הנתון הבעייתי של מטא והאס של אמזון: מאחורי הדוחות של ענקיות הטק

על אף כמה נפילות מתוקשרות, דוחות ענקיות הטכנולוגיה שלחו מסר חיובי לכך שהביקוש לשירותים הדיגיטליים של ימי הקורונה לא קורס • הדוחות חשפו את הבעייתיות בתלות במקור הכנסה אחד, טוב ויציב ככל שיראה, והציפו את השאלה: האם גם גוגל בעמדת נחיתות?

צוקרברג, בזוס, פיצ'אי וקוק / צילום: Associated Press, Paul Sakuma Phelan M. Ebenhack Jeff Chiu
צוקרברג, בזוס, פיצ'אי וקוק / צילום: Associated Press, Paul Sakuma Phelan M. Ebenhack Jeff Chiu

לא יהיה מופרז לומר שעונת הדוחות הכספיים הנוכחית היא הדרמטית וההפכפכה ביותר שידעה וול סטריט מזה שנים והיא אפילו עוד לא הסתיימה. הצפי להעלאת הריבית בארה"ב לראשונה מאז 2018, הכניס עצבנות שיא לשווקים וכך כל תוצאה חיובית או שלילית בדוחות הובילה לזינוק או קריסה חסרי תקדים במניות ובמדדים. זה התחיל בקריסה של 20% במניית נטפליקס שמשכה את נאסד"ק לשבוע גרוע במיוחד, המשיך בנפילה של מטא (פייסבוק) שאיבדה כ-250 מיליארד דולר מערכה, אובדן הערך היומי הגדול ביותר אי פעם, ונגמר (לפחות בינתיים) בקפיצה של אמזון ששברה שיא עולמי הפוך כשהגדילה את נתח השוק ב-190 מיליארד דולר ביום מסחר.

אחרי שהביקוש לשירותים דיגיטליים זינק בקורונה ואיתו גם תוצאות ענקיות הטכנולוגיה, המשקיעים בוול סטריט בחנו מקרוב את הדוחות הנוכחיים כדי לקבוע האם החגיגה של ימי המגפה הגיעה לסיום. לרגעים נראה היה שהתשובה לכך חיובית כאשר נטפליקס, אחת המרוויחות מהסגרים והחיים מהבית, פספסה את היעד לצמיחה במנויים. גם מטא גררה את עצמה ואת השוק כלפי מטה, כשלראשונה אי פעם רשמה ירידה במספר המשתמשים היומיים הפעילים של פייסבוק ברבעון שהסתיים בדצמבר.

אבל רוב חברות הענק, כדוגמת אפל, אלפאבית, מיקרוסופט, AMD וקוואלקום, דיווחו על תוצאות טובות מאוד שהצביעו על כך שהביקוש של לקוחות לטכנולוגיה ממש לא קרס. הדוגמה הטובה ביותר לכך היא המעבר של חברות וארגונים מניהול שרתים עצמאי לשירותי אחסון ומחשוב בענן, עוד טרנד חם בקורונה. שלושת ענקיות הענן, אמזון, מיקרוסופט ואלפאבית (גוגל), המשיכו לשמור על צמיחה גבוהה במיוחד של 40% ומעלה גם ברבעון הנוכחי. לכן על אף הצניחה הדרמטית בחלק מהמניות, כולל פייפאל וספוטיפיי, נראה שהמשקיעים בטכנולוגיה יכולים להיות בסך הכל יחסית מרוצים עד עכשיו.

פייסבוק ניסתה לגוון הכנסות ונכשלה

אבל אם עד כה נהוג היה להסתכל על אפל, אלפאבית, אמזון, מיקרוסופט ומטא כמכלול אחד שנקרא "ביג טק", קטגוריה שלעיתים הוכללה בה גם נטפליקס במה שזכה לקיצור FAANG, הרי תוצאות הרבעון הנוכחי הגדילו את ההבחנה בין החברות השונות. אחרי שורת רבעונים שבהם כל חברות הביג טק נראות לא פגיעות, הרבעון הנוכחי רמז כי מידת החסינות שלהן שונה זו מזו.

לתוצאות המאכזבות של מטא ברבעון הנוכחי יש לא מעט סיבות. קודם כל הייתה זו תוצאה של מדיניות הפרטיות החדשה של אפל, שפגעה ביכולתה של פייסבוק לנטר את פעולות משתמשיה באפליקציות אחרות ולהציע להם פרסום ממוקד. מדיניות פרטיות זו הפכה את פייסבוק לפחות אטרקטיבית עבור מפרסמים וצפויה לעלות לחברה באובדן הכנסות של 10 מיליארד דולר השנה. על כך אפשר להוסיף את התחרות מול טיקטוק הסינית, שמצליחה יותר בקרב קהל צעיר ברחבי העולם, וגם את שפע השערוריות והפרשות בהן הייתה מעורבת פייסבוק שבוודאי לא עזרו לתדמיתה.

