גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

עושים כסף בסטורי: מה עומד מאחורי הכלכלה שמפרנסת את משפיעני הרשת

האחים פרל מעלים ליוטיוב סרטונים שלהם מטיילים בארץ, מריה פיקלובה עושה פילטרים באינסטגרם, יובל כספית ממליצה לעוקבות שלה איזה בגדים לקנות - וכולם עובדים בזה במשרה מלאה ● יותר ויותר מותגים בוחרים לפרסם את עצמם באמצעות משפיעני הרשת ● כמה מיוצרי התוכן באמת מצליחים להתפרנס מזה, מה זה דורש מהם ומה השלב הבא של המגמה? ● כל האמת על כלכלת היוצרים

אהד פרל / צילום: פרטי
אהד פרל / צילום: פרטי

הכתבה הוקלטה באולפני הספריה המרכזית לעיוורים ולבעלי לקויות קריאה

כששלושת האחים למשפחת פרל - אהד (31), נטע (29) ועידן (26) - היו ילדים, הם גרו בשווייץ. שם, בהרים המושלגים, הם היו נוהגים לגלוש בסנובורד פעם בשבוע לפחות. את התחביב הזה הם גם החליטו לתעד. "אז עוד לא היו מצלמות גו־פרו ובטח שלא ברזולוציה גבוהה. צילמנו במצלמה זולה מאוד שנכנסה לכיס", הם מספרים באתר שלהם "מטיילים בארץ". "היו לה שלוש אופציות לפוקוס: ציור של הר, ציור של איש, וציור של פרח".

שנים לאחר מכן, כשכבר עברו לישראל, חידשו השלושה את התחביב הישן בטכנולוגיות מתוחכמות יותר ועל רקע נופי הארץ, עד שהחליטו לקחת את זה צעד קדימה ולעשות מזה כסף - ביוטיוב. "ההורים חשבו שזה חמוד ושאנחנו עושים אחלה סרטונים, אבל שצריך מקצוע אמיתי", נזכר אהד פרל. "כבר מההתחלה סיפרתי להם שאם אני מגיע לכמות מסוימת של עוקבים, אני יכול לדבר עם מפרסמים שירצו חשיפה דרך הסרטונים. הם חשבו שאני מדמיין. ואז, בתוך חודש אחד, לפני חמש שנים, זה קרה".

בסרטונים שלהם - שעשויים היטב - נראים השלושה מטיילים בארץ על רקע נופים שומטי לסתות, ממליצים על אתרים ומסלולים, וגם מלמדים איך מלקטים מזון, איך מנקים סיר פויקה וגם איך נראית נשיכה מעקרבוט. "היה לנו ניסיון קודם עם יצירת סרטונים, ומה שהיה חסר לנו זה קונספט ואומץ לדבר למצלמה", מספר פרל. "החלטנו לבחור בתחום של הטיולים, כי אנחנו אוהבים טבע, וכתבנו סוג של פורמט שיעזור להנגיש את האינפורמציה שלנו בצורה משעשעת. משם זה התגלגל מהר מאוד לשיתוף פעולה עם ספונסרים".

היום, עם ערוץ יוטיוב שמונה 76.9 אלף משתמשים ועמוד פייסבוק עם 161 אלף עוקבים נוספים, הם כבר עובדים בזה במשרה מלאה. "מההתחלה ידענו שאנחנו יוצרים את הפורמט הזה בתקווה להפוך אותו למסחרי ולשלב בו ספונסרים. אחרי חודשיים-שלושה הבנו שזה לא יכול להיות משהו צדדי. במקביל התחלנו לסגור כל מיני חסויות, אז יכולתי להרשות לעצמי לעזוב הכול ולהתעסק רק בזה".

ההכנסות של "מטיילים בארץ" מבוססות בעיקר על שיתופי פעולה עם מותגים, לצד הכנסות פסיביות מיוטיוב או מהעוקבים ומכירת מוצרים וסדנאות באתר שלהם. "המודל הכלכלי הראשי בנוי בעיקר על כך שאנחנו מגיעים לקהל גדול ואיכותי - כלומר לא בוטים ולא קהל שהשגנו בעזרת הגרלות וכדומה, אלא עוקבים שמתעניינים במה שאנחנו מציעים ואוהבים את התוכן. לעסקים ולמותגים שאנחנו עובדים איתם אנחנו מציעים את החשיפה לקהל הזה".

