גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הפעם לא רק לצעירים: מה מציעה סיאט איביזה החדשה

סיאט שומרת על המחיר הנגיש, ועל סממני העיצוב האופנתיים שהפכו אותה לחביבת הצעירים ● אך מנגד, היא מציעה התנהגות של רכב ספורטיבי בוגר

סיאט איביזה 1.5 ליטר FR 2022 / צילום: יח''צ
סיאט איביזה 1.5 ליטר FR 2022 / צילום: יח''צ

באיגוד המקצועי של עובדי סיאט בספרד סערו השבוע הרוחות לאחר שנודע כי אלפי עובדים עלולים לאבד את משרתם בשנים הקרובות, כתוצאה מהמעבר לרכבים חשמליים. הידיעה דלפה מתוך המשא ומתן שמנהלות בשבועות האחרונים ממשלת ספרד והנהלת סיאט מול הנהלת פולקסווגן, הקבוצה האם של החברה הספרדית, במטרה להבטיח ייצור של רכב חשמלי במפעל המרכזי של סיאט בברצלונה עד 2025.

לכל הצדדים ברור כי אם סיאט לא תעבור לייצור רכב חשמלי בשוק שנמצא במגמת מעבר ברורה לחשמל, היא תהפוך להיות "מותג וירטואלי". כזה שכלי הרכב שלו מיוצרים במדינות אחרות, ושהזיקה שלו לספרד היא היסטורית בלבד. למעבר לחשמל יש גם מחיר כבד: קיצוץ של 30% ממשרות ייצור הרכב, שיהפכו למיותרות בעידן החדש.

תופעות כאלה מתרחשות בכל מדינות אירופה, אבל זו נקודה רגישה במיוחד בספרד מוכת האבטלה, שתעשיית הרכב מפרנסת בה כ־570 אלף משפחות. בינתיים, עובדי המפעל בברצלונה מתנחמים בביקוש הרב לאיביזה החדשה, שייצורה בברצלונה החל לאחרונה על טהרת מנועי הבנזין. האיביזה חולקת שלדה ומכללים עם הפולו החדשה, אבל בכל הנוגע לעיצוב - השתיים רחוקות מאוד. אם הפולו היא האחות השמרנית והצנועה שפונה להיגיון, עיצובה של האיביזה נועד לעורר אמוציות. יש לה חרטום חד ואגרסיבי בנוסח הליאון, שכולל פנסי לד חורכי־אישונים בצורת טרפז, כמו שאוהבים הלקוחות הצעירים של המותג.

פרופיל הצד שלה משלב קימורים וזוויות חדות, והזנב נראה נמרץ - עם צמד מסגרות מפלט רחבות, ופנסים אחוריים עם מוטיב הטרפזים של פנסי החזית. בחברה הוסיפו חישוקי 18 אינץ’ עם גומי רחב בגרסת ה־FR שבה נסענו וצבעים בוטים, וכך התקבל רכב שישדרג בקלות את הסטטוס החברתי של צעירים חסרי מנוח, וגם של מבוגרים שמתגעגעים לתקופה הזו בחייהם.

 

מסך מידע ופיקוד גדול בהתאם לרוח התקופה

תא הנוסעים מציג הנדסת אנוש מופתית. יש, כמובן, מסך מידע ופיקוד גדול בהתאם לרוח התקופה, אך המתכננים לא זנחו את חסידי התפעול הפיזי - והתקינו כמות מכובדת של מתגים פיזיים לשליטה במערכות שונות, בהן האקלים והקול. כל המתגים מאורגנים היטב במרחק הנפת יד מההגה, וגם מוט ההילוכים שומר על המראה והתפקוד המסורתיים שלו - ולא נכנע לטרנד "מתג ההילוכים" שפוגם בחוויית הנהיגה של האחות הגדולה ליאון. הדגם שבו נסענו כלל לוח מחוונים דיגיטלי זורח, שהוא חלק מחבילה אופציונלית שמוסיפה כמה אלפי שקלים למחיר הרכב. לטעמנו, אפשר לוותר עליו.

גרסת ה־FR מאובזרת בנדיבות עם חבילה שמכוונת במדויק לקהל היעד, ובמסגרתה צמד מושבי ספורט קדמיים נאים ותומכים היטב, תאורת אווירה, מערכת קול מבית מותג צעיר ואופנתי, שלל עיטורים צבעוניים וכמובן גג נפתח, שבלעדיו שום איביזה לא תהיה איביזה אמיתית. כדי להרגיע את ההורים המודאגים, יש באיביזה גם ערכה מקיפה של מערכות בטיחות אקטיביות מתקדמות וחיישנים היקפיים.

