גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

למה אפל, אמזון וגוגל מתאחדות בנושא טכנולוגיה לבית חכם?

הסטנדרט החדש, שיוצג השנה, מספק שפה שגורה כדי שכל המכשירים בבית יוכלו לתקשר זה עם זה

בית חכם / צילום: תמר מצפי
בית חכם / צילום: תמר מצפי

אם אתם מקדישים מחשבה כלשהי לגאדג'טים של בית חכם, אתם בטח חושבים על תרמוסטטים חוסכי אנרגיה או אורות נשלטים על־ידי אפליקציה. רוב האנשים לא חושבים על הדרך בה הם עובדים, שלא לדבר על איך או האם הם יכולים לעבוד יחד.

כמה מהשחקניות הגדולות ביותר בתחום הטכנולוגיה - אפל, גוגל מבית אלפאבית, אמזון וסמסונג - הקימו פלטפורמות לבית חכם, כך שהאייפון יכול לכבות את האור או שאלקסה יכולה לשנות כיוונים בתרמוסטט בלי יותר מדי הגדרות מראש. אבל המשמעות של זה היא שקונים עדיין חייבים לבדוק אם מוצרים חדשים עובדים עם הטכנולוגיה שכבר יש להם בבתים.

נושאי תאימות ומורכבות בהגדרות גרמו לכך שאנשים אינם ממהרים לאמץ לגמרי את טכנולוגיות הבית החכם. סטנדרט חדש, ששמו Matter, אמור לשנות זאת.

כשיוצג השנה, יהווה Matter שפה משותפת שבה דוברים רוב המכשירים החדשים - ורבים מהישנים - המשמשים בבתים חכמים. ניתן לקנות כל גאדג'ט שרוצים ולחבר אותו לכל אפליקציה מועדפת. ניתן יהיה לשלוט במכשיר עם העוזר הקולי המועדף, או אפילו להשתמש בכמה עוזרים קוליים ואפליקציות בבית.

על אף ש־Matter אמור לעבוד מאחורי הקלעים, השפה החדשה עשויה לגרום לייצור יותר מכשירים בני־השגה שקל יותר להגדיר, ואפילו יותר קל להם לעבוד באופן משולב.

מה שאולי הכי מפתיע: כל השמות הגדולים בטכנולוגיה לבית חכמים שותפים ליוזמה, כך שבעתיד, לא תהיו כלואים בגן נעול אחד. אם יימאס לכם מאלקסה ותרצו לעבור להום־פוד מיני של אפל, תוכלו לעשות זאת בלי לקנות גם תריסים אוטומטיים חדשים (הנושא מאוד דומה לאופן בו כל תעשיית הקולנוע בחרה ב־VHS בזמנו).

"כולנו הכרנו בכך שאם לא נפתור כמה בעיות יסודיות שפגעו בכולנו ברחבי התעשייה, התעשייה הזו פשוט לא תגדל", אמרה מישל טרנר, מנהלת בכירה בסביבת העבודה לבית חכם בחברת גוגל.

לצד ענקיות הטכנולוגיה, יותר מ־220 חברות אחרות הביעו תמיכה ב־Matter. בין היום לסוף העשור, מוכרים ימסרו לקונים יותר מ־5.5 מיליארד מכשירים חכמים לבתים התואמים את Matter, על־פי החברה ABI Research.

Matter מתוכנן להיות יותר פרטי ובטוח ממערכות בית חכם אחרות, בין היתר בגלל שהוא יכול לבצע כמה פעולות בסיסיות מבלי לשלוח מסרים לענן. וכנראה לא תצטרכו להיפטר מכל המכשירים החכמים הישנים שלכם.

זה לא אומר שהחברות התומכות ב־Matter לא ינסו לנעול אתכם איכשהו. Matter מגדיר פונקציונליות בסיסית, אבל מאפיינים מתקדמים עדיין יהיו קשורים לחברות -אוזניות אירפודס של אפל, למשל, עובדות טוב יותר עם המכשירים של אפל.

"כל־כך פשוט"

בהתחלה, יפעל Matter במנעולי דלתות; חיישני תנועה, איכות אוויר וכדומה; תרמוסטטים; פותחי דלתות חניה; תריסים ווילונות; שקעים חכמים וטלוויזיות חכמות. מוצרים מורכבים יותר לבית, כמו מצלמות אבטחה, רובוטים שואבי אבק ואחרים, לא יקבלו תמיכה מיד עם ההשקה.