מה מייחד אתכם לעומת יוצרי תוכן אחרים בתחום?
"רוב יוצרי התוכן בסביבת הטיולים עסוקים בלתת המלצות על מקומות. אנחנו מתעסקים יותר בללמוד דברים חדשים. זה לא רק טיולים, פשוט תוכן שקשור לטבע. ים המלח למשל - למדנו עליו המון ונהננו להפוך את זה לסרטון לצופים שלנו, וזה גלש מהר מאוד לגיאולוגיה ולהיסטוריה. עשינו גם סרטונים, שקראנו להם 'כמה זה ירוק', שבהם אנחנו לוקחים מוצרים שבמיינסטרים ידועים כאקולוגיים, מפרקים אותם ולומדים מה באמת אקולוגי ומה פחות".

אלא שלמרות הקהל הגדול, הוותק וההצלחה היחסית - להיות יוטיוברים זה לא תמיד נוצץ כמו שזה נשמע, לפחות במקרה של האחים פרל. "אנחנו מצליחים לגרד לעצמנו משכורות מינימום ושלושתנו עובדים בזה פול טיים".

עם כמה מותגים אתם עובדים בחודש?
"זה לא קבוע. יש הרבה חודשים שבהם אנחנו בלי ספונסרים בכלל ונעזרים יותר בתומכים בפטריאון (פלטפורמה שמאפשרת לעוקבים לתמוך ישירות ביוצרי תוכן - פ"ט) או במכירת מוצרים וסדנאות. יש מניפה רחבה של ערוצי הכנסה וצריך לעבוד כל הזמן בלתחזק את זה".

אהד פרל (מימין), בעל ערוץ טיולים ביוטיוב / צילום: פרטי

בפטריאון יש להם 220 תומכים, שמכניסים 870 דולר בחודש. הצפיות ביוטיוב מוסיפות להם כ-2,000 שקל בחודש ("בארץ מרוויחים על 1,000 צפיות ביוטיוב בערך חמישה שקלים"). רוב הכסף כאמור מגיע מעבודה מול מפרסמים.

איך אתם בוחרים את השת"פים?
"מותגים שמנסים לדחוף לנו מסרים נפסלים על הסף, כמו חברות חטיפים ומשקאות ממותקים שרצו להכתיב לנו משפטים לדקלום. המותגים חייבים להבין שאנחנו עובדים רק עם מי שנותנים לנו להעביר מסרים טובים בעזרת המימון שלהם. לצערנו זה קשה מאוד, כי המפרסמים בארץ התרגלו לשוק של משפיענים שימליצו על כל דבר, ויעבירו מסרים בלי לחשוב פעמיים".

"כשאני לא פעילה אנשים שוכחים שאני קיימת"

גם מריה פיקלובה (25), מעצבת תוכן דיגיטלי, הצליחה להפוך את יצירת התוכן ברשת לעבודה במשרה מלאה. לפני שלוש שנים, זמן קצר אחרי שסיימה לימודי עיצוב גרפי, היא נחשפה לסרטון ביוטיוב על יצירת פילטרים באינסטגרם. "ישר הורדתי את התוכנה וניסיתי להבין איך עושים את זה", היא נזכרת. "כל פילטר לקח לי אז יומיים של עבודה, ועשיתי את זה רק בשביל עצמי. היום אני עושה את זה ברבע שעה".

מריה פיקלובה, מעצבת פילטרים לאינסטגרם / צילום: פרטי, מתוך אינסטגרם

הפילטרים של פיקלובה - Holly Mariia באינסטגרם - תפסו את תשומת לב המשתמשים מהר מאוד. בתוך חודש כבר היו לה מאות אלפי עוקבים (כיום יש לה 524 אלף) והיא התחילה לקבל הזמנות קטנות מבלוגריות שביקשו פילטרים בהתאמה אישית.

מתי הבנת שיש לך פה עסק שאפשר להרוויח ממנו כסף?
"יחסית מהר. הרבה אנשים פתאום ראו אותי, והיום כולם יודעים שעוקבים שווים להזדמנויות".

השיא היה כשפנה אליה בית האופנה האמריקאי הנודע קלווין קליין. "יצרה איתי קשר מישהי ממחלקת הסושיאל שלהם, שפשוט השתמשה בפילטרים שלי וחשבה שיהיה מעניין לחבר אותי למותג. עשינו יחד פרויקט גדול, ואז כבר היה ברור שזהו, אני הולכת לקבל מעכשיו מלא הזמנות".

במסגרת שיתוף הפעולה קיבלה פיקלובה הזדמנות לעצב את הפילטר הראשון של קלווין קליין ואף כיכבה בסרטון של בית האופנה וזכתה לחשיפה ל־18 מיליון העוקבים שלהם באינסטגרם (נכון ל־2019).

כמה את מרוויחה היום מהתוכן ברשת?
"יש לי 6,000 שקל בחודש בוודאות. מעבר לזה זה משתנה. אני יכולה לעשות פרויקט של 10,000 דולר ואז בחודש הבא לא יהיה לי כלום. כמה שאני פעילה יותר באינסטגרם, ככה יש לי יותר עבודה. הייתי יכולה להרוויח הרבה יותר, אבל אני לא מסודרת מספיק, אין לי סוכנות או מנהל, אני לא פונה לחברות מיוזמתי, אני יושבת ומחכה שאקבל מייל מאנשים שרוצים לעבוד איתי.

