גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מנהלי קרנות נאמנות ממליצים: איך להתנהל בימים שהבורסות נופלות

הפדיונות בקרנות, הגבוהים ביותר מאז מרץ 2020, עדיין רחוקים מהסכומים שנפדו באותם ימים של פרוץ משבר הקורונה ● בכיר בתעשיית הקרנות: "בתקופות כאלה המשקיעים לא צריכים לתזמן את השוק, אלא לבחור בקרנות מנוהלות"

רפי ניב, מנכ''ל מיטב תכלית קרנות נאמנות / צילום: איל יצהר
רפי ניב, מנכ''ל מיטב תכלית קרנות נאמנות / צילום: איל יצהר

הירידות החדות בבבורסה בתל אביב בימים הראשונים של השבוע תודלקו בפדיונות כבדים בקרנות הנאמנות, המוצר הנזיל בשוק ההון, ולכן גם זה החשוף ביותר לתנודתיות של השווקים. בשוק מעריכים כי יותר ממיליארד שקל נפדו ביום שני מקרנות הנאמנות, וגם ביום שלישי נרשמו פדיונות ערים שצפויים להסתכם בסך של כ-500 מיליון שקל.

נציין כי יום שלישי מייצג באופן אמיתי יותר את המצב בתעשיית קרנות הנאמנות, כיוון שימי שני אינם ימי מסחר רגילים בתעשיית הקרנות, ובמיוחד באלה עם חשיפה לחו"ל. זאת כיוון שבמקרים של נפילות במסחר בשוקי חו"ל, הפועלים בסוף השבוע, הללו מתורגמות לפדיונות בקרנות בארץ רק ביום שני. 

"השווקים נרגעו קצת ואנשים שנלחצו ומכרו ביום שני את הקרנות המשקיעות בשוק בארה"ב (שפתח את יום שני בירידות של כמעט 5% אך סיים אותו עם עליות קלות) מרגישים שהם יצאו קצת טמבלים", אומר בכיר בעולם קרנות הנאמנות.

ואולם, למרות שמדובר בפדיונות חריגים, הפדיון היומי הגבוה ביותר מאז מרץ 2020 עם פרוץ הקורונה, הם עדיין רחוקים מהסכום המצטבר שנפדה באותם ימים, אז איבדה התעשייה כ-45 מיליארד שקל בחודש אחד.

הפדיונות מגיעים אחרי שנה יוצאת דופן בתעשייה

בנוסף, פדיונות הימים האחרונים מגיעים אחרי שנה יוצאת דופן בתעשייה, שבמסגרתה זינק היקף הנכסים שהיא מנהלת בכ-70 מיליארד שקל, לאחר שגייסה אשתקד 28 מיליארד שקל ונהנתה מעליית ערך של 40 מיליארד שקל בשל הגאות בשווקים.

רפי ניב, מנכ"ל מיטב תכלית קרנות נאמנות, מסביר כי עד סוף השבוע שעבר בתעשיית הקרנות נמשכה מגמת הגיוסים. "התעשייה גייסה מתחילת החודש 4 מיליארד שקל, כאשר רוב הגיוסים היה בעיקר בקרנות הסל, שגייסו 1.8 מיליארד שקל, ואילו הקרנות המחקות (שעוקבות אחרי מדד מסוים) גייסו 1.2 מיליארד שקל והקרנות האקטיביות (בניהול של מנהל השקעות שבוחר מניות ספציפיות) גייסו גם הן 1.2 מיליארד שקל.

"ואולם אז, בימים חמישי-שישי, היו ירידות מאוד חדות בחו"ל וביום ראשון השוק כבר קיבל פדיונות של כ-100 מיליון שקל, וביום שני כבר נפדו כמיליארד שקל מהקרנות. זאת לצד פעילות דלה מאוד בקרנות הסל המועדפות על ידי המוסדיים, כך שלא היה גורם שימתן את הפדיונות", אומר ניב.

"הציבור התבגר בשנה האחרונה"

עיקר הפדיונות בקרנות מגיע ממשקיעים פרטיים, משקיעי ריטייל. "בקרנות המסורתיות והמחקות הציבור הוא הפודה, חד-משמעית. אבל אני כן מזהה התבגרות בשנה האחרונה של הציבור, ורואים שבאירועים חריגים הנטייה לפדות יותר נמוכה מאשר בעבר. גם לפני חודש וחצי, כשהאומיקרון פרץ, ראינו תגובה יותר מאופקת", אומר ניב.

