גורמי ממשלה מביעים ספק האם הנהלת דואר ישראל תוכל להציל את החברה

משבר אמון בין בכירים במשרדי הממשלה לבין ההנהלה בשאלה האם תוכל תוכל להוציא את החברה מהמשבר לפני ההנפקה ודורשים תוכנית התייעלות מהירה: "אי אפשר להפיל את כל ההפסדים על הרגולציה"

מרכז המיון הארצי של דואר ישראל / צילום: איל יצהר
מרכז המיון הארצי של דואר ישראל / צילום: איל יצהר

משבר אמון חריף בין גורמי הממשלה לבין הנהלת דואר ישראל, עשוי להוביל את דירקטוריון החברה להחליט על שינויים בצמרת הבכירה של החברה. לדברי גורמי ממשלה בכירים, דואר ישראל הגיעה למעשה למצב של כמעט חדלות פירעון וספק עם הנהלת החברה הנוכחית תהיה מסוגלת לחלץ את החברה מהמשבר. הפסדי דואר ישראל צפויים ב-2021 לעמוד על כ-150 מיליון שקל אחרי שבשנת 2020 הם הסתכמו ב-650 מיליון שקל, בעיקר בגלל הקורונה.

בשבוע שעבר נערכה ישיבת דירקטוריון בה השתתפו רם בלינקוב מנכ"ל משרד האוצר, לירן אבישר בן חורין, מנכ"ל משרד התקשורת, ונציגי רשות החברות. בסיכום הדיון ולאחר שדנו במצב החברה ביקש הדירקטוריון מהנהלת החברה להכין תוכנית התייעלות מקיפה להתמודדות עם המצב הקשה, ובמקביל הוחלט על זירוז המו"מ עם העובדים על מנת שניתן יהיה להוציא לפועל את הנפקת החברה כמה שיותר מהר.

לדברי גורמים שהשתתפו בישיבה, כולם מבינים שהמצב של החברה קשור קשר ישיר למגבלות הרגולטוריות שחלות עליה ואולם לא ניתן להשלים עם מצב שבו הכל תלוי ברגולציה. "אם ההפסד הוא של 150-200 מיליון שקל בשנה מקובל שחצי מזה הוא בגלל רגולציה אבל מה לגבי החצי השני?" נאמר בישיבה בביקורת על ההנהלה.

בקרב הממשלה ישנו חשש שההנפקה תיפגע על רקע התוצאות הקשות. אמנם המדינה אינה מבצעת את ההנפקה כדי להרוויח ממנה, אך מנגד יש הבדל אם מנפיקים חברה הפסדית או חברה רווחית.

דואר ישראל הבהירה שהיא לא תוכל לעמוד בעלות של הסכמי פרישה והמשמעות היא שהממשלה תצטרך להזרים הרבה מאד כסף לטובת פרישת עובדים. ההערכות מדברות על מעל למיליארד שקל שהמדינה תצטרך להזרים במסגרת הפרטה מלאה של החברה (לאחר ההנפקה בהיקף של 40% לציבור, החברה מתכוונת למכור 60% למשקיע פרטי).

בשבוע או בשבועיים הקרובים הממונה על השכר במשרד האוצר ביחד עם הנהלת דואר ישראל יבקשו להיכנס למו"מ עם העובדים וההסתדרות לגיבוש תוכנית התייעלות. במקביל עובדים במשרד התקשורת במרץ בניסיון להשלים את תיקוני החקיקה בוועדת הכלכלה על מנת להכניס רפורמות בחוק הדואר שיסייעו בין היתר בהקלה על החברה וישפרו את מצבה.

דואר ישראל מתמודדת עם משבר הקורונה אך במקביל היא מתמודדת גם עם מצב תחרותי קשה שברובו נובע ממגבלות שחלות על החברה ודרישות כבדות משקל בתחום השירות האוניברסלי שבו מחירה מפוקח ונמוך ומנגד תחרות עזה במגזר העסקי ובשוק החבילות.

מדואר ישראל סירבו להגיב.