גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

רוצים להיות מאושרים בעבודה? בהרווארד יש קורס שמלמד את הנוסחה

כדי להוביל צוות שמח, מנהל צריך ללמוד איך להיות מאושר בעצמו, כך לפחות לפי קורס בבית הספר לעסקים של הרווארד, שהפך פופולרי בזמן מגפת הקורונה ● ניהול וקריירה

כדי להוביל צוות שמח, מנהל צריך ללמוד איך להיות מאושר בעצמו / אילוסטרציה: Shutterstock
כדי להוביל צוות שמח, מנהל צריך ללמוד איך להיות מאושר בעצמו / אילוסטרציה: Shutterstock

קורס פופולרי בבית הספר לעסקים של אוניברסיטת הרווארד מבטיח ללמד מנהיגים עתידיים מיומנות חמקמקה - ניהול אושר. אחד החלקים הקשים ביותר בקורס הוא לקבל מקום בכיתה.

היום, בבתי ספר לעסקים המלמדים את ראשי התאגידים של מחר, כישורים כמו מודעות רגשית ושיפור הרווחה האישית תופסים את מקומם לצד יצירת עסקאות ומודלים פיננסיים. קורסים בנושאי אושר, מערכות יחסים ואיזון הם בין הקורסים המבוקשים ביותר בתוכניות ה-M.B.A המובילות. הפופולריות שלהם משקפת הן את הדרישה למיומנויות רכות והן את רצונם של התלמידים לחיים מאוזנים יותר, וגם את כוונת בתי הספר ללמד את הסטודנטים איך הופכים לבוסים טובים יותר.

בהרווארד, 180 המקומות בקורס "מנהיגות ואושר" של ארתור ברוקס מתמלאים במהירות. חלק מהסטודנטים שלא נכנסים לקורס הבחירה משתתפים בהרצאות באופן וירטואלי, או מבקשים מחבריהם הסטודנטים תקצירי הרצאות, מספרים סטודנטים. המשתתפים לומדים כיצד לטפח את האושר של הצוותים שלהם, לצד האושר שלהם עצמם.

העיקרון המרכזי הוא שאושר הוא המפתח למנהיגות יעילה. אושר אינו רק תוצר של מקרה, גנים או נסיבות חיים, טוען ד"ר ברוקס, אלא של טיפוח שגרתי של ארבעה תחומים מרכזיים: משפחה, חברים, עבודה משמעותית ואמונה או פילוסופיית חיים.

ליהנות מהעבודה ומהחיים

"חשוב היטב על כל אחד מארבעת החלקים של תיק העבודות שלך", מציג שקף ביום הראשון של הקורס בסמסטר זה. "באיזה מהם אתה מפרט יתר על המידה?" על פי הסילבוס, התלמידים יסיימו את הקורס עם כלים לקראת התחרות בשוק העבודה, שיאפשרו להם ליהנות מהעבודה והחיים.

הקורס, שאורכו שבעה שבועות, הוצע לראשונה בסמסטר אביב 2020, במקביל להופעתה של מגפת הקורונה. האושר בעבודה קיבל מאז דחיפות חדשה אצל עובדים ומנהלים, על רקע שיעורי שיא של עובדים החושבים מחדש על חייהם ועל יעדיהם ועוזבים את מקומות העבודה. חברות רבות משקיעות מאמצים גדולים להעלות את המורל, להפחית את התחלופה, להתנסות בדרכי עבודה חדשות, ואפילו להציע ריטריטים בריאותיים לעובדים.

"מנהיגות ואושר" התחיל עם 72 תלמידים. במהלך השנתיים האחרונות, ההרשמה יותר מהכפילה את עצמה, אבל בהרווארד עדיין טוענים שזה לא קורס שמתאים לכל מי שמנסה להירשם.

הקורס הוא בין השיעורים הספורים בלימודי M.B.A שנועדו ללמד אנשים עם הישגים גבוהים במוח השמאלי את הכישורים הרכים יותר שדרושים לניהול. בבית הספר למינהל עסקים של אוניברסיטת סטנפורד, הקורס "התנהגות ארגונית 374: דינמיקה בינאישית" - הידוע יותר בשם "רגשי ונוגע" - מלמד מודעות עצמית לשיפור התקשורת ומערכות היחסים. תלמידי בית הספר לניהול של אוניברסיטת ייל יכולים להירשם ל"שליטה בהשפעה ושכנוע", המבטיח ללמד את התלמידים כיצד לשכנע ולהניע אחרים בצורה אותנטית יותר .