"זו טעות לנסות לתזמן את השוק, והבעיה העיקרית היא לא במי שמשקיע במוצרים מנייתיים, כי אלו משקיעים שמבינים שהיו ויהיו סטיות תקן ותנודתיות, אלא בכספים שמושקעים בקרנות סולידיות יותר, בעיקר קרנות מעורבות עם עד 30% מניות. הרבה אנשים שרוכשים את הקרנות האלה מסתכלים על ביצועים בשנה או בשנתיים האחרונות, שם מי שמדורגים ראשונים כשהשוק עולה הם גם אלו שלקחו הכי הרבה סיכון. לכן, כשהמגמה מתהפכת רואים את הפערים לכיוון השני", מסביר גורם בעולם הקרנות.

בשוק מסבירים כי מדובר בפדיונות רוחביים, ולא מאחד מסוגי הקרנות באופן מיוחד. "סביר להניח שאלו אנשים שעדיין לא הספיקו להרוויח מהעליות וכבר משכו את הכסף, או משקיעים קצת יותר מתוחכמים, שהשקיעו את כל הכסף שלהם וחיכו לנקודת תפנית, ועתה משכו חלק ממנו כדי שאם הירידות יימשכו יהיה להם כסף לנצל הזדמנויות קנייה, כי משקיעים אחרים מוכרים עכשיו סחורה ללא הכרה", מציין הגורם.

הוא מעלה נקודה נוספת: "מערך ייעוץ ההשקעות בסניפי הבנקים הצטמצם כל כך בשנים האחרונות, שאין מי שימנע מהציבור לפדות את ההשקעות שלו. אם פעם יועץ היה משרת 200 לקוחות, היום הוא משרת 600, וכך המרכיב הפסיכולוגי הוא שקובע את ההתנהלות הכלכלית".

ניב מצדו מזהה כי לראשונה זה שנה וחצי נרשמו ביקושים בקרנות הכספיות. "השקעה בקרנות עם תשואה אפסית, למרות שהן יותר בטוחות, משדרת סוג של בהלה, לאחר שבמשך שנתיים נרשמו שם רק פדיונות", הוא אומר.

מה התחזית שלך לעתיד הקרוב והאם יש המלצה באילו קרנות להשקיע בימים כאלו?

ניב: "לא חכם להתנבא. השנתיים האחרונות לימדו אותנו שיעור בצניעות. רמת האי-ודאות גדולה בשווקים אבל הדברים יכולים להשתנות אם יהיה הסכם באוקראינה (לאור המתיחות בין רוסיה לארה"ב ואירופה) והתמתנות האינפלציה שיכולה למתן את העלאת הריבית על ידי הפד, והשוק יכול לחזור למגמת עליות ולגידול ברווחיות החברות גם ב-2022. אולם עד שהשוק יתייצב נמשיך לראות תנודות בחודשים הקרובים.

"הבנקים הם עדיין אפיק מעניין ויש גם הרבה חברות בתחום הטכנולוגיה שירדו בשיעורים מאוד משמעותיים, גם בעשרות אחוזים, ואלה חברות צומחות שמחיר הכניסה שלהן היום יותר טוב מאשר בחודשים האחרונים. באג"ח הקונצרניות יותר כדאי יהיה להשקיע באג"ח עם הדירוגים היותר גבוהים, כי שם נפתח המרווח".

גורם בכיר בתעשיית קרנות הנאמנות אומר מצדו כי דווקא עכשיו אין סיבה להשקיע בקרנות עם פחות חשיפה למניות. "זו תקופה שמשקיעי ריטייל לא צריכים לתזמן את השוק, אלא לבחור בקרנות מנוהלות ולהאמין במנהלי השקעות שעוקבים כל היום אחרי המניות ונעזרים במחלקות מחקר. אם אתה כמשקיע כן אוהב את שוק ההון, תחפש מדדים או מניות שנפלו בגלל בעיות של נזילות".

סוג הקרנות שנהנה בימים של אי-ודאות מיתרון מובנה הוא שוק קרנות הסל. בניגוד לקרנות המחקות, שהמסחר בהן מתבצע על פי שער הסגירה, בקרנות הסל המסחר מתבצע לאורך כל היום, בהתאם לשער ברגע העסקה. "החודשים האלו הם הטובים ביותר לקרנות הסל", אומר אותו גורם.

"כשאתה סוחר בקרן סל יש לך ודאות כמעט מלאה לגבי מחיר העסקה", מוסיף ניב. "לעומתו, מי שמוכר קרן מחקה ביום של פדיונות גדולים פודה אותה במחירים נמוכים יחסית, והוא תלוי יותר במה שאחרים עושים ופחות במה שהוא עושה".

