צעד אחורה, שניים קדימה? הפועלים רכש את מלוא מניות בנק פוזיטיף בטורקיה

לאחר שלא הצליח למכור את הבנק בטורקיה החליטו בבנק הפועלים לרכוש את מניות המיעוט, וכך לקדם את מכירתו בעצמו • עבור 30.17% ממניות פוזיטיף ישלם הבנק 5 מיליון דולר, ובעל מניות המיעוט יפסיק את ההליכים המשפטיים שנקט

סניף בנק הפועלים / צילום: Shutterstock
סניף בנק הפועלים / צילום: Shutterstock

בנק הפועלים  הודיע הבוקר (ג') כי הוא רוכש את מלוא מניות בנק פוזיטיף הטורקי, בו החזיק עד היום 69.83% מהמניות. אתמול חתם הפועלים על הסכם עם בעל מניות המיעוט בפוזיטיף, הליט צ'ינגלולו, שלפיו ירכוש את החזקות בעל מניות המיעוט (30.17%) בתמורה ל-5 מיליון דולר, כך שהבנק יחזיק ב-100% מהון המניות של פוזיטיף.

במסגרת ההסכם נקבע כי הצדדים יוותרו הדדית על טענות הצד האחד כלפי האחר ובעל מניות המיעוט יפסיק את ההליכים המשפטיים שנקט. "להערכת הבנק, ההתקשרות בהסכם תסייע לממש את מהלך היציאה מפעילות בטורקיה ותתרום להמשך ניהולו התקין של בנק פוזיטיף עד להשלמת המהלך", הסבירו בבנק הפועלים.

נציין כי ההסכם כפוף לאישורים רגולטוריים בטורקיה ובישראל עד לסוף חודש מרץ 2022 ואין ודאות כי הוא יושלם.

רכישת השליטה הסבה לפועלים הפסדים של מאות מיליוני שקלים

בבנק הפועלים כבר חשבו בקיץ האחרון כי יצליחו למכור את החזקותיהם בבנק הטורקי, בו הושקעו מאות מיליוני שקלים. אולם רגע לפני העסקה נודע כי הרוכשים המיועדים, ככל הידוע קבוצת משקיעים טורקית, לא עמדו בהתחייבויותיהם בשל קשיי מימון, ולכן הבנק הטורקי ובעל מניות המיעוט צ'ינגלולו הודיעו לרוכשים על ביטול ההסכם וסיום העסקה. בעלי המניות בפוזיטיף אף הודיעו אז לרוכשים המיועדים כי הם שומרים על זכויותיהם לפיצויים מצדם (מצד הרוכשים המיועדים) בשל הפרת ההסכם.

פוזיטיף, שהחל לפעול ב־1999, עוסק בתחום הבנקאות העסקית. בנק הפועלים רכש את השליטה בבנק בשני שלבים, ב-2006 וב-2009, כאשר העסקה הסבה לו מאז הפסדים מצטברים בהיקף של מאות מיליוני שקלים עקב המשבר בכלכלה הטורקית שפגעה בעסקי הבנק.

בחודש יוני האחרון העביר הפועלים קו אשראי חדש לפוזיטיף בסך של כ-160 מיליון שקל, אך נכון לספטמבר האחרון תיק האשראי של הבנק הטורקי נותר זהה לזה שהיה בסוף שנת 2020 - 300 מיליון שקל בלבד. עוד קודם לכן, הפועלים השקיע בפוזיטיף 101 מיליון שקל במחצית הראשונה של 2021 (3 מיליון שקל בהון, ו-98 מיליון שקל יתרה מנוצלת של קו אשראי).

נציין כי לא רק התוצאות הכספיות של פוזיטיף גרמו לרצון להיפרד ממנו. בינואר 2019 שלח בנק ישראל מכתב לבנק הפועלים בנושא השלוחה בטורקיה, בו צוין כי פעילות פוזיטיף חושפת את הפועלים לסיכונים משמעותיים. זאת, לאחר שהבנק הטורקי עמד גם במרכז פרשת דני דנקנר, שבסיומה יו"ר הבנק לשעבר - שהוביל את הרכישה בטורקיה - הורשע בפלילים.