גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ספוטיפיי לא רצתה להיות רשת חברתית, ונקלעה ללב מאבק על גבולות חופש הביטוי

ענקית המוזיקה לא ציפתה להיות בעין הסערה סביב גבולות השיח ● זאת לאחר ששני אמנים מוכרים ביקשו להסיר את השירים שלהם בשל טענות להפצת דיסאינפורמציה בנושא הקורונה ● ברשתות נוצר קרב בין אלה שקראו להחרמתה לבין תומכיה, ואיך אפל ניצלה את המצב?

ספוטיפיי בוול סטריט / צילום: Associated Press, Richard Drew
ספוטיפיי בוול סטריט / צילום: Associated Press, Richard Drew

כשספוטיפיי התחילה את דרכה בשנת 2006, לא בטוח שחשבה שהיא תאלץ להתמודד עם מקרה שכזה. היא לא תכננה להיות רשת חברתית, כמו פייסבוק וטיקטוק הגדולות שמתמודדות עם בעיות של חופש ביטוי, ובכל זאת מצאה את עצמה בתוך סערה על גבולות השיח. לאחר שהחברה אפשרה להפיץ התבטאויות בעייתיות על קורונה ומידע מוטעה, שני אמנים גדולים ביקשו ממנה להסיר את השירים שלהם כמחאה מהזירה שמונה 381 מיליון משתמשים פעילים חודשיים ו-172 מיליון מנויים בתשלום.

בימים האחרונים, גולשים רבים החליטו להשתמש בהאשטאג "# BoycottSpotify" כחלק מהמחאה לצד אלה שתמכו בה. אפל כבר הספיקה להציג את השירים שנעדרים מספוטיפיי אצלה בזירה. הסערה הזו התחילה לפני חמישה ימים, ובינתיים המנייה של ענקית הסאונד ירדה ב-7.8% וירידה בשווי השוק של החברה בכ-2 מיליארד דולר, בעוד שהנאסד"ק עלה ב-1.17% ו-S&P 500 עלה ב-1.49%.

פודקאסט שנוי במחלוקת

בשנת 2020, החליטה ספוטיפיי לרכוש את Joe Rogan Experience , הפודקאסט של רוגן, תמורת מה שדווח ביותר מ-100 מיליון דולר. מדובר בפודקאסט שנוי במחלוקת בעיקר בגלל המגיש שלו, ג’ו רוגן, וכבר מאז אנחנו שומעים ביקורת חריפה עליו. בעבר, רוגן הספיק להפיץ פייק ניוז מובהק לגבי הקורונה, כך לטענת המבקרים. לדוגמה, הסטנדאפיסט המפורסם טען שצעירים בריאים לא צריכים לקבל את החיסון, ושהמסכות הן "For Bitches".

הזמר ניל יאנג. התחיל את הסערה / צילום: Associated Press, Rebecca Cabage

מאותה נקודה ספוטיפיי חטפה ביקורת קשה על זה, גם ממדענים ואנשי רפואה. באחרונה גם פורסם בעולם ש-270 רופאים ואנשי מקצוע בתחום הבריאות כתבו מכתב פתוח לחברה, וביקשו ממנה לפעול נגד הפודקאסט, לצד האשמות בהפצת מידע מוטעה. ספוטיפיי בתגובה שחררה את סיכומי השנה שלה וטענה שמדובר בפודקאסט המאוזן ברחבי העולם.

הפרשה התחממה אף יותר כשהרוקיסט, ניל יאנג, פרסם מכתב פתוח שדרש מספוטיפיי להסיר את המוזיקה שלו מהפלטפורמה, כי הוא לא רוצה לחלוק את הזירה עם הפדוקאסט של ג’ו רוגן. יאנג אף הגדיר את ספוטיפיי כ"בית של מידע מוטעה ומסכן חיים על הקורונה". הוול סטריט ג’ורנל דיווח שספוטיפיי אכן הסירה את המוזיקה שלו.