תובנות מהפדיונות בקרנות הנאמנות

● עיקר הפדיונות - ע"י משקיעים מהציבור בקרנות עם שיעור מניות של עד 30%
● למרות פדיונות של 1.5 מיליארד שקל ביומיים, הציבור מאופק יותר מבעבר
● לא לנסות לתזמן את העליות בשוק המניות - ההשקעה דורשת אורך רוח
● בימים של תנודתיות, לקרנות הסל יתרון בולט על פני קרנות מחקות
● צמצום יועצי ההשקעות בבנקים - משמעו פחות אנשי מקצוע שימנעו מהציבור לפדות כספים בעת נפילות

עוד כתבות

הפגנה פרו־פלסטינית באוניברסיטת גנט בבלגיה, בשבוע שעבר / צילום: Reuters, JAMES ARTHUR GEKIERE

בלגיה והולנד בחרם אקדמי על ישראל ותוכנית המיליארדים בסכנה

שורת אוניברסיטאות בבלגיה ובהולנד הודיעו על ניתוק קשרים עם מוסדות ישראלים ● במוקד: הסכם המו"פ "הורייזן" של האיחוד האירופי, שנחשב למנוע צמיחה לאקדמיה ולתעשייה הישראלית

פועלים עובדים באתר בנייה / צילום: Shutterstock

קודם תקום ועדה, אח"כ נראה: החורים במתווה החדש להבאת עובדים זרים

על רקע המשבר המתמשך בענף הבנייה בישראל, הממשלה אישרה היום תוכנית שנועדה להביא לסיום במחסור הפועלים ● מה היא מציעה, האם היא תייעל את ההליך או דווקא תסרבל אותו, ואיך קשורים האמריקאים לסיפור?

ראש הממשלה, בנימין נתניהו / צילום: רפי קוץ

לשכת רה"מ: נתניהו החליט לקדם את חוק הגיוס שאושר בקריאה ראשונה בכנסת הקודמת

הצעת "חוק שירות הביטחון (שילוב תלמידי ישיבות)", אושרה בכנסת ה-24 ברוב של 51 חברי כנסת בזמן ממשלת בנט-לפיד • במסגרת המתווה: גיל הפטור יירד מ-26 ל-21 למשך שנתיים, ויעדי הגיוס יגדלו במהלך השנים • גורמים במפלגות החרדיות טוענים: לא היינו חלק מהמהלך, המועצות יתכנסו ויחליטו • השר גנץ תקף: "ישראל זקוקה לחיילים ולא לתרגילים פוליטיים"

גולן יוכפז, מנכ''ל תאגיד השידור / צילום: יח''צ כאן

מתיחות במועצת התאגיד סביב עלות שידורי היורו: "הצגת נתונים שקריים"

בדיון שהתקיים בשבוע שעבר האשים יונה ויזנטל, אחד מחברי מועצת התאגיד, את המנכ"ל גולן יוכפז בהצגת נתונים שקריים, ואף טען כי העלויות הגבוהות של שידורי משחקי היורו הן בזבוז כספי ציבור ● ויזנטל התנצל לדרישת יוכפז, ואז הדיון המשיך

ג'ייקוב לו, שגריר ארה''ב בישראל / צילום: אוריה תדמור

שגריר ארה"ב בישראל, ג'ייקוב לו, מגיע מחר לראיון מיוחד בכנס גלובס

במסגרת כנס הפוטנציאל והתשואה של החברה הערבית בישראל של גלובס שייערך מחר (ה'), שגריר ארה"ב יעניק ראיון מיוחד ● עוד ידברו בכנס: מנכ"ל בנק הפועלים דב קוטלר, לראשונה מאז שהודיע על סיום תפקידו, ומנכ"ל פרטנר אבי גבאי וכן שורה של גורמים מובילים בחברה הערבית והיהודית

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: Reuters, AHMAD AL-RUBAYE

גל מעצרים במשטרת אנקרה: "חשש של ארדואן לניסיון הפיכה"

לפי דיווח של סוכנות "פוליטיקיול", כוחות ביטחון הפנים של טורקיה עצרו מספר בכירים במשטרת אנקרה, בגין חשד לקשר שלהם עם גורמי פשע ● לפי דיווח אחר, אחת מהדמויות המרכזיות בחקירה, המוגדר בתור "עד סודי" בתיק, טען כי "משטרת אנקרה ניסתה לתכנן הפיכה"