להבחין בין חבר אמיתי לחבר עסקי

ד"ר ברוקס החל לדבר על אושר במקום העבודה גם עם חברות. כ-16,000 עובדי Allstate Corp. האזינו להרצאה וירטואלית שערך לאנשי חברת הביטוח בדצמבר; עוד אלפים צפו בהקלטה של ההרצאה בשבוע שאחרי, סיפרה החברה.

בתור איש מדעי החברה, שהצטרף להרווארד ב-2019 לאחר שהוביל במשך עשור את המכון האמריקני ליזמות, בעל הנטייה השמרנית, ברוקס אומר שלפעמים הוא מרגיש בודד בתור בוס. הוא אמר שהוא קיבל השראה להציע את הרעיון לקורס להרווארד לאחר שהבחין בתחושות דומות אצל מנהלים אחרים.

המצגות שלו בכיתה משלבות לפעמים פסוקי תנ"ך ותורות בודהיסטיות עם מחקר פסיכולוגי על רווחה או אהבה רומנטית. הוא מבקש מהתלמידים להבחין בין "חברים אמיתיים" לבין "חברים עסקיים". לחברים אמיתיים "יש איכות יפה של חוסר תועלת", אמר. "אני לא צריך אותך, אני פשוט אוהב אותך".

ברטוש גרבצ'בסקי, סטודנט בשנה ב' בלימודי MBA של הרווארד, מספר שהוא נרשם לקורס כדי ללמוד איזון טוב יותר בין עבודה לחיים. שתי מערכות יחסים רומנטיות ארוכות טווח הסתיימו בעוד הוא רודף אחרי הצלחה מקצועית בתחומי האנרגיה והטכנולוגיה. הוא רוצה לשפר את סיכויי ההצלחה של מערכת היחסים הבאה. "אני לא מתכוון לתעדף כסף בקריירה שלי", אמר, "אם אני מאושר, זה יבוא".

כשיסיים את לימודיו, גרבצ'בסקי רוצה לתת עדיפות לאושר של הצוות שלו. הוא מספר שלמד בקורס שחלק מזה, זה לשים את עצמו בנעליים של אחרים.

לתת ציונים למערכות יחסים

תלמידיו של ברוקס נותנים ציונים למערכות היחסים בחייהם, לערכים חומריים ולמדדים רגשיים אחרים בחיים שלהם. לאחרונה, בשיעור בוקר, הוא הקרין את הציונים האנונימיים של התלמידים על מסך בקדמת אולם ההרצאות.

כמה בעלי הישגים גבוהים, הוא אמר, דורגו גבוה במציאת משמעות והישגים, אך קיבלו ציון נמוך יותר ברגשות חיוביים. "אתה דוחה את הסיפוק שלך כל הזמן", הוא אמר, מה שעלול להוביל לשחיקה.

זה מתחבר לחוויה של אשלי מקריי, מהנדסת ויועצת המשתתפת בקורס. היא נזכרת שב-2019 נכנסה לרשימת הנשים המובילות בעסקים במיניאפוליס ובסנט פול - אבל התמקדה ביעד הבא במקום להתענג על ההישג. "זה היה החלום של אשלי הקטנה והשאפתנית הצעירה, והשגתי אותו, ולא הרגשתי כלום", אמרה.

מקריי מספרת שהיא שמעה על השיעור של ד"ר ברוקס לפני שהגיעה להרווארד וכעת היא משמשת בתור סמנכ"ל האושר של אגודת הסטודנטים של בית הספר לעסקים של הרווארד, חולקת רגעים מאושרים מרחבי הקמפוס ברשתות החברתיות ועוזרת לחברים לכיתה להיטען מחדש באנרגיה, בעזרת כלבים טיפוליים בקמפוס ועיסויים.

מארק ג'ירגוסיאן, בוגר בית הספר לעסקים של הרווארד, עובד כעת בהון פרטי בבוסטון. הוא שומר במגרת השולחן שלו שורה של תזכורות לתרגול יומיומי, אחת מהן לקוחה ישירות מהקורס של ד"ר ברוקס: "תחיה במכלים יומיים", כלומר, תישאר מודע למטרות עתידיות אבל תחיה בהווה.

