גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מלינדה פרנץ' גייטס כבר לא מבטיחה לתרום את רוב הונה לקרן גייטס

המיליארדרית עדיין מבטיחה לתרום את רוב כספה, ומזכירה את Pivotal Ventures ואת קרן גייטס במכתב התרומה האחרון שלה

מלינדה פרנץ' גייטס / צילום: Reuters, Gonzalo Fuentes
מלינדה פרנץ' גייטס / צילום: Reuters, Gonzalo Fuentes

מלינדה פרנץ' גייטס כבר לא מבטיחה לתת את רוב הונה לקרן ביל ומלינדה גייטס, ובמקום זה מתכננת לחלק אותו לכמה יוזמות פילנטרופיות, כך אמרו אנשים המכירים את הנושא.

המיליארדרית הפכה את ההחלטה לרשמית בסוף 2021, לאחר גירושיה ממייסד מיקרוסופט ביל גייטס, כך אמרו האנשים, כשפרסמה את מכתב הבטחת התרומה הראשון שלה. ב־2010, הזוג התחייב במכתב תרומה משותף לתרום את רוב הונם לקרן גייטס.

"אני מבינה את האבסורד בכך שכל-כך הרבה כסף מרוכז בידיים של אדם אחד, ואני מאמינה שהדבר האחראי היחיד לעשות עם הון כזה הוא לתרום אותו - באופן מתחשב ורב-השפעה ככל האפשר", כתבה פרנץ' גייטס במכתב החדש שלה.

קרן גייטס היא אחת מקרנות הנדבנות הגדולות ביותר בעולם עם הון גבוה מ־50 מיליארד דולר. ביולי, גייטס ופרנץ' גייטס אמרו שיתחייבו לתרום לקרן עוד 15 מיליון דולר. ייתכן שפרנץ' גייטס תעשה תרומות נוספות לקרן אפילו בזמן שהיא תורמת לעמותות אחרות, כך אמר אחד האנשים המכירים את הנושא.

דוברת של הקרן סירבה להגיב מעבר להודעות ההודעות שהקרן מוציאה ומכתבי הבטחת התרומה. היא אמרה שלמנכ"ל הקרן מארק סוזמן אין תגובה.

הקרן הוסיפה לאחרונה ארבעה חברים לחבר הנאמנים במאמץ להגביר את המשילות לאחר הגירושים של שני מייסדי הקרן. פרנץ' גייטס וגייטס הם שני יושבי-הראש של הקרן, למרות שהיא הסכימה להתפטר ב־2023 במקרה שאחד מהם מרגיש שהם כבר לא מצליחים לעבוד יחד. המיליארדר וורן באפט, עוד תורם מרכזי, היה אחד הנאמנים עד שהתפטר ביוני 2021.

בשיחת וידאו של קרן גייטס מיום רביעי, אמר סוזמן שפרנץ' גייטס וגייטס שניהם מחויבים לגמרי להיות יושבי-הראש של הקרן לתקופה ארוכה. הוא אמר שהשניים לעתים קרובות מובילים את הפגישות של הקרן על התגובה לקורונה ואישרו ביחד לאחרונה הגדלה של ההשקעה בתחומים כמו שוויון מגדרי והתאמה לשינוי האקלים. 

תקופה חדשה של נדבנות

פרנץ' גייטס, גייטס ובאפט החלו את הבטחת הנתינה ב־2010 על-מנת לנסות להשיק תקופה חדשה של נדבנות. הקמפיין מעודד את האנשים העשירים ביותר בעולם וזוגות לתת יותר מחצי מהונם לצדקה או למטרות חשובות, בין אם בזמן חייהם או בצוואות שלהם. המשתתפים לרוב חושפים את כוונותיהם לגבי תרומות במכתבים שהם מפרסמים ברשת.

בסוף נובמבר, גייטס ופרנץ' גייטס העלו מכתבי נתינה חדשים, נפרדים.

