גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

משרד התחבורה פרסם מתווה חדש להקמת המסילה הרביעית באיילון

במשרד הודיעו כי המתווה החדש מסדיר את חלוקת העבודה בין נתיבי ישראל ורכב ישראל בבניית המסילה הרביעית ● עם זאת, הפרויקט נתקל באתגרים נוספים להם המתווה לא נותן מענה מספק ● בינתיים, במשרד התחבורה מתחייבים שהפרויקט יסתיים ב-2028, בעוד גורמים בענף התשתיות מעריכים שהוא יסתיים רק ב-2030

מסילות רכבת ישראל באיילון / צילום: איל יצהר
מסילות רכבת ישראל באיילון / צילום: איל יצהר

במשרד התחבורה הודיעו על מתווה מוסכם בין חברת נתיבי ישראל לרכבת ישראל לקידום המסילה הרביעית באיילון. אמדן עלות הפרויקט הוא 4.91 מיליארד שקל.

בשנת 2018 אישרה הממשלה את התוכנית להקמת המסילה הרביעית מתל אביב מרכז ועד גנות. את עבודות התשתית הובילה חברת נתיבי ישראל (נת"י) עד שמשרד התחבורה תחת מירי רגב החליט להעביר חלק ממנה לרכבת ישראל ואז שוב לחברת נתיבי ישראל. מאז העבודות אמורות היו להתחלק בין שתי החברות, אבל הן לא מצליחות לגשר על הפערים ולעבוד יחד. עמדת הרכבת הייתה שעבודות ליד מסילה פעילה צריכות להתבצע על ידה, ועמדת נתיבי ישראל הייתה שמאחר ומדובר במסילה חדשה היא זו שצריכה לבצע את הקמתה. החיכוכים כללו גם חוסר תאום בעבודות בין החברות שגרמו לעתים לסכנה בטיחותית ולעיכובים בפרויקט.

על פי ההודעה היום, שרת התחבורה מרב מיכאלי הובילה להסכמות על סמך עבודה שביצע המשנה למנכ"לית המשרד עילם שגיא. במסגרת ההסכמות תחולק העבודה בין החברות. הסכמות כבר הושגו בחודש יוני אך הצדדים לא היו מחויבים להם והעימותים על בניית המסילה בין החברות נמשכו ביתר שאת גם אז.

המתווה הקודם חילק באופן גאוגרפי את האחריות על הפרויקט לאחר שקודם לכן הוא חולק מבחינה מקצועית בין בניית התשתית והפרויקט הרכבתי. ואולם, המתווה הקודם לא עמד כאמור במבחן המציאות. לפי המשרד, יש צורך ב"בקרה הדוקה יותר של משרד התחבורה על החברות המבצעות".

לפי המתווה החדש, החלוקה הגאוגרפית תישמר כך שמקיבוץ גלויות צפונה הרכבת אחראית על הפרויקט ומקיבוץ גלויות דרומה האחריות היא של חברת נתיבי ישראל. יחד עם זאת, באזור הדרומי יוקם מחלף רכבתי שאכן יהיה באחריות נת"י אך אזורים מורכבים וסמוכים למסילות פעילות ולתשתיות רכבתיות באזור מחלף קיבוץ גלויות ומעל תוואי המסילות החדשות בעיקול תוואי הנחל מזרחה - יתוכננו מחדש בהבנה עם חברת רכבת ישראל. ולכן, הרכבת היא תהיה הגורם האחראי על חיבור המסילות הפעילות באזור המחלף המסילתי, על תשתיות התקשורת, החשמל, המעברים והקמת גישה תפעולית למסילה.

אתגרים בקידום הפרויקט

הפרויקט המורכב להקמת המסילה הרביעית אמור לפתור את צוואר בקבוק הרכבות באיילון. כיום עוברות בציר 14 רכבות בלבד בשעה.