העצה הזאת מועילה במיוחד כשדברים משתבשים, הוא אומר. ג'ירגוסיאן מייעץ לשותפים לחוצים לתקן טעויות, ואז להמשיך הלאה ולא להישאר המומים בגלל דברים שהם לא יכולים לשנות. הקורס גם עזר לו להבין את הפחד שלו מכישלון. אנשים לא חוששים מהכישלון עצמו, אומר ד"ר ברוקס לסטודנטים, אלא מאיך שהכישלון יגרום להם להרגיש.

"צריך להיות גבול לכמה אני נותן לעצמי להיות לחוץ בעבודה", מסכם ג'ירגוסיאן.

מה כולל הסילבוס של "מנהיגות ואושר"

בתחילת הקורס "מנהיגות ואושר" בבית הספר לעסקים של הרווארד, סטודנטים ממלאים שאלון המודד את "האושר הכללי" וקוראים מחקר מ-Journal of Career Assessment הטוען שאושר לעתים קרובות מנבא הצלחה בקריירה.

מאמר נוסף לקריאה, על ספירת ברכות במקום מועקות, מצא שלנקודת מבט של הכרת תודה יכולים להיות יתרונות רגשיים

חלק נוסף בקורס עוסק ביחסים ואהבה. הסטודנטים קוראים מחקר על הקשר בין מנהיגות לבדידות ומלאים שאלון נוסף המודד כיצד הם יוצרים מערכות יחסים קרובות.

החלק האחרון בקורס מתמקד בעתיד: שאלון נחישות בודק כושר התמדה ותשוקה לגבי מטרות גדולות. אחד השיעורים האחרונים עוסק במחקר האושר רב השנים של רוברט ולדינגר, פסיכיאטר מהרווארד.

עוד כתבות

אייל רביד / צילום: עומר וידר

שימוע לפני הגשת כתב אישום למנכ"ל ובעלי ויקטורי אייל רביד בפרשת תיאום המחירים

רשות התחרות זימנה את אייל רביד, מנכ"ל ובעלי רשת ויקטורי, לשימוע לפני הגשת כתב אישום, וזאת בגין התבטאויות פומביות שבאמצעותן ניסה להגיע להסדרים להעלאת מחירים

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: Shutterstock, הטוויטר של סם אלטמן

צ'אט AI מסתורי מטריף את הרשת, והעקבות מובילות לסם אלטמן

מודל בינה מלאכותית אנונימי צץ ברשת וגרר חרושת שמועות לגבי העומדים מאחוריו ● המומחים נלהבים מיכולותיו, בהן התמודדות עם שאילתות שמודלים אחרים מתקשים איתן ● ההשערות בענף: זו הכנת קרקע לשיתוף פעולה בין OpenAI לאפל או "הטרלה" של אילון מאסק

גדי מזור, מנכ''ל BioCatch / צילום: Zelazny

בדרך להנפקה? השליטה בחברת ההייטק הישראלית ביוקאץ׳ נמכרת לפי שווי של 1.3 מיליארד דולר

קרנות ההון סיכון האמריקאיות ביין קפיטל ומאבריק ונצ'רס מכרו מניות בחברת ההייטק הישראלית ביוקאץ' בהיקף המתקרב ל-750 מיליון דולר ● את המניות רכשה קרן הפרייבט אקוויטי פרמירה בעסקה ששיקפה לחברה שווי של 1.3 מיליארד דולר ● לפי הערכת גלובס, ביוקאץ' מועמדת להנפקה ישראלית בנאסד"ק במהלך השנתיים הקרובות

הדירה ברחוב פרישמן בשכונה א' בקריית ים / צילום: יח''צ

דירת ארבעה חדרים נמכרה ב-1.3 מיליון שקל. בכמה יקפוץ השווי לאחר תמ"א?

הדירה, בת 4 חדרים, מתפרשת על פני שטח של 105 מ"ר, כאשר לאחר התמ"א, תתקבל דירת 5 חדרים בשטח של כ־130 מ"ר הכוללת מרפסת, ממ"ד ומעלית ● הבניין עומד לפני הליך חיזוק ועיבוי, בעקבותיו שווי הדירה צפוי לקפוץ ל־1.8־1.9 מיליון שקל

בניין סופר מיקרו בקליפורניה / צילום: Shutterstock

שתי מניות שבבים פרסמו אתמול דוחות. איך הגיבו המשקיעים?

