גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ארגונים מגלים: לפעמים כדאי לחזר דווקא אחרי עובדים שעזבו

בשוק שסובל ממחסור בעובדים, מגייסים מחזרים אחרי עובדים שעזבו, ועובדים מנצלים את ההזדמנות כדי להשתדרג ● באילו תפקידים יש לעובדי הבומרנג יתרון ברור, והאם אפשר לשמור על ספירת שנות הוותק לצורך חישוב הזכויות הסוציאליות ● ניהול וקריירה

לפעמים כדאי לחזר דווקא אחרי עובדים שעזבו / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי
לפעמים כדאי לחזר דווקא אחרי עובדים שעזבו / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

דרור זיידל (37), ראש צוות פיתוח בחברת סאפיינס, החל לעבוד בחברה לפני כשנתיים, בפעם השנייה. את החברה עזב ב-2018 אחרי קדנציה בת חמש שנים כמפתח זוטר, וחזר אליה בתפקיד בכיר יותר.

"היה לי קשה לעזוב את החברה לפני ארבע שנים, אבל מאוד פיתה אותי לבדוק מה יש בחוץ", הוא מספר. "אחרי שנתיים חיפשתי שוב מקום עבודה חדש. התראיינתי לכל מיני חברות ובמקרה דיברתי עם אחת מנשות משאבי אנוש בסאפיינס כדי להגיד חג שמח, והיא אמרה שיש משרה שיכולה לעניין אותי. התקבלתי לעוד מקומות ואפילו היו לי הצעות עם שכר גבוה יותר, אבל העדפתי לחזור לפה גם כי אני מכיר פה אנשים, יודע למה לצפות, וידעתי שיהיה לי כיף פה".

 

זיידל הוא מה שנקרא "עובד בומרנג", כזה שחזר למקום עבודה שעזב. מחקר שנעשה באוניברסיטת קורנל במשך שבע שנים ופורסם ב-2020 השווה בין ביצועיהם של 2,053 עובדי בומרנג ל-10,858 עובדים שהחלו כעובדים חדשים בארגון רפואי, ונמשך שבע שנים, מצא כי ככלל ביצועי עובדי בומרנג היו גבוהים יותר מאלה של עובדים חדשים בשנתיים וחצי הראשונים, אבל פחות מעובדים שעבדו בתוך החברה וקודמו לתפקיד אחר.

ככל שהזמן עובר, היתרון נמחק

לפי המחקר, בומרנגים הצטיינו במיוחד בתפקידים כמו מנהל פרויקטים ובתפקידים הכוללים תכנון והגדרת יעדים, שגרות וכלליים ארגוניים. כמו כן, הם הצטיינו בתפקידים שמצריכים יחסי אנוש טובים, כמו יחסי ציבור ומשאבי אנוש. לדברי עורכי המחקר, היתרון שלהם נבע מהבנה של נוהלי עבודה לא פורמליים והכרת נורמות ארגוניות, בניגוד לעובדים חדשים. עם זאת, עורכי המחקר אומרים שככל שהבומרנגים עזבו את העבודה לתקופה ארוכה יותר, כך היתרונות שלהם על פני עובדים חדשים צפויים להצטמצם.

היתרונות של הבומרנגים היו מובהקים בעיקר בצוותים שהיו מורכבים בעיקר מעובדים ותיקים ובעבודה תחת מנהלים ותיקים. כמו כן הם התקבלו חברתית בצורה טובה יותר במקומות שלא חלו בהם הרבה שינויים בהעדרם. הסיכוי של בומרנגים להתקדם הייתה גבוהה יותר מזו של עובדים חדשים, אבל הם גם פוטרו מהר יותר אם לא עמדו בציפיות.  

"חיזוק לתחושה שטוב לעבוד כאן"

לדברי ענת בירן, סמנכ"לית משאבי אנוש בקבוצת זאפ, המעסיקה כ-350 עובדים, ב-2021 חזרו לחברה שבעה עובדים. "אחד היתרונות הוא בהיבט המורלי. אנשים ראו מה קורה בחוץ ובחרו לחזור אלינו. זה מחזק את התחושה שטוב לעבוד כאן", היא אומרת.

גם הילה כשדאי, מנהלת מגזר פיננסי בתחום מיקור החוץ בקבוצת אמן, שקלטה בחצי השנה האחרונה חמישה עובדי בומרנג (במיקור חוץ, כלומר העובד מועסק פיזית בחברה אחרת אבל יחסי העובד-מעסיק הם עם אמן), שותפה להרגשה. "מבחינתנו זו הצלחה שעובד שסיים רוצה לחזור אלינו. זה אומר שהייתה לו חוויה טובה".

