גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ההימור של דוריטוס השתלם, ולמרות האיום בחרם, השיח היה בעיקר חיובי

הקמפיינים הבולטים במדד הפרסומות המדוברות מזכירים שמשפחתיות מצליחה לגעת בצופים ● קמפיין הדיגיטל של דוריטוס הצליח לעורר בחודש אחד שיח של שנה שלמה, ואילו רשתות השיווק ויקטורי ואלונית, שהפרסומות שלהן בדרך-כלל לא מייצרות שיח, זכו לאהדה

קמפיין הדיגיטל של דוריטוס
קמפיין הדיגיטל של דוריטוס

מדד הפרסומות המדוברות של גלובס, מתפרסם מדי חודש. הקמפיינים המובילים דורגו על ידי חברת Vigo לפי היקף אינטראקציות: סכימת לייקים, תגובות ושיתופים, ובהמשך הועברו הקמפיינים לנציגים בקהילת הפייסבוק קריאייטיב פירסט, כדי שינתחו אותם במונחים מקצועיים.

חלפו הימים שבהם תמיכה בקהילת הלהט"ב או נקיטת עמדה בסוגיות חברתיות שנתפסות כפלורליסטיות היוו מלכודת תקשורתית לחברות מסחריות. לכן, המהלך של שטראוס לרגל יום האהבה עם המותג דוריטוס, שבו בקמפיין דיגיטל ניתן מקום של כבוד למשפחות לה"טביות, הביא לחברה בעיקר נקודות זכות בדעת הקהל. זאת למרות קריאה להחרים את המוצר, שנשמעה בשוליים.

שני קמפיינים נוספים שבלטו בינואר שייכים לוויקטורי ואלונית, שהצליחו לייצר תהודה עבור רשתות שיווק שהפרסומות שלהן בדרך-כלל לא מייצרות שיח. הפעם זה קרה בזכות חיבור נכון של פרזנטורים וקריאייטיב. נציין כי שתי הרשתות עובדות עם אותו משרד פרסום -  מנצ', שיצר לכל אחת מהן קונספט וקו קריאייטיבי שונה - גם זה מזה, וגם מהמתחרים האחרים.

הנועזות משתלמת / דוריטוס של שטראוס

הקמפיין של דוריטוס היה המדובר ביותר בינואר, ולדברי שחר גור, סמנכ"ל המחקר ביפעת בקרת פרסום, היקף השיח בחודש אחד היה שווה ערך לשנה שלמה. הקריאות לחרם מצד גורמים בעלי אופי דתי, שבלטו בתחילה, עוררו גל של תמיכה במותג שגבר על השיח הביקורתי, עם קריאות רבות לרכישת מוצרי המותג כהזדהות.

אשת הקריאייטיב שרי סימן טוב: "מדובר בפרסומת שמשאירה בקלות פירורים לכל המותגים שמשקיעים הון, וזוכים להרבה פחות שיח. כמה פשוט, נכון ומחובר לרוח הזמן - בלי סלבס והפקה נוצצת. סרט שלוקח סיכון ויוצר דיון, התנגדות, הסכמה ואפילו חרם צרכנים. אולי במונחים של קריאייטיב 'טהור' הוא לא יוצר ערך, אבל במונחים של תקשורת עכשווית הוא נועז ומצוין".

ניר פרח, בעל סוכנות הבוטיק Team Perach לקריאייטיב ופרסום: "התפקיד של כל פרסומת הוא לגרום לאנשים להזיז את היד ולבחור בנו, ולא במתחרים, בין אם מול מדף הסופר או באתר הקניות. זו הסיבה שאין הרבה מותגי מיינסטרים שיעזו לדרוך על בהונות בקמפיינים, מחשש לאבד קהלים ומכירות.

