הביקור של מפקד פיקוד המרכז האמריקאי פותח אופק חדש לישראל

הגנרל קנת' מקנזי הגיע היום לישראל ונפגש עם בכירי הממשל הישראלי • הסכמי אבהרם פתחו לישראל את הדלת לשתף פעולה עם בעלי הברית של האמריקאים במזרח התיכון • המשמעות: גישה למידע שעד לא זמן נראה דמיוני

ראש הממשלה, נפתלי בנט, נפגש עם מפקד פיקוד המרכז של צבא ארה''ב, גנרל קנת׳ מקנזי / צילום: חיים צח-לע''מ
ראש הממשלה, נפתלי בנט, נפגש עם מפקד פיקוד המרכז של צבא ארה''ב, גנרל קנת׳ מקנזי / צילום: חיים צח-לע''מ

ביקורו של מפקד פיקוד המרכז האמריקאי הגנרל קנת' מקנזי בישראל, היום (ה'), הוא לכאורה עוד ביקור של קצין בכיר אמריקאי במסגרת מפגשי התיאום בין הצבאות, אבל בפועל זהו מפגש המצביע על השינוי האסטרטגי הביטחוני שנולד בעקבות הסכמי אברהם.

נסביר, בטרם ההסכמים שיתוף הפעולה בין צה"ל לצבא האמריקאי התבצע באמצעות הפיקוד האירופי של האמריקאים, מאותן סיבות שנבחרות ישראל משחקות בטורנירים במסגרות אירופיות ולא אסייאתיות. לאחר ההסכמים, ועם הוצאת שיתוף הפעולה הביטחוני בין ישראל למדינות המפרץ אל האור, הועברה ישראל לקשר אל מול פיקוד המרכז האמרקיאי, הסנטקום (Central Command) שעיקר פעילותו באזור המפרץ, האוקיינוס ההודי והמזרח התיכון ככלל.

ראש הממשלה, נפתלי בנט, נפגש עם מפקד פיקוד המרכז של צבא ארה''ב, גנרל קנת׳ מקנזי / צילום: חיים צח-לע''מ
 ראש הממשלה, נפתלי בנט, נפגש עם מפקד פיקוד המרכז של צבא ארה''ב, גנרל קנת׳ מקנזי / צילום: חיים צח-לע''מ

ישראל תקבל גישה ליכולות פעולה מרחיקות לכת

ההעברה הזו פתחה בפני ישראל אופקים חדשים לגמרי, ראשית מגוון תרגילים ואימונים ישירים הן עם היחידות האמריקאיות הפועלות במרחב שלנו, והן עם צבאות אחרים בני ברית של האמריקאים. וכך, באחד מהתרגילים הימיים האחרונים מצאו את עצמן ספינות חיל הים סמוך לאלה של חיל הים הסעודי, הפקיסטני וההודי, יורות אל אויב מדומיין ומשותף. גם חילות ים של ירדן, מצרים ועוד מדינות מהמפרץ השתתפו בתרגילים כאלה. התרחישים של האימונים והתרגילים הם בדיוק אלה שבפניהם ניצבת ישראל כשבצד השני ניצבת איראן ועימה כוחות שהיא מפעילה כמו החות'ים בתימן, חיזבאללה, מיליציות בעיראק ואחרים.

בסיסו העיקרי של הצי החמישי, הזרוע הימית של הסנטקום, נמצא בבחריין, ובבסיס הזה ביקרו ראש הממשלה שר החוץ ושר הביטחון. הבסיס נמצא מרחק עשרות קילומטרים ספורים מחופי איראן שמעבר למפרץ. אל בסיס זה יגיע בקרוב קצין קישור ישראלי, שיהיה אחראי על תיאום הפעילויות המשותפות. בסיסים מרכזים ומפקדות של הסנטקום נמצאים בקטאר, בכוויית ובעוד מדינות במפרץ, והחיבור של צה"ל אל הסנטקום מביא עימו גישה (שלא מזמן נראתה דמיונית) למידע, לבסיסי אם וליכולות פעולה מרחיקות לכת.

האמריקאים מטפחים את הקשר הזה ובמכוון, אולי גם כדי להרגיע מעט את ישראל החוששת מאוד מהחזרת הסכם הגרעין, וההתקרבות האירנית לפצצה. ארצות הברית הגדירה ועדיין מגדירה את כל אפשרויות התגובה לסכנת פצצה גרעינית איראנית (לרבות הצבאיות) על השולחן, וישראל אומרת כל העת שלא תאפשר לאיראן להגיע לפצצה. לא מן הנמנע שהאימונים המשותפים מתייחסים בין השאר לאפשרות כזו, אבל ההסתייגות מתבקשת - בארצות הברית ירתעו מפעולה צבאית, מחשש לגרור את האזור כולו לעימות.

וכדי להמחיש את חשיבות הביקור, מקנזי נפגש היום (ה') בין השאר עם נשיא המדינה יצחק הרצוג. הרצוג אמר בפגישה: "בשיחתנו, דנו בחשיבות האסטרטגית של שיתוף הפעולה הצבאי בין מדינותנו. תודה על התרומה ושיתוף הפעולה למען ביטחון ישראל".

שר הביטחון בני גנץ והרמטכ"ל כוכבי היו הבאים בתור וכאן כבר הייתה זו פגישת עבודה של ממש. גנץ אמר בסיומה כי העברת ישראל לסנטקום מאפשרת לחזק את יחסי הביטחון ולפעול ביחד למען יציבות המזרח התיכון. "בפגישה דנו בהתפתחויות האחרונות, ובראשן האתגר האיראני והשלכות המלחמה באוקראינה. ישראל תמשיך להיות מחויבת לקשר המצוין בין צבאות ארה"ב וישראל ולהעמקת היחסים", אמר גנץ.