רע"ם | טור סופ"ש

הציבור הערבי מאבד אמון וטיבי מצליח להביך: על השבוע הקשה של רע"ם ומנסור עבאס

עבאס ורע"ם ציפו לתמיכה ציבורית רחבה לאחר העברת התקציב, אך סקר דעת קהל בחברה הערבית מלמד שרוב הציבור לא שבע רצון מהממשלה הנוכחית • הישגים אמנם יש, אבל הרשימה המשותפת מייצרת אינסוף הטרלות ורע”ם נשארה ללא אסטרטגיה מול קהל בוחריה

לא מצליח לעמוד בקצב: מנסור עבאס השבוע / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
לא מצליח לעמוד בקצב: מנסור עבאס השבוע / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

עוד שבוע לא מוצלח במיוחד, בלשון המעטה, עבר על רע"ם והעומד בראשה מנסור עבאס. הבעיה מבחינתם שעיתות המשבר הפכו לשגרה, והשגרה הזאת התקבעה בתודעה של הציבור הערבי. גם אם רוב הציבור לא חושב שזה באשמתם, אחרי שבוע כזה יש הדורשים ממנסור עבאס לעשות חשבון נפש עמוק.

נתונים שצריכים להדאיג את עבאס

סקר פנימי שנערך השבוע עבור הרשימה המשותפת הציג נתונים שצריכים להדאיג את רע"ם. הסקר נעשה באמצעות מכון הסקרים "סטאט נט", הסוקר גם עבור ערוץ 13 בחברה הערבית וגם עבור רע"ם.

 

במענה על השאלה "עד כמה אתה חושב שהקואליציה הנוכחית בראשות בנט טובה או לא לחברה הערבי?" 43.5% מהציבור ענו "לא טובה בכלל" ו-19.9% "לא טובה". 30% חושבים שקואליציית בנט היא "טובה" עבור החברה הערבית, ו-6.7% בלבד חושבים שהיא "טובה מאוד".

נתון מעניין נוסף שבודק את דעת הקהל ביחס למדיניות הממשלה בנגב, הראה ש-52.5% מהציבור הערבי חושב שממשלת בנט לפיד רעה יותר מהממשלה הקודמת בראשות נתניהו. 36.2% סבורים שמדובר באותה מדיניות בהשוואה לממשלה הקודמת ורק 11.3% חושבים שממשלת השינוי אכן מביאה שינוי לטובה.

מדד נוסף שמדגים את אי שביעות רצון הציבור מהממשלה הוא היחס למיגור הפשיעה והאלימות בחברה הערבית. כזכור, זו הסוגיה שלשמה רע"ם נכנסה לקואליציה והיא אחת משלוש הסוגיות שהממשלה הציבה כמטרה לטפל בהן. במענה על השאלה "מה מידת שביעות רצונך ממדיניות הממשלה הנוכחית במיגור הפשיעה בחברה הערבית?", 61.3% ענו שהם לא שבעי רצון במידה רבה, 17% לא שבעי רצון, 19.7% שבעי רצון ורק 2.1% שבעי רצון במידה רבה.

ניתן להסיק מסקנה אחת ברורה מנתוני הסקר, שדומה לסקרים רבים אחרים: רע"ם לא מצליחה לספק את הסחורה בחברה הערבית, וזה לא בגלל מחסור בהישגים. הרי אי אפשר להתעלם מאישור תכנית החומש הכלכלית בתקציב של 30 מיליארד ש"ח, מהתוכנית למיגור הפשיעה והאלימות בחברה הערבית בתקציב של 2.5 מיליארד, ומשורה של חוקים ורפורמות, ובראשם חוק החשמל. הבעיה היא שרע"ם לא מצליחה למנף את הישגיה ולגזור עליהם קופון בציבור הבוחרים.