"אני גם סוגרת את המחירים לבד, וזה מסובך. אני צריכה ללמוד לפתח את הצד של אשת העסקים".

פיקלובה מספרת גם על המחיר שגובה הצורך בתחזוק תמידי של הרשתות החברתיות. "הפרופיל האישי שלי באינסטגרם וזה של העבודה הם אותו דבר. זה לא תמיד מסתדר. אם אני מרגישה קצת פחות טוב ולא פעילה חודשיים, אנשים קצת שוכחים שאני קיימת. אני יודעת שברגע שאני מתחילה להשקיע בעמוד שלי ולהוציא פילטרים חדשים, חברות רואות את זה ואנשים מתחילים להשתמש בהם. זה נותן לי פוש לעבודה ואני מקבלת הרבה יותר הזמנות".

שווי השוק העולמי: 104 מיליארד דולר

פיקלובה והאחים פרל הם חלק מתנועה הולכת וגדלה של משפיענים, שמניעים את הגלגלים של כלכלה שהתחילה לצמוח בתחילת שנות האלפיים ותפסה תאוצה בשנים האחרונות. מדובר באקוסיסטם שבו יוצרי תוכן מסוגים שונים (משפיענים, בלוגרים וולגורים) יכולים לעשות מוניטיזציה לתוכן שלהם, או במילים פשוטות: להפוך את הסרטונים שלהם לכסף. לפי דוח של חברת ההשקעות האמריקאית SignalFire מספטמבר 2020, כיום יש יותר מ־50 מיליון יוצרי תוכן עצמאים ברחבי העולם. יחד הם מרכיבים את כלכלת היוצרים.

מריה פיקלובה / צילום: פרטי, מתוך אינסטגרם

הסיבה העיקרית להתפתחותה של המגמה היא השיפור בטכנולוגיה ב־20 השנים האחרונות וצמיחת הרשתות החברתיות. אם פעם כדי להעלות וידאו לרשת היה צורך בציוד יקר וידע מתקדם בעריכה ואפשרויות ההפצה היו מעטות, היום ניתן לייצר סרטונים מרשימים בטלפון הנייד ולקבל במה ענקית בטיקטוק, באינסטגרם, ביוטיוב ובפייסבוק.
כך, הרשתות החברתיות אפשרו לאנשים אלמונים להפוך לשמות שמוכרים ברחבי העולם. בהם צ'ארלי ד'אמליו ובני משפחתה, שהם כיום היוצרים המצליחים ביותר בטיקטוק עם יותר מ-137 מיליון עוקבים; היוטיובר פליקס שלברג, שמוכר בכינוי PewDiePie, שמייצר עבור 111 מיליון העוקבים שלו סרטוני גיימינג; וקיארה פראני, שנחשבת לבלוגרית האופנה המפורסמת בעולם עם 26.4 מיליון עוקבים באינסטגרם.

"יש תיאוריה שאומרת שאם צברת בפלטפורמה מסוימת יותר מ־1,000 עוקבים שבחרו בך בגלל התוכן שאתה עושה - אתה ביזנס", אומר עירא בלסקי, מייסד ומנכ"ל משותף של ארטליסט, חברה המפעילה קטלוג מוזיקה וסרטוני וידאו ליוצרי תוכן. "בנקודה הזאת מותג יכול לשלם לך כסף בהתאם לנישה שלך. אמנם מדובר בקהל עוקבים קטן, אבל הם סומכים מאוד על יוצרי התוכן האלה, שמדברים באופן ישיר ויש בהם משהו אותנטי מאוד. ככה באמת נבנית הכלכלה הזאת, כי אם פעם בשביל להרוויח כסף בפלטפורמה הזאת צריך היה להיות אחד למיליון, עכשיו אתה יכול לעשות זאת עם 1,000 עוקבים, וזו משימה לגמרי אפשרית".

חברת המחקר הדנית Influencer Marketing Hub העריכה כי ב־2021 שווי השוק כולו היה 104 מיליארד דולר. לפי נתוני Statista, היקף שיתופי הפעולה בין מפרסמים למשפיענים עמד על 13.8 מיליארד דולר בשנה זו - זינוק של 42% לעומת 2020 וקפיצה אסטרונומית של יותר מפי שמונה לעומת 2016. הסכום הזה לא כולל את ההכנסות שהיוצרים מקבלים ישירות מהתומכים בפלטפורמות כמו פטריאון, Onlyfans או Substack או מהרשתות החברתיות, שמתחרות ביניהן על היוצרים המובילים באמצעות תגמולים כספיים מספקים.

