מחירי הדירות יעלו עוד? המחסור בפלדה ובברזל מתגלגל למדד תשומות הבנייה

רוסיה ואוקראינה הן יצואניות ברזל ופלדה מרכזיות, ויבואנים מכל העולם החלו לחפש יצרנים חלופיים, שמעלים מחירים בהתאם • המשבר ישפיע על מדד תשומות הבנייה, מה שצפוי להתבטא בייקור של 25 אלף שקל במחיר דירה ממוצעת

פועל באתר בנייה / צילום: שלומי יוסף
פועל באתר בנייה / צילום: שלומי יוסף

חשבתם שמדד תשומות הבנייה עלה במהירות עד כה? בעקבות פלישת רוסיה לאוקראינה מחירי הדלק, ההובלה הימית וחומרי הגלם שמיובאים לענף הבנייה, במיוחד הברזל, החלו לעלות במהירות רבה אף יותר. יבואני ברזל ופלדה מדברים על עליות מחירים של 25% במחירי הברזל והפלדה שנרשמו עד כה ועל עיכובים גדולים שצפויים באספקה.

מדובר בהאצת תהליך שהחל עוד בשנה שעברה, של עלייה כוללת בתשומות הבנייה. מדד תשומות הבנייה למגורים רשם עלייה של 5.8% ב-2021, מה שהפך אותו למדד השנתי הגבוה ביותר מאז 2006. העלייה החלה בגלל בעיות של סגירת מפעלים ומכרות ונמשכה בגלל הבעיות של שרשרת האספקה. כל אלה גרמו לעיכובים משמעותיים בייצור וביבוא חומרי גלם ואחרים, בעליות מחירים גבוהות בכל הקשור להובלה, והביאה לעליית המדדים ומחירי הדירות.

בעקבות המלחמה, נרשמה עלייה משמעותית במחירי הדלק, מה שצפוי לייקר את רכיבי האנרגיה במדד תשומות הבנייה, וכאמור בימים האחרונים החלו לצוץ עדויות לעליות חריגות במחירי הברזל לבניין והפלדה.

עליות מחירים של עשרות אחוזים

לדברי ניר ינושבסקי, סגן נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ, אומנם מחירי הברזל לבנייה עלו במידה ניכרת עוד קודם למלחמה, ואולם זו גרמה לבעיות גדולות עוד יותר, שכבר עכשיו נותנות סימנים בענף הברזל. "אוקראינה ובמיוחד רוסיה הן מהמובילות בעולם בייצור ברזל וברגע שמתחילות בעיות של שינוע, אספקה ולוגיסטיקה והחרם הכלכלי - נוצרות בעיות", אמר ינושבסקי. "לפני כשבוע קיבלנו הודעה על עלייה של 8% במחירי הברזל לבניין, וזה רק מתחילת המלחמה, ולאחר התייקרות קודמת של הברזל שהגיעה לדעתי לסביבות 50%". דיווחים אחרים שהגיעו לגלובס מצביעים על עליות מחירים לקבלנים בשיעור של 10% ויותר.

 
  

ואולם החדשות הרעות עוד יותר הן, שיבואני ברזל ופלדה מספרים על עליות של 25% במחירים שכרגע נגבים מהם. בעתיד הקרוב הן יגיעו לקבלנים, ומיד אחריהם לרוכשי הדירות החדשות.

מה קרה? לכאורה לא אמור היה לקרות הרבה, משום שיצואנית הברזל העיקרית לישראל היא טורקיה, שממנה מייבאים בכחצי מיליארד דולר בשנה, בעוד שמאוקראינה מייבאים בהיקף של עד 15 מיליון דולר בשנה ומרוסיה עד 18 מיליון דולר בשנה. ואולם, בשוק גלובלי הכל קשור, ומרגע ששתי המדינות הללו שנמנות על צמרת ייצור הברזל יוצאות מהמשחק - הופך השוק העולמי ללחוץ וליקר יותר.

שיבושים בשוק המתכות העולמי

"מהיום שפרצה המלחמה המחירים של כל סוגי הפלדה עלו ב-25%-30% וכל יום הוא יום חדש ואינך יודע מה יקרה. עברנו להזמין פלדה בסין, במחירים גבוהים ב-25%, כי חייבים להשאר עם מלאים", אמר דורון הלפרן מייסד ומנכ"ל יבואנית הברזל והפלדה הל-דור.