יצרנית השרתים סופר מיקרו לא עמדה בתחזיות האנליסטים ופרסמה הכנסות נמוכות מהצפוי ● גם חברת השבבים AMD פרסמה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון וספגה הורדה דרמטית במחיר המניה

סופרמרקט. ''המאבקים קורים מאחורי הקלעים'' / צילום: Shutterstock

האם שתיקת קמעונאיות המזון סוללת את הדרך להמשך העלאות מחירים?

החל מהשבוע יועלו המחירים של עשרות מוצרי מזון וטואלטיקה - חוליה נוספת בשרשרת העלאות מחירים בצל המלחמה ● בניגוד לעבר, לא צפויים כיפופי ידיים גלויים בין הרשתות הגדולות לספקים ● בכירה בענף: "אף אחד לא רוצה לריב עכשיו, כשלא יודעים מה יתפתח"

גלנט, נתניהו והלוי / עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: עמוס בן גרשום-לע''מ, AP

צווי מעצר בינלאומיים לראש הממשלה והרמטכ"ל: האם התרחיש הזה אפשרי ומה המשמעויות

בישראל מביעים חשש שבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג יוציא צווי מעצר נגד בכירים בשלטון הישראלי, ובראשם ראש הממשלה, שר הביטחון והרמטכ"ל ● מהן הסכנות שבהוצאת צווים כאלה, באילו מדינות הם עלולים להיעצר, ומי ההרכב שיקבל את ההחלטה ● גלובס עושה סדר

מוצרי תנובה בסופרמרקט / צילום: טלי בוגדנובסקי

מסנפרוסט ועד מאמא עוף: תנובה מעלה מחירים של עשרות מוצרים

מוצרי החלב המפוקחים של חברת המזון הגדולה בישראל יתייקרו החל ממחר בשיעור של 4.48% ● בנוסף, תנובה הודיעה גם על העלאת מחירים של מוצרי החלב הלא מפוקחים וכן מוצרי סנפרוסט, מעדנות, מאמא עוף וטירת צבי בשיעור של עד 9.8% החל מ-16 במאי

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

נעילה אדומה בוול סטריט: המדדים סיימו את החודש הכי גרוע השנה

נאסד"ק ירד ב-2% ● אמזון פרסמה את הדוח הרבעוני - עקפה את הצפי הן ברווח והן בהכנסות ● גוגל מסיימת את אפריל בעלייה של כ-9%, מטא בירידה של כ-10% ● טראמפ מדיה עלתה ב-50% בחמישה ימים, אך ירדה ב-20% מתחילת החודש ● פייפאל פרסמה תוצאות מעורבות ועדכנה כלפי מעלה את תחזית הרווח ● קוקה קולה עקפה את הציפיות, אך המניה ירדה

כך מתכננים באיראן "לחגוג" את מתקפת הטילים על ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: באיראן הכריזו שיום התקיפה על ישראל וה-7 באוקטובר יהיו ימי חג, בית הדין הבינלאומי דחה בקשה לעצור סיוע גרמני לישראל ומה יקרה אם אוניברסיטאות אמריקאיות יפסיקו להשקיע בחברות עם קשר ישראלי ● כותרות העיתונים בעולם 

הרמטכ''ל הרצי הלוי / צילום: חדשות 12

הרמטכ"ל: המתקפה בעזה תלך חזק, מכינים גם מתקפה בצפון

הרמטכ"ל קיים הערכת מצב בגבול לבנון יחד עם מפקד פיקוד צפון • שני בתים נפגעו ישירות מנ"ט בשתולה שבגליל המערבי, נזק כבד נגרם • ישראל פתחה מחדש את מעבר ארז להעברת סיוע הומניטרי, 30 משאיות הוכנסו לצפון הרצועה • שר הביטחון גלנט נפגש עם שר החוץ האמריקני בלינקן בכרם שלום: "מחויבים לשחרור החטופים, ונערכים לפעולה ברפיח" • עדכונים שוטפים

קיבוץ בארי ההרוס / צילום: תמונה פרטית

"חוק מסוכן שאין לאשרו": ארגוני סביבה ומחקר נגד חוק חבל התקומה

שורה של ארגונים הגישו הסתייגויות לחוק, וכולם מתנגדים לוועדת התכנון האזורית שאמורה לקום עבור החבל: "מגרש משחקים לממשלה" ● חדשות הנדל"ן