רע"ם לא מצליחה להבליט הישגים

המשותפת, בהובלת עודה וטיבי, מייצרת לרע"ם הטרלות ומבוכות חדשות לבקרים. בעיה גדולה לא פחות היא העובדה שיו"ר רע"ם, שעד לאחרונה התמודד לצד יריביו מהמשותפת, מתחיל לאבד עניין בהתנצחות איתם מעל דוכן הכנסת ובתקשורת הערבית. עובדה זו מגבירה את האכזבה של קהל בוחריו ומתמרצת את המשותפת להמשיך ולהמשיך.

רע"ם היום, לפי גורמים רבים גם בתוכה, נשארה ללא אסטרטגיה מול קהל בוחריה. מצד אחד, היא לא מצליחה להסביר לציבור הערבי מה שווה המחיר שצריך לשלם בתמורה לכניסה לקואליציה, כמו אישור חוק האזרחות והקמת מקלט ראשון ללהט"בים בחברה הערבית. ומצד שני, היא גם לא מצליחה להבליט את ההישגים שניתנו בתמורה, ואת התוצאות בשטח. רע"ם הרימה שלושה דגלים: "ריאלי, משפיע ושמרן", אך לפי המצב היום היא נותרה רק עם דגל אחד, ועם ריאליות לא הולכים לקלפי.

אם לרע"ם לא היו מספיק בעיות, החוק למניעת איחוד משפחות פלסטיניות, או בשמו הקליט בציבור הישראלי "חוק האזרחות", עלה השבוע להצבעה בקריאה ראשונה. זאת, לאחר עימות מתוקשר בקואליציה בין מרצ ורע"ם לבין שרת הפנים איילת שקד.

שקד, כזכור, סיכמה עם האופוזיציה שתתמוך בחוק שלה תמורת תמיכת האופוזיציה בחוק שהגיש ח"כ שמחה רוטמן - נוסח דומה של אותו החוק עם תוספת שתוודא שקיפות ומכסות למספר האישורים שינתנו. ההסכמות בין הצדדים אף הועלו על דף, שנחתם בין כל סיעות הימין בכנסת, מה שהוביל להכרזת מרצ ורע"ם שיתנגדו לחוק. אלא שתרגיל של הרגע האחרון בהובלתו של ח"כ אחמד טיבי גם הרס לשקד את החגיגה וגם שם את רע"ם ומרצ בפינה.

טיבי ביקש להפוך את ההצבעה על חוק האזרחות להצבעת אי אמון בממשלה, מה שגרם לכך שסיעות האופוזיציה לא תמכו בחוק של שקד (לפי ההסכם החתום), וכך נמנע רוב רחב. עם זאת, האופוזיציה נמנעה בהצבעה וכך החוק עבר, בזכות קולות הקואליציה והיעדרות האופוזיציה.

התרגיל של המשותפת הצליח להביך

רע"ם ומרץ, מתוך רצון לשמור על הקואליציה בחיים, לא עמדו בהבטחתם לקהל הבוחרים. הציבור הערבי לא נשאר שקט והטיח ביקורת קשה מאד כלפי רע"ם - לא רק שהם שהפרו את הבטחתם, הם גם "החליקו" את העניין בלי לייצר משברים קואליציוניים, גם אם למראית עין.

התרגיל של טיבי הוא לא הראשון, וניתן להגיד בוודאות שלא יהיה האחרון. המבוכות שמייצרת המשותפת הצליחו לעצור את סיפור ההצלחה של רע"ם, במיוחד כשמנסור עבאס וחבריו לא מצליחים לעמוד בקצב ובעוצמה של התרגילים. יש לציין שגם בלי המשותפת, רע"ם מייצרים הרבה תקלות.

עבאס כבר אמר מעל כל במה אפשרית שהוא מצפה לאחר העברת התקציב להיות עם 8 מנדטים בסקרי דעת הקהל בציבור הערבי. בינתיים, גם הסקרים המבטיחים ביותר של רע"ם ועבאס עומדים על 5 מנדטים מתנדנדים.

הכותב הוא ראש חטיבת החדשות ברדיו נאס ופרשן חדשות 12