ערב הסעודית העבירה מניות של ארמקו בשווי 80 מיליארד דולר לקרן עושר

העברת המניות היא חלק מתוכנית להגדיל את כמות הנכסים שבניהול קרן ההון ההשקעות הציבורית ולעזור לגוון את הכלכלה תלוית הנפט של הממלכה

מתקן לאיחסון נפט של ארמקו בערב הסעודית / צילום: Associated Press, Amr Nabil
מתקן לאיחסון נפט של ארמקו בערב הסעודית / צילום: Associated Press, Amr Nabil

ערב הסעודית העבירה מניות בשווי כ־80 מיליארד דולר של ענקית הנפט ארמקו לקרן עושר שלה כחלק ממאמץ לגוון את הכלכלה תלוית הפחמן המימני שלה.

העברת נתח של 4% מחברת הנפט של ערב הסעודית, ארמקו, תתמוך בתוכנית קרן ההשקעות הציבורית להגדיל את הנכסים שבניהולה למעל טריליון דולר עד 2025, לעומת כ־480 מיליארד דולר כיום, כך הודיעה ממשלת הממלכה ביום ראשון.

מאחר שמחירי האנרגיה הנמוכים בשנים האחרונות כפו על ערב הסעודית לקצץ השקעות וסובסידיות בתוך המדינה, הממשלה בהובלת נסיך הכתר מוחמד בן סלמאן, המנהל בפועל את המדינה, מנסה להרחיב את מקורות ההכנסה שלה שאינם מתעשיית הנפט במהירות. הסכנה שבעיות כלכליות יעמיקו במקביל למעבר של העולם מפחמן מימני האיצה את הדחיפה לכך. כרגע מחירי הנפט הגבוהים עוזרים לממן חלק מהתוכניות האלו.

הממשלה הסעודית, שעדיין תהיה בעלת המניות הגדולה ביותר בארמקו עם נתח של יותר מ־94%, ביקשה לעשות מונטיזציה של נכסי הנפט העצומים של המדינה ולהשתמש בכסף שיתקבל מזה כדי להשקיע בתעשיות שאינן נפט כחלק מתוכניתו של הנסיך מוחמד לעצב מחדש את הכלכלה עד שנת 2030.

על מנת לעזור להגיע ליעד זה, הנסיך מוחמד ביקש מקרן ההשקעות הציבורית להשקיע בחברות ותעשיות שאינן קשורות לפחמן מימני. בנוסף, הממשלה העבירה את 29.4 מיליארד הדולר שגייסה מההנפקה של ארמקו ב־2019 בבורסה הסעודית לשימוש קרן ההשקעות הציבורית.

הקרן יכולה להיות דיסקרטית לגבי תוכניות גיוס הכספים

בקרן מתכוונים להשתמש במניות ארמקו כערובה לגיוס חוב בעלות נמוכה יותר בשווקים בינלאומיים, כך אמרו ביום ראשון אנשים המכירים את תוכנית קרן ההשקעות. אבל גם אפשרויות אחרות נותרו פתוחות, אמרו האנשים.

חוץ מגיוס חוב, אמרו אנליסטים שקרן ההשקעות עשויה למכור את המניות בשוק בכמה שלבים או נתחים למשקיעים אסטרטגיים. לקרן ההון אפשרויות רבות לעשות מונטיזציה של חלקה בארמקו ושלא כמו הממשלה, היא יכולה להיות יותר דיסקרטית לגבי תוכניות גיוס הכספים שלה, אמרו האנליסטים.

מוקדם יותר החודש, אנשים המכירים את האסטרטגיה של ארמקו אמרו שהממלכה התחילה מחדש תוכניות לרשום יותר מניות של ארמקו, חברת הנפט בעלת השווי הרב ביותר בעולם, בשאיפה למכור נתח של עד 50 מיליארד דולר, שעל פי הערכות השווי הנוכחיות יהיה שווה כ־2.5% מהחברה. רישום המניות יהיה הגדול ביותר אי פעם בהיסטוריה של שוקי הון ויכול להיות שיהיה קשה לבצע אותו.

מכירת המניות עדיין נמצאת בשלב התכנון ויכול להיות שתתעכב או תשתנה, כך אמרו האנשים. ריאד העלתה כמה רעיונות שונים לאורך השנים שנועדו לגייס כספים דרך ארמקו, וחלקם כשלו או נזנחו.

העברת המניות לקרן ההון הציבורית תעזור לחזק את המעמד הפיננסי החזק שלה ואת דירוג האשראי הטוב שלה בטווח הזמן הבינוני, כך אמרה הממשלה. בסוכנות הדירוג פיטץ' נתנו לקרן ההשקעות הציבורי דירוג A בפברואר, בעוד שבסוכנות מודי קיבלה דירוג A1 , והקרן מתכוונת להיכנס לשוקי החוב הבינלאומיים.

