גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"גמביט המלכה" – המנקה מברזיל שהפכה לאלופת שחמט

סיבלי פלורנסיו עבדה כדי לממן כניסה לתחרויות השחמט; 'אנשים הסתכלו עלי ותהו מה לעזאזל אני עושה שם'

מהלך 'הימור המלכה' / צילום: Shutterstock
מהלך 'הימור המלכה' / צילום: Shutterstock

סיבלי פלורנסיו הייתה רק בת 24 כשהוכתרה לסגנית אלופת תחרות השחמט הלאומית של ברזיל לשנת 2021 - הישג לא קטן בהתחשב בכך שהיא כילתה לעתים 12 שעות ביום בניקיון בתים.

כמנקה ואם חד הורית מצפון מזרח ברזיל, פלורנסיו מתחרה ברמה הגבוהה ביותר במשחק שעדיין נחשב אליטיסטי. זאת, באחת מהמדינות בהן אי השוויון הוא מהחמורים בעולם.

"אנשים מסתכלים עלי ותוהים מה לעזאזל אני עושה כאן", אמרה על מתחרים אחרים שראתה בתחרויות שונות - רובם, היא אומרת, די חנונים.

"אבל אני מנצלת את זה לטובתי", אמרה פלורנסיו. "הם מחלישים את ההגנות שלהם".

הזרועות של פלורנסיו מכוסות קעקועים: אחד של נמר ואחד עם אותיות שמו של בנה בן החמש, ניקולאס. היא אומרת שחבריה משווים אותה לילדת הפלא מהסדרה "הימור המלכה" של נטפליקס - אישה צעירה שכנגד כל הסיכויים עלתה לפסגת עולם השחמט בארה"ב בשנות ה־50. פלורנסיו צפתה בסדרה שלוש פעמים, אבל כיום היא כבר לא יכולה להרשות לעצמה דמי מנוי בנטפליקס.

היא התחילה לשחק שחמט בגיל 9. מי שהיה אז ראש העיר וחובב שח בעצמו הכניס את לימודי השחמט למערכת הלימודים של בתי הספר הציבוריים. אצל פלורנסיו זה הפך לאובססיה. פלורנסיו רכנה מעל לוח השח שלה על הרצפה המאובקת של הכיתה, ובלי להוציא מילה מהפה ניצחה כל מי שעלה לשחק נגדה. למורים לא לקח זמן רב לשים לב לכשרונה.

"היה לה כזה פוקוס, יכולת מתמטית לחשב ולראות בראש את המהלכים העתידיים של היריב", מספר מקסימו מאסדו. מסאדו הוא אלוף שח מקומי בן 43 שנבחר לראשות קונפדרציית השחמט של ברזיל ב-2021. "ייחסתי את הצלחתה לאיזו מוטציה גנטית. אבל אי אפשר להתעלם מכושר ההתמדה שלה. זה כנראה קשור לחינוך שהיא קיבלה".

החלק המנוון בברזיל

מאסדו הוא ראש הקונפדרציה הראשון מזה ארבעים שנה מצפון מזרח ברזיל, איזור שברזילאים עשירים יותר מדרום המדינה מתייחסים אליו כהחלק המנוון והמפגר במדינה.

פלורנסיו אומרת כי אמא שלה, שהיא טבחית, בקושי הצליחה להאכיל את המשפחה - את סיבלי וששת אחיה ואחיותיה - בריו גרנדה דה נורטה, איזור בו 40% מהאנשים חיים בעוני.

היא עדיין גרה עם משפחתה ליד הכביש המהיר במקאייבה, עיר עם 83 אלף תושבים. בבית, הגביעים המוזהבים והמדליות שזכתה בהן מקשטים קירות מתפוררים של דירה עלובה. היא אומרת ששיחקה כמה מהמשחקים הטובים ביותר שלה על שולחן הפלסטיק בחצר, בין התרנגולות לעצי הקוקוס.

