גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הסנגורית הציבורית טועה ומטעה: השופטים הם לא הבעיה

חייבים לדעת להפריד בין תפקיד השופט ומעשיו לבין השוטר וחקירותיו והפרקליטות וחיוביה ● תגובה לראיון בגלובס של הסנגורית הציבורית הארצית ענת מיסד-כנען

עו''ד ענת מיסד-כנען, הסנגורית הציבורית הארצית. אינה מפרידה בין המשטרה, הפרקליטות ובתי המשפט / צילום: איל יצהר
עו''ד ענת מיסד-כנען, הסנגורית הציבורית הארצית. אינה מפרידה בין המשטרה, הפרקליטות ובתי המשפט / צילום: איל יצהר

אמר פו הדב: "אתה לא יכול להישאר בפינה שלך של היער ולחכות לאחרים שיבואו. לפעמים אתה צריך לבוא אליהם". באמירה זו נזכרתי בקוראי את הראיון שערך אבישי גרינצייג בסוף השבוע בגלובס עם הסנגורית הציבורית הראשית ענת מיסד-כנען, שעד לאותו ראיון לא ידע הציבור אודותיה, תפקידה ודעותיה. והנה ביציאתה הראשונה מהיער, התגלה כי היא אינה מכירה את היער ואת שביליו.

הסנגורית הציבורית מתייחסת למתן צווים להאזנות סתר, אבל כבר בתחילת הדרך מסתבר שהיא אינה מפרידה בין המשטרה, הפרקליטות ובתי המשפט, ומתייחסת אל כולם כמקשה אחת, המכונה מערכת המשפט. מכאן היא גם משליכה את דעותיה המאוד בסיסיות שתפקיד הסנגוריה הציבורית הוא "לאתגר את המערכת המשפטית ולהטיל ספק בבקשות, בהנחות ובקביעות של גופי האכיפה, הן בייצוג והן ברמה המוסרית".

בהמשך היא קובעת כי "השיעור של קבלת בקשות צווים מוכיחה... שלא מתקיימים דיונים אפקטיביים... חשוב מאוד להפנות זרקורים גם למקרים שכן ניתנו צווים שיפוטיים, לבחון איך הוצגו הדברים לבית המשפט, בשקיפות המתבקשות את טיב האמצעי ואופיו. גם אם ניתנו צווים - וחשוב מאוד לבחון איזה מידע היה לשופט, וכמה היו לו האמצעים לקבל החלטה מושכלת... כשיש סנגור שמאתגר ומציב שאלות, הוא יכול להוביל לקבלת הכרעות הוגנות יותר וטובות יותר. לצערנו העמדה הזו לא התקבלה על-ידי בית המשפט העליון".

לא בקיאה בחומר

לעניין ההתייחסות הזו של הסנגורית הארצית לגבי תפקידה ולגבי נסיבות הוצאת צווים לפי חוק האזנת סתר - אומר שני דברים:

1) ניכר שמיסד-כנען לא ראתה צו להאזנת סתר, לא השתתפה כמובן בהליך השיפוטי שמתקיים במעמד צד אחד (משטרה או שב"כ), וספק רב אם שוחחה עם אחד השופטים שעסק במתן צווים.

2) תפקיד הסנגוריה הציבורית מתחיל בשלב מעצר או כשהוגש נגד מאן דהוא כתב אישום. אם הושגו בשלבים אלה ראיות בצורה לא נאותה, עליה לטעון לגבי קבילותן בהליך השיפוטי.

להסיק מסקנה שבגלל ריבוי הצווים לא נערך דיון אפקטיבי ולא נבדק חומר שהוגש לבית המשפט, זו מסקנה לא רצינית ומופרכת עובדתית.

לכן אתחיל במושכלות יסוד לעניין קבלת צו לפי חוק האזנת סתר: הסמכות למתן צווים להאזנות סתר נתונה לנשיא בית משפט מחוזי ולסגניו. שופטים בעלי ניסיון שיפוטי רב. בסך-הכול כ-25 שופטים מחוזיים (מתוך 197) עוסקים בכך.

