גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

התעשייה האווירית: 2021 - השנה הטובה ביותר מאז הקמת החברה

היו"ר עמיר פרץ: המשימה כעת – ההנפקה ● המנכ"ל בועז לוי: ההנפקה צפויה במחצית השנייה של 2022 ● לגלובס נודע כי שר הביטחון בני גנץ הבטיח אתמול בביקורו בחברה לסייע בקידום ההנפקה

עמיר פרץ, יו"ר התעשייה האווירית / צילום: שלומי יוסף
עמיר פרץ, יו"ר התעשייה האווירית / צילום: שלומי יוסף

שנה שלישית ברציפות של עלייה במכירות וברווחי התעשייה האווירית ולא פחות חשוב מכך - גם גידול של ממש ב-EBITDA, נתון שיסייע להערכת שווי חברה גבוה יותר לקראת ההנפקה שבתע"א מקווים שתצא לדרך עוד השנה.

מהנתונים שמתפרסמים הבוקר (ד') לסיכום שנת 2021 עולה כי המכירות השנתיות של התע"א הסתכמו בכ-4.5 מיליארד דולר - הגבוהות מאז הקמת החברה ועלייה של 7% לעומת 2020. הרווח הנקי הגיע לשיא של 148 מיליון דולר - 11% יותר מאשר בשנה קודם לכן, והמקביל לו גידול של 10% ב-EBITDA לכ-436 מיליון דולר - הגבוה ביותר בתולדות החברה.

העתיד הקרוב מבשר גם הוא המשך מגמה בזכות עלייה בצבר ההזמנות לכ-13.4 מיליארד דולר, לעומת 12.6 מיליארד ב-2020. ועוד מנתוני הרווחים - הרווח הגולמי עלה מ-665 מיליון ל-696 מיליון דולר, והרווח התפעולי עלה מ-195 מיליון ב-2020 ל-217 מיליון ב-2021, 4.8% מהמכירות. 

צפי לזינוק במכירות על רקע המלחמה באוקראינה

שלוש חטיבות בולטות לחיוב, ואחת בולטת לשלילה. חטיבת כלי טיס צבאיים, חטיבת טילים וחלל וחטיבת אלתא רשמו גידול של ממש ברווחים. שלוש חטיבות אלה הגדילו מאוד את מכירותיהן בתחומים הצבאיים, והצפי, על רקע המלחמה באוקראינה, הוא שכאן צפוי זינוק של ממש במכירות גם השנה ולשנים הבאות.

לעומתן, חטיבת התעופה אומנם הגדילה את המכירות באחוז אחד, אבל רושמת הפסד תפעולי של 15 מיליון דולר בהשוואה להפסד של כ-10 מיליון דולר ב-2020. עם זאת, ההפסד הנקי של החטיבה ירד והסתכם בכ-27 מיליון דולר, לעומת הפסד של כ-32 מיליון דולר ב-2020.

עוד נתון חשוב: ההוצאות על מחקר ופיתוח עלו ב-5% לכמעט 1.1 מיליארד דולר, ויתרות המזומנים של החברה הסתכמו בסוף 2021 ב-905 מיליון דולר.

בשנת 2021 רשמה החברה הוצאות נטו בגין מסים על הכנסה בסכום של כ-46 מיליון דולר, בדומה לתקופה המקבילה אשתקד. יצוין כי החברה ממוסה במס חברות רגיל בשיעור 23% ואינה זוכה להטבות החוק לעידוד השקעות הון בשל היותה חברה בבעלות ממשלתית מלאה. מכירת חלק, אפילו מזערי, בבעלות על החברה לגורם שאינו ממשלתי, תקנה לחברה תשלום מס מופחת לפי החוק לעידוד השקעות הון.

התעשייה האווירית היא אחת מחברות היצוא הגדולות בישראל, ורוב מכירותיה (72%) הן למדינות ובעיקר לצבאות בחו"ל.