"כשהתקבלה ההחלטה לצאת בסרט שמאחל לכל המשפחות יום משפחה שמח, אני בטוח שדוריטוס לקחו בחשבון שיהיו קהלים שלא יראו בעין יפה את הצגת 'ספקטרום המשפחות המלא', אך הניחו שהנקודות שייזקפו לזכות המותג יהיו רבות מהנקודות שייגרעו ממנו. לאור רוחות החרם על דוריטוס שנשמעות לאחרונה מהזרם החרדי, אני יכול רק להצדיע לצוות שהחליט לעלות עם הסרט הזה, ולקוות שהם צדקו".

דלית אורבך, קופירייטרית וסופרת: "אין באזז יותר מבוזבז מלקרוא לעצמך נועז, וביום המשפחה לבנות עם כולם מארז של 'שלום על ישראל' מרוכז. אתם מנסים להיות חתרנים, ואז מתק שפתיים של כל סוגי המשפחות כמו פרסומת של קוטג'? איפה החריף אש? איפה הזווית החדה של המשולש?".

הבנו אותך, אבא / ויקטורי

גור: "רשתות שיווק מתקשות בדרך-כלל לייצר תהודה סביב קמפיינים ברשת, אך ויקטורי עשתה זאת בזכות הליהוק של משפחת אסייג וקריאייטיב הומוריסטי. היקף האינטראקציות הגבוה משקף שיח נרחב יחסית וחיובי מאוד כלפי משפחת אסייג, כולל תגובות אוהדות בעמוד החברה הרשמי ובעמודים האישיים של שלום ודניאל אסייג".

משפחת אסייג בקמפיין של ויקטורי

סימן טוב: "הבחירה של רשתות השיווק ללכת למחוזות הפרזנטורים/סלבס היא האופציה הקלה והמתבקשת. ויקטורי יצרו חיבור שהולם את המיצוב שלהם, עם שלושה דורות למשפחת אסייג המצוינת. המשחק עם ה'אבא'לה' משעשע ומדויק, ועכשיו מסקרן לראות לאן יתפתח בשוטף, כשיעברו להצגת מחירי מבצע כאלה או אחרים. אני מקווה שיהיה שימוש קריאייטיבי בטאלנטים האלה, ולא סתם יהפכו אותם לקריינים של 'קנה 2 קבל 1 חינם, הזול מביניהם'".

פרח: "לחבר'ה בוויקטורי היה רעיון נחמד: 'בואו נעשה סרט על שלושת הדורות לבית אסייג עושים קניות בסופר, כשכל אחד מהם קורא לשני אבא'. על הנייר זה נשמע אחלה תסריט, אבל בדיוק כמו בפרסומת של פיניש, שבה הסועדים חוזרים ואומרים 'הרגל מהמם', 'מהמם', מה-מם (וחוזר חלילה), גם כאן משחק המילים משתלט לנו על הסרט.

"צריך להיזהר משטיקים כאלה, כי למרות שהם מגניבים ומשעשעים, בסופו של דבר הצופה עלול לזכור שהוא ראה מגוון אסייגים אומרים 'אבא', ופחות את המותג שעמד מאחורי הקמפיין. מה שכן, הם טרחו לצבוע כל פיקסל בפריים בכתום, כדי שהצופים יזכרו שמדובר ברשת שיווק שזה הצבע המוביל שלה. כמו שופרסל, נגיד".

מירן פחמן, בעל חברת Creative First והפודקאסט Ear Catcher: "הנה עוד רשת סופרמרקטים שאומרת על עצמה שהיא זולה (סליחה, 'משתלמת'. ככה אומרים זול בפרסומות). אסטרטגיה שחוקה ומשומשת, כאילו שאי-אפשר לפרסם היום רשתות מזון תחת מסרים אחרים. ומה יותר משדר זול מאשר פרזנטורים עממיים (שזו מילה יפה למזרחים)?

"לטובת העניין גויסה משפחת אסייג, וכדי לחזק את העממיות, נעשה שימוש יצירתי במונח העממי 'אבא', כינוי שמופנה היום לא רק כלפי אבות אלא גם כלפי ילדים ואפילו נכדים. התשדיר עצמו משעשע ובעל קץ' פרייז שתופס את האוזן, קצת כמו סרט בורקס טוב. בדיוק מה שה'עממיים' אוהבים".

