הקלות נוספות לחברות תקשורת קטנות שרוצות לפרוס סיבים בפריפריה

משרד התקשורת מתכנן לאפשר לשחקנים קטנים בשוק להשתמש בתשתיות בזק והוט באזורי תמרוץ בפריפריה • עד כה רק למפעילים גדולים הותר

פריסת סיבים אופטיים / צילום: Shutterstock
פריסת סיבים אופטיים / צילום: Shutterstock

רגע לפני שהמכרזים לפריסת תשתיות תקשורת בפריפריה יוצאים לפועל, מכניס משרד התקשורת תיקון שיקל על המתמודדים במשימה. במשרד ערים לחששות המתמודדים שלא יוכלו להקים תשתיות עצמאיות חדשות ביישובים שבהם ייערכו המכרזים (בעיקר במגזר הערבי והחרדי), ולכן החליט לאפשר שימוש בתשתיות בזק והוט באותם מקומות גם לשחקנים חדשים וקטנים. עד כה הרישיון ניתן רק למפעילים גדולים במסגרת מדיניות השוק הסיטונאי.

משרד התקשורת, החליט לאפשר לחברות תקשורת קטנות (בעלי רישיון מיוחד לתשתית פס רחב) לעשות שימוש בתשתיות של חברות תקשורת גדולות, בהן בזק והוט. השימוש יתאפשר באזורי התמרוץ (אזורים בהם בזק בחרה שלא לפרוס רשתות מתקדמות מבוססות סיבים אופטיים).

החברות יוכלו לשווק שירותים לצרכנים תוך שימוש בתשתיות תת קרקעיות, עמודים עיליים, צנרות תת קרקעיות ותאי בקרה של חברות בעלות תשתית. החלטה זאת צפויה לזרז, להוזיל ולהקל על הקמה של רשתות מתקדמות מבוססות סיבים אופטיים באזורי התמרוץ.

עד כה התאפשר שימוש בתשתיות של בזק והוט רק לחברות בעלות רישיון כללי, ואילו האסדרה החדשה תעניק אפשרות גם לחברות קטנות חדשות שמחזיקות ברישיונות מיוחדים לעשות שימוש בתשתיות של יתר החברות ולפרוס רשת תקשורת עצמאית. אלו יציעו שירותים לצרכנים ויקדמו את התחרות באזורי התמרוץ.

במכתב ששלח למפעילים כותב המשרד כי לדעת גורמי המקצוע הקמה של תשתיות תקשורת עצמאיות ובפרט הנחת קני תקשורת מהווה חסם כניסה משמעותי לתחום התקשורת הנייחת.

חסמי כניסה אלה משליכים הן על התחרות והן על קצב פריסת תשתיות תקשורת בפריפריה. משרד התקשורת העניק עד כה למעלה מ-30 רישיונות מיוחדים לחברות קטנות וכ-15 נוספות נמצאות בעיצומו של תהליך קבלת רישיון מיוחד לכניסה לשוק התקשורת.

מהלך זה מצטרף לשורת מהלכים להגברת התחרות ומיקוד נטל רגולטורי שמוביל המשרד בשנים האחרונות שמעודדים הקמת תשתיות ומקדמים תחרות.

החובה לאפשר לחברות הקטנות לעשות שימוש תוחל בשלב הזה רק באזורי התמרוץ וזאת לאור האיזון בין החשיבות של מתן שירות מהיר בתשתיות באותם אזורים לבין המורכבות הביטחונית הכרוכה במתן זכויות שימוש בתשתיות התקשורת למספר רב של גורמים. החובה האמורה תחול באופן גם החברות הקטנות שיחויבו לאפשר שימוש הדדי לבעלי רישיונות אחרים.

שר התקשורת יועז הנדל מסר בתגובה כי "אנחנו מסירים היום עוד חסם בדרך לתשתיות תקשורת מתקדמות בפריפריה. החלטתי לאפשר לחברות קטנות להשתמש בתשתיות של החברות הגדולות כדי לספק שירותים תחרותיים באזורי התמרוץ".