המסילה תוקם מתחנת תל אביב סבידור ועד למתחם ת"א דרום, והוספת מסילות שלישית ורביעית ממתחם זה ועד לשפירים. על מנת להקים את המסילות נדרש לקדוח כלונסאות בתעלת האיילון ולצמצם אותה, ולכן כדי לא לפגוע ביכולת לקלוט את מי הגשמים, נלווה לפרויקט הקמת המסילה גם פרויקט לאיגום וניקוז מי הגשמים באמצעות אתרי איגום וחלחול. חלק מהתוכניות לאתרי האיגום נעצרו על ידי הוועדה לתשתיות לאומיות בשל פגיעה בערכי סביבה וטבע.

בפרויקט האיגום וניקוז צפויות בעיות נוספות. ראש עיריית תל אביב רון חולדאי מתנגד לפרויקט כל עוד לא יוקם גם מובל לים התיכון. המשנה למנכ"לית משרד התחבורה עילם שגיא טען כי נציגי העירייה שותפים למתווה המתגבש, אך סירב להתייחס לפתרונות בנושא הניקוז והאיגום וציין כי המובל לים אינו תנאי לקידומו של הפרויקט.

בנוסף, כדי להצליח ולהכניס עוד מסילה לאורך התוואי גם נתיבי כביש 1 יוזזו וחלק ממסילות הרכבת יוסטו - פעולות שבוודאי יפגעו בשירות הרכבתי. לפי שגיא, המתווה יאפשר לקדם את המחלף המסילתי שהקמתו אמורה להסתיים בשנת 2026 - שנה וחצי לפני הסיום המשוער לביצוע הפרויקט. לאחר הקמת המחלף, יוסטו כאמור נתיבי התנועה והמסילות.

המכשול הגדול ביותר לעבודה המשותפת של החברות על הקמת הפרויקט הקריטי, הוא סוגיית התיאום ביניהן והמעקב אחר ביצוע ההחלטות מצד משרד התחבורה. שגיא סבור כי הקמת ועדת היגוי שתתכנס אחת לחודשיים בראשותו ופיקוח על הפרויקט יוכלו לסייע בכך. ואולם, לא בטוח שהחברות, שהתקשו עד עכשיו לשתף פעולה, יצליחו ליישם את המתווה שדורש מהן תאום מדוקדק, בוודאי בכל הנוגע להקמת המחלף המסילתי שעל חלקים מפרויקט זה הם אמורים לעבוד יחד. בכל אופן, המתווה כן יאפשר את פרסום המכרז להקמתו.

שנת היעד נדחתה

שגיא ציין כי פתרונות אחרים ומיטביים יותר יכלו להתקבל אך בהכרח היו דוחים את שנת היעד. בכל אופן, שנת היעד נדחתה. תחילה במשרד התחבורה טענו שהפרויקט יושלם עד לשנת 2027, כעת ההערכות של גורמים בענף התשתיות הן שסיומו יגיע לשנת 2030, אך משרד התחבורה מתעקש שיצליחו לסיים את הפרויקט בשנת 2028.

שרת התחבורה מיכאלי אמרה לאחר הסיכום כי "הסעת המונים היא העתיד שלנו ולכן ההשקעה בה חייבת להיות מאמץ משותף לכל חברות הביצוע ובפיקוח הדוק של המשרד. אני שמחה שהצלחתי להוביל להסכמות בין חברת רכבת ישראל וחברת נתיבי ישראל, והבהרתי למנכ"לי החברות שהדרישה והציפיה היא שהפרויקט יקודם בהקדם האפשרי בלי תקלות וללא עיכובים. הציבור הישראלי זקוק למסילה הרביעית ואני עושה הכל כדי שתהליך ההקמה שלה יחל בהקדם האפשרי ובתיאום מקסימלי".

שגיא ציין כי "אני מאמין שהתגברנו על מהמורה משמעותית בשלב התכנון, ועכשיו ניגשים למבחן הביצוע, תוך עמידה ביעדי הלו"ז והתקציב".

ואולם, חרף ההצהרות החגיגיות, גורמים בענף התחבורה מקווים כי הפעם ההסכמות לא ישארו רק על הנייר כבפעמים קודמות ויוכלו להוביל להבשלת הפרויקט להוספת מסילה רביעית באיילון.

