שברון הפסידה במכרז של רשות החדשנות להקמת חממת אקלים

רשות החדשנות הכריזה על הזוכים בהפעלת חמש חממות טכנולוגיות חדשות בתחומי אקלים, פודטק, חלל ובריאות • חממות חדשות יקימו 150 חברות טכנולוגיה ב-5 שנים • על רקע הביקורת הציבורית: ההצעה שהגישה שברון לא נבחרה

מנכ''ל רשות החדשנות דרור בין / צילום: תמר מצפי
מנכ''ל רשות החדשנות דרור בין / צילום: תמר מצפי

רשות החדשנות הכריזה הבוקר (ג') על הזוכים בהפעלת חמש חממות טכנולוגיות חדשות בתחומי אקלים, פודטק, חלל ובריאות. באמצעות החממות צפויה הרשות לתמוך בהקמתן של כ-150 חברות סטארט-אפ, בתקציב כולל של כ-500 מיליון שקל, מתוכם כ-150 מיליון שקל מצד היזמים.

החממות, שמתמקדות בתחומים מגוונים בסיכון גבוה, מספקות סיוע ותמיכה למיזמים בשלבים הראשונים, מוקמות ומופעלות על ידי משקיעי הון סיכון, חברות מקומיות ותאגידי ענק גלובליים, שביכולתן להעניק ערך מוסף מהותי, ולתמוך בחברות הזנק ויזמים מתחילים. בחממות בהן תמכה רשות החדשנות לאורך השנים, צמחו חברות פורצות דרך בתחומן, כמו אלף פארמס, ביומיקס, ממיק ועוד.

את חממת האקלים של ישראל, תקים קבות "נט-זירו יזמות". התחומים העיקריים בהם תעסוק הם מימן, הפחתת פליטות בתחבורה, בבנייה, בייצור אנרגיה וטיפול במים. החממה החדשה מורכבת ממאגד של קרנות הון סיכון ותאגידים גלובליים מובילים: DK innovation, Total Energies Carbon Solutions, Eren Industries, IP Innovative Power, Blue Minds, BGV, OSEG Group. חברת טוטאל הצרפתית המצטרפת לחממה גם היא חברה שעיקר פעילותה הינו דלקי מאובנים, ומשפיעה לרעה על האקלים. בשנה שעברה, החליטה החברה להעביר חלק מהפוקוס שלה לתחום האנרגיה המתחדשת, והצהירה שתגיע לניטרליות פחמנית עד 2050, בין היתר על ידי השקעה בפרויקטים של אנרגיה סולארית ורוח.

בתחילת שנות האלפיים, הורשעה טוטאל בבית המשפט בצרפת על אסון אקולוגי ענק, במסגתו ספינה ישנה שחכרה שפכה אל הים 20 אלף טונות של מזוט רעיל, והובילה למותם של עשרות אלפי חיות ים ולנזק אקולוגי עצום. כך או כך, החלטת רשות החדשנות לשלב חברה שעיקר פעילותה בעולם הדלקים המחוללים את משבר האקלים, נותרה בעייתית, גם שעה ששברון הפסידה במכרז.

רשות החדשנות מגדירה את תחום האקלים כנושא "בחשיבות עליונה", כאשר רק לאחרונה הצהיר ראש הממשלה, נפתלי בנט, כי ישראל שואפת לתרום למאבק העולמי במשבר האקלים באמצעות חידושים בזירה הטכנולוגית.

הסערה סביב השתתפות שברון במכרז

אחת הקבוצות שהפסידו בהתמודדות על הקמת חממת האקלים, היא קונצריום של חברות ובהן קפיטל נייצ'ר, שכבר זכתה לתמיכת הרשות בעבר, וחברת הנפט והגז "שברון". התמודדותה של שברון על הקמת חממת האקלים של ישראל נחשפה בגלובס ועוררה סערה: חברת הכנסת גבי לסקי וארגוני סביבה ובהם מגמה ירוקה, גרינפיס, שומרי הבית, הרשת הירוקה וצלול, פנו למנכ"ל רשות החדשנות, דרור בין, ודרשו שלא לתת לחברה שנחשבת לאחת מהתורמות הגדולות ביותר למשבר האקלים, דריסת רגל למיזם אקלימי בחסות המדינה, ובכך 'לירקק' את תדמיתה, בעוד שהיא ניצבת בניגוד עניינים בין המודל העסקי שלה הנשען באופן מלא על דלקים מזהמים, וסטארט-אפים טכנולוגים הקוראים תיגר על אותה תעשייה.

לפי ארגוני הסביבה, שברון משקיעה בכל שנה כ-10 מיליארד שקל בעולם בלוביסטים לקידום מטרותיה ועיכוב המעבר לכלכלה דלת פחמן, ומעסיקה 2,000 עורכי דין שעוסקים בלהדוף תביעות נגדה, בין היתר בנושאים סביבתיים ואקלימיים.

"שברון היא החברה השנייה בעולם בפליטות גזי חממה, ולכן היא למעשה החברה השנייה בעולם באחריות למשבר האקלים", כתבו הארגונים לבין. "אבסורד לתת לה לנהל את החממה שתפקידה להתמודד עם המשבר שיש לה חלק משמעותי בהחרפתו. 'שברון' היא חברה עתירת כסף שמקורו בשנים של פעילות פוגענית ומזהמת, אך אל לה לרשות החדשנות הישראלית ליפול בפח שמציבה 'שברון', שכל מטרתה ליצור תדמית ירוקה לפעילותה המזהמת ארוכת השנים".

