צו המיסוי פקע, אך במכס מנעו מיבואנים לשחרר סחורה ללא המס

ח"כ ינון אזולאי חשף בוועדת כספים כי למרות שצו המיסוי לסיגריות אלקטרוניות פקע ביום שישי האחרון, והנוסח החדש טרם אושר ע"י הוועדה, אנשי המכס מנעו מהיבואנים לשחרר סחורה ללא המיסוי שנקבע בצו • בדיון בוועדת הכספים, נציגי רשות המסים לא ידעו להשיב לשאלות חברי הוועדה

ח''כ ינון אזולאי / צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת
ח''כ ינון אזולאי / צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת

פיקוח פרלמנטרי? ח"כ ינון אזולאי חשף בוועדת כספים כי למרות שצו המיסוי לסיגריות אלקטרוניות פקע ביום שישי האחרון, והנוסח החדש טרם אושר על-ידי הוועדה, אנשי המכס מנעו מהיבואנים לשחרר סחורה ללא המיסוי שנקבע בצו.

כזכור, בדיון הקודם שלח יו"ר ועדת הכספים, ח"כ אלכס קושניר, את חברי רשות המסים לתקן את הצו, ובינתיים פקע תוקפו של הצו שנוסח על-ידי רשות המסים ובאישור משרד האוצר לפני שאושר כנדרש בוועדה בתוך 60 יום.

אנשי רשות המסים לא ידעו לענות לטענות חברי הכנסת והיועצת המשפטית של הוועדה, שביקשו לברר איך נהגו אנשי הרשות בהיעדר צו בתוקף, וסיפקו הסברים לא מנומקים בנוגע לבחינה של הנושא מול אנשי המכס.

ח"כ ינון אזולאי שאל בדיון: "הצו פקע ביום שישי, מדוע לא שחררו סחורה ללא המיסוי?". היועצת המשפטית של הוועדה, עו"ד שלומית ארליך, תהתה גם היא: "יש לכם נתונים לגבי סחורה שנמשכה?", ואילו נציג רשות המסים, גיא גולדמן, לא ידע להשיב לשאלות שהופנו אליו: "אין לי נתונים... ננסה לבדוק". ח"כ משה גפני אמר: "לפי הנתונים שבידי - גביתם מס שלא כחוק".

עו"ד ארליך ניסתה להקשות על גולדמן ושאלה: "מה חל אתמול (איזה צו)?". אליה הצטרף גם יו"ר הוועדה קושניר ושאל: "המצב הוא שהצו הקודם פקע, והצו החדש עוד לא חל?". גולדמן מרשות המסים השיב לשניהם: "נכון".

נוכח הדברים האלה ביקש ח"כ אזולאי לדחות את פרסום הצו ביומיים כדי לאפשר ליבואנים להוציא את הסחורות שלהם ללא המכס, אך יו"ר הוועדה קושניר שלח אותם לבחון את הנושא בבית המשפט.

נציג רשות המסים גולדמן שב בתום הדיון, ולאחר אישור הצו החדש בוועדה הודה כי אכן הצו לא היה בתוקף והודיע: "כל שבעת היבואנים שביקשו להוציא את הסחורה בימים אלה, יוכלו להוציא את הסחורה ללא מס". ללא חשיפת הנושא בוועדה, היבואנים היו נדרשים לשלם את המס ללא צו בתוקף, אמר ח"כ גפני והוסיף: "נראה שהם עושים מה שהם רוצים".