 

כך, למשל, ביוטיוב יש תוכנית לשותפות עם יוצרי תוכן שבמסגרתה מעבירה החברה כ־55% מההכנסות מפרסומות ליוצרים עצמם; במטא, החברה־האם של פייסבוק, הודיעו שעד סוף השנה הם מתכוונים להשקיע מיליארד דולר בתוכניות שיאפשרו ליוצרי תוכן להרוויח כסף מהפלטפורמות שלה; וטיקטוק השיקה ב־2019 מרקטפלייס שמאפשר למפרסמים ליצור קשר עם יוצרי תוכן וכן קרן בהיקף של כ־200 מיליון דולר שמשלמת ליוצרי תוכן - וצפויה לגדול למיליארד דולר בתוך שלוש שנים.

ההון מרוכז בידי בעלי מיליוני העוקבים

לבלוגרית האופנה יובל כספית (26) יש כמעט 65 אלף עוקבים, והיא עובדת עם מותגים בולטים כמו טרמינל איקס, וולט ו-MAC. את עמוד האינסטגרם שלה היא הקימה לפני שנתיים וחצי, כשהחליטה לעזוב משרה בהייטק בשביל לעשות מה שהיא באמת אוהבת.

"הייתי חוקרת מודיעין סייבר ב-8200 ואחר כך גם עבדתי בחברת סייבר באזרחות. אבל תמיד ידעתי שאני רוצה לעסוק באופנה", מספרת כספית. "אופנה היא תחום שופע ורווי מאוד, אבל קיוויתי שאהיה מהאנשים שעובדים במה שהם אוהבים. די מהר התחלתי להרוויח. עוד לא הייתה לי קהילה והשפעה כמו היום, אבל ידעתי להעריך את מה שאני עושה בכסף. פניתי להרבה חברות בהתחלה, ונעניתי גם בהרבה 'לא', אבל היה שם גם 'כן'. זה ממש סלל לי את הדרך".

בלוגרית האופנה יובל כספית / צילום: פרטי, מתוך אינסטגרם

עמוד האינסטגרם של כספית נותן לעוקבות שלה הצצה לבגדים שהיא אוהבת, קונה ולובשת ומשמש השראה לרבות מהן. "יש לי את הסגנון והטעם שלי, ומתברר שהרבה בנות מתחברות לזה. במקום שיצטרכו לבלות שעות בלחפש בגדים באתרים ובחנויות, אני פשוט מסננת את כל השפע".

עם העניין הגדול של הקהל שלה והעוקבים הרבים שיתופי הפעולה המסחריים לא איחרו לבוא. "חברות פונות אליי או שאני פונה אליהן אם אני רואה משהו שאני אוהבת, ואני בוחרת בגדים מהקולקציה שלהן ומרכיבה איתם לוקים".

איך את בוחרת עם מי לעבוד?
"הסף הראשוני זה לראות אם יש חיבור. אם אני מוצאת בגד, אז אני גם רוצה להבין איך שירות הלקוחות, איך המשלוחים והמחירים, אם זה נותן ערך. בסופו של דבר פרויקט מוצלח הוא אחד שבאמת עונה על צורך".

כספית עובדת כמעט ללא הפסקה כדי לתחזק את העמוד שלה. "לכל יום יש לי לו"ז של מה אני מצלמת בדיוק, אני גם במרוץ תמידי אחרי השמש לצילומים, במיוחד בשעון חורף. יש לי הרבה שעות עריכה וגם הרבה שעות העלאת תכנים. אני מקדישה ארבע-חמש שעות ביום במצטבר בשביל לענות להודעות של עוקבות. בערב אני עובדת על חוזים, פרויקטים וקריאייטיב. יצירתיות וחדשנות זה שם המשחק בעולם הזה".

מה מייחד אותך?
"אני חושבת שזה שאני מאוד אני. אני מעלה סטוריז כשאני בבלאגן של הרבה דברים, לובשת את אותו הבגד שלוש פעמים בשבוע, אני לא מסתירה ואין לי מגננות. וזה גם הרבה לדעת לעשות עסקים, מה את שווה, לדרוש, לעשות משא ומתן. דבר נוסף הוא המסרים. מבחינתי אופנה זה מהמם, אבל זו לא המטרה, אלא האמצעי שאני מעבירה על גביו נושאים שחשובים לי, כמו ביטחון עצמי, זוגיות בריאה ודימוי גוף".