בתחקיר אודות משרד התחבורה שפורסם ב"גלובס" בשבוע שעבר, עלו טענות רבות בנוגע לפיקוחו של משרד התחבורה על חברות התשתית ועל היכולת להוציא פרויקטים מורכבים לדרך. שורה של גורמים בממשלה ובענף התשתיות טענו כי משרד התחבורה לא מהווה רגולטור משום שהשדרה המקצועית בו מחוררת אל מול מונופול ידע שמחזיקות חברות התשתית והמשרד נמנע מעימותים, חיכוכים וביקורת. 

עוד כתבות

עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: יוסי גם זו לטובה, אורן דאי, אייל טואג, ראובן קפוצ'נסקי

אלו החברות שהכי מעניינות משקיעים בת"א

את בנק לאומי, חנן מור ואל על המשקיעים חיפשו הכי הרבה במאיה, כך עולה מנתוני הפעילות באתר הבורסה ● כ-20% מהחברות הנסחרות בת"א המתינו עם פרסום הדוחות השנתיים עד לרגע האחרון, ושיעור נמוך יותר תרגמו את הדיווחים לאנגלית ● וגם: מי החברה שאחריה עוקבים הכי הרבה משקיעים באופן קבוע

גילעד אלטשולר / צילום: איל יצהר

יפספסו את הריבאונד: מה חושבים בשוק על הצעד המפתיע של אלטשולר שחם

בעקבות חשיפת גלובס על המהלך שמוביל בית ההשקעות הגדול בישראל, בדקנו מה עושים בגופים המתחרים ● אלה, מתברר, עדיין מזהים הזדמנויות ותמחור נוח בשוק המקומי, למרות הקונצנזוס בקרב בתי ההשקעות שרוב התיק מופנה לחו"ל ● איפה שיעור החשיפה הגבוה למניות ישראליות ואילו גופים עשויים לשנות אסטרטגיה?

רפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

אחרי הודעת חמאס: החלה "פעולה ממוקדת" במזרח רפיח

על רקע הודעת חמאס שהוא מקבל את ההצעה המצרית להפסקת אש, הקבינט הצביע הערב להמשיך בפעולה ברפיח ● עוד נמסר כי "ישראל תשלח משלחת למתווכות כדי למצות את ההיתכנות להגעה להסכם"

מכוניות חדשות ממתינות לייצוא בנמל טיינג'ין בסין / צילום: Shutterstock

כל רכב חמישי שנמכר בארץ הוא מסין: הסיבות והחששות מאחורי הנתון החריג

למרות הרוחות הצוננות שנושבות מבייג'ין, נתוני מסירות הרכב מתחילת השנה מגלים ששוק הרכב הישראלי הופך להיות "סיני" במובהק ● עד כמה המגמה תלויה ביציבות הביקוש לרכב חשמלי בישראל והאם התדרדרות נוספת ביחסי ישראל–סין "תקרר" את הביקוש וההיצע

מחלקת מוצרי חשמל / צילום: תמר מצפי

החרם הטורקי יעלה את מחיר המקררים והתנורים, המרוויחה הגדולה תהיה סין

בענף החשמל מחפשים פתרונות למחסור בעקבות המהלך הטורקי, מהחלפת ספקים ועד הובלה דרך יוון וקפריסין ● ההערכות הן שבכל מקרה המחירים יעלו ב-10%-20% וזמן האספקה יתארך, וכולם מנסים לעקוף את הגזרה: "זה פוגע גם ביצרנים הטורקים"

הבורסה בטוקיו, יפן / צילום: Shutterstock, Ned Snowman

הבורסות באירופה עולות; מגמה מעורבת באסיה


מדד הקוספי הדרום קוריאני מזנק בכ-2%, לאחר 10 ימים של עליות, הנג סנג יורד ב-0.5% ● יוליוס בר: "מצפים שהפד יתחיל להוריד את הריבית בישיבתו בספטמבר" • עונת הדוחות בארה"ב: הרווח הממוצע למניה זינק ל-5% ● הבנק המרכזי של אוסטרליה הותיר את הריבית ללא שינוי, 4.35%