כאשר נגמרו לפלורנסיו היריבים במקאייבה אותם היא יכולה להביס במהירות. לכן היא פנתה לשחק נגד יריבים ממוחשבים, עם טלפון חכם של סמסונג, שהיה השער שלה לעולם אחר. היא הייתה משתמשת באפליקציות כמו Lichess על מנת לשחק נגד יריבים דמיוניים ולצפות באליפויות העולם. היא הייתה מפסידה וגם מנצחת... ואז היה מתנתק לה האינטרנט.

לאחר שעזבה את הלימודים בבית הספר, החלה לעבוד כמנקה בשכונה מגודרת יוקרתית לא רחוק ממקום מגוריה.

מהעבר השני של חומה גבוהה שבראשה גדר תיל, מתהלכות יותר ממאה ריאות - בת הדודה הדרום אמריקאית של בת היענה - המוחזקות כחיות מחמד של האנשים העשירים ביותר באיזור. הציפורים האלה אהובות כי הן מחסלות נחשים שעלולים להרוס את הדשא המטופח.

"היו ימים שהייתי כל כך מתעייפת שלא יכולתי אפילו להתאמן בלילה", אמרה פלורנסיו. לעתים הייתה נשארת ערה בחדר הצפוף שהיא חולקת עם בנה ובן דודה, ומריצה בראש מחדש משחקים בהם הפסידה.

שחמט זה לא כדורגל, והחסויות בהתאם

ברזיל היא ארץ חולת כדורגל, לכן יש מעט חסויות ציבוריות או פרטיות לשחקני שחמט. לצורך קבלת חסות פלורנסיו פנתה לבעלי אחת הדירות שהיא מנקה: אנא ליג'יה מדיירוס, ולבעלה, אנדרה בורחס, שהוא פקיד בכיר במשרד החקלאות.

"אם להיות כנים, לא היינו בטוחים שהיא תגיעה כל כך רחוק... אני אפילו לא ידעתי שהיא יודעת לשחק", אמרה מדיירוס. היא נתנה לפלורנסיו את 30 הדולר להם נזקקה כדי להתחרות בתחרות הלאומית בסוף שנה שעברה.

התחרות נערכה בעיר נטאל, מרחק נסיעת אוטובוס ממקאייבה. היא הגיעה שנייה בקטגוריית השח המהיר לנשים, שבה יש לשחקנים שלוש דקות לסיים משחק.

"ראש קונפדרציית השחמט הברזילאית בא אלי ואמר: 'תשמעי סיבלי, כנראה הגיע הזמן שתוציאי דרכון'", אמרה פלורנסיו. פולין עמדה לארח את אליפויות העולם בשח מהיר.

מדיירוס התקשרה לבן דוד שלה, מגיש רדיו מקומי, והוא הקריא ברדיו בקשה לתרומות. זה קרה כמה ימים לפני חג המולד ויומיים לפני שפלורנסיו הייתה אמורה לעלות על המטוס לפולין.

מרסלו קסקודו, מולטימיליונר ובעלים של בית חולים באיזור, שמע בדרכו לעבודה את הבקשה למימון ברדיו, וברוח הנדיבות של חג המולד החליט לעזור. "זה נכנס לי ללב", אמר קסקודו, בן ה-67. "היא נאבקה לבד כל חייה ופשוט רציתי להראות שלמישהו אכפת ממנה, שמישהו מקשיב". הוא עצר את המכונית ברגע ששמע את שמה: סיבלי, כמו ביתו. בית החולים מימן את הטיסה שלה לוורשה ואת השהות בבית המלון. רופאי בית החולים אף תרמו לה מעילים ומגפיים לחורף הפולני. שכן, פלורנסיו לא יצאה לפני כן מצפון המזרח, שלא לדבר על ברזיל בכלל. בפולין, היא ראתה שלג בפעם הראשונה בחייה.

ללא שום הכשרה רשמית - חוץ מצפייה ב־100 סרטוני שחמט ביוטיוב - פלורנסיו הפסידה ליריבה הראשונה שלה לאחר שתם הזמן. זה רק הפך אותה ליותר נחרצת, היא אומרת.