אין ספק שכספית מצליחה להתקיים בכבוד מהיותה יוצרת תוכן ברשת. אבל כמה כמוה יש ומה הסיכוי להפוך למשפיענים שמתפרנסים מזה יפה? בדומה לכלכלה שלנו, גם בכלכלת היוצרים רוב ההון מרוכז בידיים של מעטים, בעיקר אלה שיש להם מיליוני עוקבים. מרבית יוצרי התוכן בעולם הם ננו־משפיענים (100 עד 10,000 עוקבים) ומיקרו־משפיענים (10,000 עד 50 אלף). אלא שבאינסטגרם למשל ליותר מחצי מהפרופילים היו בשנה החולפת פחות מ־1,000 עוקבים - כך לפי נתוני אתר Mention, שמנטר רשתות חברתיות.

המצב דומה גם כשמסתכלים על הפלטפורמות שמאפשרות לעוקבים לממן ישירות את יוצרי התוכן. לפי הערכות חברת Graphtreon, שעוקבת אחרי נתוני פטריאון, החברים בה צפויים להרוויח כ-25.5 מיליון דולר במרץ. עם זאת, לפי נתוני חברת ה-SEO ויוצרי התוכן Backlinko, רק ל-0.33% מהיוצרים בפלטפורמה יש יותר מ־2,000 עוקבים. כלומר, גם פה הכסף הגדול מגיע בעיקר למעטים שמחזיקים בהרבה מאוד עוקבים.

 

"יש המון משפעיני טיקטוק ואינסטגרם, ומבחוץ זה נראה שכל מה שהם עושים הוא להיות כל היום בפלטפורמות ולהרוויח מזה", אומרת נעמי כרמי, מנהלת מוח כוורת, מיזם שמחבר בין יוצרי תוכן לעסקים. "אבל מעטים באמת מצליחים להתפרנס מזה כעבודה יחידה".

מה מונע את הגדלת נתח היוצרים שמתפרנסים מזה יפה?
"זה דורש המון עבודה. צריך להשקיע המון שעות וגם לבוא עם סט כישורים - לעבור מסך, לחשוב על סרטונים מצחיקים, לכתוב ניוזלטרים מלאי תוכן או סיפורים מדהימים. צריך גם כישרון בסיסי של יצירה וגם תחום ידע ייחודי. נוסף לכל אלה צריך לדעת איך לעשות מוניטיזציה - איך לפנות לחברות ואיך לתמחר את השירותים. מעט מאוד אנשים עונים על כל הדרישות האלה".

כמות העוקבים היא לא הפרמטר היחיד ביכולת ההצלחה של משפיען. מדד נוסף הוא האינגייג'מנט - מידת המוערבות של העוקבים בתוכן שמעלה היוצר. "המקום היחיד להשיג היום המון קהל הוא הרשתות החברתיות", אומרת כרמי. "אם ממש נפשט את האלגוריתמים, הם מעדיפים לאו דווקא את כמות העוקבים, אלא את מספר האנשים שכותבים תגובות ארוכות. ככל שאתה משתף מעצמך, רמת ההתמכרות לשירות גבוהה יותר. זה הדבר שמביא הכי הרבה דופמין, תחושת קרבה למקום שבו שיתפתי ורצון בעוד כזה. לכן יוצרים שיש להם הרבה קהל אוהד שגם מגיב ומשתתף באתגרים מקבלים עדיפות".

"בעוד חמש שנים יוצרי תוכן יקימו מותגים בעצמם"

מפרסמים ורשתות חברתיות הם לא היחידים שזיהו את הפוטנציאל הענק של כלכלת היוצרים. בשוק פועלות גם חברות רבות שמספקות את הכלים ליצירת התוכן. שתיים מהבולטות בהן הן ישראליות: ארטליסט, שמפעילה קטלוג מוזיקה וסרטונים ליוצרי תוכן; ולייטריקס, שמפתחת כלים לעיבוד, עריכה ועיצוב של תמונות ווידאו (האפליקציה המובילה שלה היא פייסטיון הנפוצה לעריכת תמונות).

החברות הללו משתתפות בכלכלת היוצרים משני הכיוונים - יוצרי התוכן משלמים להם כדי להשתמש במוצרים שלהם, והן משלמות ליוצרים כדי שיקדמו אותן או כדי שישתמשו בתכנים שלהן. "הרבה מהעשייה שלנו היא גשר שמחבר בין יוצרי תוכן", אומר בלסקי. "אנחנו גובים על השירות, אבל מעבירים תמלוגים ליוצרי המוזיקה. יש לנו רשת של יותר מ-1,000 אנשים שאנחנו עובדים איתם באופן קבוע, שהם בעיקרם יוצרי תוכן וידאו שמשתמשים במוצרים שלנו".