הפרוצדורה היא שקצין משטרה מגיע עם בקשה ללשכתו של השופט. אין זו גחמה של קצין אחד, מכיוון שלפני השלב הזה מתקיימת התייעצות במשטרה בדרג מקבל החלטות אם להגיש בקשה מעין זו, אם לאו. הדבר גם מצוין בבקשה. הבקשה עצמה מנומקת, ומתואר בה הצורך בהאזנת סתר לפי החוק, ובסיס עובדתי קיים לחשד שמבוצעת עבירה. בסיס זה יכול להישען על מקורות מידע שונים שמצוינים בבקשה, המקשרים את החשוד לעבירה. למשטרה גם יש אינדיקציה אם מקור המידע אמין אם לאו.

השופט מברר מיוזמתו את המקור לחשד, את מקור המידע ואת מהימנותו. במקרה שמקור המידע מובא לדיון, הוא יספק את הרקע העובדתי. בית המשפט יעיין ברישומים אם קיימים ויחליט אם לתת את הצו, אם לאו, וכן יקבע בית המשפט מתי הצו יתחיל (בעתיד) ומתי יסתיים. לא ניתנים צווים רטרואקטיביים.

הליך חקירה ולא הגנה על נאשם

בשיטת המשפט הנהוגה בארץ, הסנגוריה הציבורית לא נוטלת חלק בדיון, מכיוון שמדובר בהליך של חקירה וגיבוש, ולא בהליך הגנה על נאשם, שלמטרתו הוקמה הסנגוריה.

נראה כי לא אשגה אם אומר שהסנגורית הציבורית מעוניינת להרחיב את סמכותה ולהשתתף גם בהליכים אלה. האם ייתכן שזו סיבת הביקורת שלה על ההליך מבלי לדעת כיצד הוא בפועל נעשה?

המחוקק לא חשב שזה תפקידה, וגם לא בית המשפט העליון. אבל אפילו אם נטלה חלק בדיון כזה, אילו חקירות היא הייתה עורכת שיביאו לדיון אפקטיבי רוחבי? מה הם אמצעי החקירה שעומדים לרשותה מעבר להטלת ספק בממצאי המשטרה ובשיקול-דעת בית המשפט? מה היא הייתה מבררת מעבר לחומר הקיים שכולל את הבנת הנקרא, ומה הלהיטות שלה להפעיל שיקול-דעת שאינו נתון לה? ובנוסף, מדוע שמאן דהוא יסמוך דווקא על שיקול-דעתה?

תמהתי ולא מצאתי תשובה לכך בדברי הביקורת הערטילאיים והלא זהירים שאמרה הסנגורית הצבורית. לכן, לאיזה חשבון נפש יידרשו השופטים, בפועלם על-פי הדין?

וכאן אנו באים למהמורה אפשרית. קיימות שתי סיטואציות אפשריות:

הראשונה - במסגרת הבקשה לא צוין בפני בית המשפט כי המידע שבו מדובר הוא התקנת תוכנה שעוסקת לא רק בהקלטת שיחות אלא גם תדלה ממכשיר הטלפון התכתבויות שונות ותמונות מהעבר ובעתיד. השופט לא צריך להתמצא בשמות השונים של תוכנת NSO או אחיותיה, ומספיק תיאור הפעולה כדי לשלול אפשרות לקבל צו להאזנת סתר.

אם הדבר לא צוין במפורש בבקשה, משמעו הטעיית בית המשפט, ולא ניתן לבוא בטענות לשופטיו על היעדר בירור מספיק.

השנייה - אם צוין בבקשה כי מדובר בתוכנת רוגלה על-ידי תיאור הפעולות שהיא תבצע - אזי בקשה כזו אינה עומדת בתנאי חוק האזנת סתר, ואני מאמינה שאף שופט לא יוציא בגינה צו להאזנת סתר.

אם המקור להגשת הבקשה היה מידע שהתקבל במשטרה כתוצאה משימוש בתוכנה מסוג זה, אף זאת היה צורך לציין בבקשה.