בבית החולים הבטיחו לממן לה נסיעות לתחרויות נוספות, וכן להעסיק אותה במשרת ניקיון עד שתוכל להתפרנס מהשחמט. לא מדובר בכוכבות, היא אומרת, אבל זה צעד כלפי מעלה מלהיות מנקה בבתים. בינתיים, אחת המנתחות בבית החולים מממנת לה הכשרה אצל מאמן שחמט אישי.

"זה כמו מה שקורה במשחק", אמרה פלורנסיו, והסבירה את כלל "הקידום". זה קורה כששחקן יכול להחליף פיון - כלי המשחק החלש ביותר בשחמט - אם הוא מגיע לצד השני של הלוח.

"אל תמעיטו בערכו של פיון", אמרה. "מביאים אותו לצד השני והוא הופך למלכה".

עוד כתבות

משרדי אמזון / צילום: Shutterstock

אמזון הכתה את צפי הרווח וההכנסות אבל מורידה תחזית; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות אמזוןעמדו על 143 מיליארד דולר, מעל הצפי ● הרווח למניה זינק ב-216% לעומת הרבעון המקביל ● החברה מצפה לצמיחה של 7%-11% ברבעון הבא, לעומת צפי של 12% ● המניה מזנקת בכ-4% במסחר המאוחר

גלנט, נתניהו והלוי / עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: עמוס בן גרשום-לע''מ, AP

צווי מעצר בינלאומיים לראש הממשלה והרמטכ"ל: האם התרחיש הזה אפשרי ומה המשמעויות

בישראל מביעים חשש שבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג יוציא צווי מעצר נגד בכירים בשלטון הישראלי, ובראשם ראש הממשלה, שר הביטחון והרמטכ"ל ● מהן הסכנות שבהוצאת צווים כאלה, באילו מדינות הם עלולים להיעצר, ומי ההרכב שיקבל את ההחלטה ● גלובס עושה סדר

השופט בדימוס איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

לאחר פרסום ההקלטות: מפעל הפיס מבקש לעכב בוררות אצל אורנשטיין

הפיס, המנהל בימים אלה הליך בוררות בפני השופט בדימוס איתן אורנשטיין, פנה אליו בערב פסח וביקש לעכב את הליך הבוררות - וזאת על רקע פרסום השיחות בין אורנשטיין לבין יו"ר לשכת עוה"ד לשעבר אפי נוה ● שתי בקשות דומות שהוגשו בבוררות גרטלר-גרטנר ובבוררות של הקבלן איציק תשובה נגד שותף עסקי - נדחו ע"י אורנשטיין

בצלאל סמוטריץ', הציונות הדתית / צילום: רפי קוץ

האם מודי'ס הורידה את דירוג האשראי של ישראל בגלל המצב הגיאופוליטי?

שר האוצר טוען שהורדת דירוג האשראי נובעת מגאופוליטיקה. זו אחת הסיבות ● המשרוקית של גלובס

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

נעילה מעורבת בוול סטריט; תשואות האג"ח הממשלתיות בארה"ב צללו

הנאסד"ק ירד ב-0.3% ● AMD וסופר מיקרו צללו בעקבות הדוחות ● מחירי הנפט ירדו במעל ל-3% ● הפד הותיר את הריבית ללא שינוי ופאוול שלל העלאות ריבית נוספות ● וגם, המניות המומלצות של גולדמן סאקס

חממת קנאביס / צילום: Shutterstock

הבשורה מאמריקה שהקפיצה את מניות הקנאביס, גם בת"א

ממשל ביידן הודיע כי הוא בוחן הקלות במגבלות על סם הקנאביס, ושלח את מניות החברות הגדולות בענף לזינוק של עשרות אחוזים בוול סטריט