הילה כשדאי, מנהלת מגזר פיננסי בתחום מיקור החוץ בקבוצת אמן / צילום: יח''צ

מעבר לעידוד לאגו, אומרת בירן, "עובדים שחוזרים יודעים למה הם נכנסים, מכירים את החברה, את הביזנס, את האנשים, את המערכות. זה הרבה יותר קל לשני הצדדים, זה קצת ללכת על בטוח לשני הצדדים".

"אנחנו מכירים את הבנאדם, את היכולות המקצועיות והבינאישיות שלו, מכירים את ההתאמה שלו לדנ"א של הארגון ואת המוטיבציה", אומרת מיה גרנות, מנהלת הגיוס של פריון נטוורק. "אנשים בצוות מכירים אותו וזה נותן לנו יכולת ניבוי הרבה יותר טובה להצלחה. גם תהליכי הגיוס קצרים יותר. הם ניגשים לתפקידים אחרים, אז כן בודקים את הידע שלהם כדי ליישר קו ברמה המקצועית, אבל פחות שמים דגש על הראיון הפרסונלי".

כמי שמעסיקה עובדים במיקור חוץ, כשדאי אומרת שההיכרות עם המועמד מאפשרת לה להמליץ ללקוחות שלה בלב שלם על מועמד שכבר עבד אצלה בעבר והיא מכירה את הכישורים שלו.

חוזרים כדי להשתדרג

רוב עובדי הבומרנג חוזרים כדי להשתדרג. בזאפ שניים חזרו לתפקידי ניהול, שניים לתפקידים מקצועיים ועוד שלושה לתפקידים תפעוליים "שוחקים וסיזיפיים", לדברי בירן.

לדברי גרנות, "בזמן האחרון מתחילה להיווצר מגמה של חזרת עובדים שלנו. בשנה האחרונה חזרו שניים ויש עוד כמה בקנה. הם עזבו בצורה יפה, היינו איתם בקשר לאורך כל התקופה, וכשנפתחה כאן הזדמנות שחשבנו שיכולה להתאים להם ולנו, פנינו, הצענו והצלחנו להביא אותם. אני חוזרת לעובדים מצוינים שעזבו ובוחרת אותם בפינצטה".

גם בזאפ חיזרו אחרי חלק מהעובדים. "אל אחת המנהלות שלנו התקשרנו ועשינו עבודת חיזור משמעותית. היא לא חזרה מחופשת לידה ואז פנתה לדרך עצמאית. אחרי עבודת שכנוע היא חזרה אלינו כשכירה", אומרת בירן. לגבי עובדים שפונים, אומרת בירן, "אנחנו בודקים את ההיסטוריה של הביצועים שלהם והיחסים עם מנהלים ורואים איך הם תפקדו, וכך מחליטים אם לשכור אותם מחדש".

כשדאי לא פוסלת גם חזרה של עובדים שפוטרו, למשל כאלה שפוטרו בתקופת הקורונה, ובתנאי שהפיטורים לא נעשו על רקע מקצועי או פלילי. "לקחתי חזרה גם עובדים שלא הייתה להם כימיה עם המנהלים. כל עוד זה עובד מקצועי וראוי, אני אשמח להחזיר אותו לחברה".

כמו להגיע לארגון חדש

אתם לא חוששים מכך שהם מועדים לעזוב שוב?
"עובדים בסוף עוזבים", אומרת בירן. "ברגע שהם יגיעו למיצוי, זה בסדר שהם יעזבו, אנחנו נותנים להם את ברכת הדרך. אבל דווקא משום שהם חוזרים, סביר להניח שהם יישארו לתקופה של ארבע-חמש שנים. אלה שחזרו השתלבו מאוד מהר, הם מצליחים, מרוצים מהם והרבה יותר קל איתם מאשר עם עובדים חדשים".

זיידל עצמו לא רואה את החזרה לסאפיינס כנסיגה בקריירה. הוא גם קודם בתפקיד, אוהב את החברה ורואה בזה מצב של win win. גם בחברות אומרים שזו לא ההתייחסות לעובדים שחזרו לחברה אחרי קדנציה בחוץ.

"החברה מאוד דינמית", אומר בירן. "אפילו אם הם חוזרים לאותו תפקיד, מה שהם עשו לפני שנתיים זה לא מה שהם עושים היום. העובדים שחוזרים הם עובדים שהצליחו בחוץ אבל בחרו להשתדרג שוב בזאפ. זה דווקא מראה שהם לא תקועים, בוחרים לצאת החוצה, לראות עוד חברה, לרכוש עוד כישורים, מיומנויות, זווית הסתכלות ולחזור אלינו משודרגים".