כשחברה מפתחת תרצה להוסיף מאפיין למוצר לבית חכם, היא תצטרך להקצות משאבים לעדכון התוכנה שלה בכל פלטפורמה. בעזרת Matter, רוב השינויים יצטרכו להיעשות רק פעם אחת, וכך יוכלו מפתחים להוריד את המחירים שלהם.

מרגע שתהפכו את הבית שלכם לתואם למוצרים המותאמים ל־Matter, ההגדרות יהיו פשוטות - פשוט תסרקו ברקוד כדי להוסיף את המכשיר לרשת שלכם. "המטרה היא שברוב המכשירים שיש בשוק - אורות, שקעים, מתגים, חיישנים - ההגדרה הראשונית תהיה כל־כך פשוטה שזה ייקח ממש כמה שניות", אמרה טרנר.

אפשר לתת לדיירי הבית גישה, לאפשר להם להדליק את האורות עם אלקסה של אמזון על־ידי שימוש בסירי העוזרת הקולית של אפל ועוד. אם יהיה לכם אוסף מגוון של מוצרים בבית, ניתן יהיה להפעיל את כולם יחד. כרגע, רוב האנשים קונים מכשירי בית חכם כדי לטפל ב"צורך ייחודי", כך אמר אדם רייט, אנליסט בחברת מחקר הטכנולוגיה International Data Corp, אבל זה עשוי להשתנות כשיותר ויותר מכשירים יהיו מותאמי Matter.

לעזוב את הענן

המכשירים הביתיים של גוגל ואמזון מתקשרים באופן שגרתי עם הענן, בעוד שמכשירי HomeKit של אפל תוכננו לעבוד גם עם גישת אינטרנט פחות רציפה. פקודות בית חכם נשארות בתוך הבית, וזה יכול לגרום לתגובות להיות אישיות יותר ומהירות יותר. ב־Matter הגישה יותר דומה לגישה של HomeKit. אם יש הפסקה באינרטנט, מוצרים בעלי יכולות Matter עדיין יעבדו, באופן דומה לכך שמדפסת האינטרנט עדיין עובדת אפילו כשהגישה לרשת בפס רחב מופסקת בעקבות תקלה.

"כל האקססוריז לבית חכם יהיו באותה רמה של בטיחות, פרטיות וקלות שימוש ממנה נהנים לקוחות אפל היום עם מוצרי HomeKit, אמרה דוברת אפל ג'קלין רוי.

בעבר, חברת Eve Systems הגרמנית לא חיברה את השקעים והחיישנים החכמים שלה לגוגל ואמזון בגלל שהשירותים של חברות אלה תלויים בענן, כך אמר טיפ בות', מנהל המותג והמוצר הבכיר ב־Eve. בחברה לא רצו להיות אחראיים לשימוש במידע על הצרכנים. עם Matter, דאטה מהמערכת יכול להישאר בבית, אפילו אם משתמשים בפלטפורמות של גוגל או אמזון.

אמזון ואחרות עדיין ישתמשו בענן לדברים מסוימים. רמקולים חכמים מהדור הישן יותר של אלקסה לא יכולים לעבד פקודות ללא גישה לענן, כך אמר כריס דצ'נזו, מהנדס מוביל באמזון שעבד על מכשירי אלקסה ומכשירי בית חכם של אמזון, והוסיף שהענן הוא "רכיב חיוני בתשתית של הרבה, הרבה מכשירי בית חכם ושירותים כיום".

הכול חדש?

אם כבר קניתם לכם כרטיס כניסה לחיים של בית חכם, לא תצטרכו להתחיל מהתחלה. לא לגמרי, בכל אופן.

כל המנורות של פיליפס יעבדו עם Matter כאשר השלטים השולטים בהם יקבלו תוכנה חדשה, כך אמר ג'ורג' ייאני, מייסד שותף של חברת המנורות החכמות Philips Hue, שכיום מנהלת את המחקר והפיתוח עבור חברת האם Signify NV. "אפילו מנורות שמכרנו לפני עשור יהפכו לתואמת ל־Matter".

רוב המוצרים החדשים יותר מהחברות הגדולות יעבדו עם הסטנדרט החדש. מערכת Nest Wifi החדשה של גוגל והמסכים מדגם Hub יהפכו לנקודות חיבור ל־Matter, וכל המסכים והרמקולים של Nest יקבלו עדכון שיאפשר להם לשלוט במכשירי Matter. גם התרמוסטט החדש של Nest יהיה תואם Matter.

