עם הפסד מצטבר של 77 מיליון דולר: סיקלו ערים דיגיטליות תנסה להנפיק בת"א

החברה, הפועלת בתחום של פתרונות תקשורת אלחוטית בפס רחב, תנסה לגייס 64 מיליון שקל • בין בעלי מניותיה: קרנות הסיכון אוורגרין ותמיר פישמן, קוואלקום ואיש העסקים פויו זבלדוביץ'

רונן בן חמו, מנכ''ל סיקלו / צילום: יריב דגן
רונן בן חמו, מנכ''ל סיקלו / צילום: יריב דגן

חברת טכנולוגיה נוספת הגישה תשקיף לקראת הנפקה בבורסה בתל אביב: סיקלו ערים דיגיטליות (Siklu) מתכננת לגייס 64 מיליון שקל נטו לפי שווי של 142 מיליון שקל לפני הכסף. על ההנפקה הצפויה פורסם לראשונה בגלובס לפני חודש. 

סיקלו היא חברה ותיקה יחסית שהוקמה ב-2007, היא מעסיקה כיום 95 עובדים שמהם 75 בישראל. פעילותה היא במחקר, פיתוח, ייצור (באמצעות קבלני משנה), שיווק ומכירה של פתרונות תקשורת אלחוטית בפס רחב, בקצב של מאות ואלפי מגבייט לשנייה, המאפשרים יישומי עיר דיגיטלית - כגון חיבוריות אינטרנט לעסקים ומגורים, פריסת רשתות סלולריות בדור 5, הקמת תשתית לרכב אוטונומי, פריסת מצלמות אבטחה וחיישנים, וכדומה. מנכ"ל החברה הוא רונן בן חמו.

לדוחות סיקלו מצורפת הערת "עסק חי" והתשקיף מציין שיש לה הפסדים מצטברים של כ-77 מיליון דולר מיום הקמתה, ולצד זאת גירעון של 13.5 מיליון דולר בהון העצמי. כמו כן, לחברה תזרים מזומנים שלילי מפעילות שוטפת בסך 5.8 מיליון דולר לששת החודשים הראשונים של 2021. להערכת הנהלת החברה, המשאבים הקיימים יאפשרו לה להמשיך לפעול כ"עסק חי" ולעמוד בהתחייבויותיה לפחות לשנה ממועד אישור הדוחות החצי שנתיים, בספטמבר 2021.

לפי תשקיף החברה, השימוש בפתרונות שלה נעשה במקומות שבהם אין אפשרות או כדאיות כלכלת לפריסת תשתית קרקעית של סיבים אופטיים. נכון להיום, מוצרי סיקלו מותקנים ב-50 מדינות ובכ-350 ערים חכמות בעולם.

בין היתר הותקנו פתרונות שלה בסן פרנסיסקו ובלונדון. כמו כן, היא מציינת שמוצריה משמשים את חברת התקשורת בזק להנגשת שירותי פס רחב באזורים נעדרי תשתיות ובבתים צמודי קרקע. סיקלו מוכרת את מוצריה למפיצים בעולם, אשר מוכרים אותם למפעילי סלולר ואינטרנט.

הזמנות בסך 2.9 מיליון דולר נדחו ל-2022 

נתוני 2020 מצביעים על צמיחה בשיעור חד-ספרתי של 4% בהכנסות לרמה של 28.5 מיליון דולר, לצד מעבר להפסד תפעולי והעמקת ההפסד הנקי ל-3.5 מיליון דולר. במחצית הראשונה של 2021 הכנסות סיקלו הסתכמו ב-16.7 מיליון דולר, ונרשם הפסד תפעולי בסך 742 אלף דולר והפסד נקי בסך 831 אלף דולר.

נתונים לא מבוקרים על שנת 2021 מצביעים על האצת הצמיחה, אך לפי החברה משבר הרכיבים הוביל לדחייה של הזמנות בסך 2.9 מיליון דולר ל-2022. ההכנסות השנתיות ב-2021 יגיעו ל-32.5 מיליון דולר, צמיחה של 14%. ההפסד התפעולי ב-2021 אמור להסתכם ב-3.6 מיליון דולר, עלייה משמעותית לעומת ההפסד התפעולי ב-2020. בסוף המחצית הראשונה של 2021 היו לסיקלו יתרות מזומנים בגובה 2.6 מיליון דולר וגירעון של 13.5 מיליון דולר בהון העצמי. 

החזרת חובות לרשות החדשנות וגיוס עובדים

את ההנפקה מוביל לידר הנפקות, ולפי התשקיף ההנפקה מובטחת בחיתום עבור רבע מהמניות המוצעות. החברה מתכננת להשתמש בכסף שיגויס לתשלום לגורמים מממנים המחזיקים בכתבי אופציה (כ-2.6 מיליון דולר), וכן לרשות החדשנות בגין תשלומי תמלוגים שלא שולמו ל-2020-2021 בסך 5.8 מיליון דולר. מעבר לחובות הללו, סיקלו מתכננת להשתמש בתמורה לגיוס עובדי מחקר ופיתוח ולפיתוח מוצרים חדשים, לגיוס עובדי שיווק, מכירות ותמיכה טכנית, ולהתרחב לשווקים חדשים, לצד חיזוק מבנה ההון ולמימון הוצאות שוטפות.

לפי הנתונים שמצרפת החברה לתשקיף, במחצית הראשונה של 2021 הסתכמה עלות התגמולים למנכ"ל בן חמו ב-256 אלף דולר, ועוד ארבעה בכירים קיבלו בתקופה זו תגמולים בעלויות של 126-207 אלף דולר כל אחד. בינואר 2022 הועלה שכרו החודשי של בן חמו מ-80 אלף ל-88 אלף שקל. כמו כן הוא זכאי לאופציות של החברה.

עם בעלי המניות בסיקלו נמנות קרנות ההון סיכון אוורגרין, תמיר פישמן ונצ'רס, Amiti Fund, קוואלקום ו-Tamares של פויו זבלדוביץ'. לקראת ההנפקה, ביולי 2021, החברה התקשרה עם משקיעים בהסכם התחייבות מוקדמת לרכישת מניות, שלפיו בהנפקה יוקצו להם מניות החברה בהנחה של 66%. בכך הבטיחה לעצמה החברה גיוס של 3.7 מיליון דולר. במקביל החברה מציינת שמ-2013 היא העניקה לבנק ישראלי ולמשקיע פרטי כתבי אופציות שניתנים להמרה למניות בכורה, כבטוחה להעמדת מימון.

בשנה שעברה היו בבורסה בת"א מספר שיא של הנפקות ראשוניות של חברות טכנולוגיה, אולם הקצב ירד משמעותית בסוף 2021 ותחילת 2022, גם לנוכח הפסדים כבדים שנגרמו למשקיעים במרבית ההנפקות הללו. עם זאת, התשקיף של סיקלו מצטרף לתשקיפים נוספים של כמה חברות טכנולוגיה שמתכננות לגייס בבורסה, לדוגמה Beamr (בימר) מתחום הווידיאו ו-TVPage שמספקת פתרונות שיווק על-ידי משפיעני רשת.