מודעה המציגה נשק איראני ברחוב בטהרן, השבוע / צילום: Reuters, Majid Asgaripour

לא בעזרת הצבא: כך יכולה ישראל להכריע את איראן

התקיפה האיראנית הכושלת נגד ישראל יצרה חלון הזדמנויות נדיר לסיכול התחמשותה הגרעינית של איראן ● במקום לפתוח בעימות צבאי, מהלך בעל השפעה מוגבלת, לו מתנגדת הקהילה העולמית, ישראל צריכה לגבש כוח משימה בין־לאומי שמטרתו לחנוק את איראן במישור הכלכלי

בית הנבחרים בוושינגטון / צילום: ap, Jacquelyn Martin

בית הנבחרים האמריקאי העביר את חוק האנטישמיות. מה הוא יכלול?

החוק עבר ברוב מוחץ, ובמידה ויעבור גם בסנאט ויחתם על ידי הנשיא, חלק מן האמירות הנשמעות היום בקמפוסים בארה"ב נגד ישראל, יהפכו לעבירה פלילית ● גורמים בארה"ב רואים בקבלת החוק תגובה למהומות המתרחשות בימים אלה בקמפוסים ברחבי ארה"ב

רחפן של חברת DJI הסינית / צילום: ap, Shizuo Kambayashi

אחרי טיקטוק, ארה"ב בדרך לחסום את פעילות ענקית הרחפנים הסינית

הצעת חוק חדשה קוראת לחסום את הגישה של חברת DJI הסינית לתשתיות התקשורת בארה"ב, מחשש לריגול ● הערכה: המהלך יקפיץ את מחירי הרחפנים בארה"ב, המשמשים בעיקר חקלאים

אילוסטרציה: shutterstock

התשואה באפריל נחתכה, אז למה מנהלי ההשקעות בטוחים שבקרוב שוק המניות ישוב לעלות?

החודש הגרוע בוול סטריט מזה שנה וחצי היכה באפיקי הגמל והפנסיה: באפריל נמחקה כשליש מהתשואה שהושגה ברבעון הראשון של השנה ● כלכלנים מסבירים כי החשש מהתפרצות מחודשת של האינפלציה מעיב על ביצועי שוק המניות, אבל מעריכים כי "לא תהיה מפולת"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP, Shutterstock

הסימנים מצטברים: האינפלציה בארה"ב עקשנית במיוחד

סימנים על כך שהאינפלציה בארה"ב עיקשת במיוחד ממשיכים להכביד על שוק המניות האמריקאי ● באפריל המגמה החריפה, כשהמדדים המובילים רשמו חודש גרוע במיוחד ודוחות חברות הענק הצביעו על התקררות במכירות ● כלכלנים: תסריט שבו האינפלציה תחזור ליעד בלי פגיעה חדה בצמיחה או בתעסוקה רחוק מאוד

יוסי אברהמי / צילום: איל יצהר

שוק ההנפקות חוזר? הקבלן יוסי אברהמי רוצה להנפיק ולגייס 200 מיליון שקל

אברהמי מבקש להנפיק את חברת הבנייה למגורים שהקים לפי שווי של מיליארד שקל לפני הכסף ● לחברה צבר של אלפי דירות לבנייה עתידית והון עצמי של כ-600 מיליון שקל ● במידה ותצליח, זו תהיה הנפקת הנדל"ן השלישית השנה

חממת קנאביס / צילום: Shutterstock

הבשורה מאמריקה שהקפיצה את מניות הקנאביס, גם בת"א

ממשל ביידן הודיע כי הוא בוחן הקלות במגבלות על סם הקנאביס, ושלח את מניות החברות הגדולות בענף לזינוק של עשרות אחוזים בוול סטריט

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

נעילה מעורבת בוול סטריט; תשואות האג"ח הממשלתיות בארה"ב צללו

הנאסד"ק ירד ב-0.3% ● AMD וסופר מיקרו צללו בעקבות הדוחות ● מחירי הנפט ירדו במעל ל-3% ● הפד הותיר את הריבית ללא שינוי ופאוול שלל העלאות ריבית נוספות ● וגם, המניות המומלצות של גולדמן סאקס