אחרי שבועות של עיכוב: זה הסיוע שליברמן הסכים לתת לעצמאים

שר האוצר אביגדור ליברמן הציג מתווה סיוע לעסקים קטנים ובינוניים עם מחזור של עד 60 מיליון שקל • אלא שנציגי העצמאים מחו: "ניסיון לשחק במספרים ולקבוע קריטריונים שנועדו לא לפצות את העסקים"

שר האוצר אביגדור ליברמן / צילום: יוסי זמיר
שר האוצר אביגדור ליברמן / צילום: יוסי זמיר

שר האוצר אביגדור ליברמן חשף בישיבת סיעת ישראל ביתנו את מתווה הסיוע לעצמאים. לדברי ליברמן, המתווה מיועד לעסקים קטנים ובינוניים עם מחזור עסקים של עד 60 מיליון שקל. "מי שיוכיח ירידה של 35% במחזור הכנסות בחודשים ינואר-פברואר, במקרה כזה נעניק סיוע עד גובה 600 אלף שקל", אמר ליברמן. "אני רוצה להודות לראש הממשלה נפתלי בנט ולראש הממשלה החליפי, יאיר לפיד, ולסגן השר אביר קארה שעמדו בלחצים ותמכו בקו האחראי שאני משתדל להוביל". בנוסף, ליברמן ציין שהשבוע יקיים משרד האוצר דיון ראשון על תקציב המדינה. 

הסיוע לעסקים הקטנים והבינוניים יינתן בתשלום יחיד, שיורכב ממספר מענקים שונים: מענק סוציאלי, מענק השתתפות בהוצאות קבועות, מענק עידוד תעסוקה ופטור מארנונה. בעבר קיבלו העסקים שנפגעו מהמשבר הכלכלי בקורונה את המענקים הללו בנפרד. תקרת הסיוע הדו חודשית תעמוד על 600 אלף שקל לעסק.

הסיוע לעסקים שנפגעו מגל הקורונה הנוכחי יינתן בגין החודשים ינואר-פברואר. זאת למרות שנגיף האומיקרון התגלה בישראל כבר בסוף חודש נובמבר והתפשט לכל אורך דצמבר, שבמהלכו קרא ראש הממשלה בנט לעודד עבודה מהבית.

ליברמן: "הורוביץ מעכב סיוע לבתי חולים"

לשאלת על השינויים האפשריים בעסקת החבילה, השיב ליברמן שהיא תעבור רק במתכונת כפי שנקבעה או שלא תעבור בכלל. קודם להצהרה, שר הבריאות ניצן הורוביץ האשים את האוצר בעיכוב הסיוע למתמחים. בתגובה לכך, טען ליברמן: "אני מעריך את הורוביץ מאוד, אבל פה יש קצת ירידה במתח ולא כולם יודעים לעמוד בכל הלחצים. נושא המתמחים לא קשור לשר האוצר ולא למשרד האוצר. אנחנו חתמנו על הסכם למתווה למתמחים שחתומים עליו גם שר הבריאות וגם שרת הכלכלה".

שר האוצר טען שהורוביץ מעכב בכוונה סיוע לבתי החולים במחאה על כך שאין הסכמות לפתיחת מתווה המתמחים. "למה בוויכוח על המתמחים מעכבים תקנות אחרות? בין היתר תקנות של בתי החולים", תהה ליברמן. "כל עוד שר הבריאות לא חתם על התקנות אנחנו לא יכולים להזרים כסף. גם ועדות היגוי מוחזקות כבני ערובה ברצון לשנות את מתווה המתמחים. עוד חודש בתי החולים יפסיקו לתפקד. צריך לשחרר את הרפורמה בתמרוקים ומכשור רפואי. צריך לרוץ קדימה. אם יש דרישה חדשה במתמחים צריך לדון בנפרד".

העצמאים מתנגדים למתווה הסיוע

תקופה ארוכה חיכו נציגי ארגוני העצמאים למתווה סיוע, אך פרסומו היום תפס אותם בהפתעה, שהפכה לאכזבה וכעס כששמעו על תוכנו. ליברמן קבע רף גבוה יחסית של פגיעה במחזור בשיעור של 35% אחוז לפחות לעומת ההכנסות בינואר-פברואר 2019, כדי לעמוד בזכאות לסיוע. מדובר ברף גבוה לעומת 25% בנקבע בגלים הקודמים של הקורונה על ידי הממשלה הקודמת.

"כל המתווה הזה הוא ניסיון לשחק במספרים ולקבוע קריטריונים שנועדו לא לפצות את העסקים", אמר לגלובס רועי כהן, נשיא לשכת ארגוני העצמאים והעסקים בישראל (להב). "היו צריכים ללכת על המתווה שנקבע לאחר מבצע "צוק איתן", שקובע סף ירידה של 25% במחזור. מי שמחליט לא לפצות עסק שנפגע ב-20%-30% לא מבין בכלל איך מתנהל עסק. בוא נראה איזה עצמאי מסוגל לעמוד ב-100% הוצאות עם 70% הכנסות".

עוד הלינו בארגון העצמאים על כך שנקבעה תקרה של 60 מיליון שקל להכנסות השנתיות של העסקים שיזכו לסיוע. "אני מבין את הרצון לפצות רק עצמאים ועסקים קטנים, אבל יש גם אולמות אירועים או סוכנויות נסיעות, שהמחזור שלהם גבוה יותר למרות שהם לא עסקים גדולים", הוסיף כהן. "בכלל, יש הרבה עסקים בינוניים שמפרנסים את העסקים הקטנים, ולכן צריך לדאוג גם להם".

על סמך אילו נתונים קבעו בממשלה את מתווה הסיוע? בראיון לגלובס אמר ליברמן בשבוע שעבר ש-94% מהכלכלה עובדת במלוא ההיקף ולא זקוקה לפיצויים. "יש 6% מהכלכלה שלא עובדת, 3% לא קשורים לקורונה וזה נתון דומה למה שהיה לפני המגפה", אמר שר האוצר. "לצדם, יש עוד 3% שנפגעו באמת קשה באומיקרון". עוד הוסיף ליברמן באותו ראיון שבתחילת מאי יפרסם את "רשת הביטחון לעצמאים", שנועדה להוות מנגנון קבוע לסיוע לעצמאים שנקלעו למשבר, ללא תלות בגל קורונה כזה או אחר.