גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הפעם לא רק לצעירים: מה מציעה סיאט איביזה החדשה

סיאט שומרת על המחיר הנגיש, ועל סממני העיצוב האופנתיים שהפכו אותה לחביבת הצעירים ● אך מנגד, היא מציעה התנהגות של רכב ספורטיבי בוגר

סיאט איביזה 1.5 ליטר FR 2022 / צילום: יח''צ
סיאט איביזה 1.5 ליטר FR 2022 / צילום: יח''צ

באיגוד המקצועי של עובדי סיאט בספרד סערו השבוע הרוחות לאחר שנודע כי אלפי עובדים עלולים לאבד את משרתם בשנים הקרובות, כתוצאה מהמעבר לרכבים חשמליים. הידיעה דלפה מתוך המשא ומתן שמנהלות בשבועות האחרונים ממשלת ספרד והנהלת סיאט מול הנהלת פולקסווגן, הקבוצה האם של החברה הספרדית, במטרה להבטיח ייצור של רכב חשמלי במפעל המרכזי של סיאט בברצלונה עד 2025.

לכל הצדדים ברור כי אם סיאט לא תעבור לייצור רכב חשמלי בשוק שנמצא במגמת מעבר ברורה לחשמל, היא תהפוך להיות "מותג וירטואלי". כזה שכלי הרכב שלו מיוצרים במדינות אחרות, ושהזיקה שלו לספרד היא היסטורית בלבד. למעבר לחשמל יש גם מחיר כבד: קיצוץ של 30% ממשרות ייצור הרכב, שיהפכו למיותרות בעידן החדש.

תופעות כאלה מתרחשות בכל מדינות אירופה, אבל זו נקודה רגישה במיוחד בספרד מוכת האבטלה, שתעשיית הרכב מפרנסת בה כ־570 אלף משפחות. בינתיים, עובדי המפעל בברצלונה מתנחמים בביקוש הרב לאיביזה החדשה, שייצורה בברצלונה החל לאחרונה על טהרת מנועי הבנזין. האיביזה חולקת שלדה ומכללים עם הפולו החדשה, אבל בכל הנוגע לעיצוב - השתיים רחוקות מאוד. אם הפולו היא האחות השמרנית והצנועה שפונה להיגיון, עיצובה של האיביזה נועד לעורר אמוציות. יש לה חרטום חד ואגרסיבי בנוסח הליאון, שכולל פנסי לד חורכי־אישונים בצורת טרפז, כמו שאוהבים הלקוחות הצעירים של המותג.

פרופיל הצד שלה משלב קימורים וזוויות חדות, והזנב נראה נמרץ - עם צמד מסגרות מפלט רחבות, ופנסים אחוריים עם מוטיב הטרפזים של פנסי החזית. בחברה הוסיפו חישוקי 18 אינץ’ עם גומי רחב בגרסת ה־FR שבה נסענו וצבעים בוטים, וכך התקבל רכב שישדרג בקלות את הסטטוס החברתי של צעירים חסרי מנוח, וגם של מבוגרים שמתגעגעים לתקופה הזו בחייהם.

 

מסך מידע ופיקוד גדול בהתאם לרוח התקופה

תא הנוסעים מציג הנדסת אנוש מופתית. יש, כמובן, מסך מידע ופיקוד גדול בהתאם לרוח התקופה, אך המתכננים לא זנחו את חסידי התפעול הפיזי - והתקינו כמות מכובדת של מתגים פיזיים לשליטה במערכות שונות, בהן האקלים והקול. כל המתגים מאורגנים היטב במרחק הנפת יד מההגה, וגם מוט ההילוכים שומר על המראה והתפקוד המסורתיים שלו - ולא נכנע לטרנד "מתג ההילוכים" שפוגם בחוויית הנהיגה של האחות הגדולה ליאון. הדגם שבו נסענו כלל לוח מחוונים דיגיטלי זורח, שהוא חלק מחבילה אופציונלית שמוסיפה כמה אלפי שקלים למחיר הרכב. לטעמנו, אפשר לוותר עליו.

גרסת ה־FR מאובזרת בנדיבות עם חבילה שמכוונת במדויק לקהל היעד, ובמסגרתה צמד מושבי ספורט קדמיים נאים ותומכים היטב, תאורת אווירה, מערכת קול מבית מותג צעיר ואופנתי, שלל עיטורים צבעוניים וכמובן גג נפתח, שבלעדיו שום איביזה לא תהיה איביזה אמיתית. כדי להרגיע את ההורים המודאגים, יש באיביזה גם ערכה מקיפה של מערכות בטיחות אקטיביות מתקדמות וחיישנים היקפיים.