עם הנתונים הללו ועם הצפי לגידול במכירות לאור המלחמה באוקראינה, לו הייתה מניית התעשייה האווירית נסחרת, היא מן הסתם הייתה נוסקת. 

גנץ יקדם את הנפקת החברה

מה זה אומר על סיכויי ההנפקה? לגלובס נודע כי בסיור של שר הביטחון בני גנץ בתעשייה האווירית אתמול (ג'), הוא התייחס לכך מפורשות ואמר כי יקדם את ההנפקה ויסייע במקומות שבהם נוצרו חסמים. 

מנכ"ל התעשייה האווירית, בועז לוי, אומר לגלובס כי בין השאר לאור העלייה ברווחיות, תהליך ההנפקה יקודם, וההנפקה תצא לדרך להערכתו במחצית השנייה של השנה. בגלובס פרסמנו כי משרד הביטחון הסיר את אחד מהמכשולים שהיו בדרך בהנפקת תעודת החיסיון, וכי הכדור כעת אצל הייעוץ המשפטי לממשלה, שאמור לסיים את התהליך המשפטי. 

בועז לוי, מנכ''ל התעשייה האווירית / צילום: תעשיה אוירית

לפי לוי, "אנחנו מראים ביצועי שיא הן ברווח והן במכירות, שלוש שנים של צמיחה של ממש - שהולכת יד ביד לכיוון הנפקה מוצלחת. הנפקה תעשה טוב לחברה לעובדיה ולמדינה, ולכן אני בטוח שהיא תקרה. אנו פועלים בצורה הדוקה מול מועצת העובדים, משרדי הממשלה ורשות החברות. זה תהליך של win-win לכולם, ואני מעריך שנגיע להסכם נכון לחברה ולעובדים. 

"תהליך ההנפקה לוקח יותר זמן ממה שחשבנו, ואי-אפשר לא לחשוב על העלייה בשווי המניה לאור המצב אם כבר היינו בבורסה, אבל ההנפקה תקרה ככל הנראה עוד השנה באחד משני הרבעונים האחרונים".

ביחס לחטיבת התעופה שעדיין רושמת הפסדים, לוי העריך כי 2022 תהיה שנת המפנה והמעבר מהפסד לרווח. עוד אמר המנכ"ל כי החטיבה משמשת מוקד הידע הישראלי היחיד לפיתוח מטוסים ומערכות אווירונאוטיות, ואלה משמשות גם לחטיבות האחרות כמו טילים תעופה וחלל, כלי טיס צבאיים וכו' ותורמות לצמיחה המהירה שלהן.

לוי העריך כי גם בשל המלחמה באוקראינה יעלו המכירות השנה של כלי הטיס הצבאיים, והמל"טים - שהתע"א הייתה החלוצה העולמית בתחום זה - ימשיכו להיות מוצר אטרקטיבי, ובעיקר המל"ט הממריא ונוחת אנכית וכן מל"טי ההארון המתקדמים. 

פרץ: המשימה הבאה - ההנפקה

בגלובס כתבנו כי בדיונים פנימיים בחברה אמר היו"ר עמיר פרץ כי הוא מחויב להנפקה ויעשה הכול כדי לקדמה. דבר אחד חשוב הוא הפשרה שהביא פרץ בין הנהלת התעשייה האווירית להנהלת משרד הביטחון, והביקור אתמול של שר הביטחון גנץ מעיד על כך.

פרץ בירך על הדוחות והודה לקודמו, היו"ר היוצא הראל לוקר, ולהנהלת החברה. פרץ כדרכו הדגיש את תרומת כלל העובדים והתייחס גם להנפקה: "כשאומרים 'האנשים מאחורי המספרים', זה לא רק ביטוי. אלה בדיוק הידיים והמוחות שיוצרים את המספרים. והידיים והמוחות כאן, בתעשייה האווירית, ראויים לשבח.

