ח"כ ביטון על תקנות הביצים: לא יהיו תקנות בלי הסכמת נציגי הלולנים

ועדת הכלכלה דנה היום בשינויי תקנות שהוצעו ע"י משרד החקלאות • השינויים נערכים לאור המחסור הצפוי בביצים בפסח, שנבע מהשמדה המונית של עופות עקב התפרצות שפעת העופות לפני מספר חודשים

ח''כ מיכאל ביטון, יו''ר ועדת הכלכלה / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
ח''כ מיכאל ביטון, יו''ר ועדת הכלכלה / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

ועדת הכלכלה של הכנסת התכנסה היום (ג') כדי לדון בשינויי תקנות שהוצעו על-ידי משרד החקלאות. השינויים נערכים לאור המחסור הצפוי בביצים בפסח, שנבע מהשמדה המונית של עופות עקב התפרצות שפעת העופות לפני מספר חודשים.

החשש ממחסור הביא להגדלה משמעותית של מכסות הייצור לשנת 2022 של המשק המתכונן-ריכוזית בישראל. עם זאת, נכון להיום לא חולקה אפילו מכסת ייצור חדשה אחת, למרות כ-300 בקשות למכסות שהוגשו לאחרונה.

התקנות החדשות נועדו לסייע לחלוקת המכסות על-די הקלה ברגולציה. במסגרתן, קיבוצים יוכלו לקבל מכסות חדשות, לולי סוללה יוכלו גם הם לקבל מכסות חדשות (בניגוד ללולים ללא כלובים בלבד), יחולקו 70 מכסות מחץ לאזורי עדיפות לאומית כדי להרחיק את הלולים זה מזה ולמנוע התפרצויות קשות של שפעת העופות כמו זו שהענף סבל ממנה לאחרונה. בנוסף, תינתן האפשרות להמיר לולי פטם ללולי הטלה.

יו"ר הוועדה, ח"כ מיכאל ביטון (כחול לבן), פתח את הדיון בדברים קשים, שכן בדיונים בסוף דצמבר משרד החקלאות ונציגי הענף לא הצליחו להגיע להסכמות על המתווה הרצוי, והמשא-ומתן שהוא תיווך בו לא הועיל. בעיניו, מדובר בסוגיה שולית שאין צורך לבזבז עליה זמן: "אפילו אם נוזיל את הביצים ב-10%, זה יחסוך רק 100 שקל למשפחה".

בנוסף, ביטון הדגיש כי "בסיבוב הזה לא יהיו שינויים בהסכמה שהם לא בהסכמה של כל הגופים", כלומר הוא נותן למעשה וטו למועצת הלול וארגוני המגדלים בכל תקנות רגולטוריות חדשות שיופעלו עליהם. 

"העדפה ברורה של קבוצת לחץ" 

אלעד מלכא מהלובי הציבורי "האינטרס שלנו" כעס על הקביעה הזאת ומסר לגלובס כי "ההחלטה של ביטון לתת ללולנים וטו על אישור הסעיפים, לא רק שמהווה העדפה ברורה של קבוצת לחץ צרה על חשבון הציבור כולו, היא גם חוטאת לעיקרון הדמוקרטי - אף אחד לא בחר בנציגי מועצת הלול לוועדת הכלכלה - בחברי הכנסת כן".

בנוסף להגדלת מכסות הייצור המקומיות, משרד החקלאות אישר מכסות יבוא גדולות במיוחד של כמיליארד ביצים לקראת פסח, ולדברי ביטון, "לכאורה, היבוא הגדול השנה אמור לפתור את המחסור, אבל עכשיו רוצים גם לשנות תקנות".

אך לדברי נעמה קאופן-פס, מנכ"לית משרד החקלאות, "בקשר למכסות היבוא, יש הבדל בין מימוש יבוא לבין החלק הבירוקרטי של אישור יבוא. ההבדל בין מכסה של מיליארד ביצים לבין מימוש שלה הוא משמעותי. אני מייצרת לעצמי אופציה בהתאם למחסור, ואני לא רוצה ליצור מצב שבו אני צריכה להגדיל כל הזמן את המכסה בהתאם למצב".

בנוסף לכך, מנכ"לית משרד החקלאות הדגישה כי היא "רוצה שייצרו ביצים בישראל ברמה המקומית ולא לייבא. לדבריה, "מטרת התיקונים היא להקל על אכלוס לולים שראוי לגדל בהם עופות. אם לא נעשה את התיקונים לגבי הייצור בישראל, באמת נאלץ להיות תלויים ביבוא, ועלול להיות מחסור בביצים במדינת ישראל".

מכיוון שהיו"ר ביטון דרש הסכמה של משרד החקלאות ונציגי ענף ההטלה, הוא הוציא אותם למשא-ומתן מחוץ לחדר. הדיון התנהל בהתחלה בטונים גבוהים, אך כשהצדדים חזרו לחדר הדיונים, ביטון ציין כי "בכמה דקות האחרונות היו חילופי דברים חיוביים", וכי הוא מקווה שיגיעו להסכמה על תקנות ששני הצדדים יחתמו עליהן.

ביטון שלח את המשרד ונציגי הענף למשא-ומתן ישיר ללא צורך בתיווך, ורק בהמשך נדע מה ייצא ממנו - אם בכלל.