השידוך המושלם / אלונית

גור: "על אף שהקמפיין בהובלת ראמזי (אמיר שורוש) רץ כבר תקופה ארוכה, הפרסומת הנוכחית הגיעה לשיא והיא הנצפית ביותר החודש. המוקד המרכזי של השיח הוא כמובן דמותו של ראמזי שזוכה לאהדה רבה מצד הגולשים, כאשר רבים ציינו את הקריאייטיב כמשובח במיוחד הפעם".

ראמזי ומיני ראמזי בקמפיין של אלונית

סימן טוב: "המשפחתיות ממשיכה גם פה, עם הדמות הפיקטיבית המעולה של ראמזי מ'קופה ראשית', שכבר הפכה לתופעה תרבותית. הטרלול של ראמזי ממשיך לכבוש לב גם בסרט הזה, עם הומור שמחובר לסדרת המקור. לטעמי, זהו שימוש נהדר בפרזנטור, שמצליח להעביר את ערכי אלונית ויוצר ציפייה לפרק הבא".

פרח: "לדעתי הפעם האחרונה שחיכיתי בכזה קוצר רוח לסרט המשך, הייתה אחרי 'בחזרה לעתיד' הראשון. והנה, ראמזי חזר. איזה כיף. במציאות שיווקית שבה פרזנטורים מודבקים בכוח למותגים באופן שרירותי, ועם שלושה גלילי סלוטייפ לחיזוק, ראמזי ואלונית הם דוגמה לשידוך מושלם, קליל וטבעי.

"ללמדנו, שכאשר אנחנו באים לבחור דמות מובילה לקמפיין, המדד לא צריך להיות כמות העוקבים שיש לה באינסטגרם, אלא איפה הערכים של המותג שלך פוגשים את הקווים לדמותו של הפרזנטור הבא. אחרת, זה פשוט לא יחזיק".

אורבך: "אין על ההומור ועל המיני הומור. שובה לב, רלוונטי וקריאייטיבי לעילא. נכון, זה יושב על מצע הזהב של קופה ראשית, אבל זה מינוף חכם 360. עכשיו, עם הילד, זה גם לוחץ על עצירה משפחתית באלונית. להתחיל את הפיקניק כבר בדרך. והבגט שהופך לכלב בלון - נפלא".

פחמן: "הסרט השני בסדרה של ראמזי לאלונית ממשיך את הקו המצוין של השקת הקמפיין. כיף לראות שכמו בסרט של ויקטורי, גם כאן נוצר שיח ברשת פשוט מפני שזה קריאייטיב טוב, אהוב ומפורגן. משרד הפרסום מנצ' היה מהראשונים לזהות את ההצלחה של 'קופה ראשית', והעז לקחת דווקא את הגיבור הערבי כפרזנטור עם אמירה, זהות ובידול. מהלך נכון, שיחד עם כתיבה טובה וביצוע נהדר עושה את העבודה, וגם זוכה להערכה".

האדים של פזגז / בחירת שופטי גרנות

העבודה המצטיינת של החודש על פי שופטי ושופטות גרנות היא לא סרט ולא מהלך, אלא שילוט חוצות קריאייטיבי של מחמם המים של פזגז, שיצר משרד הפרסום d-say. "השילוט המאורך עוצב כמו דוש שממנו נשפכים מים, מאחור קיר של מקלחת, והיציאה הגדולה: מתוך השילוט יצאו אדים אמיתיים, שנתנו תחושה אמיתית של מים חמים שזורמים כל הזמן", מסביר פחמן. "זה שימוש מבריק בשילוט, ואף מילה על החיבור האסוציאטיבי בין מקלחת לגז".

