מנכ"ל ביטוח לאומי מונה לפרויקטור קליטת העלייה מאוקראינה, רוסיה וחבר העמים

סבב נוסף של מו"מ בין משלחות רוסיה ואוקראינה החל • שרי החוץ הרוסי והאוקראיני ייפגשו בפורום באנטליה ביום חמישי • לפחות 8 הרוגים בחרקיב ביממה האחרונה, דיווחים כי ראש עיריית הוסטומל נהרג • בין הדיווחים על ההפגזות: הרובל ברוסיה ממשיך לצנוח, מחיר הנפט הגולמי מטפס בכ-6%

מאיר שפיגלר, מנכ''ל ביטוח לאומי / צילום: יוסי זמיר
מאיר שפיגלר, מנכ''ל ביטוח לאומי / צילום: יוסי זמיר

19:40

לאחר הביקורת בקואליציה ובאופוזיציה על היעדר גורם מתכלל לטיפול בהעלאת יהודי אוקראינה, הודיעו הערב רה"מ בנט ושרת העלייה והקליטה פנינה תמנו-שטה על מינויו של מאיר שפיגלר, מנכ"ל ביטוח לאומי, כראש צוות המשימה הלאומי לקליטת עלייה מאוקראינה, רוסיה ומדינות חבר העמים.

במסגרת תפקידו צפוי שפיגלר לתכלל את הטיפול הממשלתי בקליטת עולים מאוקראינה, רוסיה ומדינות חבר העמים בתיאום עם כלל הגורמים, בהם משרדי הממשלה הרלוונטיים, הסוכנות היהודית, נתיב ועוד, ובכפיפות לראש הממשלה. בנט אמר הערב כי "מדינת ישראל קמה כדי להיות המקום הבטוח ביותר בעולם לעם היהודי - זו ליבת הייעוד שלנו. יהודים שבורחים ממקומות סכנה צריכים לדעת שיש להם דלת פתוחה ובית חם, אסור שהבירוקרטיה הפנימית שלנו תציב מכשולים. כדי לרכז את הנושא ולהוביל אותו בתיאום עם כל הגורמים, החלטנו למנות היום את מאיר שפיגלר כראש הצוות שיוביל את המאמץ הלאומי".

שרת העלייה והקליטה, פנינה תמנו-שטה אמרה ש"השעה הקשה של יהודי אוקראינה היא שעת הרצון והמבחן שלנו. צפי העליה של יהודים וזכאי חוק השבות מאוקראינה והמדינות השכנות, על-פי הגורמים המומחים, יגיע לעשרות ואף מאות אלפים. לצורך קליטה מהירה וטובה נדרש מאמץ של כלל משרדי הממשלה וגורמי העלייה. בשל כך, אני שמחה שראש הממשלה החליט במשותף איתי שנקים צוות שליטה מרכזי לניהול המבצע, בהתאם להנחיות ולהובלה משותפת של משרד רה"מ ומשרד העלייה והקליטה".

17:40

מנהיגי האיחוד האירופי ידונו בימים הקרובים במועמדותה של אוקראינה להצטרפות לגוש האירו בן 27 המדינות, כך לפי ציוץ של נשיא המועצה האירופית שארל מישל.

"הסולידריות, הידידות והסיוע הבלתי תלוי של גוש האירו לאוקראינה לא פוסקים. אנו נדון במועמדותה של אוקראינה בימים הקרובים", כתב מישל. מנהיגי גוש האירו צפויים להיפגש ביום חמישי בפריז כדי לדון בהתקבלות אוקראינה לאיחוד, בפסגה בלתי רשמית.

17:31

ראש עיריית אירפין, אולקסנדר מארקושין, אמר לרשת CNN כי הכוחות הרוסים "מכוונים ב-100% על אוכלוסיה אזרחית" בפרוזדורים ההומניטריים. אירפין ממקומת צפונית מזרחית מהבירה קייב, נפגעה במטחים של צבא רוסיה ביום ראשון האחרון ואוכלוסיית העיר עדיין מתפנה מתוכה. "זה לא צבא, אלה חיות", אמר מארקושין בראיון לרשת החדשות האמריקאית, "הם הורגים אזרחים, הם מפגיזים את העיר שלנו, את בנייני המגורים וגם אמבולנסים. הם יורים על אמבולנסים, זאת פשוט זוועה". ממשטרת קייב נמסר היום כי עוד 2000 אזרחים פונו מאירפין.