"אנחנו מנסים לראות לאיזה יוצרים יש קהל שיכול לקבל ערך מהמוצרים שלנו, וככה אנחנו בוחרים עם מי לעבוד", אומר ניר פוצ'טר, ממייסדי לייטרקס. "מבחינתנו, ככל שיהיו יותר יוצרים, והם ישתמשו בפתרונות שלנו ובעזרתם יצליחו לייצר תוכן איכותי יותר, להגדיל את קהל העוקבים ולהרוויח כסף, ככה הם גם ישלמו על המוצרים שלנו".
החברה השיקה לאחרונה שיתוף פעולה גדול עם משפחת ד'אמליו. "זו משפחה גדולה מאוד של יוצרי תוכן, והם יכולים לעזור לנו בפיתוח מוצרים", אומר פוצ'טר. "חלק מהעסקה איתם כוללת ייעוץ הנוגע לאופן שבו אנחנו יכולים לייצר להם ערך, וככה לשפר את המוצרים שלנו גם עבור העוקבים שלהם".

סטארט-אפ ישראלי נוסף שפועל בתחום הוא Humanz, פלטפורמה שמאפשרת למפרסמים ליצור קשר ישירות עם משפיענים ויוצרי תוכן ולגייס אותם לקמפיינים. כל משפיען שפועל בפלטפורמה מקבל ציון, שמורכב מכמה מדדים כמו איכות העוקבים, האינגייג'מנט שהוא מייצר וההשפעה על כוונת הרכישה של העוקב. לפי הציון הזה המפרסמים יכולים לדעת כמה המשפיען מיומן ומתאים לקמפיין ואף לשערך מראש את אחוזי ההצלחה שלו.

"במקום לקחת סלב אחד גדול שיגבה המון כסף מהמותג, אפשר למצוא משפעינים קטנים שמייצרים אמינות", מסביר ליאב רפאל חן, מייסד שותף ומנכ"ל Humanz. "גם אם מדובר ב־2,000 עוקבים, המשפיען פועל בנישה מסוימת, נגיד גאדג'טים או אופנה, והחשבון הזה יכול לייצר ערך".

חלק לא קטן מהמשפיענים של Humanz בישראל מרוויחים מספיק בשביל שזו תהיה העבודה היחידה שלהם. עם זאת, גם פה רוב הכסף נמצא בידי מעטים ואילו בשביל הקטנים ביותר מדובר בתוספת הכנסה בלבד: ל־0.57% מיוצרי התוכן שלה בישראל יש בין מיליון ל־10 מיליון עוקבים ברשתות והם הרוויחו בממוצע 75 אלף שקל בחודש; ואילו 51% מהמשפיענים (בין 5,000 ל־50 אלף עוקבים) הרוויחו כ-4,483 שקל בממוצע.

"הרבה מותגים שנשענים על יוצרי תוכן ברשת", מסביר רפאל חן, "הם מי שמזמינים להם את המלאי, עושים להם אסטרטגיית שיווק ומפרסמים אותם. התחום הולך וגדל, עולם הפרסום הולך לשם. בכל חודש יש 20% יוצרי תוכן חדשים בעולמות הננו והמיקרו וגם הרבה מותגים חדשים שמשווקים ישירות לצרכן והרבה השקעות בתחום הזה. צריך לדעת איך לקשר ביניהם".

לצד העלייה הצפויה בכמות היוצרים, גם כמות העיניים שצופות בתוכן תעלה ואיתה הכסף שייכנס. "היקף השוק של שיתופי פעולה בין מפרסמים למשפיענים יהיה 26 מיליארד דולר עד 2025", מעריך רפאל חן. "השלב הבא הוא שיוצרי תוכן יהיו בעצמם המפרסמים: הם יקימו בעצמם מותגים, וימכרו ישירות לעוקבים שלהם. אני מצפה שזה יקרה בחמש השנים הקרובות".

עוד כתבות

קניות בסופר. אין הצדקה אמיתית להעלאות המחירים / צילום: טלי בוגדנובסקי

הנתונים מגלים: האם גל עליות המחירים מוצדק?

שורת חברות גדולות במשק הודיעו על העלאות מחירים רוחביות, בעיקר בתחומי המזון והצריכה ● אלא שבחינת פרמטרים כמו שערי מט"ח, עלויות שינוע ומחירי חומרי גלם מעלה כי לא תמיד קיים הכרח לעשות כן ● אלכס זבז'ינסקי, מיטב: "החברות פשוט מנצלות הזדמנויות"

בנייה בדרום. חומרי הגלם לבנייה מתייקרים / צילום: Shutterstock

השלכות החרם הטורקי כבר כאן: אלה המוצרים שמתייקרים

כנען סנטר הודיעה על עלייה של כ־20% במחירי צמר זכוכית, קבוצת נוימן מעלה ב־9% את מחיר מוצרי הברזל, וחברת רב בריח מעלה מחירי מוצרים ב־8% • "בקרוב נראה הודעות נוספות כאלו"

