בנט: "ישראל נקטה מהרגע הראשון קו מדוד ואחראי לגבי אוקראינה"

ראש הממשלה נפתלי בנט נאם באירוע לפיתוח טכנולוגיות מתקדמות וחדשנות במוסד • על המשבר באוקראינה: "אנחנו אחד הגורמים הבודדים שיכולים לתקשר באופן בלתי אמצעי עם שני הצדדים, ולסייע היכן שנתבקש" • על איראן: "ההסכם שמתיר לאיראן להרכיב אין ספור צנטריפוגות ודאי לא מחייב אותנו"

ראש הממשלה נפתלי בנט / צילום: עמוס בן גרשום, לע''מ
ראש הממשלה נפתלי בנט / צילום: עמוס בן גרשום, לע''מ

ראש הממשלה נפתלי בנט, אומר בסוגיית המשבר באוקראינה כי "מדינת ישראל נקטה מהרגע הראשון קו מדוד ואחראי, שמאפשר לנו לא רק לשמור על האינטרסים שלנו, אלא גם להועיל. להיות גורם אמין, אחד הבודדים, שיכול לתקשר באופן בלתי אמצעי עם שני הצדדים, ולסייע היכן שנתבקש. ואנחנו אכן מסייעים, בשקט".

באירוע לפיתוח טכנולוגיות מתקדמות וחדשנות במוסד הזכיר בנט כי ישראל שלחה שלושה מטוסים מלאים בסיוע הומנטרי, בעיקר תרופות, והבטיח כי עוד אספקה הומניטרית תישלח בקרוב. הוא הוסיף כי המדינה נערכת לקלוט עליית יהודים, "מכל המקומות הרלוונטיים."

בנט בחר בנאומו להדגיש את החזרה הצפויה של איראן להסכם הגרעין ותפקיד המוסד במניעת פצצה גרעינית איראנית: "בעוד עין אחת שלנו, כמו כל העולם, מופנית לקייב, העין השנייה צופה, דרוכה, במתרחש מערבה משם, בווינה. אני לא פרשן ואני לא רוצה להעריך כיצד זה יסתיים. אבל אמרתי כבר ואני חוזר ואומר במיוחד כאן - ההסכם לא מחייב אותנו, והמועד בעוד שנתיים וחצי, שמתיר לאיראן להרכיב אין ספור צנטריפוגות ודאי לא מחייב אותנו".

בנט מתח ביקורת לא מוסווית על הממשלה הקודמת שלטענתו התכוננה כיאה לאתגר הגרעין האירני "יום אחד, אנחנו נצטרך לשאול את עצמנו איך קרה שמדינת ישראל, ועם כל הדיבורים והמשאבים העצומים שהוקצו לנושא בעשור האחרון, מוצאת את עצמה במצב שבו היכולות האיראניות בתחום הגרעין מתקדמות כל-כך. אבל זה לא הזמן לדבר על הירושה שקיבלנו, זה הזמן לפעול כדי שהמצב יהיה אחר".

הוא הדגיש כי המשימה העיקרית מוטלת על צה"ל ועל המוסד, "מבחינתי, אתם, יחד עם צה"ל כמובן - הכתובת. המשימה - עליכם. אתם באמת עושים דברים יוצאי דופן, והשאיפה שלכם למצוינות ולחדשנות, לאתגר את השיאים של התחכום ושל היכולת האנושית, מה שאנחנו רואים גם היום - פשוט מעוררת השראה. היכולות האלה שלכם יעמדו למבחנים רבים בשנים הקרובות ובזמן הקרוב. הלוואי שיכולנו להשאיר אותם במימד התאורטי או האקספירמנטלי בלבד. אבל כמו שזה נראה כרגע, ידיכם תהיינה מלאות עבודה. המשימה הגדולה, המונומנטלית, שמוטלת על כתפיכם - היא למנוע מאיראן להפוך גרעינית. זו משימה שאתם מתמודדים איתה כבר שנים ארוכות, אבל נראה שאנחנו מתקרבים לרגע האמת, אנחנו במאני טיים".