מה אסור ומה מותר

דאסטי ג’נקינס, ראש תחום יחסי הציבור העולמיים בספוטיפיי, פרסמה הודעה לעובדים שמתייחסת לדאגות העובדים, ולכך שניל יאנג הסיר את המוזיקה שלו במחאה, כך דווח באתר The Verge. היא אמרה שהחברה בחנה מספר פרקים בעייתיים ושנויים במחלוקת של הפודקאסט, אך קבעה שהם לא "עמדו בסף ההסרה". היא כתבה שספוטיפיי מעסיקה צוות פנימי של מומחים ועובדים עם חברות צד שלישי, וכולם מייעצים "ועוזרים לנו לעדכן את המדיניות שלנו בהתחשב במה שקורה בעולם סביבנו".

 

כמו כן, החברה הגיבה לצעד של יאנג ואמרה שיש להם מדיניות להסרת תוכן מטעה מהזירה שלה, ואף הסירה יותר מ-20 אלף פרקי פודקאסטים הקשורים לקורונה ולמידע מוטעה מאז תחילת המגפה. ג’נקינס הסבירה שהטעות של ספוטיפיי הייתה שהם לא פרסמו את המדיניות מהר יותר. "נדרשת אחריות גדולה באיזון בין בטיחות המאזינים לבין החופש של היוצרים. אנו מצרים על ההחלטה של ניל להסיר את המוזיקה שלו מספוטיפיי, ומקווים לקבל אותו בחזרה בקרוב", נמסר כתגובה מספוטיפיי לדיווחים בעולם.

צריך להסביר: המדיניות של ספוטיפיי קובעת שכל תוכן מטעה מסוכן בנושאים בריאותיים שעלול לגרום לנזק פיזי או להוות איום ישיר על בריאות הציבור - יהיה אסור. אם מישהו יכחיש את קיומו של הקורונה או איידס, אם יעודדו להידבק בכוונה במחלה, אם יעודדו לצרוך אקונומיקה כדי לרפא את המחלה - התוכן שלו יוסר. למעשה, לפי המדיניות הנוכחית, אנשים יכולים לומר שהחיסונים עלולים לגרום למוות, אבל יהיה אסור עליהם להגיד שזו המטרה של החיסון. דוגמה אחרת - יהיה מותר להגיד שחבישת מסכה איננה יעילה, אבל יהיה אסור להגיד שחבישת מסכה גורמת לנזק מסכן חיים. כך למעשה ג’ו רוגן לא עובר על תנאי השימוש והכללים של ספוטיפיי.

אמנים נוספים יצטרפו?

ניל יאנג לא נשאר לבד, ג’וני מיטשל החליטה להסיר את כל המוזיקה שלה מספוטיפיי. "אני עומדת בסולידריות לצד ניל יאנג והקהילות המדעיות והרפואיות העולמיות בנושא הזה", כך כתבה האמנית באתר שלה.

ד"ר שי כהן, ראש המגמה למוזיקה, טכנולוגיה ומדיה חזותית באוניברסיטת בר אילן מסביר שהאירוע הוא סיפור של יחסים חברתיים ופוליטיים ולא של מוזיקה. "האמנים האלו, מיטשל ויאנג, שהחליטו לפעול כפי שפעלו, לא באמת צריכים את ספוטיפיי. הם מהעידן ששמעו את המוזיקה שלהם על תקליטים ודיסקים, הקריירה שלהם לא נבנית עכשיו או מחדש על גבי ספוטיפיי", הסביר.

ד"ר שי כהן שולל את המצב שהמאבק יתרחב ויצטרפו עוד אליו עוד יוצרים: "לא חושב שיהיה סחף ולא יצטרפו עוד אמנים למחאה הזו. המצב הוא בדיוק כמו ברשתות החברתיות: כולם יודעים שיש שם דברים רעים, אבל אנשים עדיין נשארים שם. בדומה לרשתות החברתיות, גם ספוטיפיי הפכה לצומת חזקה שכולם מתכתבים איתה כדי להיות נוכחים. במקרה הזה זה היה ספוטיפיי, זה היה יכול להיות בכל מקום אחר".