טל–אור כהן מונטמאיור, מנכ''לית CyberWell / צילום: הגר בדר

גילויי האנטישמיות ברשתות החברתיות זינקו מאז המתקפה האיראנית

דוח חדש של ארגון CyberWell, שנלחם באנטישמיות ברשת, מצביע על כך ששיעור ההסרה של תוכן שטנה בערבית נמוך לעומת אנגלית ● המנכ"לית: "האכיפה חייבת להיות יותר אפקטיבית"

הפגנה פרו פלסטינית באוניברסיטת ג'ורג' וושינגטון, השבוע / צילום: ap, Cliff Owen

איסור על שיח אנטישמי: בארה"ב מנסים לעצור את הכאוס באוניברסיטאות העילית

הצעת חוק חדשה נגד אנטישמיות תובא להצבעה השבוע בבית הנבחרים האמריקאי ● היא עשויה להפוך את הקריאות בהפגנות הפרו-פלסטיניות ברחבי הקמפוסים בארה"ב לעבירות פליליות ● איך יגנו על הסטודנטים היהודים, והאם ביקורת על ישראל תיחשב אנטישמית?

מנכ''ל SMCI, צ'ארלס ליאנג, מנכ''ל אנבידיה, ג'נסן הואנג, מנכ''לית AMD, ליסה סו / צילומים: רויטרס - Jonathan Ernst, Mark Lennihan ,AP, Chiang Ying-ying

דוחות חברות השבבים חושפים את האתגר הגדול של הסקטור הלוהט בוול סטריט

השבוע פרסמו שתי חברות שבבים גדולות, AMD ו-SMCI, את התוצאות הכספיות שלהן ואיכזבו את המשקיעים ● בתגובה לדוחות, מניות שתי החברות צוללות בחדות במסחר בוול סטריט יחד עם אנבידיה שנסחרת בירידות ● מומחים מסבירים: "יש ביקוש והשקעות של חברות גדולות, אבל ההכנסות לא מתרוממות"

הרמטכ''ל הרצי הלוי / צילום: חדשות 12

הרמטכ"ל: המתקפה בעזה תלך חזק, מכינים גם מתקפה בצפון

הרמטכ"ל קיים הערכת מצב בגבול לבנון יחד עם מפקד פיקוד צפון • שני בתים נפגעו ישירות מנ"ט בשתולה שבגליל המערבי, נזק כבד נגרם • ישראל פתחה מחדש את מעבר ארז להעברת סיוע הומניטרי, 30 משאיות הוכנסו לצפון הרצועה • שר הביטחון גלנט נפגש עם שר החוץ האמריקני בלינקן בכרם שלום: "מחויבים לשחרור החטופים, ונערכים לפעולה ברפיח" • עדכונים שוטפים

אילון מאסק, מנכ''ל ומייסד טסלה / צילום: ap, Jae C. Hong

טסלה מזנקת ב־35% בשבוע? אל תתרגשו, זו השיטה הכי ישנה בספר של מאסק

לאורך השנים אילון מאסק פיזר שלל הצהרות שלא התממשו ● בזמן שהמניה של טסלה צברה תאוצה והכרזותיו של מאסק שבו את דמיונם של המשקיעים, גופים פדרליים החלו בחקירה רשמית בה נבדקו טענות שמערכת הסיוע לנהיגה אוטונומית תרמה לכ־1,000 תאונות החל מינואר 2018 ● אבל המשקיעים של טסלה לא מוטרדים מהעבר, ומסתבר שגם לא מההווה

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: ap, Achmad Ibrahim

ההמלצה שהזניקה את השווי של אפל ב־70 מיליארד דולר ביום אחד

בית ההשקעות ברנשטיין פרסם בסוף השבוע האחרון המלצת קנייה אופטימית על אפל, שהזניקה את המניה המדשדשת וביקשה לנפץ את התחזיות הקודרות לגביה ● האם זה סימן להתאוששות?