מבט מבפנים / צילום: יח''צ

איכות חומרי הדיפון פחות טובה מזו של הפולו

איכות חומרי הדיפון, גם בגרסת ה־FR, נמצאת דרגה אחת מתחת לפולו, ולמעט משטח דיפון רך וסמלי על לוח המחוונים וריפוד משודרג מעט על המושבים - התחושה הכללית היא של "מכונית לצעירים". לעומת זאת, איכות הייצור גבוהה יותר מאשר בדור הקודם של המכונית ומותירה רושם "גרמני" ומוצק, עם בידוד רעשים מצוין.

בדומה בפולו, מרחב הפנים מפתיע לטובה ומציע סביבת מחיה ידידותית מאוד למבוגרים גבוהים מלפנים, ומרחב ברכיים וכתפיים סביר עבור שני מבוגרים ממוצעי קומה מאחור. מנגד, לא מומלץ לנסות לדחוק שלושה מבוגרים במושב האחורי. בה בעת, תא המטען גדול יחסית לקטגוריה ושימושי מאוד.

המנוע העיקרי של האיביזה הוא טורבו־בנזין עם שלושה צילינדרים בנפח 1 ליטר אבל הדגם הנחשק יותר, שאותו לקחנו למבחן, מצויד במנוע 1.5 ליטר טורבו־בנזין בהספק 150 כ"ס. זה נשמע הספק מכובד בהחלט למכונית סופר־מיני קומפקטית וקלה יחסית, אבל התיבה האוטומטית היא לא הדרך האידיאלית להוציא ממנו את המיטב. במצב התכנות הרגיל היא מרגישה די מהוססת, וגם לחיצה חזקה במצב התכנות הספורטיבי לא מעניקה את הבעיטה המיוחלת. מכיוון שהגרסה הידנית לא מיובאת, הדרך הטובה ביותר לקבל תחושת ביצועים, שתואמת את המראה, היא לא להתעצל ולהשתמש במצב ההעברה הידנית של התיבה האוטומטית.

התנהגות הכביש עומדת בהבטחת התדמית שלה

דרך נוספת, שחביבה על חובבי האיביזה, היא להחליף את צ’יפ המנוע ומערכת הפליטה, אך זה כבר פטנט שמיועד למתקדמים. אפשר להתנחם בחיסכון מכובד בדלק עם קרוב ל־14 ק"מ בתנאי אמת. כבר נסענו בלא מעט מכוניות "ספורטיביות", שהתנהגות הכביש שלהן הייתה רחוקה מאוד מההבטחה שיצרו התדמית והעיצוב שלהן, אבל זה לא המקרה כאן. מישהו שיודע לכייל שלדות לנהיגה ספורטיבית הקדיש תשומת לב ראויה לאיביזה FR, והתוצאה היא אחת המכוניות המהנות ביותר לנהיגה נמרצת שאפשר למצוא בפחות מ־125 אלף שקל.

ההיגוי מהיר, חד ומחזיר היזון חוזר מדויק מנקודת המגע של הגלגלים בכביש, צמיגי הספורט בחתך קרבי של 40' מייצרים אחיזת כביש מרשימה בפניות הדוקות, והשלדה מרסנת בצורה מרשימה כל סימן לנטיית גוף בפניות הדוקות. עם הממדים הקומפקטיים מקבלים מכונית שממש מבקשת נהיגה אגרסיבית על כבישים צרים ומתפתלים.

לא מכונית חד־ממדית לצעירים חסרי מנוח

בניגוד לגרסאות האיביזה "קופרה" של העבר, זו לא מכונית חד־ממדית לצעירים חסרי מנוח. היא אמנם מרגישה נוקשה יותר מהפולו, אך עדיין סופגת היטב מהמורות עירוניות טיפוסיות. אין לה בעיה לשייט בנחת למרחקים בין־עירוניים ארוכים על הכביש המהיר, או לחילופין לזחול בפקקים בסבלנות.

סיאט תמיד הצטיינה בתור מותג ה־VALUE של פולקסווגן, ולמרות שהאיביזה החדשה התייקרה לעומת הדור היוצא, בהתאם לרוח התקופה - היא עדיין מציעה תמחור נגיש. דלי התקציב יוכלו לרכוש את דגם הבסיס האוטומטי עם מנוע 1 ליטר ב־97 אלף שקל. אפילו דגם ה־FR עם מנוע 1.5 ליטר לא חוצה את רף ה־125 אלף, ובימים טרופים אלה מדובר במחירים כמעט "חברתיים". בוודאי כשהתמורה היא מכונית שימושית עם ערך מוסף של הנאה מהנהיגה. נצטער מאוד לראות את סיאט עוברת לייצור חשמליות כבדות ויקרות.