תנפיק אג"ח ירוקות בקרוב

הקרן החלה לגייס חוב בנקאי ב־2018 עם מתקן בשווי 11 מיליארד דולר, ואחר כך הלוואה של 10 מיליארד דולר ב־2019 ששולמה בחזרה שנה אחר כך. הנגיד שבראשה, יאסר אל־רומאיין, אמר בספטמבר שנה שעברה שקרן ההון הציבורי עובדת עם BlackRock על מסגרת סביבה, חברה ומשילות ומתכננת להנפיק אגרות חוב ירוקות ראשונות בקרוב.

בינתיים, קרן ההון גם תתחיל לקבל דיבידנדים מארמקו ויכולה לשווק עצמה כקרן גדולה יותר בזמן שתתחרה עם ישויות אחרות על נכסים בכל העולם.

הקרן, שבשנת 2015 ניהלה נכסים בשווי כ־150 מיליארד דולר, השתמשה בכסף שקיבלה או גייסה מאז כדי להשקיע בעסקים מגוונים כמו יצרנית המכוניות החשמליות Lucid Motors , סיטיגרופ וקבוצה הליגה האנגלית ניוקאסל יונייטד. היא השקיעה מיליארדים בקרן החזון של סופטבנק היפני.

היא גם שיחקה תפקיד יותר פעיל בשווקים עולמיים לאחר שקיבלה 40 מיליארד דולר מהרזרבות של הממלכה בתחילת 2020. הקרן מתכננת להשקיע עוד 10 מיליארד דולר במניות רשומות השנה, כך אמרו אנשים המכירים את תוכניותיה.

אבל כמה מבכירי הקרן הטילו בשיחות סגורות ספק באסטרטגיה שלה, בהתחשב ברקורד המעורב שלה של השקעות בינלאומיות ומאבקיה למשוך כסף זר בכמות גדולה על מנת לממן פרויקטים פיננסיים מקומיים.

קרן ההון נראית על ידי הממשלה כמנוע הדוחף את השינוי הכלכלי בממלכה, עם אסטרטגיה לחמש שנים להזריק לפחות 40 מיליארד דולר בשנה לכלכלה המקומית. אבל לא ברור אם אפילו אחת מהחברות הבינלאומיות בהן השקיעה קרן ההון הציבורי מתכננת להתרחב דווקא אל ערב הסעודית. הקרן לא מפרסמת את הדו"חות הפיננסיים שלה לציבור.

המשקיעים הזרים זהירים לגבי תוכניותיהם בערב הסעודית

השקעות זרות בערב הסעודית נותרו נמוכות באופן עקבי וכמה חברות מקטינות את נוכחותן בה או מעכבות תוכניות התרחבות שהבטיחו ליישם. השקעה זרה ישירה בערב הסעודית עמדה ב־2020 על 5.4 מיליארד דולר, פחות מחצי מהרמה בה הייתה לפני עשור והרבה פחות מ־19 מיליארד דולר שהיו היעד של המדינה. לפי הנתונים הזמינים מהרבעון השלישי, ההשקעות בדרך להגיע ל־6 מיליארד דולר ב־2021 - לא כולל מכירה בשווי 12.4 מיליארד דולר של נתח בחברת צינור נפט סעודית למשקיעים זרים.

כמה משקיעים זרים גם נעשו זהירים לגבי תוכניותיהם לממלכה לאחר שאנשים העובדים עבור הנסיך מוחמד הרגו את העיתונאי מתנגד השלטון ג'מאל חשוקג'י בסוף 2018. בריאד אמרו שנסיך הכתר לא היה מעורב בהריגתו.

משרד ההשקעות הסעודי הודיע שהעניין במדינה נותר גבוה, והצביע על עלייה שנתית של 250% ברישיונות חדשים למשקיעים ב־2021.

הממשלה הסעודית מקדמת תוכניות בעשרות מיליארדי דולרים לבנות כמה ערים חדשות ומהמרת על כך שהפרויקטים האלה ימשכו השקעות זרות ויעודדו את הצריכה בתוך סעודיה. הפרויקטים הענקיים נועדו ליצור תעשיות חדשות כמו תיירות ובידור שלא היו קיימות לפני כן בממלכה הערבית המסוגרת.

ביניהן תוכנית לעיר מדינה עתידנית בשם נאום במחוז טאבוק המרוחק שנמצא בצפון מערב סעודיה, עיר ספורט ובידור מחוץ לריאד, אתרי תיירות יוקרתיים שיתפרסו על סדרת איים יפהפיים בים סוף ושמורת טבע בשם אל־אולה במיקום שבעבר העתיק היה מרכז של מסחר בין העמים הערביים.

בארמקו אמרו שההסכם האחרון הוא העברת כסף פרטית בין הממלכה וקרן ההון הציבורית, וארמקו אינה חלק ממנו ולא נכנסה לשום הסכם לשלם או לקבל כסף בעקבותיו.

העברת המניות לא תשפיע על פעילות ארמקו, האסטרטגיה שלה או מדיניות חלוקת הדיבידנדים של החברה, כך מסרו בחברה.