מבט מבפנים / צילום: יח''צ

איכות חומרי הדיפון פחות טובה מזו של הפולו

איכות חומרי הדיפון, גם בגרסת ה־FR, נמצאת דרגה אחת מתחת לפולו, ולמעט משטח דיפון רך וסמלי על לוח המחוונים וריפוד משודרג מעט על המושבים - התחושה הכללית היא של "מכונית לצעירים". לעומת זאת, איכות הייצור גבוהה יותר מאשר בדור הקודם של המכונית ומותירה רושם "גרמני" ומוצק, עם בידוד רעשים מצוין.

בדומה בפולו, מרחב הפנים מפתיע לטובה ומציע סביבת מחיה ידידותית מאוד למבוגרים גבוהים מלפנים, ומרחב ברכיים וכתפיים סביר עבור שני מבוגרים ממוצעי קומה מאחור. מנגד, לא מומלץ לנסות לדחוק שלושה מבוגרים במושב האחורי. בה בעת, תא המטען גדול יחסית לקטגוריה ושימושי מאוד.

המנוע העיקרי של האיביזה הוא טורבו־בנזין עם שלושה צילינדרים בנפח 1 ליטר אבל הדגם הנחשק יותר, שאותו לקחנו למבחן, מצויד במנוע 1.5 ליטר טורבו־בנזין בהספק 150 כ"ס. זה נשמע הספק מכובד בהחלט למכונית סופר־מיני קומפקטית וקלה יחסית, אבל התיבה האוטומטית היא לא הדרך האידיאלית להוציא ממנו את המיטב. במצב התכנות הרגיל היא מרגישה די מהוססת, וגם לחיצה חזקה במצב התכנות הספורטיבי לא מעניקה את הבעיטה המיוחלת. מכיוון שהגרסה הידנית לא מיובאת, הדרך הטובה ביותר לקבל תחושת ביצועים, שתואמת את המראה, היא לא להתעצל ולהשתמש במצב ההעברה הידנית של התיבה האוטומטית.

התנהגות הכביש עומדת בהבטחת התדמית שלה

דרך נוספת, שחביבה על חובבי האיביזה, היא להחליף את צ’יפ המנוע ומערכת הפליטה, אך זה כבר פטנט שמיועד למתקדמים. אפשר להתנחם בחיסכון מכובד בדלק עם קרוב ל־14 ק"מ בתנאי אמת. כבר נסענו בלא מעט מכוניות "ספורטיביות", שהתנהגות הכביש שלהן הייתה רחוקה מאוד מההבטחה שיצרו התדמית והעיצוב שלהן, אבל זה לא המקרה כאן. מישהו שיודע לכייל שלדות לנהיגה ספורטיבית הקדיש תשומת לב ראויה לאיביזה FR, והתוצאה היא אחת המכוניות המהנות ביותר לנהיגה נמרצת שאפשר למצוא בפחות מ־125 אלף שקל.

ההיגוי מהיר, חד ומחזיר היזון חוזר מדויק מנקודת המגע של הגלגלים בכביש, צמיגי הספורט בחתך קרבי של 40' מייצרים אחיזת כביש מרשימה בפניות הדוקות, והשלדה מרסנת בצורה מרשימה כל סימן לנטיית גוף בפניות הדוקות. עם הממדים הקומפקטיים מקבלים מכונית שממש מבקשת נהיגה אגרסיבית על כבישים צרים ומתפתלים.

לא מכונית חד־ממדית לצעירים חסרי מנוח

בניגוד לגרסאות האיביזה "קופרה" של העבר, זו לא מכונית חד־ממדית לצעירים חסרי מנוח. היא אמנם מרגישה נוקשה יותר מהפולו, אך עדיין סופגת היטב מהמורות עירוניות טיפוסיות. אין לה בעיה לשייט בנחת למרחקים בין־עירוניים ארוכים על הכביש המהיר, או לחילופין לזחול בפקקים בסבלנות.