"למרות התוצאות החיוביות, יש לנו עוד דרך ארוכה, ואנו נשאף להגיע לתוצאות שיציבו אותנו בשורה אחת מול תוצאות רווח של חברות ביטחוניות אחרות בארץ ובעולם".

לדבריו, "המשימה הנוספת המונחת לפתחינו היא ההנפקה, וכידוע, אישור החיסיון ממתין על שולחן המשנה ליועמ"ש ולחתימתו. אך עד שזה יקרה, אנחנו נהיה ערוכים כך שמיד עם קבלת האישור נוכל לצאת לדרך ולבצע את ההנפקה במהירות האפשרית, תוך הבטחת האינטרסים של התעשייה האווירית - בניית שקט תעשייתי ארוך-טווח והגדלות היקף המחקר והפיתוח".

עוד כתבות

מוטי שרף / צילום: יהב שרף

היועץ האסטרטגי מוטי שרף הופך לשותף במשרד הפרסום סיטימדיה

שרף ייכנס למשרד שבבעלות דניאל וינר במקום המייסד-שותף שעוזב, ליאור ששון, בהשקעה של כמה מיליוני שקלים ● במהלך נוסף בענף, עידו מינקובסקי מרחיב את פעילות קבוצת התקשורת בבעלותו ומקים את ג'נסיס - מתחם תוכן ומוזיקה חדש

דורון כהן / צילום: איל יצהר

משרד המשפטים בוחן ניגוד עניינים במועמדות דורון כהן ליו"ר רשות שוק ההון

דורון כהן, מנכ"ל האוצר לשעבר, מועמד לתפקיד יו"ר רשות שוק ההון לצד מ"מ יו"ר הרשות הנוכחי, עמית גל; והמשנה למנכ"ל חברת הביטוח ווישור, זיו כהן ● משרד המשפטים בוחן האם קיים חשש לניגוד עניינים במינויו של דורון כהן, שאחותו מכהנת כדירקטורית בלתי תלויה בחברת הביטוח מגדל

אורן הולצמן, מנכ''ל ומבעלי אודיטי טק / צילום: יח''צ

באופנהיימר מעריכים שהמניה הזו מישראל תזנק שוב

בבנק ההשקעות החלו לסקר את אודיטי טק, לשעבר איל מקיאג', המייצרת מוצרי טיפוח וקוסמטיקה שנמכרים באינטרנט ישירות לצרכן ● לאחרונה ירדה מנייתה ממחיר ההנפקה

נגמ''שים של צה''ל בצפון הארץ / צילום: ap, Gil Eliyahu

עסקה בגודל פי 2 משווייה: החברה הביטחונית שמזנקת

לפני פחות משנתיים סבלה החברה הביטחונית אימקו מתחלופת מנהלים וקשיים תזרימיים, אבל מתחילת המלחמה התמונה התהפכה ומנייתה נהנית מתנופה בבורסה ● כעת היא קיבלה הזמנה של 377 מיליון שקל ממשרד הביטחון - פי שניים מהשווי של החברה כולה ● מניית אימקו זינקה ביותר מ-200% בשנה האחרונה

ווישור / צילום: רמי זרנגר

בנו של מייסד איילון יוצא נגד העסקה של בעלי העניין עם ווישור

נגה רחמני תוהה על העסקה בה תרכוש איילון את עסקי הביטוח של בעלת השליטה ווישור ● בין היתר טוען להיעדר דיווח למשקיעים ועל עצם היותה של ווישור חברה דיגיטלית ● איילון דוחה את הטענות: "נבחנו כל ההיבטים הרלוונטיים לעסקה"

ליאור וקס, מנכ''ל אינפיניטי ניהול תיקי השקעות / צילום: יח''צ

"יעמדו בתור לקנות את הטילים שלנו": מנהל ההשקעות שמסמן את התחום המבטיח

ליאור וקס מאינפיניטי מעריך שהתנודתיות בשווקים תימשך, וכדי להתמודד איתה יש לשים דגש בתיק על "פיזור גיאוגרפי וסקטוריאלי, עם אקטיביות" ● הוא נלהב ממהפכת ה-AI, מעריך שמניית אנבידיה עדיין מעניינת וטוען כי "המחירים בת"א אטרקטיביים, אבל הסיפור בעייתי"

