מימוש מניות אלון גז צפוי להקטין התספורת לנושי קבוצת אלון של ויסמן ובירן לכ-400 מיליון שקל

תמר פטרוליום והשותפות מודיעין הגישו הצעות לרכישת מניות השליטה באלון גז המחזיקה בכ-4% ממאגר הגז הטבעי תמר, הנסחרות בשווי שוק של 320 מיליון שקל • מדובר בשריד אחרון של נכסי קבוצת אלון שקרסה בעשור הקודם עם חוב של כ-2 מיליארד שקל

מאגר הגז תמר / צילום: יח''צ
מאגר הגז תמר / צילום: יח''צ

מתחמם המאבק על רכישת מניות השליטה בחברה הבורסאית אלון גז , המחזיקה בכ-4% ממאגר הגז הטבעי תמר. שותפות חיפושי הגז והנפט מודיעין-אנרגיה מדווחת כי הגישה הצעה לא מחייבת לרכישת מניות השליטה (כ-80%) באלון גז, וזאת בהמשך להודעה דומה שפרסמה השבוע חברת תמר פטרוליום. מודיעין-אנרגיה, שבשליטת צחי סולטן, דיווחה כי הצעתה היא לתשלום במזומן, ועקרונותיה ישמשו בסיס למו"מ לרכישת ההחזקה באלון גז.

מניות השליטה באלון גז מוחזקות בידי אלון חברת הדלק (קבוצת אלון), אשר נשלטה בעבר בידי  שרגא בירן, דודי ויסמן וארגוני הקניות של הקיבוצים. בשנת 2017 קרסה קבוצת אלון ועברה לידיהם של נושיה - קבוצה של גופים מוסדיים, אשר עוסקים מאז במימוש יתרת נכסים לצורך פירעון יתרת החוב כלפיהם.

הנכס האחרון שנותר כיום בידי קבוצת אלון הוא מניות אלון גז, שערכן הנוכחי בבורסה עומד על 320 מיליון שקל, לאחר עלייה של 37% מתחילת 2022. אותם גופים מוסדיים החליטו באחרונה למכור את מלוא ההחזקה באלון גז, עם עדיפות ברורה לקבלת מזומן בתמורה.

לצורך כך פרסמה לאחרונה קבוצת אלון הזמנה להציע הצעות לרכישת המניות שבבעלותה, שבעקבותיה דיווחה תמר פטרוליום כי הגישה הצעה ראשונית ובלתי מחייבת לרכישת ההחזקה באלון גז תמורת 80 מיליון דולר (264 מיליון שקל) בעסקת מזומן ומניות. לדברי תמר פטרוליום , היחס בין רכיב המזומן ובין רכיב המניות ייקבע במו"מ בין הצדדים, ובלבד שבכל מקרה היקף התמורה במזומן לא יעלה על 40 מיליון דולר.

ההצעה לרכישת בעלות מלאה נדחתה

הצעה זו הוגשה לאחר שקודם לכן הגישה תמר פטרוליום הצעה לרכישת הבעלות המלאה על אלון גז - הצעה שנדחתה בידי דירקטוריון אלון גז, בעקבות החלטת בעלת השליטה לקדם באופן אינטנסיבי רק הליכים למכירת החזקותיה במטרה להביא למימושן בטווח הקצר.

תמר פטרוליום מדווחת כי היא מסכימה גם עתה לבצע עסקת מיזוג, שבמסגרתה תרכוש את מלוא הבעלות על אלון גז, וכי היא הודיעה על כך לקבוצת אלון. אפשרות זו מועדפת עליה, לאור הסינרגיה בפעילות החברות והאפשרות לקיצוץ בהוצאותיהן המשותפות.

מאגר תמר הוא שדה גז טבעי וקונדנסט (גז טבעי מעובה) הנמצא בים התיכון, בתחום המים הכלכליים של מדינת ישראל, כ-90 קילומטרים מערבית לחיפה ובעומק 1,700 מטרים מתחת לפני הים. השדה התגלה בינואר 2009, ועד סוף 2019 היה שדה הגז הטבעי היחיד הפעיל בישראל.

מאגר תמר מזרים גז בהיקף של כ-10 מיליארד מטר מעוקב בשנה. תמר פטרוליום מחזיקה ב-16.75% ממניות מאגר תמר, ומיזוג אלון גז לתוכה יגדיל את החזקתה במאגר, תוך אפשרות לוויתור על מרבית הוצאות ההנהלה של אלון גז.

ההנפקה נכשלה והחברה עברה למוסדיים

אלון גז מהווה כיום את השריד האחרון של קבוצת אלון, אשר נקלעה לקשיים בשנת 2015 בעקבות קריסתה של רשת השיווק מגה שנשלטה על ידיה. לקבוצת אלון היה אז חוב של כ-2 מיליארד שקל, מתוכו כ-1.7 מיליארד שקל לגופים מוסדיים שהחזיקו באיגרות החוב הפרטיות שלה (סדרה א') ועוד כ-300 מיליון שקל לבנק הפועלים.

בהמשך נפרע החוב לבנק הפועלים, וחלק מהחוב למחזיקי האג"ח, והחברה אף חתמה עם המחזיקים על הסדר חוב שהתבסס על גיוס הון חדש. עם זאת, בתחילת אוקטובר 2017 נכשלה הנפקת קבוצת אלון בבורסה, והחברה עברה לבעלות המוסדיים הנושים, ובהם הפניקס, מגדל, כלל ועוד.

בהמשך מימשה החברה את החזקותיה בחברת דלק US, בחברת תחנות הדלק דור אלון, ובחברות המפעיל, ופרעה חלק נוסף מחובותיה למחזיקי האג"ח. כיום נותרה קבוצת אלון עם חוב מתואם של 742 מיליון שקל למחזיקי האג"ח שלה.

מול החוב נותרה כאמור ההחזקה באלון גז, שמכירה במחיר השוק שלה תניב תספורת של יותר מ-420 מיליון שקל על החוב שגויס לפני כ-15 שנה, ושתפח לאורך השנים בגלל הצמדתו למדד המחירים לצרכן ודחיית תשלומים עקב היעדר מקורות נזילים. מטרת הגופים המוסדיים היא לקבל פרמיית שליטה מסוימת, אשר תצמצם את היקף התספורת.

80% - ההחזקה של נושי קבוצת אלון במניות אלון גז

320 מיליון שקל - שווי השוק של המניות לאחר עלייה של 37% מתחילת השנה