כמעט כל מכשירי אקו של אמזון יאפשרו להגדיר ולשלוט ב־Matter. ההום פוד מיני של אפל וטלוויזיה 4K מדור שני של אפל יהיו מסוגלים לפעול כמרכזי חיבור של Matter, וכך יוכל גם המכשיר SmartThings Hub V3 של סמסונג.

מוצרים שלא ניתן לעדכן ימשיכו לפעול כמקודם, אבל ללא תאימות משופרת. ב־Assa Abloy Group יעדכנו כמה ממנעולי Yale, אבל לא את קו המוצרים August. Matter לא תוכנן "באופן כזה שניתן להריץ אותו באמינות על מנעול וויפי שעובד על סוללות", אמר ג'ייסון וויליאמס, נשיא מחלקת מנעולים חכמים בחברה Yale. הבטריות ייגמרו מהר, וזה יגרום לחוויית לקוח גרועה, כך אמר.

ישנם מנעולים מתוצרת Yale שניתן לשדרג עם מודול חומרה - כך שלא צריך לקנות מנעול חדש אבל עדיין צריך להוציא מעט כסף נוסף. החברה רוצה שכל המנעולים שתייצר בעתיד עבור לקוחות יעבדו עם Matter, כך אמר וויליאמס.

על אף חסרונות מסוימים בתחילת הדרך, Matter יהיה המפתח לבתים חכמים יותר, אפילו בתיהם של אנשים ללא דוקטורט בהנדסת חשמל.

"אנחנו יודעים שאנחנו מתחרים במתג אור", אמרה אמנדה פיין, סגנית נשיא לפיתוח עסקי ושיווק במחלקה SmartThings של סמסונג. "אז אם ההפעלה לא תהיה קלה באותה מידה, לא נגיע לשום מקום".

עוד כתבות

רכבי טויוטה חונים בשכונת מגורים. מכת גניבות רכב / צילום: טלי בוגדנובסקי

עלייה של 64% במחירי הביטוח: זה הרכב הנגנב ביותר בישראל מתחילת המלחמה

פוסט שפורסם ברשתות החברתיות גילה כי כדי לבטח את אחד הרכבים הגניבים בישראל, טויוטה RAV4, נדרשה בעליו לשלם סכום המגיע כמעט לשישית משווייו ● "זו אמירה חד-משמעית ללקוח, שאת הדגם הזה החברה לא רוצה לבטח", אומרים בלשכת הסוכנים ● בשוק ממליצים לרוכשי מכוניות לכלול את עלות הביטוח בשיקולים בעת רכישת רכב חדש

אפריל האדום של הפנסיה וההשתלמות / צילום: Shutterstock

אחרי שנה בצמרת, בית ההשקעות שמוצא את עצמו בתחתית טבלת התשואות לפנסיה

הירידות בשוקי ההון בעולם הובילו את המסלולים הכלליים לירידות של כ-1.5% ואת מסלולי המניות לירידות חדות יותר של כ-3% • אלטשולר שחם, מור ומנורה מבטחים בלטו לטובה כשמנגד אנליסט עם ירידות חדות • מה עשו המסלולים שעוקבים אחרי ה-S&P 500?

סניף של ביטוח לאומי בבאר שבע / צילום: טלי בוגדנובסקי

המשבר בביטוח לאומי: "צריך בעיקר להעלות מסים ואת גיל הפרישה"

לראשונה ההכנסות של ביטוח לאומי נמוכות מההוצאות על קצבאות, ודוח שפרסם מזהיר: מועד הקריסה הוקדם ב-8 שנים, לשנת 2036 ● אלא שמומחים סבורים כי הסוגיה פחות חמורה ממה שעושים ממנה: "שאנשים יפסיקו לעבוד מתי שבא להם"

חסאן טואפרה, ראש הרשות לפיתוח חברתי כלכלי במגזר המיעוטים / צילום: תמר מצפי

"במסגרת תוכנית החומש לחברה הערבית, אנחנו משקיעים קודם כל בחינוך. הפערים מצטמצמים"

חסאן טואפרה, ראש הרשות לפיתוח כלכלי בחברה הערבית, התייחס בכנס גלובס לאתגרים באוכלוסייה זו ולחשיבותה ● לדבריו, ברקע יישום תוכנית החומש הייעודית, החברה הערבית חוותה שינוי משמעותי: "רוב התלמידים לא היו זכאים לבגרות. היום יש 20% סטודנטים לתואר ראשון"

ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה / צילום: Shutterstock

תשבור שיאים? מה צפוי בדוחות החברה הלוהטת בעולם

ביום רביעי הקרוב, ענקית השבבים אנבידיה צפויה לפרסם את תוצאותיה הכספיות לרבעון ● עפ"י ההערכות, החברה צפויה להציג דוחות חזקים שידחפו את מחיר המניה שלה לשיא חדש

צבי סוכות, הציונות הדתית / צילום: יאיר דב

כמה המתיחות מול הבית הלבן תקדימית, ומה העבר מלמד על חומרת המצב כעת?

