גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ערב הסעודית העבירה מניות של ארמקו בשווי 80 מיליארד דולר לקרן עושר

העברת המניות היא חלק מתוכנית להגדיל את כמות הנכסים שבניהול קרן ההון ההשקעות הציבורית ולעזור לגוון את הכלכלה תלוית הנפט של הממלכה

מתקן לאיחסון נפט של ארמקו בערב הסעודית / צילום: Associated Press, Amr Nabil
מתקן לאיחסון נפט של ארמקו בערב הסעודית / צילום: Associated Press, Amr Nabil

ערב הסעודית העבירה מניות בשווי כ־80 מיליארד דולר של ענקית הנפט ארמקו לקרן עושר שלה כחלק ממאמץ לגוון את הכלכלה תלוית הפחמן המימני שלה.

העברת נתח של 4% מחברת הנפט של ערב הסעודית, ארמקו, תתמוך בתוכנית קרן ההשקעות הציבורית להגדיל את הנכסים שבניהולה למעל טריליון דולר עד 2025, לעומת כ־480 מיליארד דולר כיום, כך הודיעה ממשלת הממלכה ביום ראשון.

מאחר שמחירי האנרגיה הנמוכים בשנים האחרונות כפו על ערב הסעודית לקצץ השקעות וסובסידיות בתוך המדינה, הממשלה בהובלת נסיך הכתר מוחמד בן סלמאן, המנהל בפועל את המדינה, מנסה להרחיב את מקורות ההכנסה שלה שאינם מתעשיית הנפט במהירות. הסכנה שבעיות כלכליות יעמיקו במקביל למעבר של העולם מפחמן מימני האיצה את הדחיפה לכך. כרגע מחירי הנפט הגבוהים עוזרים לממן חלק מהתוכניות האלו.

הממשלה הסעודית, שעדיין תהיה בעלת המניות הגדולה ביותר בארמקו עם נתח של יותר מ־94%, ביקשה לעשות מונטיזציה של נכסי הנפט העצומים של המדינה ולהשתמש בכסף שיתקבל מזה כדי להשקיע בתעשיות שאינן נפט כחלק מתוכניתו של הנסיך מוחמד לעצב מחדש את הכלכלה עד שנת 2030.

על מנת לעזור להגיע ליעד זה, הנסיך מוחמד ביקש מקרן ההשקעות הציבורית להשקיע בחברות ותעשיות שאינן קשורות לפחמן מימני. בנוסף, הממשלה העבירה את 29.4 מיליארד הדולר שגייסה מההנפקה של ארמקו ב־2019 בבורסה הסעודית לשימוש קרן ההשקעות הציבורית.

הקרן יכולה להיות דיסקרטית לגבי תוכניות גיוס הכספים

בקרן מתכוונים להשתמש במניות ארמקו כערובה לגיוס חוב בעלות נמוכה יותר בשווקים בינלאומיים, כך אמרו ביום ראשון אנשים המכירים את תוכנית קרן ההשקעות. אבל גם אפשרויות אחרות נותרו פתוחות, אמרו האנשים.

חוץ מגיוס חוב, אמרו אנליסטים שקרן ההשקעות עשויה למכור את המניות בשוק בכמה שלבים או נתחים למשקיעים אסטרטגיים. לקרן ההון אפשרויות רבות לעשות מונטיזציה של חלקה בארמקו ושלא כמו הממשלה, היא יכולה להיות יותר דיסקרטית לגבי תוכניות גיוס הכספים שלה, אמרו האנליסטים.

מוקדם יותר החודש, אנשים המכירים את האסטרטגיה של ארמקו אמרו שהממלכה התחילה מחדש תוכניות לרשום יותר מניות של ארמקו, חברת הנפט בעלת השווי הרב ביותר בעולם, בשאיפה למכור נתח של עד 50 מיליארד דולר, שעל פי הערכות השווי הנוכחיות יהיה שווה כ־2.5% מהחברה. רישום המניות יהיה הגדול ביותר אי פעם בהיסטוריה של שוקי הון ויכול להיות שיהיה קשה לבצע אותו.

מכירת המניות עדיין נמצאת בשלב התכנון ויכול להיות שתתעכב או תשתנה, כך אמרו האנשים. ריאד העלתה כמה רעיונות שונים לאורך השנים שנועדו לגייס כספים דרך ארמקו, וחלקם כשלו או נזנחו.