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: Shutterstock

מעלים מחירים: מפת ההתייקרויות המלאה

מהחלב המפוקח ועד הדלק: חג הפסח הסתיים, ושורת עליות מחירים צפויה להיכנס לתוקף החל מהיום ● אלה מצטרפות למספר גלי התייקרויות שפקדו את המשק בחודשים האחרונים ● גלובס מציג את המוצרים והשירותים שהתייקרו עד כה ב־2024, כשהסוף עוד לא נראה באופק

בניין סופר מיקרו בקליפורניה / צילום: Shutterstock

שתי מניות שבבים פרסמו אתמול דוחות. איך הגיבו המשקיעים?

יצרנית השרתים סופר מיקרו לא עמדה בתחזיות האנליסטים ופרסמה הכנסות נמוכות מהצפוי ● גם חברת השבבים AMD פרסמה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון וספגה הורדה דרמטית במחיר המניה

רחפן של חברת DJI הסינית / צילום: ap, Shizuo Kambayashi

אחרי טיקטוק, ארה"ב בדרך לחסום את פעילות ענקית הרחפנים הסינית

הצעת חוק חדשה קוראת לחסום את הגישה של חברת DJI הסינית לתשתיות התקשורת בארה"ב, מחשש לריגול ● הערכה: המהלך יקפיץ את מחירי הרחפנים בארה"ב, המשמשים בעיקר חקלאים

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: עומר וידר, כדיה לוי

התקדים של רשות התחרות: הציטוטים שסיבכו את אייל רביד, ומי עשויים להיות הבאים בתור?

שנתיים לאחר שנחשפה פרשת תיאום המחירים, רשות התחרות החליטה לזמן את אייל רביד, מנכ"ל ויקטורי, לשימוע לפני הגשת כתב אישום ● לראשונה ובאופן תקדימי, קמעונאי מועמד לדין על בסיס התבטאויות בתקשורת ● בשבועות הבאים צפויות להתקבל החלטות לגבי עוד בכירים

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP, Shutterstock

הסימנים מצטברים: האינפלציה בארה"ב עקשנית במיוחד

סימנים על כך שהאינפלציה בארה"ב עיקשת במיוחד ממשיכים להכביד על שוק המניות האמריקאי ● באפריל המגמה החריפה, כשהמדדים המובילים רשמו חודש גרוע במיוחד ודוחות חברות הענק הצביעו על התקררות במכירות ● כלכלנים: תסריט שבו האינפלציה תחזור ליעד בלי פגיעה חדה בצמיחה או בתעסוקה רחוק מאוד

חיילי מילואים בגבול רצועת עזה, אפריל 2024 / צילום: ap, Ohad Zwigenberg

מועד התשלום על ימי המילואים מגיע: כמה יקבלו מאות אלפי מגויסים?

מאות אלפי חיילי מילואים יקבלו תשלום היום (ד'), כאשר מודל התגמולים מורכב במיוחד - אך גם נדיב ● מה כוללים סוגי המענקים השונים ואיזה מס משלמים עליהם, מי זכאי לשוברי סיוע, והאם גם העצמאים יקבלו פיצוי הולם? ● גלובס עושה סדר

שוטרים פורצים לבניין המילטון באונ' קולומביה / צילום: ap, Cliff Owen

המשטרה משחררת את אוניברסיטת קולומביה, וטראמפ משחרר את לשונו

כיבוש קמפוס האוניברסיטה הניו יורקית בידי פרו–פלסטינים הסתיים, לאחר שבין המוחים התגלתה נוכחות של "מהפכנים מקצועיים" ● האלימות בקמפוסים תועיל לדונלד טראמפ, המוביל בסקר האחרון בהפרש ניכר, וחושף בגלוי את הבוז והטינה שלו כלפי ישראל וכלפי נתניהו

אתר בנייה / צילום: Shutterstock

גורם בענף הבנייה: 8,000 פועלים פלסטינים כבר נמצאים בישראל; במנהל האזרחי מכחישים

הגורם טוען כי מדובר בפועלים שכבר עבדו בעבר בארץ, וקיבלו לאחרונה אשרות חדשות מהשב"כ ● במנהל האזרחי מתעקשים: "אין כרגע אישור להכנסת פועלי בניין לישראל"