אניית הקרב Hessen, בשובה מהים האדום לגרמניה / צילום: Reuters, Sven Eckelkamp

הגרמנים נסוגו, החות'ים השתכללו: כוח המשימה האירופי בים האדום מקרטע

דברי האדמירל היווני שעומד בראש כוח המשימה האירופי, שדלפו לתקשורת הזרה, חשפו כי הכטב"מים שמשגרים החות'ים מתגברים על ההגנות האוויריות, ושעם שלוש ספינות בלבד, הוא לא יכול למלא את המשימה ● בינתיים, מספר הספינות העוברות במצרי באב אל–מנדב צנח

מתחם תע''ש השלום / צילום: דמיטרי ספקטור

בכמה מכרה המדינה את הקרקע הכי לוהטת בכניסה לתל אביב

החברות אקרו נדל"ן וקטה ירכשו את הקרקע במתחם תע"ש השלום תמורת 644 מיליון שקל ועוד 67 מיליון שקל הוצאות פיתוח, פער של כמעט פי חמישה ממחיר המינימום אך נמוך משמעותית ממחיר השומה ● 5 הדונם ששווקו במכרז מיועדים למגורים בבנייה רוויה עם חזית מסחרית

ליאור וקס, מנכ''ל אינפיניטי ניהול תיקי השקעות / צילום: יח''צ

"הבורסה בת"א אטרקטיבית": מנהל ההשקעות שבעד קמעונאות וביטחון

ליאור וקס מאינפיניטי מעריך שהתנודתיות בשווקים תימשך, וכדי להתמודד איתה יש לשים דגש בתיק על "פיזור גיאוגרפי וסקטוריאלי, עם אקטיביות" ● הוא נלהב ממהפכת ה-AI, מעריך שמניית אנבידיה עדיין מעניינת וטוען כי "המחירים בת"א אטרקטיביים, אבל הסיפור בעייתי"

הפגנה פרו־פלסטינית בבראון. לחץ הסטודנטים הניב פרי / צילום: Reuters, Anibal Martel

האם אוניברסיטאות אמריקאיות מפתחות נכונות לשאת ולתת על החרמת ישראל?

לפי שעה רק קומץ של אוניברסיטאות ומכללות הציעו למפגינים האנטי־ישראלים להתפנות תמורת חשיפת אחזקותיהן ומשא ומתן על משיכת השקעות ● אבל ביניהן נמצאות לפחות שתי ענקיות, עם תיקים של 20 מיליארד דולר ● עצם נכונותן הפרגמטית לשקול זאת צריכה לעורר חשש

בארה"ב בטוחים: זה עומד להיות המבצע המסוכן ביותר אליו תצא ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: הסכנות בכניסת צה"ל לרפיח, איך איראן יכולה להרוויח מההפגנות בקמפוסים בארה"ב ומה באמת חשוב לאמריקאיים בשנת הבחירות ● כותרות העיתונים בעולם 

אהוד אולמרט, רה''מ לשעבר / צילום: שלומי יוסף

האם החלטה 1701 קוימה בזמן כהונתו של אהוד אולמרט?

אולמרט טען כי בתקופתו החלטה 1701 קוימה. הממשלה בראשותו גרסה אחרת ● המשרוקית של גלובס

מימין: אריאל ארליך, יריב לוין, עוזי פוגלמן, רון סולקין / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: אלכס קולומויסקי־ידיעות אחרונות, דוברות הרשות השופטת, איל יצהר

האינטרסים והדילים: מאחורי הקלעים של הוועדה לבחירת שופטים

עשרות שופטים ורשמים חדשים מונו בשבוע שעבר, צעד הכרחי לאור העומס הכבד על מערכת המשפט ● הפשרות שנאלצו לעשות בוועדה כדי לזכות במינויים החדשים, ההישגים של הקואליציה, השריף החדש בנגב והמשמעות הנעלמת של המילה "זמני" ● חמש הערות על בליץ המינויים