העימות עם ממשל ביידן על הכניסה לרפיח העלה את שאלת היחסים עם ידידתנו הגדולה ● ההיסטוריה מלמדת שהיו התנגשויות אינטרסים בין ישראל לארה"ב מאז שנות החמישים - אבל האופן בו האמריקאים הגיבו לחציית קווים ישראלית השתנה בהתאם לסכנה הקיומית לישראל

נתי אמסטרדם, Country Director, אנבידיה ישראל / צילום: ניב קנטור

הילד שמכר קרח בנתניה הוא היום מנהל בכיר בחברה הלוהטת בעולם. כך הוא עשה זאת

להייטק הוא הגיע כמעט בטעות, וב־2017 הציעו לו לבנות מאפס את הפעילות העסקית של אנבידיה ● כיום נתי אמסטרדם מלא בגאווה על הדרך שעבר, ולא מודאג ממצב הענף הישראלי: "יש פה הרבה טאלנטים ורעב גדול להצלחה. זה לא ישתנה לעולם" ● שיחה קצרה עם נתי אמסטרדם, Country Director, אנבידיה ישראל

ד''ר ענאיה בנא, מנכ''לית ומייסדת עמותת אל־ביאדר / צילום: תמר מצפי

"בעלי הקרקע הפרטית בחברה הערבית מחכים שיזמים יבואו"

בכנס פוטנציאל החברה הערבית של גלובס, ד"ר ענאיה בנא, מנכ"לית משותפת ומייסדת עמותת אל־ביאדר, דיברה על הפערים בין החברה הערבית לחברה הכללית בתחום הדיור ● בנא: "85% מהדור הצעיר בתוך היישובים הערביים הוא מחוסר פתרונות דיור"

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

"החשב יפקח": היועמ"שית מבקשת מבג"ץ לדחות את העתירה בעניין מימון מעונות רה"מ

לעמדת גלי בהרב־מיארה, אין מקום להתערב בהחלטת ועדת הכספים לממן את שני מעונות ראש הממשלה, גם לנוכח הפרשנות שיש לתת לה והן בשל האישור הנדרש של החשב, בנוסף לזה של מנכ"ל משרד רה"מ

בחינות הסמכה של לשכת עורכי הדין / צילום: רוני שיצר

בצל המלחמה: רק 16% מעבר בבחינות לשכת עורכי הדין

מספר הניגשים עמד על 770 בלבד, מאחר שמדובר במועד משלים שנערך בשל המלחמה ● האוניברסיטאות מובילות את טבלאות העוברים, כאשר מבין כלל הניגשים, המוסד האקדמי המוביל הוא האוניברסיטה העברית

ירון מורגנשטרן, מנכ''ל גלאסבוקס / צילום: יח''צ

אחרי הפסד של 60% למשקיעים: גלאסבוקס נמכרת בחצי מיליארד שקל

גלאסבוקס, הפועלת בתחום ניתוח נתונים באינטרנט, תימכר לקרן השקעות, זאת לאחר נפילה חדה במניה ולאחר שדחתה מספר פעמים את יעדי ההכנסות החוזרות שלה ופיטרה כ-20% מכוח-האדם ● בחברה שתהפוך לפרטית, בונים על תחום ה-AI כמנוע לעתיד

נתיבות. בעיגול: מירי רגב / צילום: דייגו מיטלמן, מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט)

בלי תוכנית, ללא תקציב ובניגוד לדעת אנשי מקצוע: רגב מקדמת עוד תחנת רכבת בנתיבות

במשרד התחבורה בוחנים הקמת תחנה בעיר הדרומית במרחק 5 ק"מ בלבד מזו הקיימת ● גורמי המקצוע מתנגדים בגלל תחזית נוסעים נמוכה ופגיעה בציבור שזמן נסיעתו למרכז מתארך ● השבוע נחשף בגלובס שגם במוסד רוצים רכבת ישירות למטה הארגון בניגוד לתוכניות המטרו