ד"ר כהן סיכם את דבריו בתהיות לגבי המצב הנוכחי. "הסיפור הזה מציף את השאלה לגבי אמנים חדשים שנתמכים בספוטיפיי וזה המקור היחיד שלהם כדי לצלוח. וברגע יש מנגנון שמחליט להוריד תוכן בהתאם להחלטה של אמם, זה מעלה תהיות לגבי המצב שאנחנו נמצאים בו. כי אנחנו נמצאים בתקופה שהתוכן מפוזר בהרבה מקומות, ספוטיפיי זו רק אחת האופציות. אם זה לא יהיה שם, זה יהיה ביוטיוב. בסוף זה שיקול כלכלי ולא מוזיקלי או תוכן".

עוד כתבות

רם בלינקוב, מנכ''ל משרד האוצר לשעבר / צילום: שלומי יוסף

בוגרי אגף תקציבים מוחים נגד המדיניות הכלכלית של הממשלה

בוגרי אגף התקציבים במשרד האוצר יתאספו מחר (ג') למחות על כך שהאגף אינו שומר על הקופה הציבורית ● גורמים באגף בתגובה: "צריך לתת לנו גב"

דורון כהן / צילום: איל יצהר

משרד המשפטים בוחן ניגוד עניינים במועמדות דורון כהן ליו"ר רשות שוק ההון

דורון כהן, מנכ"ל האוצר לשעבר, מועמד לתפקיד יו"ר רשות שוק ההון לצד מ"מ יו"ר הרשות הנוכחי, עמית גל; והמשנה למנכ"ל חברת הביטוח ווישור, זיו כהן ● משרד המשפטים בוחן האם קיים חשש לניגוד עניינים במינויו של דורון כהן, שאחותו מכהנת כדירקטורית בלתי תלויה בחברת הביטוח מגדל

מכוניות חדשות ממתינות לייצוא בנמל טיינג'ין בסין / צילום: Shutterstock

כל רכב חמישי שנמכר בארץ הוא מסין: הסיבות והחששות מאחורי הנתון החריג

למרות הרוחות הצוננות שנושבות מבייג'ין, נתוני מסירות הרכב מתחילת השנה מגלים ששוק הרכב הישראלי הופך להיות "סיני" במובהק ● עד כמה המגמה תלויה ביציבות הביקוש לרכב חשמלי בישראל והאם התדרדרות נוספת ביחסי ישראל–סין "תקרר" את הביקוש וההיצע

אילוסטרציה: shutterstock

ההתייקרות כבר פה, אספקת חומרי הגלם בסכנה: החרם הטורקי מכה בענף הבנייה

שלוש חברות הודיעו על העלאת מחירי מוצרים המשמשים לבנייה, בעקבות חסימת היצוא מטורקיה ● הפתרון המיידי: מסלולי "מעקף" שצפויים להוסיף עלויות ולעכב את הגעת הסחורות ● הקבלנים אובדי עצות: "חברות ביצוע יקרסו, עבודות תשתית יתייקרו, והציבור ישלם מחיר"

וורן באפט / צילום: ap, Nati Harnik (עיבוד תמונה)

החוכמה של וורן באפט היא יותר מאשר רק בחירת מניות נהדרות

המבנה החדשני של ברקשייר האת'ווי יוצא דופן — ומועיל לבעלי המניות

ד''ר רוני סימונס, עמותת שותפות מגן / צילום: ינאי יחיאל

שיטת טיפול חדשה מנסה לסייע ללוחמים במניעת פוסט טראומה

הגישה שמציעה עמותת שותפות מגן משכללת טיפול משנות ה-80 באמצעות טכנולוגיות מציאות רבודה, תנועות עיניים ושיטות לוויסות רגשי ● עד כה, מאות לוחמים ואנשי כוחות הביטחון עברו את הטיפול ●  ישראל מתגייסת