סיאט תמיד הצטיינה בתור מותג ה־VALUE של פולקסווגן, ולמרות שהאיביזה החדשה התייקרה לעומת הדור היוצא, בהתאם לרוח התקופה - היא עדיין מציעה תמחור נגיש. דלי התקציב יוכלו לרכוש את דגם הבסיס האוטומטי עם מנוע 1 ליטר ב־97 אלף שקל. אפילו דגם ה־FR עם מנוע 1.5 ליטר לא חוצה את רף ה־125 אלף, ובימים טרופים אלה מדובר במחירים כמעט "חברתיים". בוודאי כשהתמורה היא מכונית שימושית עם ערך מוסף של הנאה מהנהיגה. נצטער מאוד לראות את סיאט עוברת לייצור חשמליות כבדות ויקרות.

עוד כתבות

סא''ל איתי זמיר / צילום: פיקוד העורף

הקצין ששלח לנו התרעות של פיקוד העורף: "יש הבדל בין רקטה מעזה לבין מה שמגיע מאיראן"

עשרות אלפי התרעות שוגרו לציבור במהלך 12 ימי הלחימה מול איראן, בעוד מוקד פיקוד העורף טיפל בכמיליון פניות אזרחים ● ההתמודדות, אומר סא"ל איתי זמיר, שאמון על מערך ההתרעה, הייתה מוצלחת - אך "אי אפשר לנוח על זרי הדפנה" ● לאן נעלמה ההנחיה המקדימה, אילו לקחים הופקו מהמערכה - ומה מתוכנן לעשור הבא

דירת 4.5 חדרים בשכונת עג'מי ביפו / צילום: יוסי שחר

בזמן המלחמה: בכמה נמכרה דירת 4.5 חדרים בשכונת עג'מי ביפו?

בשכונת עג'מי ביפו נרכשה דירת 4.5 חדרים בשטח של 86 מ"ר עם ממ"ד ושתי מרפסות תמורת 3.18 מיליון שקל ● הנכס עמד פחות מחודשיים על המדף ● המוכרים הם משקיעים שלפי רשות המסים קנו את הדירה ב־2016 תמורת 2.2 מיליון שקל ● ועוד עסקאות מהשבוע האחרון

זוהרן ממדאני, המועמד הדמוקרטי לראשות העיר ניו יורק / צילום: ap

המועמד שמסמל את "סופה של ניו יורק היהודית שאנו מכירים"

זוהרן ממדאני, המועמד הדמוקרטי לראשות העיר ניו יורק, צמח בעולם פריבילגי והגיח משם עם פוליטיקה רדיקלית וערימות של קסם אישי ● הוא מבטיח להוריד את יוקר המחיה ולמסות את האחוזון העליון ● אלא שעבור ישראל הנבחר המוסלמי מציג אג'נדה מדאיגה

סהאם פרק בראיון לפודקאסט TBPN / צילום: צילום מסך מיוטיוב

ממקבל העבודות הסדרתי: מהנדס התוכנה שטלטל את עמק הסיליקון

סהאם פרק, "הממקבל הסדרתי", הפך לאחרונה לשם הכי חם בעמק הסיליקון לאחר שנחשף שעבד בסתר בכמה סטארט-אפים בו־זמנית ● מאחורי הקלעים בתעשייה פחות מופתעים מהפרשייה: עובדים רבים מודים כי בתעשיית שאינה וודאית, כך הם שומרים על עצמם מפיטורים

מל''ט אנקה 3 / צילום: צילום מסך יוטיוב

המל"ט הטורקי שהתרסק והביך את ארדואן

אנקה 3, המל"ט המתקדם ביותר של טורקיה, התרסק במהלך טיסת ניסוי ● קוריאה הצפונית תקבל הדרכה שתאפשר לה לייצר כטב"מים איראניים מסוג שאהד 136, תמורת העברת 25 אלף עובדים למפעל כטב"מים ברוסיה ● אוקראינה מייצרת מוקשים במדפסות תלת־ממד ● והודו חושפת כטב"ם מתאבד חדש ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

ח''כ אושר שקלים / צילום: נועם מושקוביץ/דוברות הכנסת

השרים ידונו בהצעה למנות בכירים ללא אישור ועדת גרוניס

לפי הצעת החוק של ח"כ אושר שקלים מהליכוד, שתעלה היום לדיון בוועדת השרים לחקיקה - מינויים בכירים, ובהם ראש השב"כ, יתבצעו על ידי הממשלה, ללא צורך באישורה של הוועדה המייעצת ● באחרונה ביקש רה"מ נתניהו מבג"ץ לקבוע כי הוועדה תתחיל לקדם את מועמדותו של דוד זיני לראשות השב"כ