15:06

תקדים העלייה הגדולה מבירת המועצות המתפרקת של שנות ה-90 ותוכניות הבנייה שהואצו אז ביוזמת אריאל שרון ז"ל, נמצאים ברקע ההתכוננות הממשלתית כאן להשלכות המלחמה באוקראינה.

המועצה לביטחון לאומי (המל"ל) קיימה אתמול (א') ישיבה בנושא שיזמה טליה לנקרי, המכהנת כראש אגף במועצה, ואליה הוזמנו נציגי המשרדים הרלוונטים ממשרדי הקליטה, השיכון והבינוי, האוצר והבריאות להעלות נקודות להיערכות מתאימה. הצפי שעלה בישיבה הוא לעלייה לישראל של בין עשרת אלפים לחמישים אלף עולים מאוקראינה בעיקר שבה פחות 100 אלף זכאי חוק השבות, אבל גם מרוסיה על רקע הקשחת מדיניות הפנים של פוטין, והקשיים הכלכליים הצפויים בשל העיצומים.

בישיבה עלתה סוגיית השיכון הנדרש לעשרות אלפי עולים, על רקע המצב הנוכחי בישראל שגם הוא מתקשה לענות על הביקוש. סיכום הדיון קבע כי הגורמים העוסקים בתחום ובהם רמ"י, משרד השיכון משרד האוצר וגם נציגי המגזר הפרטי, יעלו הצעות ותכניות ראשוניות לפתרונות שיכון מהירים למקרה של גל עלייה מהיר.

גורם במל"ל אמר לגלובס כי כל הדיונים בשלב הזה ראשוניים בלבד, וכי כל התכניות יבחנו לאור מצב השוק בישראל וימתינו לתוצאות ולהשלכות המלחמה באוקראינה בשבועות הבאים.

14:07

סבב שלישי של שיחות מו"מ בין אוקראינה לרוסיה צפוי להיערך בשעות הקרובות במיקום לא מדווח. בכירים בקייב ציינו כי השיחות צפויות להתקיים בשעה 16:00 שעון קייב (16:00 גם לפי שעון ישראל).

שרי החוץ של רוסיה ואוקראינה ייפגשו ביום חמישי, בפורום דיפלומטיה באנטליה בטורקיה. שר החוץ הטורקי מבלוט קאווזוגלו ציין כי סרגיי לברוב, שר החוץ הרוסי, ודמיטרו קולבה, שר החוץ האוקראיני, צפויים שניהם להשתתף בפורום.

בתוך כך, שגריר אוקראינה בישראל, יבגן קורנייצ'וק, ציין היום בהצהררה לתקשורת כי אוקראינה סבורה כי ירושלים היא "מקום אפשרי לקיום שיחות תיווך".

עם זאת, הדיווחים על תקיפות רוסיות בערים מרכזיות באוקראינה לא פוסקים להגיב. ברשת CNN דיווחו על הפגזות כבדות באזור המערבי של קייב. ראש עיריית קייב, ויטלי קליצ'קו, אמר היום "אנחנו עושים כל מה שאנחנו יכולים בבירה כדי לתמוך בעיר, ליצור מאגרי מזון, תרופות ומוצרים הכרחיים. אנחנו מעניקים סיוע למי שזקוקים לו במהלך היום".

ראש העיר הוסיף כי סיוע הומניטרי יגיע היום לעיר צ'רניהיב, צפונית לקייב. "אנחנו מנסים להעביר סיוע לבוצ'ה והוסטומל. אנחנו בונים שיירות הומניטריות לערים אחרות. הבירה מתכוננת להגנה. אני מבקש מכל תושבי קייב להישאר רגועים, להישאר בבתים או במקרה של אזעקה - להישאר במקלטים".

לפי דיווחים בעמוד הפייסבוק של הוסטומל, ראש העיר יורי פרילפקו נהרג בזמן ש"חילק לחם לרעבים ותרופות לחולים". שני אזרחים נוספים נהרגו במתקפה.

13:11

שגריר אוקראינה בישראל מסר היום כי "אנחנו מודים לממשלת ישראל על המאמץ לתווך ביננו לבין רוסיה. זה חשוב גם אם הסיכוי נמוך. זה יותר חשוב מנשק".