עוד כתבות

זירת החיסול של חסן מהדווי בדמשק, סוריה / צילום: ap, Omar Sanadiki

דיווחים בסוריה: לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - ישראל תקפה בדמשק

למרות האופטימיות המצרית, חמאס טרם השיב להצעה ובכיר בארגון הטרור הצהיר כי "עמדתנו שלילית" ● לפיד לשר החוץ האמירתי: "הדבר החשוב ביותר - השבת החטופים הביתה" • תא"ל שלומי בינדר ימונה לתפקיד ראש אגף המודיעין ותא"ל אבי בלוט ימונה לתפקיד מפקד פיקוד מרכז • עדכונים בולטים

מטוס של וויז אייר / צילום: Shutterstock, Petr Leczo

חברת הלואו קוסט היחידה שפועלת כעת בישראל מבטלת טיסות

וויזאייר מבטלת טיסות מישראל למספר יעדים קרובים ● חברת הלואו קוסט ההונגרית לא הודיעה רשמית על ביטול הטיסות - אך בשעות האחרונות נוסעים התבשרו על ביטולים לטיסות לאיי יוון וליעדים קרובים נוספים ● רינאייר צפויה לחזור עם פתיחת טרמינל 1, ואיזי ג'ט רק בסוף עונת הקיץ הקרובה

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Shakh Aivazov, Jacquelyn Martin)

ביידן צולל לשפל חדש, והמוני גיאורגים יוצאים לרחובות להתנגד ל׳חוק הרוסי׳

ג'ו ביידן מוסיף לשקוע ● הריבית בארה"ב לא תרד, והמשכנתאות יעלו ● גיאורגיה לוחמת נגד מהפכה משפטית ● פדרו סאנצ'ס עושה בית ספר לראשי ממשלות, ופקיסטן אומרת למשתמטי מס: אין כרטיס SIM בלי מסים

אחרי שהודיעה על הפסקת המסחר עם ישראל: אלה הדרישות של טורקיה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ביממה החולפת הופנו הכותרות בכלי התקשורת בטורקיה וברשתות החברתיות לנושא הפסקת קשרי הסחר עם ישראל ● הודעת משרד המסחר הטורקי, תגובת שר החוץ ישראל כ"ץ לאחר חשיפת גלובס בנושא ● וההשפעות על נתוני האינפלציה העדכניים ● כותרות העיתונים בעולם 

עו''ד יוסי בנקל / צילום: תמר מצפי

"יכולנו לגבות הרבה יותר": עורך הדין שמנהל את פשיטת הרגל הגדולה במדינה בראיון

זה שבע שנים שעו"ד יוסי בנקל מנהל קרב משפטי על כספיו של אליעזר פישמן, לאחר שצבר חובות של כמעט 4 מיליארד שקל וזכה ל"תספורת" נדיבה ● בראיון ראשון לאחר מותו של פישמן מספר בנקל איך ימשיך לנהל את התיק, נמנע מלבקר את הבנקים ומספר על ה"תרגיל" שעשה פישמן כדי להשאיר הון בידי משפחתו

נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן נואם בעצרת סולידריות עם הפלסטינים בסוף אוקטובר / צילום: ap, Emrah Gurel

טורקיה מפסיקה את המסחר עם ישראל: מה המשמעויות ואילו ענפים יפגעו?

כפי שנחשף בגלובס, טורקיה החליטה על הפסקת הסחר עם ישראל ● טורקיה היא מקור היבוא החמישי בגודלו בישראל, שפיתחה תלות גדולה במיוחד במוצרי המלט ● איך המהלך ישפיע על המדפים שלנו, ולמה דווקא עכשיו? גלובס עושה סדר

יגאל דמרי / צילום: אייל פישר

"בעוד שנה נהיה בקטסטרופה": התחזית הקשה של יגאל דמרי

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● חצי שנה לפרוץ המלחמה, היזם יגאל דמרי מסביר מדוע שוק הנדל"ן בנגב דווקא פורח ● הוא מעריך כי היקפי הבנייה בפרויקטים של התחדשות עירונית הגיעו לשיא, וסבור שהחרם הטורקי לא ישפיע במידה מהותית על השוק ● כמה באמת שווה הקרקע של חנן מור בשדה דב לפי ההצעה שהגיש, ולמה הוא מקפיא בינתיים את הפרויקט שלו בבבלי