במכתב שלה, התחייבה מחדש פרנץ' גייטס לתרום את רוב הונה אבל לא פירטה אם תיתן אותו לקרן גייטס. "אני חושב שהנדבנות הכי יכילה כשהיא נותנת עדיפות לגמישות על פני אידיאולוגיה - וזו הסיבה שבעבודה שלי בקרן וב־Pivotal Ventures אמשיך לחפש שותפים חדשים, רעיונות ופרספקטיבות", כתבה.

פרנץ' גייטס השיקה את Pivotal Ventures ב־2015 על-מנת להתמקד בנושאים המשפיעים על נשים ומשפחות בארה"ב, כולל מדיניות חופשה בתשלום, והכנסת יותר נשים לתחום הטכנולוגיה ולתפקידים ציבוריים. ב־2019 אמרה פרנץ' גייטס שתתחייב לתרום מיליארד דולר בתקופה של 10 שנים דרך Pivotal על-מנת לקדם שוויון מגדרי.

גייטס, במכתב האחרון שלו, חזר על כך שרוב הונו יועבר לתרומות, באופן ספציפי דרך קרן גייטס. "הקרן היא העדיפות הראשונה שלי לתרומה, אפילו בזמן שהנתינה שלי בתחומים אחרים גדלה במשך השנים - בעיקר בהקטנת שינוי האקלים ומלחמה במחלת האלצהיימר.

גייטס היה חלוץ במיגור הפוליו והמלריה בקרן גייטס. הוא גם השקיע באנרגיה נקייה וטכנולוגיות אחרות על-מנת לטפל בשינוי האקלים, וכן במחקר על אלצהיימר דרך החברה שלו Gates Ventures ומכשירי השקעה אחרים. 

תישאר קרן משפחתית

ביום רביעי, אמר סוזמן כי הדירקטוריון החדש בקרן יערוך את הפגישה הראשונה שלו בשבוע הבא. החברים החדשים הם: סוזמן; איש העסקים והתורם סטריב מאסיוויה; הכלכלנית הברונית נמאט "מינוש" שפיק; והיועץ לתרומות תומס ג' טירני.

בתגובה לשאלה האם אנשי הדירקטוריון ינסו לשנות את הדרך בה עובדת הקרן, אמר סוזמן כי היא תישאר קרן משפחתית. "אנחנו היינו ברורים והם היו ברורים מול חברי הדירקטוריון החדשים שאנחנו לא מבקשים לשנות את המשימה שלנו או לשנות את סדר העדיפויות שלנו", אמר.

סוזמן אמר, עם זאת, כי בהתחשב במשאבים של הקרן עלול להיות קשה לקבל משוב הוגן, אז זה יהיה תפקיד מרכזי של חברי הדירקטוריון. "לרבים מהשותפים שלנו אין באמת תמריץ לתת לנו משוב קשוח או לנהל דיאלוג כן בגלל שלעתים קרובות הם מחפשים שותפויות או משאבים", אמר.

סוזמן אמר גם שהקרן בכוונה בחרה חברי דירקטוריון שעבדו עם גייטס ופרנץ' גייטס, וכן עם הקרן, כך שהנאמנים מכירים את הדרך בה פועלת הקרן.

עוד כתבות

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

עושים סדר לפסח? כך תדעו מה צריך לשמור ומה לזרוק, לפי תורתה של מארי קונדו

מה משמעות המילה פרעה ומהן "ערי מסכנות" המוזכרות בהגדה, אילו מדינות יזכו לחבילות סיוע נוסף לישראל ובאילו דגלים מופיע סמל היין־יאנג? ● הטריוויה השבועית

מנכ''ל מקורות עמית לנג ומנכ''ל איגודן דודו מחלב / צילום: מקורות

מקורות ואיגודן יקימו מרכז מחקר וחדשנות לאומי לתחומי המים

המרכז יוקם בחממה הטכנולוגית של איגודן שתוקם באזור ראשון לציון על פני שטח של כ-2 דונם ותכלול מעבדות, חדרי הדרכה וחממת מחקר לחוקרים מהאקדמיה ומהשוק הפרטי