העברת המניות לקרן ההון הציבורית תעזור לחזק את המעמד הפיננסי החזק שלה ואת דירוג האשראי הטוב שלה בטווח הזמן הבינוני, כך אמרה הממשלה. בסוכנות הדירוג פיטץ' נתנו לקרן ההשקעות הציבורי דירוג A בפברואר, בעוד שבסוכנות מודי קיבלה דירוג A1 , והקרן מתכוונת להיכנס לשוקי החוב הבינלאומיים.

תנפיק אג"ח ירוקות בקרוב

הקרן החלה לגייס חוב בנקאי ב־2018 עם מתקן בשווי 11 מיליארד דולר, ואחר כך הלוואה של 10 מיליארד דולר ב־2019 ששולמה בחזרה שנה אחר כך. הנגיד שבראשה, יאסר אל־רומאיין, אמר בספטמבר שנה שעברה שקרן ההון הציבורי עובדת עם BlackRock על מסגרת סביבה, חברה ומשילות ומתכננת להנפיק אגרות חוב ירוקות ראשונות בקרוב.

בינתיים, קרן ההון גם תתחיל לקבל דיבידנדים מארמקו ויכולה לשווק עצמה כקרן גדולה יותר בזמן שתתחרה עם ישויות אחרות על נכסים בכל העולם.

הקרן, שבשנת 2015 ניהלה נכסים בשווי כ־150 מיליארד דולר, השתמשה בכסף שקיבלה או גייסה מאז כדי להשקיע בעסקים מגוונים כמו יצרנית המכוניות החשמליות Lucid Motors , סיטיגרופ וקבוצה הליגה האנגלית ניוקאסל יונייטד. היא השקיעה מיליארדים בקרן החזון של סופטבנק היפני.

היא גם שיחקה תפקיד יותר פעיל בשווקים עולמיים לאחר שקיבלה 40 מיליארד דולר מהרזרבות של הממלכה בתחילת 2020. הקרן מתכננת להשקיע עוד 10 מיליארד דולר במניות רשומות השנה, כך אמרו אנשים המכירים את תוכניותיה.

אבל כמה מבכירי הקרן הטילו בשיחות סגורות ספק באסטרטגיה שלה, בהתחשב ברקורד המעורב שלה של השקעות בינלאומיות ומאבקיה למשוך כסף זר בכמות גדולה על מנת לממן פרויקטים פיננסיים מקומיים.

קרן ההון נראית על ידי הממשלה כמנוע הדוחף את השינוי הכלכלי בממלכה, עם אסטרטגיה לחמש שנים להזריק לפחות 40 מיליארד דולר בשנה לכלכלה המקומית. אבל לא ברור אם אפילו אחת מהחברות הבינלאומיות בהן השקיעה קרן ההון הציבורי מתכננת להתרחב דווקא אל ערב הסעודית. הקרן לא מפרסמת את הדו"חות הפיננסיים שלה לציבור.

המשקיעים הזרים זהירים לגבי תוכניותיהם בערב הסעודית

השקעות זרות בערב הסעודית נותרו נמוכות באופן עקבי וכמה חברות מקטינות את נוכחותן בה או מעכבות תוכניות התרחבות שהבטיחו ליישם. השקעה זרה ישירה בערב הסעודית עמדה ב־2020 על 5.4 מיליארד דולר, פחות מחצי מהרמה בה הייתה לפני עשור והרבה פחות מ־19 מיליארד דולר שהיו היעד של המדינה. לפי הנתונים הזמינים מהרבעון השלישי, ההשקעות בדרך להגיע ל־6 מיליארד דולר ב־2021 - לא כולל מכירה בשווי 12.4 מיליארד דולר של נתח בחברת צינור נפט סעודית למשקיעים זרים.

כמה משקיעים זרים גם נעשו זהירים לגבי תוכניותיהם לממלכה לאחר שאנשים העובדים עבור הנסיך מוחמד הרגו את העיתונאי מתנגד השלטון ג'מאל חשוקג'י בסוף 2018. בריאד אמרו שנסיך הכתר לא היה מעורב בהריגתו.

משרד ההשקעות הסעודי הודיע שהעניין במדינה נותר גבוה, והצביע על עלייה שנתית של 250% ברישיונות חדשים למשקיעים ב־2021.

הממשלה הסעודית מקדמת תוכניות בעשרות מיליארדי דולרים לבנות כמה ערים חדשות ומהמרת על כך שהפרויקטים האלה ימשכו השקעות זרות ויעודדו את הצריכה בתוך סעודיה. הפרויקטים הענקיים נועדו ליצור תעשיות חדשות כמו תיירות ובידור שלא היו קיימות לפני כן בממלכה הערבית המסוגרת.

ביניהן תוכנית לעיר מדינה עתידנית בשם נאום במחוז טאבוק המרוחק שנמצא בצפון מערב סעודיה, עיר ספורט ובידור מחוץ לריאד, אתרי תיירות יוקרתיים שיתפרסו על סדרת איים יפהפיים בים סוף ושמורת טבע בשם אל־אולה במיקום שבעבר העתיק היה מרכז של מסחר בין העמים הערביים.

בארמקו אמרו שההסכם האחרון הוא העברת כסף פרטית בין הממלכה וקרן ההון הציבורית, וארמקו אינה חלק ממנו ולא נכנסה לשום הסכם לשלם או לקבל כסף בעקבותיו.

העברת המניות לא תשפיע על פעילות ארמקו, האסטרטגיה שלה או מדיניות חלוקת הדיבידנדים של החברה, כך מסרו בחברה.

עוד כתבות

הדמיה של פרויקט The LINE מוצגת בתערוכה בינלאומית / צילום: Reuters, Balkis Press/ABACA

פרויקט הבנייה הגדול בעולם נאלץ להתמודד עם המציאות

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● התוכניות של ערב הסעודית להקים גורדי-שחקים תאומים בגובה אלפי רגל ולאורך 105 מייל בעיר העתיד ניאום, איבדו מומנטום כשנקלעו לסחרור עלויות ולרצף תקלות בנייה

מיירט הלייזר ''דראגון פייר'' / צילום: יוטיוב

הטיל הקטלני החדש של רוסיה, וישראל מקדימה את בריטניה ביירוט לייזר

ארה"ב מקדמת את שדרוג טילי הכתף וטילי השיוט הזעירים שלה ● רוסיה הופכת את טילי השיוט שלה לקטלניים יותר ● וספינות מלחמה חדשות של בריטניה יכללו את מערכת יירוט הלייזר "דראגון־פייר" ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

רכבים ליצוא בנמל בסין / צילום: Reuters

המערב חוסם את יצרני הרכב הסיניים, והם נוהרים לישראל. אלה הדגמים שבדרך

הרגולטורים בארה"ב ובאירופה פועלים להקים סכרי מיסוי כדי לרכך את חדירת יצרניות הרכב הסיניות לשווקים במערב ● אל מול הסביבה העוינות הזו, שוק הרכב הישראלי נתפס בסין כמעין "אתר בטא" ידידותי להשקת כלי רכב חדשים במערב, חלקם עם פוטנציאל לשנות את חוקי המשחק ● השבוע בענף הרכב

איזיה צ׳צ׳יק ז''ל / צילום: באדיבות המשפחה

הלך לעולמו איזיה צ'צ'יק שכיהן כמנהל בכיר בחברות טכנולוגיה, פיננסים ותעשייה

תפקיד הניהול המפורסם של צ'צ'יק היה כמנכ"ל קבוצת עורק בשנות ה-90 ● בהמשך כיהן כיו"ר אליאנס ובמשך שנים סייע להצמחתה ● בעשורים האחרונים כיהן בתפקידים בכירים בדירקטוריונים של חברות ציבוריות שונות, ועד חודש ינואר השנה עדיין נשא בתפקיד דירקטור בחברת נקסטקום הציבורית

מנת כתף טלה של נסרין מנאסרה / צילום: נסרין מנאסרה

בחצר בית בכפר ערבי בגליל מצאנו את ארוחת הצהריים המושלמת

כנסייה צבעונית במיוחד, מסעדה שמגישה עוף לוהט מהטאבון וקובה נייה שהיא מעדן, סדנה לקליעת שרפרפים ומיזם נשי שלא יאפשר לכם לעזוב בידיים ריקות ● ביקור בכפר ריינה

אתר בנייה. ''יותר מ־90% מכוח האדם במקצועות 'הרטובים' היו בידי עובדים פלסטינים'' / צילום: Shutterstock

חומרים תוצרת הארץ ושימוש בטכנולוגיה: איך להוציא את ענף הבנייה לעצמאות

אירועי מלחמת "חרבות ברזל" הבהירו היטב עד כמה היה ענף הבנייה תלוי שנים בגורמים לא יציבים ● האתגר העצום שאיתו הוא מתמודד עשוי לסייע בשינוי החשיבה: "המדינה צריכה להיות עצמאית גם בבנייה"

יחידת המודיעין של צה''ל וסימני השאלה / צילום: איל יצהר

התחקיר עוד לא הושלם אבל המינויים כבר מעוררים סערה: מה עובר על היחידה היוקרתית של חיל המודיעין

יחידת המודיעין מתמודדת עם לא מעט סימני שאלה שטרם זכו למענה מאז 7 באוקטובר ● בכירים לשעבר בצבא מתארים אותה כחבולה ומפולגת ברקע הכישלון המודיעיני הקשה והפרסומים על אודותיה בתקשורת הזרה ● בשלב זה, תחקיר רשמי ומלא טרם נערך ובכירי 8200 לא הודיעו על פרישתם בעקבות המחדל, אולם כבר כעת זהות יורשיהם מעוררת סערה חדשה בצמרת הצבא

צומת גלילות / צילום: שלומי יוסף

המוסד רוצה תחנת רכבת, ומשרד התחבורה שוכח את השיקולים המקצועיים

אתמול נחשף בגלובס כי במשרד התחבורה בוחנים לשנות את תוכניות המטרו כך שיעמדו בבקשת המוסד לתחנת רכבת צמודה למטה הארגון ● מדובר בעוד הוכחה לבעיה הקשר ביותר בתכנון התחבורה בישראל: העדפת לחצים מגוונים ושיקולים פוליטיים על שיקולים מקצועיים

נתי אמסטרדם, Country Director, אנבידיה ישראל / צילום: ניב קנטור

הילד שמכר קרח בנתניה הוא היום מנהל בכיר בחברה הלוהטת בעולם. כך הוא עשה זאת

להייטק הוא הגיע כמעט בטעות, וב־2017 הציעו לו לבנות מאפס את הפעילות העסקית של אנבידיה ● כיום נתי אמסטרדם מלא בגאווה על הדרך שעבר, ולא מודאג ממצב הענף הישראלי: "יש פה הרבה טאלנטים ורעב גדול להצלחה. זה לא ישתנה לעולם" ● שיחה קצרה עם נתי אמסטרדם, Country Director, אנבידיה ישראל

ד''ר קלאוס בוגסו / צילום: מהאלבום הפרטי

המדען שהמציא את הציפרלקס מודה: "היה רגע שבו התרופה נגד דיכאון כמעט נגנזה"

ד"ר קלאוס בוגסו, כימאי רפואי שנחשב "בעל ידי הזהב" בפיתוח תרופות נוגדות דיכאון, הוא בין האחראים הבולטים למהפכה בטיפול במחלה שלוותה בבושה ובסטיגמות ● רק במלחמה הנוכחית זינק מספר המטופלים בתרופות נוגדות דיכאון ב־10%־20% ● בראיון לגלובס, הוא מספר למה לקח כל כך הרבה זמן להוציא את התרופה לשוק ומדוע קשה לפתח מוצר שיעזור לכולם

נשיא מצרים א סיסי וראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו / צילומים: AP, Shutterstock, מארק ישראל סלם (ג'רוזלם פוסט)

קהיר מאיימת על ירושלים, בזמן שהיא זקוקה לגז הישראלי יותר מאי פעם

בעקבות תמרון צה"ל במרחב רפיח בוחנים המצרים מחדש את היחסים עם ישראל, אלא שנראה שבפן האנרגטי, האפשרויות של מצרים מוגבלות ● ישראל אמנם צריכה את צינורות ההולכה המצריים, אבל גם השכנה ממערב זקוקה לנו, נוכח צפי למחסור חמור בגז בקיץ

שביל הפסגה בהר מירון / צילום: Shutterstock

אזעקות באשקלון ועוטף עזה; התרעות גם בצפון

תוך שעות ספורות הופעלו ארבע אזעקות מחשש לחדירת כלי טיס עוין בגליל העליון ובאצבע הגליל • צה"ל: הלחימה בג'באליה, במזרח רפיח ובמרכז הרצועה נמשכת - יותר מ-70 מטרות הותקפו • הלילה: תקיפה אווירית חריגה בג'נין, חוסל המחבל שביצע את הפיגוע בחרמש • עדכונים שוטפים