רם בלינקוב, מנכ''ל משרד האוצר לשעבר / צילום: שלומי יוסף

בוגרי אגף תקציבים מוחים נגד המדיניות הכלכלית של הממשלה

בוגרי אגף התקציבים במשרד האוצר יתאספו מחר (ג') למחות על כך שהאגף אינו שומר על הקופה הציבורית ● גורמים באגף בתגובה: "צריך לתת לנו גב"

בנין בנק הפועלים יהודה הלוי 63 ת''א / צילום: איל יצהר

מתוך הבנק או מבחוץ? המועמדים שעשויים להחליף את דב קוטלר בפועלים

מנכ"ל בנק הפועלים הודיע במפתיע על עזיבה לאחר חמש שנים, ובכך נפתח המרוץ לאחת המשרות הבכירות והנחשקות במשק הישראלי ● בין השמות שמוזכרים בתוך הבנק נמנים המשנים למנכ"ל, דלית רביב, ידין ענתבי ורם גב ● בשוק מעריכים כי קיימת אפשרות למינוי חיצוני, כשגולן שרמן, שיצא לחל"ת מהבנק לפני כשנתיים, הוזכר כמועמד אפשרי

בבסיס סודי שמתרחב במהירות: כך נערכת איראן למתקפה הבאה נגד ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: מה גורם לצבאות של מדינות הערביות להיות לא יעילים, הבסיס הסודי של איראן וסיפורה של ניצלות שואה שהייתה בקיבוץ מפלסים ב-7 באוקטובר ● כותרות העיתונים בעולם 

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

עליות בתל אביב; מדד הבנקים מזנק בכ-2.6%, השקל מתחזק מול המטבעות הזרים

מדד ת"א 35 עולה בכ-1.3% ● ירידה ביתרות מטבע החוץ של ישראל ● אילו הן המניות שמעניינות את המשקיעים? ● אודיוקודס לא עמדה בציפיות האנליסטים ● דב קוטלר, מנכ"ל בנק הפועלים פורש מתפקידו ● IBI: "חלון ההזדמנות להורדת ריבית בישראל הולך ונסגר" ● יוליוס בר: "מצפים שהפד יתחיל להוריד את הריבית בישיבתו בספטמבר"

פעילות כוחות צה''ל בשטח רצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

260 מיליון דולר: כל הפרטים על עסקת הנשק שארה״ב מעכבת לישראל

ממשל ביידן מעכב את אספקת התחמושת לתקיפה ישירה משום שהוא לוחץ על בעלת בריתו ישראל לא להיכנס לרפיח

איש חיזבאללה מצלם את מטולה / צילום: ap, Bilal Hussein

אזעקות בצפון ובעוטף עזה; דיווח בלבנון: "תקיפה משולבת של חיזבאללה"

המשלחת הישראלית תמריא לקהיר בשעות הקרובות • סמוטריץ' תקף: "נפילה למלכודת המניפולטיבית שטומן חמאס יחד עם מצרים וקטאר" • גורמים רשמיים בארה"ב: בהצעה שחמאס הסכים לה יש שינויי ניסוח מינוריים בלבד ביחס להצעה של ישראל • הפעולה ברצועה נמשכת, לאחר שצה"ל השתלט הלילה על הצד הפלסטיני במעבר רפיח • עדכונים שוטפים

אסף רפפורט, מנכ''ל ומייסד שותף Wiz / צילום: עומר הכהן

לפי שווי של 12 מיליארד דולר: הגיוס הענק של חברת הסייבר Wiz

חברת הסייבר הישראלית Wiz הודיעה היום על גיוס של מיליארד דולר, בהובלת קרן ההשקעות האמריקאית אנדריסן הורוביץ והקרנות Lightspeed Ventures Partners ו־Thrive Capital ● מאז הקמתה ב־2020, וויז מחזיקה בשיאי צמיחה בתעשייה