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

משרדי גוגל / צילום: Shutterstock

בדרך לשווי של שני טריליון דולר: זו המנצחת הגדולה של עונת הדוחות

גוגל הפתיעה לטובה בדוחות, מה שהוביל לזינוק חד בשווי המניה - החברה צפויה להגיע לשווי שוק של שני טריליון דולר, ולעקוף את אנבידיה ● בנוסף, החברה הכריזה לראשונה על חלוקת דיבידנד רבעוני ● "השוק פחד נורא מזה שגוגל תצטרך להגדיל את ההשקעה שלה ללא צמצום ממשי בהוצאות", אומר גורם בשוק

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

רכב של חברת מובילאיי / צילום: יח''צ

מוביליאיי הציגה דוחות מעורבים; החברה לא צופה שיפור מהותי בהמשך השנה

לאחר שפרסמה בתחילת השנה אזהרת רווח ושלחה את המניה ליום הגרוע בתולדותיה, מוביליאיי מציגה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון של 2024 ● מובילאיי נמנעת מלפרסם תחזית לרבעון השני של השנה, אך נראה שהחברה לא צופה שיפור מהותי בשנת 2024 ● למרות אזהרת הרווח, האנליסטים עדיין אופטימיים לגבי ביצועי החברה

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר

גיל שויד / צילום: כדיה לוי

צ'ק פוינט הציגה דוח חזק; אך התחזית מאכזבת

צ'ק פוינט עקפה את תחזיות האנליסטים בשורת הרווח וההכנסות ● החברה מפספסת את צפי האנליסטים לרבעון השני של השנה והמניה יורדת ● בחברה עדיין מחפשים מנכ"ל חדש שיחליף את גיל שויד

נועם זילברשטיין, מנכ''ל HP Indigo / צילום: רמי זרנגר

את עקרונות הניהול הוא למד מהכדורגל בשכונה. היום יש לו אלפי עובדים בעולם

כשהציעו לנועם זילברשטיין להצטרף לחברת הדפוס הדיגיטלי HP אינדיגו הוא לא ממש התלהב ● אך ביקור אחד במפעלי החברה שינה את הכל: "ידעתי שיש פה הזדמנות אדירה למהפכה שעוד לא קרתה"

אזרבייג'אן איירליינס / צילום: Shutterstock

הכירו את חברת התעופה שרוצה להטיס אתכם במקום אלה שברחו

אזרבייג'ן איירליינס (AZAL), חברת התעופה הלאומית של אחת מידידותיה הקרובות ביותר של ישראל, מראה שהיא כאן כדי להישאר ● "בחודשי הקיץ נעלה את תדירות הטיסות, בין יוני לספטמבר AZAL תפעיל 11 טיסות בשבוע", אומר בני קורמאייב, נציג החברה בארץ

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמסביר: זה מה שתנסה ישראל לעשות ברפיח

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"

עו''ד חגי קלעי / צילום: פליקס רטברג

"משפיל ומקומם": עורך הדין שהצליח לעזור להרבה, רק לא לעצמו

הוא עמד בפני 15 שופטים בבג"ץ הסבירות ההיסטורי, מייצג בעלי מניות נגד תאגידי ענק, ובין לקוחות המשרד שלו אפשר למצוא את אבי חימי ואריה דרעי ● אבל נדמה שהשליחות הגדולה ביותר של עו"ד חגי קלעי היא בקידום השוויון לקהילה הגאה ● אז איך זה שדווקא את בנו הוא נאלץ להביא בפונדקאות בארה"ב? "זה היה משפיל ומקומם"

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

השר בן גביר נפגע בתאונת דרכים: מצבו קל-בינוני

בן גביר הגיע לזירת הפיגוע ברמלה, התראיין וכשעזב את המקום - היה מעורב בתאונת דרכים • רכבו של השר התהפך והוא פונה לטיפול רפואי • לפי עד ראייה: רכב השר חצה באור אדום • ארבעה בני אדם נוספים נפצעו בתאונה, מצבם קל-בינוני

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

הדולר בשיא של חמישה חודשים אל מול השקל. מהן הסיבות?

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו