העתיד של עולם העסקים הגיע להפסקות הפרסומות של הסופרבול

הערב הכי נצפה בטלוויזיה האמריקאית, עם 100 מיליון צופים, תמיד משך מפרסמים שמשלמים מיליוני דולרים עבור 30 שניות מסך • אבל הסופרבול ה־56 כלל יותר מ־60 מפרסמים, והמוצרים היומיומיים כמו בירה וחטיפים הוחלפו בפרסומות על קריפטו, מטא-וורס וכלבים רובוטיים

בפרסומת של  מטא כלב רובוטי עזוב התאחד עם חבריו בעזרת ערכות הראש של מטא־וורס / צילום: צילום מסך
בפרסומת של מטא כלב רובוטי עזוב התאחד עם חבריו בעזרת ערכות הראש של מטא־וורס / צילום: צילום מסך

הפרסומות בסופרבול שימשו שנים ארוכות כדי למכור מוצרים ללקוחות, מבירה וחטיפים פריכים ועד גזוז. אבל השנה המוצרים היומיומיים הפשוטים האלה זכו לפחות זמן מסך מאשר סדרה של חברות שהוציאו כסף רב כדי לקדם תעשיות צעירות, כולל מטבעות קריפטו, מכוניות חשמליות, הימורי ספורט באינטרנט והמטא-וורס.

"באופן ברור, הסופרבול הזה היה כולו על חדשנות והעתיד, וחברות חדשות ותעשיות חדשות רבות ניסו לתקוע יתד בקרקע", אמר דין קראטצ’פילד, מייסד סוכנות המיתוג Crutchfield & Partners.

הערב בו הכי הרבה אנשים צופים בטלוויזיה תמיד מושך הרבה תעשיות לנסות להטביע את חותמן, הודות לעובדה שלרוב צופים במשחק כ-100 מיליון אנשים - קהל בגודל שנותן למותגים סיכוי לבסס את המוצרים ו/או את השירותים שלהם בתודעת הצרכנים.

 
  

"הסופרבול תמיד היה מקום לתחומים חדשים"

בשיא בועת הדוט קום בשנת 2000, יותר מתריסר חברות שונות המבוססות על האינטרנט הקרינו פרסומות בסופרבול ה-36. בעוד שרבים מהמותגים האלה, כולל Pets.com ו-OurBeginning.com לבסוף נעלמו, חלק מהם, כמו WebMD עדיין איתנו.

ב-2004, תעשיית התרופות ביקשה לצרוב בתודעת האמריקאים תרופות לאין-אונות (אימפוטנציה) מינית. תרופות כמו ציאליס, של החברה Eli Lilly & Co, ולוויטרה, תרופה ששווקה בשיתוף גלקסו סמית’ קליין ובאייר, הריצו פרסומות במשחק הגדול.

"הסופרבול הוא תמיד מקום לתחומים חדשים וחברות שאפתניות וצעירות להציג עצמן לעיניים חדשות", אמרה סוזן קנטור, מנכ"לית חברת המיתוג Sterling Brands.

על אף תנודות המחיר הפרועות שלה, תעשיית הקריפטו הייתה דומיננטית בהפסקות הפרסומות במשחק בו הלוס אנג’לס ראמס הביסו את הסינסינטי בנגאלס. הקומיקאי לארי דיוויד הופיע בפרסומת של בורסת הקריפטו FTX, בזמן שלברון ג’יימס בתור אדם בגילו הנוכחי וכאדם צעיר דיברו על לקחת סיכונים בפרסומת ל-Crypto.com.

הקומיקאי לארי דיוויד בפרסומת של בורסת הקריפטו FTX / צילום: צילום מסך
 הקומיקאי לארי דיוויד בפרסומת של בורסת הקריפטו FTX / צילום: צילום מסך

הברקוד המקפץ של Coinbase Global שגרם להרבה חובבי כורסאות לרוץ לטלפון ולסרוק את מסך הטלוויזיה קיבל הרבה באז למרות הפשטות שלו. ב-Coinbase אמרו שהאתר שלהם קיבל יותר מ-20 מיליון כניסות לעמוד הנחיתה תוך דקה אחת.

פרסומת של פלטפורמות מטא, פייסבוק לשעבר, מכרה את המטא-וורס על ידי זה שהראתה כלב רובוטי עזוב מתאחד עם חבריו בעזרת ערכות הראש Quest 2 שמייצרת מטא.

פרסומת לבאד לייט נקסט, משקה חדש ללא פחמימות של מותג באד לייט, מחברת המשקאות אנהויזר-בוש, הציגה NFT (אסימון קריפטוגרפי שאינו בר החלפה) כחלק ממנה, בעוד שיצרנית הרכב מדרום קוריאה, קיה, הוציאה אוסף של NFT הכולל את הכלב הרובוטי שהופיע בפרסומת. TurbTax, תוכנה להגשת מיסים בבעלות החברה Intuit, כללה בפרסומות שלה משקיע קריפטו מעיר קטנה. לאחרונה אמרה החברה שתציע ללקוחות את האפשרות לקבל את החזרי המס שלהם במטבעות קריפטו.

הברקוד המקפץ  של Coinbase Global / צילום: צילום מסך
 הברקוד המקפץ של Coinbase Global / צילום: צילום מסך

משכו תשומת לב, אבל אולי זה לא מספיק

"אפילו אם אין להם מושג מה זה קריפטו ומה זה המטא-וורס, אנשים בהחלט יצאו מהסופרבול בידיעה שמשהו קורה, שמשהו מתרחש שם, שיש שינוי", אמר קריג אלימליח, מנהל קריאייטיב בסוכנות הפרסומות VMLY&R.

חברת התוכנות לעסקים Salesforce גייסה את השחקן מת’יו מקונהי כדי לעקוץ את החברות העתידניות. "בעוד שאחרים מסתכלים אל המטא-וורס ואל המאדים, בואו נישאר כאן ונחדש את העולם שלנו", אמר מקונהי בפרסומת. מסע הפרסום של Salesforce מעודד חברות להכין תוכניות הקשורות לשינוי האקלים.

יצרניות רכב - תמיד מפרסמות בסופרבול - גם הן צפו אל העתיד על ידי הדגשת המכוניות החשמליות. פרסומת של BMW כללה את ארנולד שוורצנגר כזאוס שאשתו, סלמה האייק פינו, נותנת לו לכבוד הפריש BMW מדגם iX החשמלי, בעוד שקיה הציגה את הדגם EV6, המכונית הראשונה המונעת בכוח סוללה של החברה, בפרסומת שכללה גם את הכלב הרובוטי החמוד.

הימורים על ספורט - שאינם אפילו חוקיים בכל המדינות - הופיעו בכמות גדולה בפרסומות הסופרבול. מפעילת ההימורים בספורט בטלפונים ניידים Caesars Sportsbook הציגה את הפרסומת הראשונה שלה, בה משפחת מנינג המפורסמת סועדת לארוחת ערב עם יוליוס קיסר בעצמו, בעוד ש-DraftKings הציגה פרסומת ששמה "Fortune: Life’s a Gamble" - שהציגה את האלה פורטונה מסתכנת בפעולות שונות.

אולם הסופרבול בלוס אנג'לס / צילום: Reuters, Kirby Lee
 אולם הסופרבול בלוס אנג'לס / צילום: Reuters, Kirby Lee

כמות התעשיות החדשות והחברות שהיו מוכנות לשלם עד 7 מיליון דולר תמורת 30 שניות של זמן פרסום, הראתה עד כמה הון סיכון והשקעות הם תחומים שנכנסו לכל המגזרים החדשים.

מומחי פרסומות אמרו שפעילות הפרסום של חברות בסופרבול נשלטה על ידי הדור הבא של החברות בגלל שיש מידה של חינוך ומידע שהן צריכות להעביר לצופים רבים על מנת להגדיל את כמות הלקוחות הצרכנים שלהן.

"הן עברו את שלב המאמצים המוקדמים וכעת רוצות למשוך לקוחות יותר מהמיינסטרים", אמרה קנטור מ-Sterling Brands.

לא כולם חושבים שהתעשיות החדשות עשו עבודה מוצלחת בפרסום בסופרבול. "החלק המוזר לגבי פרסום בקריפטו היה שאף אחד מהמפרסמים לא באמת הסביר מה זה קריפטו או למה שמישהו ירצה לעסוק בזה", אמר טים קלקינס, פרופסור לשיווק בביה"ס ע"ש קלוג למנהל עסקים באוניברסיטת נורת’ ווסטרן.

הוא אמר שהפרסומות לא עשו הרבה מאמץ להשקיט חששות לגבי האמינות או הבטיחות של פלטפורמות הקריפטו. "ואם זה העניין שמונע מאנשים להצטרף, אני לא חושב שהפרסומות עזרו כל כך", אמר קלקינס.