12:52

ראש הממשלה, נפתלי בנט, אומר שאסור שהביורוקרטיה הפנימית תציב מכשולים בדרך לקליטת היהודים מאוקראינה. בדיון בוועדת השרים לענייני עלייה וקליטה, בראשות השרה פנינה תמנו שטה אמר בנט כי עד כה נקלטו מאות פליטים, חלקם יהודים, רובם לא. ומטבע הדברים על המדינה להתמקד בפליטים יהודים. לדבריו: "אנחנו חייבים שאותם יהודים שבורחים ממקומות סכנה, יתקבלו כאן במדינת ישראל בצורה הטובה ביותר, שירגישו דלת פתוחה ובית חם. אסור שהבירוקרטיה הפנימית שלנו תציב מכשולים. אנחנו צריכים לדעת להפוך עולמות ולחתוך בבירוקרטיה כדי לעמוד במשימה ההיסטורית הזאת".

בנט הציב שני יעדים, האחד להגיע ליהודים שנמצאים במצוקה בשטח ולדאוג שלא יעברו הליכי ביורוקרטיה מסורבלים תחת הלחימה, והשני לקלוט אותם בצורה הטובה ביותר שאפשר. בנט הגדיר זאת: "קליטה שהם אחר כך יתקשרו למשפחות שלהם ויגידו 'בואו, בואו כי טוב פה'. וזה מכל ההיבטים: שיכון, חינוך, תעסוקה". הוא הדגיש כי "מדינת ישראל היא מקלט ליהודים שנמצאים במצוקה. זה הייעוד שלנו. מדינת ישראל עשתה את זה לא פעם בהיסטוריה שלה ואנחנו נעמוד במשימה הקדושה הזו גם הפעם".

עד כה נכנסו לישראל כמה מאות עולים זכאי חוק השבות מאוקראינה ולצידם עד כאלפיים אוקראינים לא יהודים שנכנסו באשרת תייר. כמה עשרות סורבה כניסתם שכן לא עמדו בתנאי הכניסה ורובם כאלה שהיו בישראל בעבר וניסו להישאר בה ללא היתר. עדיין לא נקבע כיצד להתייחס למי שיבקשו להישאר כפליטים, והחלטה בנושא תתקבל רק לאחר שיתברר גורלה של אוקראינה. 

12:09

סוכנות הידיעות הממשלתית הרוסית Ria פירסמה את נתיבי הפרוזדורים ההומניטריים באוקראינה, דרך סוכנות ממשלתית רוסית חדשה בשם המחלקה הבינמשרדית לתיאום תגובה הומניטרית באוקראינה. הנתיבים מראים כי הרוסים יפסיקו את האש בחרקיב, מריופול, סומי וקייב.

לפי הצהרת הרוסים, "הצבא הרוסי ינהל את מבצע החילוץ ללא הפרעות, כולל שימוש במל"טים". בתגובה, דוברו של הנשיא האוקראיני וולודימיר זלנסקי כינה את ההצעה "לחלוטין לא מוסרית" והוסיף כי הרוסים "משתמשים בסבל וצער של בני אדם כדי ליצור תמונה טלוויזיונית".

בתוך כך, רשויות החירום ושירותי הבריאות באוקראינה מדווחים על לפחות 8 אזרחים הרוגים בעיר חרקיב ב-24 השעות האחרונות. עוד מוסיפים בשירותי החירום כי לפחות 200 אזרחים חולצו ופונו מהעיר ביממה האחרונה, בעוד 21 מבני קומות מרכזיים בעיר עלו באש מהפגזות הרוסים.

08:50

משרד ההגנה ברוסיה טוען כי הצבא הרוסי ינצור את האש ב-10:00 (שעון מקומי) כדי לאפשר לאזרחים להימלט מקייב, חרקיב, סומי ומריופול. בהצהרה הבוקר הודיע המשרד כי ההחלטה מגיעה בעקבות "בקשתו האישית" של נשיא צרפת, עמנאול מקרון, וכי הפרטים הרלוונטיים לגבי הפסקת האש נמסרו לגופים בינלאומיים, כולל האו"ם. הצבא הרוסי הפר הסכמים קודמים להפסקות אש הומניטריות.