אלעד טנא / צילום: אריק סולטן

במקום אבי משולם: אלעד טנא מונה לעורך העל בידיעות אחרונות

אלעד טנא ימונה לתפקיד עורך העל של ידיעות אחרונות וב-Ynet במקום אבי משולם, שמילא את התפקיד בשנתיים האחרונות ● טנא, מגיע לאחר כשנתיים בתפקיד העורך הראשי של "מקור ראשון"

נתב''ג / צילום: Shutterstock

עד 450 דולר ליום: דיון בכנסת לפיצוי מי שנתקעו בחו"ל במלחמה

ועדת הכלכלה תדון במתווה לפיצוי הישראלים שנתקעו בחו"ל במבצע "עם כלביא" ● על הפרק: מתווה שמציע החזרי הוצאות לינה ומחיה שיכול להגיע אף ל-450 דולר לנוסע ● בנוסף: מתגבש מתווה מטעמם של משרד הכלכלה והתחבורה, שיכלול גם את ההוצאות שהתווספו על הטיסה חזרה לישראל

כרזת הסרט ''בחזרה לעתיד'' בעברית. אופטימיזציה של ההווה / צילום: גולן גלובוס - קנון ישראל / יוניברסל

40 שנה ל"בחזרה לעתיד": שובר הקופות שלימד אותנו מה עושים עם טיימליין ואיך לספר מחדש את חיינו

הסרט האייקוני היה הרבה יותר מבידור - הוא עיצב את ההיגיון הפנימי של תרבות הפופ ● בסרט מרטי מק'פליי חוזר בזמן עם הדלוריאן כדי ליצור גרסה משופרת של החיים שלו. היום צריך בשביל זה רק להעלות פוסט

מצלמות לרחפנים של נקסט ויז'ן / צילום: יח''צ

המצלמה שהפכה את האלוף במילואים, ולא רק אותו, למיליונר כבד

המניה שזינקה ב־2000% בארבע שנים, המימושים שהניבו לבכיריה 800 מיליון שקל והאלוף במיל' עמירם לוין שרשם אקזיט עצום ● איך הפכה חברה ביטחונית קטנה מרעננה לאחד מסיפורי ההצלחה הגדולים של שוק ההון, והאם יש סדקים בחלום של נקסט ויז'ן?

שליח מזון רובוטי בארה''ב / צילום: ap, Carlos Osorio

רחובות אמריקה מתמלאים בשליחים רובוטיים - והאנשים מתעלמים ממצוקתם

השליחים האוטומטיים, שאפשר לראות בחלקים נרחבים של ארה"ב, נתקעים לעיתים בשלג או מתהפכים על גבם ● הציבור לפעמים מוצא אותם חביבים, אבל כשהם תקולים, התמונה ברורה: זה כל רובוט לעצמו

עמית סגל / צילום: אריק סולטן

אחרי שבע שנים בידיעות אחרונות: עמית סגל עובר לישראל היום

הפרשן הפוליטי של חדשות 12 צפוי להצטרף לשורת הכותבים של מוסף סוף השבוע החדש של העיתון, לאחר שבע שנים במהלכן החזיק טור במוסף לשבת של ידיעות אחרונות ● מוקדם יותר היום, פורסם כי העורך הראשי של מקור ראשון, אלעד טנא, יעבור להיות עורך העל בידיעות אחרונות

מייסדי רובינהוד. מימין: ולדימיר טנב, ובאיג'ו באט / צילום: ap, Mark Lennihan

וול סטריט סוף סוף מתגמלת את החברה של שני האאוטסיידרים שהפכו למיליארדרים

אפליקציית המסחר האמריקאית רובינהוד הגיעה לוול סטריט בסערה לפני כארבע שנים וספגה כישלון חרוץ ● סאגת מניות ה"מם" סיבכה את החברה עם הרגולטורים, היא נזקקה למיליארדי דולרים לערבויות ואף הגיעה לסף פשיטת רגל ● אבל מאז השפל ההוא, המניה זינקה ביותר מ־1,300%, הרווחים רק גדלים, והמוניטין השתקם

זוהר לוי, מבעלי סאמיט ו'בעל הבית' החדש בפז / צילום: באדיבות סאמיט

בין פז לניו יורק: רואה החשבון שהקים אימפריית נדל"ן בחו"ל מסמן יעד רכישה חדש

אחרי שהסיט את פעילותה של סאמיט מגרמניה לארה"ב, והפך לבעל המניות הגדול בפז, לוטש זוהר לוי עיניים לנכסי חברת הנדל"ן האמריקאית דה זראסאי, שנקלעה למשבר חוב ● האם הצפת הערך הבאה של מי שיצר לעצמו הון של כ־2 מיליארד שקל בשני עשורים, תגיע משוק הנדל"ן של ניו יורק, שעד כה לא האיר לו פנים?