מפגינים פרו-פלסטינים בהאג / צילום: Reuters, Charles M. Vella / SOPA Images/Sipa USA -

חרם אקדמי: האקדמיה ההולנדית המלכותית לאמנות מנתקת קשרים עם "בצלאל"

הצעד הוכרז לאחר חודשים של קמפיינים מצד גורמים פרו-פלסטינים במוסד ההולנדי, כולל עצומה וכן כינוס ועידה כללית שהצביעה בנושא והחליטה על החלת החרם על האקדמיה לאמנות ולעיצוב בצלאל ● שני המוסדות קיימו בשנים האחרונות שיתופי-פעולה מקיפים, כולל הרצאות אורח

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

נעילה ירוקה בוול סטריט; נאסד"ק בשיא כל הזמנים

נאסד"ק עלה בכ-0.7% ● פאוול: "היו סבלניים בקשר להורדת הריבית" ● גולדמן סאקס: השווי של אנבידיה אטרקטיבי לקנייה ● גיימסטופ ו-AMC זינקו שוב בעשרות אחוזים ● מלחמתזנקת הסחר: ביידן מעלה מכסים על היבוא הסיני, מכוניות חשמליות, שבבים ועוד - טסלה זינקה ב-3.5% ● מדד מחירי הייצור בארה"ב עלה מעל הצפי ● שינויים פרסונליים באמזון: אדם סליפסקי, מנכ"ל שירותי הענן, פורש

הציוץ של קית' גיל שעורר את הסערה, והציוצים של עוקביו שהופצו ברחבי הרשת / צילום: מתוך טוויטר

מניות המם חזרו לשגע את וול סטריט. קרנות הגידור הפסידו שוב מיליארדי דולרים

תחושת דה ז'ה וו הכתה השבוע בוול סטריט ● ציוץ אחד, של חשבון בשם The Roaring Kitty, הוביל לזינוק של מאות אחוזים בשורת מניות מם, מניות שנעות בחדות בגלל הייפ ברשתות החברתיות וללא קשר למצבן הפיננסי או העסקי ● בפעם הקודמת הסיפור הזה נגמר בקריסה של קרנות גידור וסדרה בנטפליקס ● הפעם השורטיסטים כבר הפסידו כמעט 2.5 מיליארד דולר ביומיים

יקי נוימן, מנכ''ל קבוצת דוראל / צילום: מיכה לובטון

המיזם הסולארי החדש שנבנה בתוך מטע אבוקדו

הפרויקט המשותף לחברת דוראל ולקיבוץ רבדים עושה שימוש כפול בקרקע שחוסך מקום והשקעה בהולכה ● גם האבוקדו מרוויח: הפאנלים הסולאריים המותקנים מעל המטע מעניקים לצמח את תנאי ההצללה והאור המדויקים עבורו ● בונים את ישראל, פרויקט מיוחד 

שינויים ביציבות השקל / עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

הדולר נחלש לשפל של חודש וחצי מול השקל. אלו הסיבות

הדולר נסחר סביב רמה של 3.66 שקלים, הרמה הנמוכה מאז תחילת חודש אפריל ● עליית מדד המחירים לצרכן בישראל מול ההתקררות באינפלציה בארה"ב מובילה להתחזקות המטבע המקומי ● גם האירו נחלש מול המטבע המקומי

פרנק מלול, מנכ''ל ערוץ i24NEWS / צילום: גדעון מרקוביץ

מתקרבים להשקה: ערוץ i24NEWS בעברית ישקיע 4 מיליון שקל בפרסום

ערוץ החדשות החדש i24NEWS בעברית בחר במשרד הפרסום FCB TLV & atomi מקבוצת IPG להוביל את קמפיין העלייה לאוויר ● בשלב הראשון הקמפיין כולל שלטי חוצות ודיגיטל, ובהמשך יעלה פרסום גם בטלוויזיה - אם כי לא בערוצי הברודקאסט

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

נעילה חיובית בתל אביב; המניות הדואליות הובילו את העליות

מדד ת"א 35 עלה ב-0.1% ● בעקבות נתוני האינפלציה בארה"ב שהיו חלשים מהצפוי, השקל התחזק מול הדולר ● בהמשך היום צפוי להתפרסם מדד המחירים לצרכן בישראל ● בפועלים נותנים עדיפות לאפיק הצמוד על פני השקלי באג"ח בישראל ● מידרוג: סיכון נמוך בענף התעשיות הביטחוניות העולמי