גם גרנות אומרת כי מבחינת העובדים אין פה חזרה לאחור משום שהם לא בהכרח חוזרים לאותו תפקיד או אותה חטיבה וזה המשך טבעי למסלול הקריירה שלהם. "חברות לא עומדות במקום. הוספנו טכנולוגיות חדשות, רכשנו חברות. בשביל עובד שחוזר זה כמו להיכנס לארגון חדש בתוספת היתרון שהוא מכיר חלק מהאנשים".

לשמור על רצף הזכויות

האם עובד שעזב וחזר יכול לשמור על הוותק שלו לצורך חישוב ימי מחלה וחופשה, לדוגמה, או לצורך חישוב פיצויי פיטורים? לדברי עו"ד רועי הראל, שותף במחלקת דיני עבודה במשרד ש. פרידמן,

"לעניין פיצויי פיטורים, כאשר מנתקים את יחסי העבודה עד חצי שנה אין קטיעה של רצף הוותק לצורך חישוב הפיצויים, למעט התקופה שבה העובד לא עבד, והזכאות שלו נבחנת לאור שתי תקופות העבודה.

"לגבי זכויות אחרות כגון ימי חופשה, ימי מחלה והודעה מוקדמת, אין חובה לשמור לעובד את הוותק כאשר הוא חוזר לאחר הפסקה שבמהלכה נותקו יחסי העבודה. אבל בהחלט אנחנו רואים שמעסיקים יכולים להסכים במסגרת קביעת התנאים של העובד להכיר לו בוותק קודם, כמחווה ולפנים משורת הדין".

בכל מקרה, אומר הראל, מומלץ למעסיקים להסדיר את הדברים באופן ברור במסגרת חוזה העבודה, כדי למנוע מחלוקות ואי-הבנות.

עוד כתבות

הפקולטה לניהול. אלה העקרונות שיעזרו לכם להיות חסינים במשבר קיצוני / צילום: Shutterstock

לדבר לעצמכם, לעשות במקום לנוח ולהתמקד בכאן ועכשיו: אלה העקרונות שיעזרו לכם להיות חסינים במשבר קיצוני

בחצי השנה האחרונה אנו חווים ימים מורכבים וזקוקים יותר מתמיד לכלים שיסייעו לנו לפתח חוסן אישי, חברתי, קהילתי וארגוני ● כך תעשו את זה נכון

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

אברהם אסף / צילום: תמר מצפי

אברהם אסף, מייסד ובעל השליטה בקבוצת אמנת, נפטר בגיל 83

אסף הפך לבעל השליטה באמנת לאחר שרק לפני ארבעה ימים רכש את ההחזקות של שותפו לייסוד החברה, שמואל בר אור (22.17%), תמורת כ-21.7 מיליון שקל ● מי שצפוי להמשיך אותו הוא בנו, סגן יו"ר החברה, ערן אסף

נתן חץ / צילום: תמר מצפי

אלוני חץ רושמת עוד הפסדי שיערוך של 400 מיליון שקל

בשנה וחצי האחרונות מניית אלוני חץ איבדה כ-60% מערכה, כשהחברה רושמת הפסדי שיערוך של יותר מ-3 מיליארד שקל

דרכון ישראלי / צילום: Shutterstock

מהיום: אפשר לחדש דרכון ותעודת זהות באינטרנט. כך זה יעבוד

לאחר שבשנה שעברה נרשמו "פקקים" חסרי תקדים בדרך להנפקת דרכונים ותעודות זהות, חוק חדש שנכנס לתוקף מאפשר לבצע את התהליך באופן מקוון ● כיצד זה יעבוד, ולמי הדבר יתאפשר? ● גלובס עושה סדר

רואי סויסה / צילום: תמונה פרטית

המשקיע הזה ראה עשר דירות יד שנייה, ובסוף מבצע אחד שינה את התמונה

רואי סויסה קנה דירה חדשה מקבלן בבת ים ואז מכר אותה לפני שתכנן, כדי להשיג עסקה טובה יותר: "לקחתי בחשבון שאולי אצטרך להחזיק את שתיהן לתקופה מסוימת" ● האזינו

וושינגטון. מעמד משפטי מיוחד

רק שבעה מתוך 1,000 הבניינים הגבוהים בעולם נמצאים באירופה. זו הסיבה

רק שבעה מתוך 1,000 הבניינים הגבוהים בעולם נמצאים באירופה ● אתונה, פריז, רומא ואחרות מגבילות את גובה הבנייה כדי לשמור על הנוף ● איך זה עובד ומהם יוצאי הדופן?