לדבריו, שיווק הפלדה מאוקראינה ומרוסיה נפסק לחלוטין וכיום אי אפשר להזמין ולקבל הזמנות משתי יצרניות הפלדה הגדולות. לרוסים אין אפשרות לבצע תשלומים בגלל ניתוקה ממערכת הכספים העולמית, ואילו נמלי אוקראינה חסומים. "לפני פרוץ המלחמה, העמיסו עבורנו אונייה עם מטען של 1,500 טונות, אבל אז החלה המלחמה, האונייה תקועה ולך תדע מה יקרה", סיפר הלפרן.

התוצאה של כל זה היא שיבואני ברזל ופלדה מכל העולם החלו לחפש יצרנים חלופיים, האחרונים הוצפו בפניות ובזמן האחרון הם מעלים מחירים בהתאם. "בטורקיה גם יש מפעלים, שמקבלים חומרים מאוקראינה ומרוסיה והם ממילא חשופים לבעיה", אמר הלפרן.

לדברי בעל שליטה באחת מהחברות המובילות בתחום יבוא ועיבוד הברזל בישראל, "מה שקרה הוא שבכל העולם העלו מחירים. אל תשכח, שגם מחירי הדלק עלו וזה כלים שלובים. לדעתי, יש פה גם אפקט פאניקה שפועל לעליית המחירים ולפעמים צריך לתת לאבק לשקוע קצת כדי שנבין מי נגד מי. נכון לעכשיו הוא טרם שקע, ואני מעריך שהעליות יימשכו. נוסף לעלייה של 25% במחיר, יש גם את מחירי הובלה ימית שעלו. לדעתי העליות החלו עוד לפני המלחמה, כשהמצב שם התחמם. טורקיה היא המדינה המובילה ביבוא לישראל, והיא מיד העלתה את המחירים".

חשש ממחסור ולא רק מהתייקרות

התוצאה: בישראל נרשמה תוך פחות משבועיים עלייה של 25% במחיר הפלדה מ-4,000 שקל לטונה ל-5,000 שקל לטונה, שמורכבת גם מעליית מחירי ההובלה והאנרגיה. כרגע הקבלנים טרם חשים בעלייה הזו, ואולם בהזמנות הקרובות שלהם מהיבואנים הם ייתקלו בתג המחיר החדש.

עד כמה העלייה הזו משמעותית למחירי הדירות? משקל הברזל מהווה כ-6% מכלל תשומות הבנייה למגורים, כך שהוא מגלם עלייה של כ-1.5% במדד התשומות, כלומר כ-25 אלף שקל במחיר דירה ממוצעת, שעמד על כ־1.7 מיליון שקל ברבעון האחרון של 2021, לפי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. במבני משרדים ומסחר ובעבודות ציבוריות משקלו גבוה אף יותר. ינושבסקי מסביר, כי רכיב הברזל לא רק משפיע על עלייה בסעיף אחד במדד, אלא מופיע גם בסעיפים של מתכות נוספות ואביזרי גמר ואחרים שעשויים מחומרים כמו פלדה, אלומיניום ונירוסטה, כך שההשפעה שלו משמעותית מאוד.

מעבר לזה חוששים בענף, כי אם הלחימה תימשך לאורך זמן, "הבעיה כבר לא תהיה של מחיר אלא של אספקה", אמר בעלי החברה הגדולה. חשש אחר הוא, שבניית פרויקטים - החל מבתי מגורים וכלה במפעלי תעשייה בגשרים ובמסילות ברזל תתעכב.

חלק מהיבואנים מחפשים מקורות אלטרנטיביים לקניית ברזל ופלדה, אך תהליכי ההתקשרות עם החברות החדשות איטיים, והריחוק ממקומות אלה (למשל סין) מייקר מאוד את עלויות ההובלה.

ההערכה, לפיכך, היא, שמחירי תשומות הבנייה יוסיפו לעלות במהירות בזמן הקרוב. איך יגיב לכך השוק? זו שאלה שלאף אחד אין עליה תשובה.