אילוסטרציה: shutterstock

ההתייקרות כבר פה, אספקת חומרי הגלם בסכנה: החרם הטורקי מכה בענף הבנייה

שלוש חברות הודיעו על העלאת מחירי מוצרים המשמשים לבנייה, בעקבות חסימת היצוא מטורקיה ● הפתרון המיידי: מסלולי "מעקף" שצפויים להוסיף עלויות ולעכב את הגעת הסחורות ● הקבלנים אובדי עצות: "חברות ביצוע יקרסו, עבודות תשתית יתייקרו, והציבור ישלם מחיר"

בניין שרוסס במגני דוד, בפריז (דצמבר 2023) / צילום: Reuters, LUCIEN LIBERT

דוח חדש: "העולם עד לגל הגרוע של תקריות אנטישמיות מאז מלחמת העולם"

ב־2023 נרשם זינוק של עשרות אחוזים במספר התקריות האנטישמיות מכל הסוגים, כך מגלה דוח של אוניברסיטת תל אביב והליגה נגד ההשמצה ● לפי הדוח, יותר ויותר אמריקאים מסכימים עם סטריאוטיפים אנטישמיים, והרשתות החברתיות "הפכו לקרקע פוריה לשנאה ורדיקליזציה"

רם בלינקוב, מנכ''ל משרד האוצר לשעבר / צילום: שלומי יוסף

בוגרי אגף תקציבים מוחים נגד המדיניות הכלכלית של הממשלה

בוגרי אגף התקציבים במשרד האוצר יתאספו מחר (ג') למחות על כך שהאגף אינו שומר על הקופה הציבורית ● גורמים באגף בתגובה: "צריך לתת לנו גב"

ראש ממשלת בלגיה, אלכסנדר דה-קרו / צילום: ap, Jean-Francois Badias

ראש ממשלת בלגיה: "לא יכולים להמשיך בעסקים כרגיל עם ישראל"

ראש ממשלת בלגיה אלכסנדר דה-קרו שינה את עמדתו ושוקל כעת הטלת סנקציות הכוללות איסור יבוא מוצרים מהתנחלויות, בשל הפעילות הישראלית בעזה ● הסביר כי שינוי העמדה שלו נובע מכך שיש "יותר מדי קורבנות כתוצאה מהפעולות הצבאיות הישראליות" ● ההערכות הן כי יוזמה כזו תיכשל ברמה האירופית

שיפוצים בבניין / צילום: כדיה לוי

בניין הוכרז כמסוכן, אך דייר סירב לשלם על שיפוץ. מה קבע ביהמ"ש?

המפקח על רישום המקרקעין דחה תביעה של בעל דירה שסירב לשלם את חלקו בשיפוץ של בית משותף בבת ים

השקל מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדולר יגיע ל-3.8 שקלים? איך תשפיע כניסה לרפיח על שער השקל

יוסי פריימן, מנכ"ל פריקו ניהול סיכונים: "האירועים הביטחוניים החזירו את הדולר במהירות לרמה גבוהה; אולם על רקע היצעי המט"ח של יצואנים לתשלומי שכר ומסים, הרי שפוטנציאל הפיחות בטווח המיידי נותר מוגבל" ● גם יונתן כץ, כלכלן ראשי בלידר שוקי הון, מסכים כי השקל לא יגיב בעוצמה רבה מדי

יאיר כץ, יו''ר ועד עובדי התעשייה האווירית / צילום: איל יצהר

מה יעלה בגורל הבונוס של עובדי תע"א? דיל חדש עשוי לשחרר את הפלונטר

בתעשייה האווירית מבקשים לנתק את החיבור בין הדיבידנד שמשלמת החברה למדינה ובין חלוקת בונוס לעובדיה ● רשות החברות מעוניינת לנצל את המחלוקת כדי לרקום עסקה שתביא לפתרון כמה סכסוכים, ובראשם האשמות הממונה על השכר על חריגות שכר בתע"א