הפגנה לשחרור החטופים בדרך בגין בירושלים / צילום: יעל גדות

בכיר ישראלי - התקבלה ההחלטה על יציאת משלחת לקטאר

ראש הממשלה בנימין נתניהו הורה הערב (שבת) על יציאת משלחת ישראלית לקטאר • טראמפ: "חמאס הגיב ברוח חיובית, אולי תהיה עסקה עד השבוע הבא" ● לראשונה: שני עובדי סיוע אמריקנים נפצעו בפיגוע של חמאס בעזה ●  50 חטופים - 638 ימים בשבי ● עדכונים שוטפים 

עומסים בנתב''ג. המסלולים והתנועה האווירית סביב השדה לא הותאמו לגידול בישראל / צילום: ap, Ohad Zwigenberg

המקום בנתב"ג עומד להיגמר. מאיפה נטוס?

עד 2040 צפוי נמל התעופה בן גוריון להגיע לקיבולת המקסימלית שלו, כ–40 מיליון נוסעים בשנה ● אלא שבמשך עשרות שנים מקבלי ההחלטות מתלבטים על המיקום האולטימטיבי של שדה בינלאומי נוסף, ובינתיים הכרעה סופית לא נראית באופק ● אילו אפשרויות כבר בשלב התכנון, מה מסכל אותן וכמה נשלם על הסחבת?

חזית המדע. מיפוי האקספוזום / צילום: Shutterstock

400 חוקרים השיקו את אחד הפרויקטים השאפתניים של המדע: מיפוי האקספוזום

הפרויקט, שהוכרז במאי השנה באירוע גדול של אוניברסיטת ג'ונס הופקינס, נועד למפות את כל הגורמים שאנחנו נחשפים אליהם לאורך החיים ומשפיעים על הבריאות שלנו - מחיבוק ועד חומרי הדברה ● האם טכנולוגיות חדשות יאפשרו להשלים את המשימה? שלוש חוקרות של התחום מסבירות למה הפרויקט מלהיב כל כך ומספרות על ההישגים שכבר הגענו אליהם

סיכום שווקים / עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילום: AP

שמונה מניות עם הזדמנות ושתיים שכדאי להיזהר מהן - ועוד 4 כתבות על המצב בשווקים

בנק אוף אמריקה מפרסם רשימה של מניות מעניינות להשקעה ● הבורסה בתל אביב הפכה לאחת החזקות בעולם, ושברה שורה של שיאים היסטוריים ● ההצלחה של קת'י ווד ● וגם: האם יכול להיות שאחת הדרכים הכי יקרות להשקיע בשוק ההון היא גם הכי משתלמת?

עופר ינאי, שחר גרשון, נדב טנא, נועם פישר / צילום: שלומי יוסף

היחסים עלו על שרטון: מאבקי כוח וכסף טלטלו את מניית נופר אנרג'י

מצד אחד עופר ינאי, מייסד ובעלים אמביציוזי ששואף גבוה ולא נרתע מלבצע שינויים ● מולו צמד המנכ"לים של נופר, שהחזיקו מניות במאות מיליוני שקלים שאותן קיבלו מידיו במתנה ● גורמים בשוק מנתחים את שרשרת האירועים, שהובילו לסיום הדרמטי של השותפות ארוכת השנים בחברת האנרגיה המתחדשת נופר

אנה וינטור בשבוע האופנה בפריז. תובענית / צילום: Reuters, Benoit Tessier

על המלכה הבלתי מעורערת של עולם האופנה שפרשה השבוע מווג

אחרי יותר משלושה עשורים הכוהנת הגדולה של עולם האופנה פורשת מעריכת ווג ● אבל לא צריך להספיד כל כך מהר את האישה שעל פיה יישק דבר, אנה וינטור מקבלת קידום ותמשיך להיות האורים והתומים של המסלול ● עכשיו נותרת השאלה מי יצליח להכנס לנעלי המנולו שלה?