עוד כתבות

שרת התחבורה מירי רגב / צילום: עמית שאבי - ידיעות אחרונות

שנוי במחלוקת ורחוק מביצוע: מאחורי היוזמה של מירי רגב להביא את אובר

השבוע החלה לקדם שרת התחבורה מירי רגב רפורמה חדשה, במסגרתה חברת אובר תורשה לפעול בישראל ● בינתיים היא בעיקר מקוממת את נהגי המוניות שמאשימים אותה בכלל בסיוע לדרייברים החרדים ● "רגב לא דואגת למצב התחבורה הציבורית אלא מנסה להכשיר בדלת האחורית עבריינים כדי לגרוף הון פוליטי אישי"

אפליקציית עלי אקספרס / צילום: Shutterstock, BigTunaOnline

רכישות האונליין: האתרים הבינלאומיים בעלייה, הישראליים בירידה

רכישות הישראלים באונליין בחודש אוגוסט הסתכמו בהיקף דומה לזה של יולי ● באתרים הישראלים נרשמה ירידה של 6%, ובאתרים הבינלאומיים נרשמה עלייה של 3% ● בתמהיל האתרים המובילים בולטת נוכחות אתרים מתחום התיירות והאירוח ● "בגזרה הבינלאומית, הטריו הסיני - עליאקספרס, שיין וטמו - שומר על ההגמוניה" ● המדד החודשי של רכישות הישראלים באונליין

ניר זוהר, נשיא חברת Wix / צילום: אלן צצקין

מההייטק לפוליטיקה: האם נשיא WIX בדרך לכנסת

לצד בכירים נוספים, נשיא וויקס ניר זוהר, הוא אחד החתומים על מסמך ההקמה של המפלגה החדשה של גדי איזנקוט ● אם ירוץ בבחירות וייבחר לכנסת, קשה לראות כיצד ימשיך למלא תפקיד פעיל בחברה, שנסחרת כיום בנאסד"ק בשווי של קרוב ל-10 מיליארד דולר

שלומי ויוסי אמיר, בעלי השליטה ברשת שופרסל / צילום: יונתן בלום

בפעם השנייה תוך פחות משנה: שופרסל נקנסת בכ-2 מיליון שקל

לטענת הרשות להגנת הצרכן, הקנס יוטל על רשת שופרסל בגין אי-הצגת מחיר, הטעיה במחיר המוצר בקופה ואי-סימון ארץ הייצור ● בדצמבר האחרון הודיעה הרשות על כוונתה להטיל על שופרסל קנס בסך 2.1 מיליון שקל מסיבה דומה

מאגר הגז לוויתן / צילום: אלבטרוס

השותפות בלוויתן הבטיחו את הקמת צינור יצוא הגז למצרים

לאחר שחתמו על הסכם אספקה בשווי 35 מיליארד דולר מול מצרים, השותפות במאגר לוויתן התחייבו לקחת לפחות שליש מהקיבולת של צינור יצוא הגז ● השותפות אף הסכימו לקחת את הקיבולת המלאה של הצינור - ובכך הבטיחו את הקמתו ● עדיין לא התקבל אישור סופי ליצוא, ושר האנרגיה מאיים למנוע יצוא אם מחירי הגז לחברת החשמל יעלו

אורסולה פון דר ליין, נשיאת הנציבות האירופית / צילום: Reuters, Yves Herman

עדיין טעון אישור: הנציבות האירופית ממליצה על השעיית הסכם הסחר החופשי עם ישראל

בנציבות האירופית התכנסו היום כדי לגבות את הצהרת הנשיאה להמליץ צעדים משמעותיים נגד ישראל, ובראשם דרישה להשעות את הסכם הסחר החופשי ● אלא שהיא זקוקה לרוב מיוחס שעד כה לא התגבש ● הפוקוס על איטליה, שעד כה הביעה התנגדות למהלכים כאלה והייתה לצד גרמניה הבלם האחרון ● כך או אחרת, בממשלה לא יכולים לטעון שמדובר בהחלטה "חפוזה ומפתיעה"

