לבקשת שגרירות אוקראינה: הוגשה עתירה נגד הגבלת כניסת הפליטים מהמדינה

לבקשת שגרירות אוקראינה, משרד עו"ד תומר ורשה הגיש עתירה נגד המתווה של שרת הפנים איילת שקד • העתירה הוגשה בטענה כי המתווה מהווה הפרה של הסכם בין המדינות לפיו אין צורך באשרת כניסה: "מדיניות השרה פוגעת בזכות לחיים, ביטחון ושלמות הגוף של אזרחי אוקראינה"

שרת הפנים איילת שקד / צילום: יוסי כהן
שרת הפנים איילת שקד / צילום: יוסי כהן

בעקבות פנייה של שגריר אוקראינה, יבגן קורניצ'וק, הוגשה אמש (שבת) עתירה לבג"ץ בדרישה לבטל את החלטת שרת הפנים איילת שקד להגביל את כניסתם של פליטים מאוקראינה (שאינם זכאים לכניסה מכוח חוק השבות) ל-5,000 איש. מתווה זה אמור להיכנס לתוקף היום (א').

העתירה הוגשה על-ידי משרד עו"ד תומר ורשה, לאחר ששגריר אוקראינה, יבגן קורניצ'וק, פנה למשרד כדי שיעתור נגד המתווה עליו הודיעה שקד בשבוע שעבר, בנימוק כי הוא מהווה הפרה של ההסכם הבילטרלי בין המדינות, לפיו אין צורך באשרת כניסה.

בעתירה נטען כי שקד לא מוסמכת להגביל את כניסתם של הפליטים מאוקראינה, זאת מאחר שבשנת 2010 אישרה הממשלה הסכם המעניק פטור מאשרות כניסה הדדיות עם ממשלת אוקראינה. כיוון שמדובר בהחלטה של הממשלה, נטען כי שקד אינה מוסמכת לשנותה, ויש לבטל את המתווה.

"לא רק שמדיניות השרה התקבלה בחוסר סמכות, ומשכך בטלה, אלא כי אף לגופה המדיניות אינה יכולה לעמוד, בהיותה פוגעת בצורה בלתי מידתית בזכות לחיי משפחה של אזרחי ישראל ובזכות לחיים, ביטחון ושלמות הגוף של אזרחי אוקראינה המבקשים לקבל הגנה זמנית בישראל", נטען בעתירה.

בעמוד הפייסבוק של שגרירות אוקראינה בישראל נכתב אתמול כי "השגרירות תומכת בבסיס העתירה שנועדה להגן על זכויותיהם של הפליטים האוקראינים, בעיקר נשים וילדים. אנחנו מקווים כי ההחלטה תהיה חסרת פניות. אנו גם מצדיעים להחלטת ממשלת ישראל לשנות את מדיניותה ובדומה למדינות אירופיות אחרות לאמץ פליטים אוקראינים, למרות דתם או לאומם".

בעתירה נכתב כי "ניתן להביע צער על כך שבכלל יש צורך לפנות לאפיק משפטי בסוגיה הומניטרית זועקת, כאשר כמעט כל העולם מתגייס לסייע לאזרחי אוקראינה במשבר הפליטות האירופי הגדול ביותר מאז מלחמת העולם השנייה, וישראל עומדת מנגד ואינה עושה די. במובן זה, קבלת העתירה מנימוקיה המשפטיים תקדם גם עשיית צדק, הן עם ההיסטוריה של העם היהודי והן עם אזרחי אוקראינה, שמצאו את עצמם בין-יום פליטי חרב".

כדי למנוע מהמתווה להיכנס לתוקף, הוגשה גם בקשה לצו ביניים שיאסור על המתווה להיכנס לתוקף.

לדברי עו"ד ורשה, "כמי שעוסק בדיני הגירה, מעמד ופליטים באופן יומיומי מזה שני עשורים, היה לי ברור שההחלטה אינה מידתית ומהווה הפרה בוטה של דיני הפליטים ואמנות בינלאומיות עליהן ישראל חתומה. אך לאחר מחקר משפטי קצר מצאנו גם שהשרה פשוט לא מוסמכת להחליט כפי שהחליטה".

עו"ד ורשה הוסיף כי קבלת העתירה תחסוך ממדינת ישראל את הבושה והחרפה שבחסימת גבולותיה לפליטים הנסים על חייהם.

המתווה ששקד הציגה צפוי להתרחב השבוע גם ללא העתירה, בשל לחצים מהקואליציה.  יש לציין כי המכסה שהציבה שקד לקליטת 5,000 פליטים כבר מתקרבת לרף העליון.