למהומות המתרחשות בימים אלה בקמפוסים ברחבי ארה"ב

בתי הזיקוק במפרץ חיפה / צילום: שלומי יוסף

המדינה לביהמ"ש: פעילות צ'יינה הרבור לא נפסלה באופן גורף בישראל

חברת התשתיות הסינית צ'יינה הרבור עתרה נגד פסילתה מהמכרז להקמת נמל התזקיקים בחיפה עקב סיבות ביטחוניות ● אתמול הצהירה המדינה בביהמ"ש כי פעילות החברה הסינית לא נפסלה באופן גורף בישראל, וכי הפסילה היא רק לגבי המכרז הקונקרטי - והעתירה נדחתה בהסכמה

תיירים באקרופוליס, יוון. יחס החוב־תוצר במדינה הגיע ב־2023 לרמה הנמוכה ביותר מאז 2010 / צילום: Reuters, Beata Zawrzel

הפתעה כלכלית באירופה: מדינות ה"פריפריה" מובילות את הצמיחה ביבשת

כלכלות דרום אירופה רשמו צמיחה מהירה ב־2023, בעוד שגרמניה וצרפת התכווצו, ובכך הפכו את המגמה ביבשת ● איטליה, ספרד, פורטוגל ויוון מצליחות לצמצם את החובות שצברו במשבר 2008 ובקורונה, אך מומחים טוענים כי כדי לשמר את השגשוג דרושים שינויים מבניים

מתן ותומר, מייסדי חברת Apex / צילום: בן חכים

הם עוד לא בני 40 וכבר הצליחו לגייס את היזם המדובר בעולם לחברת הסייבר שלהם

מתן דרמן ותומר אבני ראו מקרוב את מהפכת הבינה המלאכותית קורמת עור וגידים במהלך שירותם הארוך ב־8200 ● לפני עשרה חודשים, הם הקימו חברה שמאבטחת את השימוש ב־ChatGPT, וכך מנטרלת את הרתיעה ממנו בקרב מנהלים ● היום, סם אלטמן מייעץ להם ומשקיע מכיסו

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות המכוניות הסיניות זינקו, אקספנג ב-17%

נאסד"ק עלה ב-1.5%, הדאו ב-0.8% ● שיא במשיכות כספים מקרנות הביטקוין ● קוואלקום זינקה ב-10%, אנבידיה ב-3% ● גוגל שוב מפטרת עובדים ● ישראליות: רדקום זינקה ב-8%, היפו צללה ב-13% ● מחר דוח התעסוקה בארה"ב ● וגם, בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה "Sell in May and go away"

5,000 דולר לפליט: המצרי שמגלגל מיליונים על חשבון תושבי עזה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ארה"ב וסעודיה קרובות מתמיד להסכם, גם בלי ישראל, אסמעיל הנייה כבר כמעט שבועיים באנקרה, במצרים עושים מיליונים מפליטים בעזה וארה"ב משלבת טכנולוגיה ישראלית בנגמ"שים ● כותרות העיתונים בעולם 

''מנטה ריי'' / צילום: נורת'גרופ

לא רק באוויר: כלי השיט הבלתי מאויש החדש של צבא ארה"ב

הסוכנות האמריקאית לפיתוחים טכנולוגיים צבאיים והענקית הביטחונית נורת'רופ גרומן הודיעו כי סיימו בדיקות בהיקף מלא של "מנטה ריי" - פרויקט דגל ימי של כלי שיט תת־מימי בלתי מאויש (UUV) גדול במיוחד ● כלי השיט החדש נושא חיישנים ומערכות תקשורת מתקדמות המאפשרות לו לבצע משימות כמו מעקב, זיהוי ונטרול מוקשים, מחקר בעומק האוקיאנוסים ומיפוי הקרקעית