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות השבבים קפצו

הנאסד"ק עלה בכ-1.2% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות ● אייל הררי יחליף את ארז ענתבי כמנכ"ל אלוט ● אלון מאסק ממליץ לוורן באפט איזו מניה לקנות ● IBI בית השקעות: הירידה באינפלציה תאפשר ל-ECB להפחית את הריבית ביוני ● וורן באפט מכר מניות אפל ונראה שהוא פוזל להודו, "יש שם המון הזדמנויות" • בבנק אוף אמריקה דווקא ממליצים על אפל באפסייד של 33% • באופנהיימר ממליצים על מניות הבנקים הגדולים בארה"ב, "נסחרות בתמחור חסר עמוק"

מטוס קרב מדגם סוחוי 35 ממריא מבסיס חיל האוויר הרוסי חמיימים בסוריה / צילום: ap, Alexander Zemlianichenko

רוסיה מוכרת לאיראן 24 מטוסים, ומציבה לישראל אתגר חדש

אספקת מטוסי סוחוי ומערכות הגנה אווירית S־400 מרוסיה לאיראן מציבה את המזרח התיכון בפני אתגר חדש ● מומחים: "חיל האוויר האיראני בנוי על אמל"ח מיושן, הסוחוי מייצג דור אחר של מטוסים"

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

השקל נסחר בתנודתיות לאחר הודעת חמאס על קבלת המתווה להפסקת אש

ת"א 35 יורד בכ-0.1% ● השקל נסחר בתנודתיות מול המטבעות הזרים ● אייל הררי יחליף את ארז ענתבי כמנכ"ל אלוט ● חוזה חדש לאלקטריאון בסין ● מיטב: הקמעונאיות מעלות מחירים רק כי הן יכולות, לא בגלל הצורך שלהן לפצות על גידול בהוצאות ● וורן באפט מכר מניות אפל ופוזל להודו, "יש שם המון הזדמנויות" ● בבנק אוף אמריקה דווקא ממליצים על אפל באפסייד של 33%

אור צלקובניק / צילום: עדי לם

תוך פחות משנה ועם רייטינג מדשדש: אור צלקובניק עוזב את חדשות 13

צלקובניק הוא המנכ"ל הרביעי שעוזב את חברת החדשות בחמש שנים ● המהלך נובע ככל הנראה בשל חוסר הסכמתו לבצע קיצוצים בכוח־האדם ובשל פערים גדולים בינו לבין כתבים בחברה

בניין שרוסס במגני דוד, בפריז (דצמבר 2023) / צילום: Reuters, LUCIEN LIBERT

דוח חדש: "העולם עד לגל הגרוע של תקריות אנטישמיות מאז מלחמת העולם"

ב־2023 נרשם זינוק של עשרות אחוזים במספר התקריות האנטישמיות מכל הסוגים, כך מגלה דוח של אוניברסיטת תל אביב והליגה נגד ההשמצה ● לפי הדוח, יותר ויותר אמריקאים מסכימים עם סטריאוטיפים אנטישמיים, והרשתות החברתיות "הפכו לקרקע פוריה לשנאה ורדיקליזציה"

שרון רן שגב ונעמי רינת / צילום: יח''צ

לזכור ולא לשכוח: יוזמות אזרחיות להנצחת זכר השואה

גלובס מרכז שורה של יוזמות אזרחיות בולטות להנצחת זכר השואה בישראל ובעולם, במרחב הפיזי והדיגיטלי ● ישראל מתגייסת 

מקבוק אייר של אפל / צילום: יח''צ אפל

לעבור למחשב של אפל: כל הסיבות בעד ונגד

מי שהתרגל למערכת ההפעלה ווינדוס יתקשה להתרגל ל-MacOS, וגם ייאלץ להיפרד מחלק מהתוכנות המוכרות ● היתרון הבולט: היכולת של מכשירי החברה "לדבר" ביניהם ולקצר תהליכים

השכר הממוצע / צילום: Shutterstock, Rita Kapitulski

השכר הממוצע זינק: 14,108 שקל בחודש מרץ. ומה קרה בהייטק?