מתחם המחאה הפרו-פלסטיני ב-UCLA / צילום: לביא לוי

סטודנטים מאוניברסיטת UCLA: "קראו לי יהודי מלוכלך וירקו עלי. לא אשאר בארה"ב"

בעקבות העימותים האלימים בין סטודנטים יהודים למוחים הפרו-פלסטינים באוניברסיטת UCLA, הסטודנטים מחשבים את דרכם מחדש ● המאהל בינתיים פונה אך הם חוששים: המוחים ינסו לחזור

גבינת סקי של שטראוס. צפויה להתייקר בקרוב

גל העלאות המחירים נמשך: שטראוס וגד מייקרות את מוצרי החלב

אחרי תנובה וטרה, גם שטראוס מודיעה כעת על התייקרות בחלק ממוצרי החלב הלא מפוקחים בשיעור של כ-1.6% ● בין היתר מדובר על גבינת סקי, שמנת להקצפה וחלב יטבתה ● העלאת המחירים תיכנס לתוקף ב-19 במאי ● גם מחלבות גד הצטרפו לגל העלאות המחירים, והודיעו על העלאת מחירים בשיעור ממוצע של 3.5% החל מ-16 במאי

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות המכוניות הסיניות זינקו, אקספנג ב-17%

נאסד"ק עלה ב-1.5%, הדאו ב-0.8% ● שיא במשיכות כספים מקרנות הביטקוין ● קוואלקום זינקה ב-10%, אנבידיה ב-3% ● גוגל שוב מפטרת עובדים ● ישראליות: רדקום זינקה ב-8%, היפו צללה ב-13% ● מחר דוח התעסוקה בארה"ב ● וגם, בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה "Sell in May and go away"

מנות של Neomi's / צילום: איריס כץ

הקיבוץ שתמצאו בו קפה כמו בפרובנס ואמן שפסלו מעטר את ביתו של ארדואן

סדנת קרמיקה בסגנון מינימליזם יפני, תצפית מוצלת על מרבדים צהובים, פשטידה מתפקעת ממנגולד וקרמבל תפוחים לקינוח ● יום מרומם נפש בקיבוץ יזרעאל

צילומים: מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט), Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

חשיפה: יצוא הנפט לישראל דרך טורקיה נמשך למרות החרם. אלו הסיבות

אזרבייג'ן היא ספקית נפט משמעותית של ישראל, כשהזהב השחור מגיע דרך צינור באקו־טביליסי־ג'ייהאן (BTC) - שם, הנפט מועמס על מכליות בדרך לחיפה ● כך השפיעו יחסי אנקרה־באקו על ההחלטה לא לעצור את הנפט לישראל

האנטקינוס / צילום: Reuters, SOPA Images

המעבר לעידן האש מכה בבעלי החיים, ואלה שיידעו להתאים את עצמם יצליחו להתרומם

עידן האש הנוכחי רואה בשריפות האלימות שמתחוללות בשנים האחרונות תוצר של נזקי האדם ● התאמות בעלי חיים לעידן זה, שניכרו אצל יונק עכברי אוסטרלי, ציפור אפריקאית וסנאי אמריקאי, מעידות: הברירה הטבעית עדיין עושה את שלה

רפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

דיווח בארה"ב: ישראל עדכנה את ממשל ביידן על תוכניתה להתחיל לפנות אוכלוסייה מרפיח

צה"ל ערך תרגיל המדמה תקיפת פתע של חיזבאללה בגבול לבנון • אזעקות הופעלו אחרי כמעט יומיים ללא ירי לצפון, גם הירי מעזה התחדש עם נפילה - שלא הפעילה אזעקה • מטוסי קרב תקפו מבנים צבאיים של ארגון הטרור במרחב עייתא ע-שעב שבדרום לבנון • לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - בסוריה דיווחו על תקיפה ישראלית ליד דמשק ● עדכונים בולטים