בארה"ב בטוחים: זה עומד להיות המבצע המסוכן ביותר אליו תצא ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: הסכנות בכניסת צה"ל לרפיח, איך איראן יכולה להרוויח מההפגנות בקמפוסים בארה"ב ומה באמת חשוב לאמריקאיים בשנת הבחירות ● כותרות העיתונים בעולם 

ההפגנות בקמפוסים בארצות הברית העירו את תעשיית הפייקים

המחאות בקמפוסים הפכו לוויראליות. אבל לא כל מה שפרסמו עליהן נכון ● המשרוקית של גלובס

ד''ר רוני סימונס, עמותת שותפות מגן / צילום: ינאי יחיאל

שיטת טיפול חדשה מנסה לסייע ללוחמים במניעת פוסט טראומה

הגישה שמציעה עמותת שותפות מגן משכללת טיפול משנות ה-80 באמצעות טכנולוגיות מציאות רבודה, תנועות עיניים ושיטות לוויסות רגשי ● עד כה, מאות לוחמים ואנשי כוחות הביטחון עברו את הטיפול ●  ישראל מתגייסת

נגמ''ש צה''לי / צילום: צילום מנתק

עסקת הענק של משרד הביטחון בתחום השריון

קבוצת אימקו ומשרד הביטחון הודיעו על הסכם מסגרת רב־שנתי בסך 377 מיליון שקל ● ההסכם החדש צפוי יותר מלהכפיל את צבר ההזמנות של הקבוצה לסך של כ־725 מיליון שקל ● בעקבות העסקה, מניית אימקו זינקה ב-19% ● ובאיזה חוזה זכתה היום אלביט?

אילוסטרציה: shutterstock

ההתייקרות כבר פה, אספקת חומרי הגלם בסכנה: החרם הטורקי מכה בענף הבנייה

שלוש חברות הודיעו על העלאת מחירי מוצרים המשמשים לבנייה, בעקבות חסימת היצוא מטורקיה ● הפתרון המיידי: מסלולי "מעקף" שצפויים להוסיף עלויות ולעכב את הגעת הסחורות ● הקבלנים אובדי עצות: "חברות ביצוע יקרסו, עבודות תשתית יתייקרו, והציבור ישלם מחיר"

פרויקט TechMod / הדמיה: 3division

בהשקעה של יותר ממיליארד שקל: הפרויקט שצפוי לשנות את מודיעין

פרויקט TechMod בשטח של יותר מ־100 אלף מ"ר יוקם בפארק הטכנולוגי במודיעין, על קרקע בשווי של כ-62 מיליון שקל ● השותפים בפרויקט מאמינים כי הוא יתן מענה לאחד החוסרים הגדולים בעיר - מקומות תעסוקה ● כיום יותר מ־75% מתושבי העיר עובדים מחוץ לה

וורן באפט / צילום: ap, Nati Harnik (עיבוד תמונה)

באפט הפך את ברקשייר למכשיר השקעה שלא היה כמותו, וזה השתלם

אילו בעלי ברקשייר האת'וויי והמשקיע האגדי היה מנהל במקום זאת קרן גידור, היה לו כנראה הרבה יותר הון, והרבה פחות משקיעים מרוצים ומעריצים ● כי ההתעקשות שלו שמבנה החברה צריך להתאים לאסטרטגיה, ולא להיפך, עשתה את ההבדל לבעלי המניות

וורן באפט / צילום: Associated Press, Nati Harnik

וורן באפט מציג רווחי שיא והר מזומנים. למה הוא מוכר מניות אפל?

ברקשייר האת'ווי, בהובלת המשקיע האגדי וורן באפט, דיווחה על זינוק מרשים ברווח התפעולי ברבעון הראשון של השנה ● במקביל חברת האחזקות הודיעה על הקטנת פוזיציה בענקית הטכנולוגיה אפל בכ-13%

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

חנות שמרה חניה ללקוחות בעזרת קלנועית, נקנסה וערערה לעליון. מה קבע ביהמ"ש?

זוג הורים הגיעו לביהמ"ש לאחר שלא הצליחו להסכים אם לחסן את בנם בחיסוני שגרה המומלצים ע"י משרד הבריאות ● חנות בחיפה הציבה קלנועיות בחניות ציבוריות הסמוכות אליה, כך שיישמרו ללקוחותיה, לאחר שנקנסה 7 פעמים ביקשה להישפט ● ביהמ"ש המחוזי בבאר שבע תיעד בווידאו דיונים ועורר ביקורת ● 3 פסקי דין בשבוע  

שרוול אשפה לפינוי שיפוצים / צילום: תמר מצפי

הקבלן איחר במסירת דירה בפרויקט תמ"א. זה פיצוי הענק שיקבלו הרוכשים

ביהמ"ש קבע כי סעיף 5א לחוק המכר, הנוגע לאיחור במסירת דירה, חל גם על פרויקטי תמ"א 38, אף שבעבר נקבע בפסיקה כי בפרויקטים כאלה מדובר בהתקשרות למתן שירותי בנייה, שעליה חל חוק חוזה קבלנות