לסיום, קשה להתעלם מטקס המינוי של מפכ"ל המשטרה לשעבר רוני אלשיך, שם ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו אמר בקולו למצלמות כי המדינה צריכה לעשות יותר שימוש בטכנולוגיה, בסייבר גם בעבודות שיטור, וכי הוא ילחץ על כך. מכאן ועד לבוא בטענה לשופטים - הדרך לא רק ארוכה, היא גם אינה קיימת.

לכן אם הסנגורית המלומדת מחפשת את השבילים ביער, ייתכן שהיא צריכה לפנות למקומות אחרים, ומה שחשוב יותר - לדעת להפריד בין תפקיד השופט ומעשיו לבין השוטר וחקירותיו והפרקליטות וחיוביה.

הכותבת היא סגנית נשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב-יפו לשעבר

עוד כתבות

קיבוץ בארי ההרוס / צילום: תמונה פרטית

לספר לדור הצעיר את סיפור השואה אחרי ה-7 באוקטובר - זו לא רק זכות, אלא חובה

השנאה כלפי מדינת ישראל מרימה ראש בכל כמה דורות ● לצד האסונות טבועה בנו, כחלק בלתי נפרד מה-DNA שלנו, היכולת המופלאה והחוסן לקום מהאסון הכי גדול ולהצליח לעשות ממנו נס ● גם הפעם, הדור הצעיר הוא שיכתבו את פרק התקומה

קניות בסופר. אין הצדקה אמיתית להעלאות המחירים / צילום: טלי בוגדנובסקי

הנתונים מגלים: האם גל עליות המחירים מוצדק?

שורת חברות גדולות במשק הודיעו על העלאות מחירים רוחביות, בעיקר בתחומי המזון והצריכה ● אלא שבחינת פרמטרים כמו שערי מט"ח, עלויות שינוע ומחירי חומרי גלם מעלה כי לא תמיד קיים הכרח לעשות כן ● אלכס זבז'ינסקי, מיטב: "החברות פשוט מנצלות הזדמנויות"

מימין: אריאל ארליך, יריב לוין, עוזי פוגלמן, רון סולקין / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: אלכס קולומויסקי־ידיעות אחרונות, דוברות הרשות השופטת, איל יצהר

האינטרסים והדילים: מאחורי הקלעים של הוועדה לבחירת שופטים

עשרות שופטים ורשמים חדשים מונו בשבוע שעבר, צעד הכרחי לאור העומס הכבד על מערכת המשפט ● הפשרות שנאלצו לעשות בוועדה כדי לזכות במינויים החדשים, ההישגים של הקואליציה, השריף החדש בנגב והמשמעות הנעלמת של המילה "זמני" ● חמש הערות על בליץ המינויים

בנייה בדרום. חומרי הגלם לבנייה מתייקרים / צילום: Shutterstock

השלכות החרם הטורקי כבר כאן: אלה המוצרים שמתייקרים

כנען סנטר הודיעה על עלייה של כ־20% במחירי צמר זכוכית, קבוצת נוימן מעלה ב־9% את מחיר מוצרי הברזל, וחברת רב בריח מעלה מחירי מוצרים ב־8% • "בקרוב נראה הודעות נוספות כאלו"

חדשות הביומד / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: עמית שאבי (ידיעות אחרונות), Shutterstock

סטארט-אפ ניישן סנטרל: ההייטק הישראלי מתאושש, אבל הביומד לא

הביומד הישראלי לא מתאושש בקצב של ההייטק, אקזיט לבלקין ויז'ן, גיוס לסטארט-אפ של נפתלי בנט ותקווה לסוגי סרטן שאינם מגיבים לטיפולים המקובלים ● השבוע בביומד

ראש ממשלת בלגיה, אלכסנדר דה-קרו / צילום: ap, Jean-Francois Badias

ראש ממשלת בלגיה: "לא יכולים להמשיך בעסקים כרגיל עם ישראל"