אבל מעבר לכל הסיבות הספציפיות האלה בלטה ברבעון זה עובדה שהייתה ידועה כבר שנים ולא תמיד זכתה לביטוי מספיק: בהשוואה לשאר חברות הביג טק, פייסבוק הכי פחות מגוונת במקורות ההכנסה שלה ולכן הפגיעה ביותר, כאשר כ-97% ממכירותיה מגיעות ממקור אחד בלבד - פרסום. במידה רבה בכך דומה מאוד פייסבוק לנטפליקס, שגם היא תלויה במקור הכנסה אחד - דמי מנוי. פגיעות זו של פייסבוק לא זכתה להתייחסות מספקת בשנים האחרונות כאשר שוק הפרסום הדיגיטלי העולמי גדל בקצב דו-ספרתי, אך באה לידי ביטוי במלוא העוצמה כאשר מקור ההכנסה היחידי של החברה הותקף על ידי אפל.

לאורך השנים ביצעו שאר ענקיות הטכנולוגיה צעדים גדולים מאוד כדי לפתח מקורות הכנסה חלופיים. אפל למשל משקיעה כבר שנים בבניית מערך שירותים, מאחסון דרך טלוויזיה ועד אימוני כושר, כדי להשלים את הכנסותיה ממכירת מכשירים. ברבעון האחרון היוו ההכנסות של אפל משירותים 16% מכלל הכנסותיה, בהשוואה ל-13% ברבעון המקביל לפני שלוש שנים.

באמזון תופסים שירותי הענן כיום 13% מכלל ההכנסות והם נחשבים לרווחיים הרבה יותר ולתנודתיים הרבה פחות מהתחום המסורתי של החברה - מסחר מקוון. בנוסף אמזון חשפה לראשונה ברבעון הנוכחי את היקף הכנסותיה מפרסום, תחום הכנסות שלישי שעדיין היום היא לא דיווחה עליו בנפרד. אמזון הכניסה 9.7 מיליארד דולר מפרסום ברבעון שהסתיים בדצמבר, יותר מאשר הכנסות הפרסום של יוטיוב לשם השוואה. שני מנועים חלופיים אלו, פרסום וענן, רשמו צמיחה של 33% ו-40% ברבעון הנוכחי וכך חיפו על צמיחה של 1% בלבד במחסר מקוון.

בדומה, מיקרוסופט הפכה תחת המנכ"ל סאטיה נדאלה לחברה מגוונת במיוחד, כשהכנסותיה מתחלקות כיום בצורה מאוזנת בין תוכנות (אופיס, חלונות), מחשוב אישי, שירותי ענן, גיימינג ורשתות חברתיות (לינקדין).

לעומת זאת הנסיונות של פייסבוק לגוון את הכנסותיה לא היו מוצלחים עד כה. עולם התשלומים היה אמור ליצור מקור הכנסות חלופי לפייסבוק, אך התקוות שלה ליצור מטבע קריפטוגרפי גלובלי באו לקיצם החודש עם סגירת פרויקט ליברה-דיאם. כיום שמה את יהבה פייסבוק על תחום מכירת הציוד שיכניס את משתמשיה למטא-וורס, עולם מבוסס מציאות רבודה ומדומה. אלא שברבעון החולף רשמו מעבדות המציאות של פייסבוק, שהמוצר העיקרי שלהם הוא משקפי המציאות המדומה אוקולוס, הכנסות של 870 מיליון דולר בלבד והפסד מסיבי של 3.3 מיליארד דולר. מטא צריכה כרגע לעבוד על מנועי צמיחה חלופיים בתנאים לא אידאליים, כשמשקיעיה לחוצים, הרגולטורים מחפשים אותה ועשויים למנוע רכישות עתידיות שלה והצמיחה במספר משתמשיה מתחילה לדעוך.

האם גם גוגל בעמדת נחיתות?

בניגוד למטא, לאלפאבית (גוגל) דווקא היה רבעון מצוין נוסף. החשש של משקיעים מחוסר הגיוון בהכנסות גוגל, שגם היא מפיקה מעל 80% מהכנסותיה מפרסום, מלווה גם אותה שנים. כמו מטא, גם גוגל ניסתה להתרחב לעולמות אחרים כמו מכירת חומרה (גוגל גלאס או הסמארטפון נקסוס) ולא עשתה זאת בהצלחה יתרה, בעיקר בשל תרבות ארגונית שבעה. לפחות יש לה את עולם שירותי הענן, שבהם היא אמנם מפסידה הרבה כסף ומפגרת אחרי מיקרוסופט ואמזון, אך היא עדיין צומחת בקצב מהיר.

פרשנית הטכנולוגיה של בלומברג פארמי אולסון קבעה בטור שפרסמה השבוע כי גוגל כמו גם פייסבוק נמצאות בעמדה נחותה לקראת השנים הבאות בהשוואה לאמזון או מיקרוסופט, בשל הגיוון המועט בהכנסות. אלא שלגוגל יש בכל זאת כמה יתרונות שלפייסבוק אין: המוצר העיקרי שלה, מנוע החיפוש, פועל ללא תחרות כמעט בכלל וכנראה שלא יתמודד עם כזו גם בעתיד הנראה לעין; ומנוע החיפוש, יחד עם מערכת ההפעלה אנדרואיד והדפדפן כרום, מהווים כולם שערי כניסה לאינטרנט עבור משתמשים, מה שהופך את גוגל לפחות תלויה בגחמות של מתחרים, כמו אפל.