ברק עילם, גיא ברנשטיין, צבי אלון / צילומים: שלומי יוסף, יח''צ, טיגו

כך הגיבה מניית נייס בוול סטריט לעזיבה של המנכ"ל

במדור השבועי של גלובס בדקנו מה קרה למניות הישראליות הבולטות בוול סטריט במהלך הסופ"ש ● מג'יק נסחרה בסוף השבוע במחיר הנמוך בכ-48% מהשיא בעקבות הדוחות ● נייס צללה על רקע עזיבת המנכ"ל ● וטיגו נפלה בחדות לאחר פרסום הדוחות למרות שפרסמה תחזית חיובית

אלונה בר און, מו''לית גלובס / צילום: כדיה לוי

אלונה בר און: "לתקשורת יש תפקיד בקישור בין מגזרים"

בפתח כנס פוטנציאל החברה הערבית של גלובס, התייחסה מו"לית העיתון לתפקידה של התקשורת בתקופה זו ועל השאיפה לסקר את כל חלקי החברה בעיתון ● בר און: "מטרת העיתונות לספק גיוון, לא להבליט את מי שהכי קיצוני או רק את מי שדומה לי"

מוחמד מג'אדלה, אורי יוגב וד''ר סמיר מחאמיד בפאנל על תוכנית ''החומש־תקאדום'' / צילום: תמר מצפי

ראש עיריית אום אל־פחם: "כבר שנה וחצי שאני לא מקבל כסף לפרויקטים"

ראש עיריית אום אל־פחם סמיר מחאמיד, ויו"ר קרן אלומה ומנהל אגף התקציבים לשעבר אורי יוגב, שוחחו בכנס גלובס על תוכנית החומש לחברה הערבית ● "הממשלה לא מנהלת נכון סדרי עדיפויות"

"חיזבאללה ספג מכות קשות": בלבנון מעריכים שהחזית בצפון לא תתרחב

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: כלי תקשורת מסביב לעולם סיקרו את השבת גופותיהם של ארבעה חטופים, בלבנון מעריכים שהמלחמה בצפון לא תסלים בשל עייפות בשני הצדדים ומה צפוי ביחסים בין ישראל וארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם 

מנכ''לית קו אימפקט, נוא ג'השאן־בטשון / צילום: תמר מצפי

"מי שרוצה לשלב את החברה הערבית צריך לעבוד בזה"

בכנס פוטנציאל החברה הערבית של גלובס, נוא ג'השאן־בטשון, מנכ"לית קו אימפקט, שוחחה על האתגרים בשילוב החברה הערבית בשוק העבודה ישראלי ● ג'השאן־בטשון: "חברות עסקיות שהן גשר בין החברה היהודית לערבית אמנם סבלו מטראומה גדולה בעקבות המלחמה, אבל הצליחו להחזיק את זה"

עמוס לוזון / צילום: איל יצהר

קבוצת לוזון "מזהירה": הרווח הנקי יזנק עד 160% ברבעון הראשון

הקבוצה מציינת כי בעקבות שיפור משמעותי של פעילות הבנייה למגורים שלה בפולין, היא צפויה להציג עליה בהכנסות וברווחים עם סיכום הרבעון הראשון ● בנוסף מציינת כי היא חזרה לקדם את הקמת תחנת הכח "דוראד 2" על רקע החלטות הממשלה לאחרונה

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: (AP (Vincent Thian ,Armando Franca ,Steve Helber

"השוק מתפוצץ": 8 מניות מומלצות בזמנים של מלחמה

מסוקים, סימולטורים ומערכות תקשורת: בבנק ההשקעות מורגן סטנלי הצביעו לאחרונה על 8 מניות של יצרניות ביטחוניות בחו"ל שצפויות ליהנות מהעלייה בביקושים בעקבות חוסר היציבות הגאו-פוליטית ● בבית ההשקעות הורייזן טוענים כי המלחמה באוקראינה משפיעה על הביקושים בשוק הביטחוני יותר מאשר המערכה בעזה: "מדינות באירופה מגדילות את תקציבי הביטחון בגלל האיום הרוסי"

דואר ישראל - שירות מיון ארצי / צילום: איל יצהר

למה המדינה הסכימה למכור את הדואר בשליש מהשווי שבו העריכה אותו?

לאחר תחרות בין שני מתמודדים בלבד, קבוצת מילגם זכתה במכרז על דואר ישראל במחיר המהווה שליש מזה שבו הוערכה החברה הממשלתית בעבר ● הזוכה מתכוונת להתמקד בשוק הבנקאות ● וגם: המשפחה שעומדת מאחורי חברת מילגם