גם יזמים מהתחום הרימו גבה נוכח יכולתה של חברה התורמת למשבר האקלים להתמודד מלכתחילה במכרז הרשות, ללא תנאי סף המונעים זאת. לבסוף, כאמור, הקבוצה בה חברה שברון לא זכתה במכרז.

החממה שזוכה לאמון מחודש של רשות החדשנות

חממה ממוקדת סביבה וקיימות נוספת, היא "דה קיטשן האב 2". זוהי חממה הזוכה כעת לאמון מחודש של רשות החדשנות, לאחר שבשנים האחרונות הופעלה על ידי קבוצת שטראוס, ופעלה רבות בתחום הפודטק. כעת, היא מרחיבה את פעילותה באמצעות חבירה לשותפים חדשים, כדי לקדם את האקוסיסטם המקומי בתחום.

ישראל, נחשבת בעולם למובילה בתחום הפודטק, עם ריכוז גבוה של חברות טכנולוגיות בתחומי הבשר המתורבת, החלבונים האלטרנטיביים והפרמנטציה. בחממת "דה קיצ'ן", נוסדה חברת הבשר המתורבת המוערכת "אלף פארמס", שמתכננת להשיק מוצר ראשון בכפוף לאישורים רגולטורים במהלך השנה הקרובה. את חממת "דה קיצ'ן האב 2", יפעילו יחד עם שטראוס ענקית המזון יוניליבר, לצד שותפות נוספות וקרנות השקעה מובילות.

בתחום הבריאות, נבחרה "אינסנטיב אינקובטור" להפעיל חממה, שתתמקד ברפואה מדייקת ומותאמת אישית, בשילוב של הנדסה וביולוגיה לזיהוי, ניטור וטיפול באתגרי הבריאות. את החממה תוביל קרן ההון סיכון פריגרין. חממת אינסנטיב של פרגרין היא אחת החממות המצליחות בתוכנית החממות של המדען הראשי/רשות החדשנות לדורותיה, ובגרו ממנה חברות כמו Valtech, אקסימו, קרטיהיל ואחרות.

קרן פרגרין מרבה לבצע השקעות המשך בחברות החממה. כעת לראשונה מצטרפים גופים חזקים נוספים לפעילות החממה, שתי חברות תרופות ומכשור רפואי מן המובילות בעולם אשר משקיעות לראשונה בחממה ישראלית, וחברת אלביט.

חממה נוספת בתחום הבריאות, תוקם על ידי אן.ג'י.טי, שלמעשה תמשיך את פעילות החממה הקיימת בהנהגתה. החממה מתמקדת בחברות המפתחות טכנולוגיה בתחומי רפואת המחר ומשלבות ביולוגיה והנדסה ופתרונות פורצי דרך לחיזוי, זיהוי וטיפול.

בנוסף, החממה אשר פעלה רבות לקידום האקוסיסטם היזמי בקרב החברה הערבית, מתכננת למקד לפחות 50% מפעילותה בקידום מיזמים טכנולוגים חדשנים של יזמים מהחברה הערבית ולשם כך אף שילבה משקיעים מהחברה הערבית כחלק מבעלי המניות של החממה החדשה. NGT ממוקמת בנצרת, ובין החברות הבולטות שלה ניתן למנות את נוראמי מדיקל ואת חברת וריליטי. המשקיעים קבוצת ארקין ו-IBI, היו מעורבים גם בגלגול הקודם של החממה.

קבוצת "חלל&ארץ" תקים חממה בתחום החלל. החממה החדשה מורכבת ממאגד של חברות מובילות מתמחות וקרנות השקעה כגון: Kyocera, Croning Blue Sky Capital (Samtec), Oceancap, רודיום, מון2מארס ונצרס, חלל-תקשורת. החממה תקדם הקמת חברות חדשות שלהן טכנולוגיות בעלות יישומים דואליים ותפעל על מנת להנגיש ידע ומומחיות וכן השקעות מתמשכות לחברות החממה ולבסס את ישראל כמובילה גלובלית בתחום.

חברות ההזנק אשר יוקמו בסיוע החממות יזכו לתקציב של עד 6.5 מיליון שקל לפרויקט המהווה 60-85% מענק מרשות החדשנות ומימון משלים מהחממות. בנוסף, ייהנו החברות מתמיכת החממות בשלבים מוקדמים וכן להשקעות המשך באמצעות קרנות השקעה ייעודיות אותן יעמידו החממות לטובת החברות. כמו כן, ייהנו החברות מסיוע של צוותי החממות ובעלי המניות שלהן בלווי טכנולוגי ועסקי, בקשרים עם מומחים מכל שרשרת הערך, בקשרים עם שותפים אסטרטגיים ומשקיעים נוספים מהארץ ומחו"ל ובגישה לתשתיות מעבדות.

הקבוצות הזוכות ייהנו מתקופת זיכיון של 5 שנים (עם אפשרות הארכה ב-3 שנים נוספות) בהן הן יקימו חברות הזנק פורצות דרך בסיכון גבוה, ויתמכו וישקיעו בהן כסף וערך מוסף משמעותי. רשות החדשנות תשתתף בהורדת הסיכון האמצעות מענקי תמיכה בחברות ההזנק. הקבוצות הזוכות יוכלו גם להקים תשתית מו"פ שתעמוד לשימוש החופשי של חברות החממה ושל חברות אחרות באקוסיסטם, בתקציב של עד 4 מלש"ח, ב-50% השתתפות מצד רשות החדשנות.