יום לאחר שליווה את נשות הכותל לתפילת ראש חודש בכותל המערבי התראיין ח"כ גלעד קריב על הסוגיה בגלצ. קריב הוא גם ראש התנועה הרפורמית בישראל לשעבר, והמראיין, אפי טריגר, תהה באוזניו על כך שבארץ התנועה היא קטנה למדי בעוד שבארה"ב היא כוללת חברים רבים. קריב טען בתגובה ש"המציאות הזו משתנה". לדבריו, "כל שנה... חמישית מהחתונות בישראל… נערכות על ידי הרבנים והרבות שלנו או בסגנון הרפורמי". זה נשמע מספר גבוה. האם 20% מהחתונות בארץ קשורות לתנועה הרפורמית? בדקנו.

על פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, בשנת 2019 היו כ-33 אלף זוגות של יהודים שאת נישואיהם ערכו רבנים המוכרים על ידי הרבנות הראשית. כלומר, כדי שהנתון של קריב יהיה נכון צריכים להימצא בכל שנה כ-8,000 זוגות שינשאו "בסגנון רפורמי". כמה טקסים כאלה נערכו בפועל?

דוח של המשרד לשירותי דת מ-2019 מאשר כי בשנים 2016 עד 2018 נרשמה ירידה במספר הזוגות הנישאים ברבנות, ואף מציין כי "ישנה עלייה במספר... הנישואים שנערכים על ידי קונסרבטיבים ורפורמים", אך לא נוקב במספרים מדויקים בהקשר הזה. פנינו לתנועה הרפורמית עצמה וזו מסרה לנו כי מדי שנה הרבנים והרבות שלה עורכים בישראל כ-250 טקסי נישואים. כלומר, פחות מאחוז מהנישואים שנערכים ברבנות.

אבל קריב דיבר גם על חתונות "בסגנון רפורמי". אולי אלה יכולות למלא את הפער או לפחות לצמצם אותו? פנינו לעזרתו של קריב כדי להבין אילו חתונות בדיוק הוא כולל תחת ההגדרה הזאת, אך הוא סירב להרחיב או להפנות לנתונים ומטעמו רק נמסר כי מבחינתו "חתונה בסגנון רפורמי (היא) כל חתונה שוויונית".

כאן נתקלנו בבעיה. היות שהמדינה אינה מכירה בנישואים "אזרחיים" של יהודים שנערכים בארץ, אין גם רישום מסודר של הזוגות שנישאים בדרך הזאת. פרסומים בעיתונות שמתבססים על מספרים של ארגונים שעוסקים בחתונות אלטרנטיביות נוקבים במספרים שונים - שעומדים בדרך כלל על אלפים בודדים שנה - אך לא ברור כמה ניתן להסתמך על כך, וממילא ברור שלא כל החתונות הללו הן "בסגנון רפורמי".

ומה עושים בלמ"ס כדי לנסות לאמוד את התופעה? שם סופרים את זוגות הישראלים שמתחתנים בחו"ל. זו אכן חלופה שבה בוחרים רבים על מנת לעקוף את הרבנות: נישאים מעבר לים בטקס אזרחי, ועם שובם לארץ נרשמים במשרד הפנים כזוג נשוי מבלי לעבור ברבנות. לא רק זה, אלא שבמבט ראשון הנתונים הללו אף עשויים להתאים לטענתו של קריב. על פי הלמ"ס, ב-2019 נרשמו 9,550 זוגות במרשם האוכלוסין לאחר שהתחתנו בחו"ל. נצרף אותם למספר הנישאים ברבנות ונקבל כי כ-22% מהזוגות באותה שנה לא נישאו ברבנות.

האם לכך אכן כיוון קריב? ייתכן בהחלט, ובכל זאת גם מכאן לא תבוא לו הישועה. גם אם נבחר בהגדרה מרחיבה מאוד של חתונה "בסגנון רפורמי", נראה שנוכל להסכים על כך ששני בני הזוג בה צריכים להיות יהודים. בתנועה הרפורמית עצמה אישרו לנו כי הם אינם מחתנים "יהודי עם מי שאינה יהודייה ולהיפך". בכמה מתוך אותם 9,550 זוגות זה היה המצב? רק במיעוט קטן של 1,477 זוגות.

בשורה התחתונה: דבריו של קריב לא נכונים. התנועה הרפורמית עורכת בכל שנה כ-250 חתונות בישראל. גם אם נבחר בהגדרה מרחיבה מאוד של חתונה "בסגנון רפרומי", ונוסיף אליה את כל הזוגות היהודים שנישאים בחו"ל ואת כל הזוגות היהודים שמתחתנים בטקסים אלטרנטיביים בארץ (לגביהם אין נתונים רשמיים) עדיין נהיה רחוקים מאוד מהנתון שעליו דיבר קריב.

 

תחקיר: אורי כהן