טנק ישראלי בצד העזתי של מעבר רפיח / צילום: דובר צה''ל

הנפת דגל ישראל על אדמת רפיח סימנה נקודת שבר ביחסים עם מצרים

היחסים בין ישראל לשותפה הביטחונית מצרים הגיעו לשפל תקדימי עם ההשתלטות על מעבר רפיח, צעד שבעיניים מצריות נתפס ככיבוש ● הנשיא אל־סיסי מנסה למצב את עצמו כמבוגר האחראי באזור, אך יש מחירים שהוא לא יכול לשלם

אילוסטרציה: Shutterstock

האתר שהבטיח לעשות סדר ברגולציה לעסקים עלה לאוויר, אבל לא מקיים

רשות האסדרה פרסמה מאגר הכולל רגולציות לעסקים, בהתאם להחלטת הממשלה מ-2021 ● הבעיה: המאגר לא נגיש, וכלל חלק קטן בלבד מכלל הרגולציות על עסקים

בעסקה מורכבת נדרש המתווך להראות הישגים כדי להיות ראוי לעמלת תיווך / אילוסטרציה: Shutterstock

בעסקה מורכבת נדרש המתווך להראות הישגים כדי להיות ראוי לעמלת תיווך

האם יש לשלם דמי תיווך אף שפעולות התיווך הופסקו ביוזמת המוכרים ולאחר זמן התנהל מו"מ ישיר בין המוכרים לקונים?

תחנת כוח אשכול / צילום: יוסי וייס חברת החשמל

דליה השיגה מימון לתחנת הכוח אשכול

חברת דליה חברות אנרגיה בע"מ, בשותפות עם חברות נוספות, חתמו על הסכם למימון רכישת תחנת הכוח אשכול בהיקף כולל של כ־9.15 מיליארד שקל לא כולל מע"מ ● רכישת האתר, שממוקם בחלקו הצפוני של אזור התעשייה באשדוד, כוללת את תחנת הכוח הקיימת וגם שטחי נדל"ן עבור מסחר ותעשייה באזור מבוקש בין נמלי אשדוד

אולם בית הדין הבינלאומי לצדק בהאג / צילום: Shutterstock, Ankor Light

האג: דרום אפריקה ציטטה את סמוטריץ, דורשת לעצור את הלחימה

בית הדין הבינלאומי לצדק בהאג (ICJ) קיים דיון בבקשה הדחופה שהגישה דרום אפריקה להוציא צווים להפסקת המלחמה בעקבות פעולת צה"ל ברפיח ● המשלחת הישראלית נוכחת בדיון ומחר תטען

צילומים: מרים אלסטר/פלאש90, חיים צח/לע''מ, AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

החנינות פורחות בימי המלחמה: "ימים קשים מצדיקים את הפעלתן"

מתנדבי זק"א שפינו גופות, מילואימניקים שלחמו ברצועה ומי שאיבדו קרובים בנובה הם חלק משורה של אנשים שקיבלו חנינה מאז ה־7.10 ● מה זה אומר על הרעיון הבסיסי של שלטון חוק, ומה הסיכוי שהאנשים שחננו יחזרו לסורם?

עו''ד ד''ר גיל-עד נועם במהלך הדיון / צילום: Reuters, Yves Herman

ישראל לבית הדין בהאג: משמעות עצירת המלחמה - 132 חטופים ירקבו במנהרות חמאס

אחרי שבית הדין הבינלאומי לצדק בהאג קיים דיון בבקשה שהגישה דרום אפריקה להוציא צווים להפסקת המלחמה, המשלחת הישראלית השיבה על טענותיה ● המשנה ליועמ"שית למשפט בינלאומי, עו"ד ד"ר גיל-עד נועם, העומד בראש המשלחת: "לקרוא למשהו 'רצח עם' שוב ושוב, לא הופך את זה לרצח עם" ● במהלך הדיון נקראו קריאות ביניים והדיון הופסק למספר שניות

שר המשפטים יריב לוין / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

הוועדה לבחירת שופטים בחרה 28 שופטים ורשמים חדשים

16 שופטים נבחרו לבתי המשפט לענייני משפחה, תעבורה ולבתי משפט השלום, ו־12 רשמים בכירים מונו במרכז, בדרום ובצפון ● בבימ"ש השלום ובביהמ"ש המחוזי בירושלים טרם מונו שופטים בשל מחלוקת על זהותם ובשל דרישתו של לוין שכל המינויים יהיו בהסכמת כל חברי הוועדה, על אף שהחוק לא מחייב זאת