וורן באפט מגיע לאסיפה השנתית של ברקשייר הת'אוויי בנברסקה, ארה''ב / צילום: Reuters, Scott Morgan

באפט הציג את יורשו והפתיע כשאמר: "מקווה להגיע בשנה הבאה"

וורן באפט בן ה-93 ערך את האסיפה השנתית הראשונה של ברקשייר האת'וויי מאז ששותפו ארוך־השנים, צ'ארלי מאנגר, נפטר בנובמבר האחרון ● באפט הביע אמביוולנטיות לגבי בינה מלאכותית וכינה אותה "שד גרעיני בבקבוק", התייחס לצמצום האחזקה שלו באפל, וכן לאדם שצפוי לרשת את מקומו כמנכ"ל ברקשייר

השכר הממוצע / צילום: Shutterstock, Rita Kapitulski

השכר הממוצע זינק: 14,108 שקל בחודש מרץ. ומה קרה בהייטק?

על פי "אומדני הבזק" של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, מדובר בעלייה של כ-3.5% לעומת מרץ 2023 ● השכר הממוצע של עובדי הייטק בפברואר זינק ב-13% לעומת שנה שעברה

בייראקטר TB2 / צילום: Associated Press, Efrem Lukatsky

החברה הביטחונית הזרה שהעניקה לעובדיה מענק בסך 18 משכורות

החברה הטורקית בייקאר, סמנכ"ל הטכנולוגיות שלה הוא חתנו של ארדואן, היא שיאנית היצוא בטורקיה והודיעה שתחלק לעובדים מענק נדיב במיוחד ● ואיפה החברות הביטחוניות הישראליות עומדות מולה ברמה הגלובלית?

וורן באפט נואם באסיפה השנתית של ברקשייר האת'ווי

היורש, ההשקעה המסתורית, והדרך ל־50% תשואה בשנה: התובנות מהכנס הגדול של האורקל מאומהה

וורן באפט, המשקיע הפרטי הגדול והמפורסם בעולם עמד בסוף השבוע בפעם ה־51 על הבמה באומהה והשיב לשאלות משקיעיו במשך חמש שעות ● מדוע הקטין את ההחזקות שלו באפל, מה הוא חושב על מהפכת ה־AI, למה הוא מגדיל את קופת המזומנים שלו במקום להשקיע אותה, ומה היה עושה לו חזר לגיל 20

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock

העליות בת"א התמתנו בנעילה מהחשש כי עסקת החטופים לא תצא לפועל

מדד ת"א 35 עולה ב-0.4% ● השקל הפגין איתנות השבוע, אך בסיכום אפריל נחלש מול הדולר ● אפל הציגה את תוצאותיה הכספיות והמניה זינקה ● במזרחי מעריכים כי למרות דוח התעסוקה הפושר של חודש אפריל בארה"ב לא אמור להשליך מהותית על תזמון הורדת הריבית ● באופנהיימר מזהים הזדמנויות במגזרי הפיננסים והתעשייה בשוק המניות האמריקאי

מוצרים המיובאים על-ידי חברת דיפלומט

הממונה על התחרות: דיפלומט תשלם 9 מיליון שקל בשל הפרות חוק המזון

במסגרת ההסכמות אליהן הגיעה הממונה על התחרות עם יבואנית המזון, דיפלומט תשלם את העיצום הכספי בגין הפרות סעיפים בחוק קידום התחרות בענף המזון, העוסקים בהתערבות בשטחי תצוגה אצל קמעונאים ובהעברות תשלומים לקמעונאים שלא כהנחות למוצרים שהיא מוכרת להם

הבורסה בפריז, צרפת / צילום: Shutterstock

עליות באירופה; וולוו: זינוק חד במכירות המכוניות החשמליות

שנגחאי עולה ב-1% ● וורן באפט מכר מניות אפל ונראה שהוא פוזל להודו, "יש שם המון הזדמנויות" • בבנק אוף אמריקה דווקא ממליצים על אפל באפסייד של 33% • באופנהיימר ממליצים על מניות הבנקים הגדולים בארה"ב, "נסחרות בתמחור חסר עמוק"

נמל גמליק בטורקיה / צילום: Shutterstock

כך אנשי מסחר בטורקיה ובישראל פועלים לעקוף את החרם

החלטת ארדואן לאסור סחר עם ישראל הדהים את גורמי המסחר בשני הצדדים, שפועלים עתה למציאת חלופות ● בעוד שאנשי עסקים באנקרה מקווים שמדובר בגל שיחלוף, בממשל מנסים להשיג באמצעות המהלך השפעה על עזה ● 3 הערות