ראש הממשלה בנימין נתניהו בכנס השנתי של אגף החשב הכללי באוצר / צילום: תדמית הפקות

המהלך המדאיג שנרקם באירופה ועומד מאחורי נאום ספרטה של ראש הממשלה

זמן קצר לפני שנתניהו הצהיר כי ישראל בדרך ל"משק סגור", התקבל בממשלה מסמך חדש שמבשר על העמקת הבידוד הכלכלי ● הנציבות האירופית הודיעה כי תקדם את השעיית הסכם הסחר החופשי מול ישראל באופן רשמי ● בינתיים, גורמים בכירים מספרים כי נציגי מודי'ס ביקרו בארץ בשבוע שעבר והביעו חששות מהמגמה השלילית

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

ירידות חדות בבורסת ת"א; מדד הביטוח יורד ב-4%, הבנקים ב-3%

מדד ת"א 35 יורד ב-2% ● איי.בי.איי: "הירידות נובעות יותר מההבנה שהצעדים מהעולם, הם אולי לא ברמה של סנקציות, אבל כן מוציאים לנו כרטיס צהוב" ● נקודות אור היום הן מניות נייס וארית שעולות בכ-2% ● פסגות מעלים את מחיר היעד של שופרסל ב-40% ● הערב תתקיים בארה"ב החלטת הריבית שהשוק מחכה לה

וול סטריט / צילום: Shutterstock

בהמתנה להחלטת הריבית הלילה, מגמה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה יורדת ב-2%

מגמה חיובית באירופה ● האינפלציה בבריטניה נותרה על קצב שנתי של 3.8%, בהתאם לצפי  מיקרוסופט הודיעה כי תשקיע 30 מיליארד דולר בתשתיות AI בבריטניה ומצטרפת לאנבידיה וגוגל, שהודיעו גם הן על השקעות של מיליארדים ● הערב תתקיים בארה"ב החלטת הריבית שהשוק מחכה לה ● וגם: ב-CNBC מסמנים שלוש מניות שירוויחו מהורדת הריבית המסתמנת

קארן שווק - מייסדת ומנכלית לוסיד פמילי אופיס / צילום: יריב פיין

מנהלת ההשקעות שבטוחה: זה התיק שתישנו איתו בשקט

קארן שווק, מייסדת ומנהלת השקעות ראשית בלוסיד השקעות, חברת פמילי אופיס המנהלת כ־1.5 מיליארד שקל, מעריכה כי העליות בשוקי המניות יימשכו, גם אחרי רצף של שיאים ● מה מדאיג אותה בשוק הישראלי, ואיזה פתרון היא מציעה לריכוזיות הגבוהה במדד S&P 500

מגדל THE PARK / צילום: מתוך ויקיפדיה

בניין PARK כמשל: המעגל השני של גוש דן נאבק למצוא שוכרי משרדים

45 קומות המשרדים שבנו אמות ואלייד יקבלו בקרוב טופס אכלוס, אבל עוד לא דווח שנסגרו חוזי שכירות ● בשוק הנדל"ן המסחרי מצביעים בעיקר על האזור הבעייתי: "לא בני ברק ולא תל אביב"

iPhone 17 Air / צילום: צילום מסך

הוזלה של מאות שקלים: כמה יעלה האייפון החדש?

בשבוע שעבר השיקה אפל את האייפון 17, וכעת חברת פלאפון מפרסמת את המחירון הצפוי ● הדגם הבסיסי יעלה כ-700 שקל פחות מהדגם המקביל באייפון 16, והמגמה זהה בכל הדגמים ● ומה עוד השתנה באייפון החדש?

ג'רי גרינפילד (מימין) ובן כהן, מייסדי בן אנד ג'ריס / צילום: ap, Eric Kayne

מייסד בן אנד ג'ריס מתפטר: "משתיקים את משימתנו החברתית"

ג'רי גרינפילד, אחד משני המייסדים של מותג הגלידות הפופולרי בן אנד ג'ריס, עוזב את החברה בטענה כי היא איבדה את עצמאותה - ומאשים את חברת האם יוניליוור ב"השתקת משימתה החברתית" ● חלק מהמחלוקות קשורות גם לביקורת על המדיניות נשיא ארה"ב דונלד טראמפ ויחסו למלחמה בעזה

טקס מתן השם לצוללת אח''י דרקון בגרמניה, נובמבר האחרון / צילום: דובר צה''ל

צוללת הדגל מתעכבת בגרמניה: אח"י דרקון לא תגיע לישראל לפני 2026

הצוללת הגדולה והיקרה ביותר שישראל רכשה הייתה אמורה להצטרף השנה לשייטת 7, אלא שהיא עדיין עוברת בדיקות וניסויי ים, ולא צפויה להימסר לצה"ל במועד ● ברקע החשש מהסחף נגד ישראל והאמברגו הגרמני, האם יש פתרון לתלות המוחלטת בתעשייה הימית של ברלין?