ראש ממשלת בלגיה אלכסנדר דה-קרו שינה את עמדתו ושוקל כעת הטלת סנקציות הכוללות איסור יבוא מוצרים מהתנחלויות, בשל הפעילות הישראלית בעזה ● הסביר כי שינוי העמדה שלו נובע מכך שיש "יותר מדי קורבנות כתוצאה מהפעולות הצבאיות הישראליות" ● ההערכות הן כי יוזמה כזו תיכשל ברמה האירופית

בורסת תל אביב. הנבואה ניתנה לשוטים, לתינוקות ולאינטרסנטיים / צילום: טלי בוגדנובסקי

הירידות בבורסה נחלשות; מדד הטכנולוגיה עולה ב-1%

ת"א 35 נסחר ללא שינוי ●  הדולר מזנק מול השקל, 3.74 שקלים ● חוזה חדש לאלקטריאון בסין, המניה מזנקת ● מיטב: הקמעונאיות מעלות מחירים רק כי הן יכולות, לא בגלל הצורך שלהן לפצות על גידול בהוצאות ● וורן באפט מכר מניות אפל ופוזל להודו, "יש שם המון הזדמנויות" ● בבנק אוף אמריקה דווקא ממליצים על אפל באפסייד של 33% ● באופנהיימר ממליצים על הבנקים בארה"ב, "נסחרים בחסר עמוק"

טרונג מיי לאן, אשת העסקים שעומדת במרכז פרשת ההונאה / צילום: phapluat tv

היא הורשעה על שהפכה בנק לכספומט האישי שלה - ונידונה למוות

המקרה של הטייקונית טרונג מיי לאן הפך לאחד המתוקשרים ביותר בקמפיין של וייטנאם נגד שחיתות, שזכה לכינוי "כבשן בוער"

נגמ''שים של צה''ל בצפון הארץ / צילום: ap, Gil Eliyahu

עסקה בגודל פי 2 משווייה: החברה הביטחונית שמזנקת

לפני פחות משנתיים סבלה החברה הביטחונית אימקו מתחלופת מנהלים וקשיים תזרימיים, אבל מתחילת המלחמה התמונה התהפכה ומנייתה נהנית מתנופה בבורסה ● כעת היא קיבלה הזמנה של 377 מיליון שקל ממשרד הביטחון - פי שניים מהשווי של החברה כולה ● מניית אימקו זינקה ביותר מ-200% בשנה האחרונה

דורון כהן / צילום: איל יצהר

דורון כהן הוא המועמד המועדף על סמוטריץ' לתפקיד יו"ר רשות שוק ההון

דורון כהן, מנכ"ל האוצר לשעבר, מועמד לתפקיד יו"ר רשות שוק ההון לצד מ"מ יו"ר הרשות הנוכחי, עמית גל; והמשנה למנכ"ל חברת הביטוח ווישור, זיו כהן ● משרד המשפטים בוחן האם קיים חשש לניגוד עניינים במינויו של דורון כהן, שאחותו מכהנת כדירקטורית בלתי תלויה בחברת הביטוח מגדל

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

נכנע לתושבי פתח תקווה? סמוטריץ' דורש לדון מחדש בתוכנית שאושרה

שר האוצר מבקש ממזכיר הממשלה לאפשר לו להגיש בקשה לדיון נוסף בתוכנית לקו M2 של המטרו, בטענה שלא נשלחה לשרים כנדרש ● גורם המעורה בפרויקט: "מביך ששר האוצר מתנהג כמו אחרון המתנגדים, מטעמים צרים"

פרויקט ''העיר הלבנה'' של יובל אלון בחיפה / צילום: חברת AVA STUDIO

עסקת הנדל"ן שמוכיחה: לחיפה כללים משלה

דירת 4 חדרים בשטח 117 מ"ר נמכרה בפרויקט "העיר הלבנה" של יובל אלון בחיפה, המשתרע על כ־26 דונם ● העסקה התעכבה כשלוש שנים, והדירה נמכרה ב־2.5 מיליון שקל, נמוך מהמחיר הנוכחי בפרויקט

שרון רן שגב ונעמי רינת / צילום: יח''צ

לזכור ולא לשכוח: יוזמות אזרחיות להנצחת זכר השואה

גלובס מרכז שורה של יוזמות אזרחיות בולטות להנצחת זכר השואה בישראל ובעולם, במרחב הפיזי והדיגיטלי ● ישראל מתגייסת 