אאודי Q4 / צילום: יח''צ

החל מ-320 אלף שקל: לגרסה הזו של אאודי מחכה תחרות קשה

הקרוס–אובר המשפחתי של אאודי סוגר פערים חיוניים בתחום הביצועים והטווח, ושומר על תמחור סביר ● אבל מצפה לו קרב קשה מול הגרסה הבכירה של טסלה Y ושלל הסיניות

הפגנות פרו-פלסטיניות באוניברסיטת סטנפורד / צילום: Reuters, Carlos Barria

היום שהכה בתדהמה והמשמעות של להיות יהודי: חמישה לקחים מסטנפורד

עו"ד יותם ברגר מסיים בקרוב את שנתו השנייה באוניברסיטת סטנפורד, אבל במקום לקדם את הדוקטורט שלו, הוא מבלה חלק ניכר מזמנו בפעילויות "הסברה" בגלל ההפגנות האנטי־ישראליות ● מה הוא למד על חבריו באוניברסיטה, ולמה הפתרון למשבר יכול להגיע מהנהלות של האוניברסיטאות?

איתמר בן גביר משתתף בטקס יום הזיכרון בבאר שבע, שנה שעברה, לאחר שחלק מהמשפחות ביקשו שלא יגיע / צילום: Maya Alleruzzo (AP), עיבוד: טלי בוגדנובסקי

לשרים לא אכפת שנוכחותם לא רצויה בטקסי הזיכרון

אין לנו כלים להילחם גם על הכיס ● חברי הממשלה מתעקשים להגיע לאירועי הזיכרון ● וצה"ל חייב ללמוד לאמץ ביקורת חיצונית ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

מנכ''ל נמלי ישראל הפורש, יצחק בלומנטל / צילום: שלומי יוסף

הסיפור המטלטל על המנכ"ל שקיבל בשורת איוב ושרד אותה

כשיצחק בלומנטל, אז מנכ"ל חברת נמלי ישראל, חש ברע, הוא היה בטוח שייקח כדור ויחזור לעבודה בתוך שעתיים ● אך הרופאים צפו שנותרו לו שבועות ספורים ● בראיון סיכום כהונה הוא מדבר על השנה המטלטלת וההחלמה המפתיעה ומספר על תוכנית הנמלים החדשנית ש"תשפיע על המשק כולו"

המונים בדרך בגין בהפגנת משפחות החטופים / צילום: אמיר ירחי

מקור בחמאס: מתקרבים להסכם, ארה"ב הסכימה לסיים את המלחמה

מחבלים חוסלו בפעילות צבאית סמוך לטולכרם ● הערכה: ישראל קרובה להסכם עם חיזבאללה שיביא לסיום ההסלמה בגבול הצפוני ● דיווח בארה"ב: ישראל עדכנה את ממשל ביידן על תוכניתה להתחיל לפנות אוכלוסייה מרפיח • החות'ים מאיימים: נפגע בכל ספינה ישראלית - גם בים התיכון • עדכונים בולטים

''מנטה ריי'' / צילום: נורת'גרופ

לא רק באוויר: כלי השיט הבלתי מאויש החדש של צבא ארה"ב

הסוכנות האמריקאית לפיתוחים טכנולוגיים צבאיים והענקית הביטחונית נורת'רופ גרומן הודיעו כי סיימו בדיקות בהיקף מלא של "מנטה ריי" - פרויקט דגל ימי של כלי שיט תת־מימי בלתי מאויש (UUV) גדול במיוחד ● כלי השיט החדש נושא חיישנים ומערכות תקשורת מתקדמות המאפשרות לו לבצע משימות כמו מעקב, זיהוי ונטרול מוקשים, מחקר בעומק האוקיאנוסים ומיפוי הקרקעית