על פי "אומדני הבזק" של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, מדובר בעלייה של כ-3.5% לעומת מרץ 2023 ● השכר הממוצע של עובדי הייטק בפברואר זינק ב-13% לעומת שנה שעברה

קניות בסופר. אין הצדקה אמיתית להעלאות המחירים / צילום: טלי בוגדנובסקי

הנתונים מגלים: האם גל עליות המחירים מוצדק?

שורת חברות גדולות במשק הודיעו על העלאות מחירים רוחביות, בעיקר בתחומי המזון והצריכה ● אלא שבחינת פרמטרים כמו שערי מט"ח, עלויות שינוע ומחירי חומרי גלם מעלה כי לא תמיד קיים הכרח לעשות כן ● אלכס זבז'ינסקי, מיטב: "החברות פשוט מנצלות הזדמנויות"

חסימת איילון דרום הערב / צילום: רוני שפירא

משפחות החטופים הפגינו הערב ברחבי הארץ: קוראות לעסקה מול החמאס

הנייה הודיע לקטאר ולמצרים: "מקבלים את תנאי הפסקת האש" • תיעוד: חגיגות בעזה אחרי הודעת חמאס • גורמים בישראל: זו הטעיה, חמאס הסכים למתווה מרחיק לכת שלא מקובל על ישראל • עדכונים שוטפים

אתר בנייה. קצב מכירות הנדל''ן עלה / צילום: אייל פישר

קצב מכירות הדירות עלה, ובאוצר קוראים לעצור את מתווה הסיוע

תוכנית הסיוע לענף שאושרה בפברואר כללה מתווה שיעזור לקבלנים בשלב המכירה המוקדמת ● אולם לגלובס נודע כי קידום המתווה נעצר ונבחן מחדש, בין היתר בשל נתוני המכירות האחרונים

מתוך הקמפיין של רשות המסים / צילום: צילום מסך מיוטיוב

תוכנית הדגל של רשות המסים נכנסת היום לתוקף. כל מה שכדאי לדעת

תוכנית "חשבוניות ישראל" של רשות המסים למאבק בהון השחור, שתאפשר לקזז מע"מ מחשבונית רק לאחר קבלת מספר מיוחד, נכנסה היום לתוקף ● איך התוכנית החדשה תעבוד, על מי היא חלה, ומהן הסנקציות על מי שלא יפעל לפי החקיקה החדשה? מומחי המס מסבירים

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

נכנע ללחץ תושבי פתח תקווה? סמוטריץ' דורש לדון מחדש בתוכנית המטרו שכבר אושרה

שר האוצר מבקש ממזכיר הממשלה לאפשר לו להגיש בקשה לדיון נוסף בתוכנית לקו M2 של המטרו, בטענה שלא נשלחה לשרים כנדרש ● גורם המעורה בפרויקט: "מביך ששר האוצר מתנהג כמו אחרון המתנגדים, מטעמים צרים"

נגמ''ש צה''לי / צילום: צילום מנתק

עסקת הענק של משרד הביטחון בתחום השריון

קבוצת אימקו ומשרד הביטחון הודיעו על הסכם מסגרת רב־שנתי בסך 377 מיליון שקל ● ההסכם החדש צפוי יותר מלהכפיל את צבר ההזמנות של הקבוצה לסך של כ־725 מיליון שקל ● בעקבות העסקה, מניית אימקו זינקה ב-19% ● ובאיזה חוזה זכתה היום אלביט?