רידא מסארווה / צילום: אינטל

הוא בן לאחת המשפחות הגדולות בחברה הערבית ואחראי על בניית המפעלים של אינטל בארץ ובעולם

רידא מסארווה, שאחראי על הנדסת הבינוי באינטל בעשרות מיליארדי דולרים, הגיע לפסגה כשהוא אחד מאנשי המפתח שאמונים על ההתרחבות הגדולה ביותר של החברה בכל שנותיה ● דרך לקיחת אחריות אישית, חוש הומור מפותח וחשיבה טכנית, כך הוא עשה זאת ● בונים את ישראל, פרויקט מיוחד

הבניין בו נמצא הפנטהאוז בפנקס 50, ת''א / צילום: מאיה לוין

בני הזוג השוויצרים, הפנטהאוז בת"א והדרישה של רשות המסים

תושב שווייץ העניק לאשתו פנטהאוז בת"א במתנה, ורשות המסים ביקשה נתח מהעסקה - כמס רכישה ● ביהמ"ש דחה את עמדת רשות המסים וקבע כי לאשה מגיע פטור ממס עבור המתנה שקיבלה

שר הביטחון יואב גלנט / צילום: שחר יורמן, דוברות משרד הבטחון

גלנט: לא אסכים לממשל צבאי בעזה, אני קורא לנתניהו - תכריז שלא נעשה זאת

אלעד פינגרהוט הוא האזרח שנהרג אתמול במתקפה בגבול הצפון • מטח כבד למירון אחרי חיסול בכיר חיזבאללה: כ-60 רקטות שוגרו • צבע אדום בעוטף עזה: התרעה הופעלה בשדרות בפעם ה-3 היום • עדכונים שוטפים

אולם בית הדין הבינלאומי לצדק בהאג / צילום: Shutterstock, Ankor Light

מחר: דיון דחוף בביה"ד הבינ"ל לצדק בהאג בבקשה לעצירת המלחמה בעזה

בית הדין הבינלאומי לצדק בהאג (ICJ) יקיים בימים חמישי ושישי דיונים בבקשה הדחופה שהגישה דרום אפריקה להוציא צווים להפסקת המלחמה בעקבות פעולת צה"ל ברפיח ● בישראל עדיין לא החליטו אם המשלחת תתייצב מחר בהאג, לאחר שלדיונים שנערכו בחודש ינואר האחרון המשלחת התייצבה

איליה סוצקבר, המדען הראשי של חברת OpenAI והמנכ''ל לשעבר סם אלטמן / צילום: כדיה לוי

איליה סוצקבר, המייסד המשותף הישראלי של OpenAI, הודיע על עזיבת הסטארט-אפ

בציוץ בטוויטר כתב המדען הראשי והמייסד המשותף הישראלי של OpenAI, איליה סוצקבר, כי הוא עוזב את הסטארט-אפ וכי "הוא נרגש לקראת מה שיבוא כעת" ● המנכ"ל סם אלטמן כבר צייץ בתגובה: "זה מאוד עצוב לי" ● לאחר עזיבתו של סוצקרבר, הודיע בכיר נוסף, יאן לייקה, על עזיבתו

משרדי אמזון / צילום: Shutterstock

שינוי בצמרת אמזון: אדם סליפסקי, מנכ"ל שירותי הענן פורש מתפקידו

סליפסקי: "זהו זמן טוב עבורי לבלות זמן רב יותר עם משפחתי, להיטען מעט, וליצור לעצמי מרחב מנטלי כדי לשקף ולבחון את האפשרויות שלי" ● מאט גרמן, סגן נשיא למכירות ושיווק של שירותי האינטרנט של אמזון, יחליפו ● ברבעון האחרון, שירותי הענן יצרו לאמזון הכנסות של 25 מיליארד דולר, מעל ציפיות האנליסטים

וול סטריט / צילום: Shutterstock

בעקבות נתוני האינפלציה: המדדים בוול סטריט נסחרים בשיא כל הזמנים

נאסד"ק עולה ב-0.9% ● מניות המם - גיימסטופ ו-AMC יורדות ביותר מ-20% ● מניות שמרכזות עניין: דל, בואינג וניאו ●  ישראליות: מאנדיי מזנקת ב-20%, ריסקיפייד עקפה את התחזיות לרבעון הראשון ● הכלכלה מתקררת: האינפלציה בארה"ב עלתה באפריל ב-0.3%, פחות מהצפי ● הביטקוין מזנק ב-7%