בייראקטר TB2 / צילום: Associated Press, Efrem Lukatsky

החברה הביטחונית הזרה שהעניקה לעובדיה מענק בסך 18 משכורות

החברה הטורקית בייקאר, סמנכ"ל הטכנולוגיות שלה הוא חתנו של ארדואן, היא שיאנית היצוא בטורקיה והודיעה שתחלק לעובדים מענק נדיב במיוחד ● ואיפה החברות הביטחוניות הישראליות עומדות מולה ברמה הגלובלית?

וורן באפט נואם באסיפה השנתית של ברקשייר האת'ווי

היורש, ההשקעה המסתורית, והדרך ל־50% תשואה בשנה: התובנות מהכנס הגדול של האורקל מאומהה

וורן באפט, המשקיע הפרטי הגדול והמפורסם בעולם עמד בסוף השבוע בפעם ה־51 על הבמה באומהה והשיב לשאלות משקיעיו במשך חמש שעות ● מדוע הקטין את ההחזקות שלו באפל, מה הוא חושב על מהפכת ה־AI, למה הוא מגדיל את קופת המזומנים שלו במקום להשקיע אותה, ומה היה עושה לו חזר לגיל 20

האחים זלקינד וצחי נחמיאס / צילום: ישראל הדרי, ורד פיצ'רסקי

לאחר סלקום: דסק"ש פועלת למכור שליטה באלרון בכ-50 מיליון דולר

חברת ההחזקות דסק"ש דיווחה הבוקר כי היא מקיימת משא ומתן למכירת אלרון לחברת הון סיכון זרה ● הדיווח מגיע לאחר שחתמה לפני מספר חודשים על עסקה למכירת השליטה בחברת התקשורת סלקום

הפגנה פרו־פלסטינית בבראון. לחץ הסטודנטים הניב פרי / צילום: Reuters, Anibal Martel

האם אוניברסיטאות אמריקאיות מפתחות נכונות לשאת ולתת על החרמת ישראל?

לפי שעה רק קומץ של אוניברסיטאות ומכללות הציעו למפגינים האנטי־ישראלים להתפנות תמורת חשיפת אחזקותיהן ומשא ומתן על משיכת השקעות ● אבל ביניהן נמצאות לפחות שתי ענקיות, עם תיקים של 20 מיליארד דולר ● עצם נכונותן הפרגמטית לשקול זאת צריכה לעורר חשש

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

נשק, כסף ורכבים: הסודות האמיתיים של רפיח נמצאים מתחת לעיר

ישראל החלה בפינוי אוכלוסייה אזרחית מהשכנות המזרחיות ברפיח לקראת כניסת צה"ל לאזור ● מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

דורון ארזי, אסף וונד, אודי מוקדי / צילומים: ליאורה כץ, איל יצהר, דיויד שפר

שתי חברות ישראליות פרסמו דוחות בוול סטריט, ונפלו בסוף השבוע

במדור השבועי של גלובס בדקנו מה קרה למניות הישראליות הבולטות בוול סטריט במהלך הסופ"ש ● היפו צללה בכ-17% בעקבות מימושים ● סייברארק צללה למרות שהציגה דוח חזק עם תחזית חיובית ● ומניות רדקום וסרגון עלו בעקבות דיווחים על חוזים חדשים

מכוניות חדשות ממתינות לייצוא בנמל טיינג'ין בסין / צילום: Shutterstock

כל רכב חמישי שנמכר בארץ הוא מסין: הסיבות והחששות מאחורי הנתון החריג

למרות הרוחות הצוננות שנושבות מבייג'ין, נתוני מסירות הרכב מתחילת השנה מגלים ששוק הרכב הישראלי הופך להיות "סיני" במובהק ● עד כמה המגמה תלויה ביציבות הביקוש לרכב חשמלי בישראל והאם התדרדרות נוספת ביחסי ישראל–סין "תקרר" את הביקוש וההיצע