שי סנדלר, מנכ''ל Vega Security (משמאל) ואלי רוזן / צילום: Ohad Kab

שנה מההקמה: סטארט־אפ הסייבר מגייס 65 מיליון דולר לפי שווי של 400 מיליון דולר

כיום מועסקים בחברת הסייבר הישראלית ווגה סקיוריטי כ־60 עובדים בתל אביב ובניו יורק, ובחברה מציינים כי המוצר נמצא כבר בשימוש בארגוני פרוצ׳ן 500 ● החברה מפתחת מערכת שמאפשרת לארגונים לזהות ולחקור מתקפות סייבר באופן מיידי, ברגע שהן מתרחשות

דובר צה''ל, תא''ל אפי דפרין / צילום: צילום מסך

דובר צה"ל: "שלוש אוגדות פועלות בעיר עזה, אנחנו אוחזים בשטחים רבים"

טיל שוגר מתימן ויורט בהצלחה, אזעקות הופעלו מחשש לשברי יירוט ● צה"ל הרחיב את התקיפות בעיר עזה כהכנה לכניסת כוחות קרקעיים • גורם ביטחוני: "מספר העזתים שהתפנו מאפשר להתחיל את התמרון בעיר" • בצל התקיפות העזות ברצועה: משפחות חטופים ושורדי שבי הקימו הלילה אוהלים מול מעון רה"מ בירושלים ● שר החוץ האמריקאי מזהיר: "חלון ההזדמנויות להסכם הפסקת אש הולך ונסגר" ● 48 חטופים - 711 ימים בשבי - עדכונים שוטפים 

תקיפת מתחמי מחבלים בעזה / צילום: ap, Yousef Al Zanoun

"הציר היה עמוס": מסלול חדש לעזתים שרוצים להתפנות

היום השני לכיבוש העיר עזה יוצא לדרך: אמ"ן נערך לסייע באתגר שממתין ללוחמים ● המבצע יימשך חודשים - אלא אם תהיה פריצת דרך: הלו"ז המסתמן ● ישראל העבירה לסוריה הצעה להסכם ביטחוני חדש בגבול ● "עלול לגרום לנזק למדינת ישראל": 260 עובדי שב"כ לשעבר נגד מינוי דוד זיני ● גורמים מדיניים: הסיכוי לעסקה בזמן הקרוב - אפסי ● 48 חטופים - 712 ימים בשבי - עדכונים שוטפים

מימין: נשיאת הנציבות האירופית אורסולה פון דר ליין ושרת מדיניות החוץ של האיחוד האירופי קאיה קאלאס, בריסל / צילום: ap, Geert Vanden Wijngaert

הסנקציות של האיחוד האירופי: האם זה יקרה ומי עדיין תומך בישראל?

הנציבות האירופית הכריזה על תוכנית חסרת תקדים לסנקציות חריפות על ישראל, וחלק מהצעדים כבר יצאו לדרך ● מה יהיו השלבים הבאים, כמה כסף נפסיד ואילו מדינות מובילות את המהלך? ● שאלות ותשובות

איך להשקיע? / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המומחים מנתחים: האם הראלי בתל אביב מתקרב לסופו?

הנאום של ראש הממשלה נתניהו הציף חששות של משקיעים רבים מפני בידוד המשק הישראלי ● אומנם תגובת השוק לנאום הייתה זמנית, אך היא מצטרפת לדעיכה של העליות בת"א בתקופה האחרונה ● האם הראלי מתקרב לסיומו, ואילו שינויים כדאי לבצע בתיק ההשקעות כבר עכשיו?

ראש הממשלה בנימין נתניהו בכנס השנתי של אגף החשב הכללי באוצר / צילום: תדמית הפקות

הדרמה בבורסה נרגעה, ובשוק מסבירים: "לא מאמינים לסרט של נתניהו"

הבורסה המקומית נפתחה הבוקר בירידות שערים חדות בצל נאומו של רה"מ בנימין נתניהו לצד העמקת התמרון הקרקעי בעזה; עם זאת, לאחר מספר שעות כל הירידות נמחקו ● "לא רואים קריסה במדדים או זינוק בדולר מול השקל" ● ראש הממשלה צפוי לקיים הערב מסיבת עיתונאים כלכלית