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: דיויד קארב, Shutterstock

המניה קרסה בוול סטריט, וחברת האוטוטק מגייסת חוב בת"א

ארבה רובוטיקס של קובי מרנקו תנסה להנפיק אג"ח ב־120 מיליון שקל ולהירשם בבורסה בת"א, לאחר קריסת המניה בנאסד"ק ● כספי הגיוס יועברו לחברה בכפוף לחוזה עם יצרן רכב מוביל

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

נכנע ללחץ תושבי פתח תקווה? סמוטריץ' דורש לדון מחדש בתוכנית המטרו שכבר אושרה

שר האוצר מבקש ממזכיר הממשלה לאפשר לו להגיש בקשה לדיון נוסף בתוכנית לקו M2 של המטרו, בטענה שלא נשלחה לשרים כנדרש ● גורם המעורה בפרויקט: "מביך ששר האוצר מתנהג כמו אחרון המתנגדים, מטעמים צרים"

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות השבבים קפצו

הנאסד"ק עלה בכ-1.2% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות ● אייל הררי יחליף את ארז ענתבי כמנכ"ל אלוט ● אלון מאסק ממליץ לוורן באפט איזו מניה לקנות ● IBI בית השקעות: הירידה באינפלציה תאפשר ל-ECB להפחית את הריבית ביוני ● וורן באפט מכר מניות אפל ונראה שהוא פוזל להודו, "יש שם המון הזדמנויות" • בבנק אוף אמריקה דווקא ממליצים על אפל באפסייד של 33% • באופנהיימר ממליצים על מניות הבנקים הגדולים בארה"ב, "נסחרות בתמחור חסר עמוק"

מחלקת מוצרי חשמל / צילום: תמר מצפי

החרם הטורקי יעלה את מחיר המקררים והתנורים. המרוויחה הגדולה תהיה סין

בענף החשמל מחפשים פתרונות למחסור בעקבות המהלך הטורקי, מהחלפת ספקים ועד הובלה דרך יוון וקפריסין ● ההערכות הן שבכל מקרה המחירים יעלו ב־20%-10%, וזמן האספקה יתארך - וכולם מנסים לעקוף את הגזרה: "זה פוגע גם ביצרנים הטורקים"

דב קוטלר, מנכ''ל בנק הפועלים / צילום: תמר מצפי

אחרי חמש שנים: מנכ"ל בנק הפועלים דב קוטלר פורש

דב קוטלר, מנכ"ל בנק הפועלים, הודיע על החלטתו לסיים את תפקידו ● דירקטוריון הבנק החליט למנות ועדת דירקטוריון לאיתור מנכ"ל, בראשה יעמוד יו"ר הדירקטוריון ראובן קרופיק

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

המדינה המפתיעה שבמו"מ מתקדם לרכישת מערכת הגנה אווירית מרפאל

קניה שמזהה צורך עולה וגובר למערכות הגנה אווירית - פנתה לישראל שידועה בעולם בתור המדינה בעלת מערך ההגנה האווירית הטוב מכל ● העסקה, אם תושלם, תהווה שינוי מגמה מעניין מבחינת רפאל, שפילוח המכירות שלה ל־2023 מצביע כי יבשת אפריקה היוותה רק 1% ממנו

חדרה. אין מספיק אוטובוסים / צילום: Shutterstock, Mapic Aerials

בגלל מאבק על כביש בחדרה: במשרד התחבורה מאיימים לבטל נת"צים בכל הארץ

בעקבות סכסוך בין משרד התחבורה למשרד האוצר, מנכ"ל משרד התחבורה מאיים לבטל נת"צים ברחבי הארץ ● הסיבה: משרד האוצר לא אישר חתימה על הסכם עם עיריית חדרה לחידוש רחובות והקמת נתיבי העדפה