לפי ה-BBC, בערוץ החדשות הרוסי RIA מדווחים כי מסלולו של הפרוזדור יוביל לרוסיה ולבלארוס בלבד.

במהלך הפינוי אתמול מאירפין, עיר סמוכה לקייב, נהרגו שמונה אזרחים בהפגזה. ראש עיריית אירפין, אולכסנדר מרקושין, אמר שהרוסים פתחו באש במהלך פינוי אזרחים מעבר לגשר. "משפחה מתה", כתב בטלגרם. "מול עיניי מתו שני ילדים קטנים ושני מבוגרים". בסרטון מהזירה נראו אזרחים עוברים דרך מחסום לפני שהתרחש פיצוץ, ככל הנראה משיגור פגז או מרגמה. הבוקר צפוי להתקיים פינוי נוסף מהעיר.

ביום שבת האחרון הפינוי ממריופול נכשל בעקבות הפרות חוזרות ונשנות של הפסקת האש מצד רוסיה. גורמים רשמיים בעיר קראו לתושבים לשוב למקלטים, ורוסיה טענה שכוחותיה חידשו את האש בגלל "חוסר רצון מצד אוקראינה". ביום ראשון נכשל ניסיון פינוי נוסף ממריופול, אחרי שהצבא הרוסי חידש את ההפגזה הכבדה על העיר. היום יתקיים פינוי נוסף מהעיר, בתקווה שהפעם הוא לא ייכשל.

06:42

מחירי הנפט ממשיכים לעלות: החוזים העתידיים על נפט ברנט, הבנצ'מרק העולמי, עומדים כעת על 130.5 דולר - קפיצה של 10.5%. חוזה נפט אמריקאי מסוג WTI מטפס גם הוא, ועומד על 125.7 דולר - עלייה של 8.7%.

מוקדם יותר החוזים על נפט ברנט זינקו ל-139.1 דולר לחבית - שיא מאז יולי 2008. הזינוק במחיר בא על רקע דבריו של שר החוץ האמריקאי אנתוני בלינקן, שאמר אתמול כי וושינגטון ובנות בריתה שוקלות לאסור על ייבוא נפט וגז מרוסיה.

אמש בלינקן הודיע כי ארה"ב נמצאת ב"דיונים פעילים" עם האיחוד האירופי על הפסקה של רכש נפט גולמי מרוסיה, בניסיון לפגוע כלכלית במדינה בעקבות פלישתה לאוקראינה. ארה"ב מקבלת מיליוני חביות נפט גולמי מרוסיה, ולפי הערכות בשנת 2021 שילמה כ-18 מיליארד דולר למדינה תמורת נפט. גם האיחוד האירופי הוא לקוח משמעותי של נפט רוסי, אך בעיקר של גז שממשיך לזרום למרות המלחמה דרך הצינורות העוברים באוקראינה ובבלארוס.

"אנחנו נמצאים בעיצומן של שיחות פעילות עם השותפים האירופיים שלנו על איסור יבוא נפט רוסי למדינות שלנו, כאשר באותו הזמן נבטיח כמובן אספקה גלובלית סדירה של נפט", אמר שר החוץ אנתוני בלינקן בראיון לרשת NBC.

יו"ר בית הנבחרים של ארה"ב, ננסי פלוסי, הודיעה כי נבחנת כעת "חקיקה חזקה שתבודד עוד יותר את רוסיה מהכלכלה העולמית", כולל איסור על ייבוא נפט וצעדים "למנוע מרוסיה גישה לארגון הסחר העולמי".

ירידות חדות באסיה

במקביל, ברקע המלחמה באוקראינה, המסחר באסיה מתנהל במגמה שלילית. מדד הנג סנג בהונג קונג צנח במהלך המסחר ב-4%, ולאחר מכן התאושש וכעת הוא יורד ב-3.4%. מדד שנחאי מאבד כעת 1.5%, ומדד שנזן נחלש ב-2.7%. ביפן הניקיי יורד ב-3.3%.

בינתיים, על הקרקע באוקראינה נראה שהכוחות הרוסיים לא ביצעו אף תנועה משמעותית במהלך היממה האחרונה, כך לפי גורם בכיר במשרד ההגנה האמריקאי. הצבא הרוסי נותר מחוץ לקייב, חרקיב וצ'רנייב, ונתקל בהתנגדות אוקראינית חזקה.