פרויקט TLV במתחם השוק הסיטונאי בת''א, על קרקע שתנובה מכרה / צילום: טל איז׳ק

מבית שמש ועד צומת מורשה: הכירו את האקזיטים הנדל"ניים המפתיעים

מכירת קרקעות על ידי חברה תעשייתית חושפת לרוב ערך חבוי, הגבוה לעיתים אף מזה של פעילותה המסורתית – מה שמוביל לא פעם לזינוק במניה ● אנליסט נדל"ן: "בעסקה שכזו מקבלת המוכרת תזרים מזומנים משמעותי שיכול לסייע לה בהגדלת הייצור, ואף לבצע רכישות" ● סיור בין אקזיטים נדל"ניים מפתיעים שנרשמו בבית שמש, ירושלים, לוד, תל אביב ובצומת מורשה

הדירה ברחוב פרישמן בשכונה א' בקריית ים / צילום: יח''צ

דירה בקריות נמכרה ב-1.3 מיליון שקל. כמה היא תהיה שווה אחרי תמ"א

הדירה, בת 4 חדרים, מתפרשת על פני שטח של 105 מ"ר, כאשר לאחר התמ"א, תתקבל דירת 5 חדרים בשטח של כ־130 מ"ר הכוללת מרפסת, ממ"ד ומעלית ● הבניין עומד לפני הליך חיזוק ועיבוי, בעקבותיו שווי הדירה צפוי לקפוץ ל־1.8־1.9 מיליון שקל

וול סטריט, ניו יורק / צילום: Shutterstock

נעילה ירוקה בוול סטריט; טסלה קפצה ביותר מ-15%

השקל התחזק במעל 1% מול הדולר, 3.76 שקלים ● טסלה סיימה את יום המסחר בזינוק של 15.3%, אפל הוסיפה 2.5%, גוגל צנחה ב-3.3% ובורסת הקריפטו קוינבייס איבדה 7.8% ● שטף הדוחות בוול סטריט ימשך השבוע, אמזון תדווח בשלישי, אפל בחמישי ● לפי הוול סטריט ג'ורנל, יועצי טראמפ מנסחים הצעות חוק להגבלת עצמאות הבנק המרכזי ● ברביעי החלטת הריבית של הפדרל ריזרב, בשישי דוח התעסוקה החודשי

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

ירידות בוול סטריט; איליי לילי מזנקת ב-7%, טסלה יורדת ב-3%

מגמה מעורבת באירופה ● בקרן המטבע הבינלאומית העלו את תחזיות הצמיחה באסיה ● האינפלציה בגוש האירו עלתה ב-2.4% באפריל, בהתאם לצפי ● מחר תתפרסם בארה"ב החלטת הריבית של הפד; השוק מתמחר התחלת הורדות ריבית רק בספטמבר ● אמזון ואפל תפרסם את תוצאות הרבעון הראשון לאחר הנעילה

מוחים פרו פלסטינים באוניברסיטת קולומביה משתלטים על בניין המילטון שבתוך הקמפוס, היום / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

מהומות, התנכלות לישראלים וגדודי חיילים: כך נראות המחאות באוניברסיטאות בארה"ב

המהומות בקמפוסים בארה"ב: קולומביה החלה להשעות סטודנטים ואלה פרצו לבניין והתבצרו בו ● קבוצה של סטודנטים יהודים בקולומביה החלה בגיבוש תביעה ייצוגית נגד האוניברסיטה ● במקביל: ישראלית נבחרה לראש אגודת הסטודנטים בקולומביה

קתי ווד / צילום: Reuters, Hugo Amaral/SOPA Images

קרנות 'ארק' הפופולריות של קתי ווד שוקעות במהירות

המשקיעים משכו השנה 2.2 מיליארד דולר מהקרנות הפעילות של ARK השנה, יותר מהתזרים של כל 2023

מפגין מניף שלט עם ''מהפכת אינתיפאדה'' בוושינגטון. תמיכות מפורשות באלימות / צילום: Associated Press, Lindsey Wasson

"אינתיפאדה עולמית" מתפשטת בקמפוסים של ארה"ב, אבל היא עשויה לחזק דווקא את הימין

זה מה שקרה למחאות הענק נגד מלחמת וייטנאם ולמרד הסטודנטים בצרפת לפני 60 שנה ● התנועה הנוכחית מעתיקה בהצלחה גוברת את דפוסי הפעולה של המאבק נגד אפרטהייד לפני 40 שנה ● ישראל הופכת למנוף של שינוי

מייסדי איילנד , מייק פיי (משמאל) ודן אמיגה / צילום: MKJ photography

השווי הוכפל בתוך חצי שנה: חד הקרן איילנד מקבל תג מחיר של 3 מיליארד דולר

חברת איילנד מגייסת לפי שווי של 3 מיליארד דולר ● החברה עוסקת באבטחת מידע לדפדפנים, בעיקר כרום, במקומות עבודה ● רק לפני חצי שנה גייסה איילנד לפי שווי של 1.5 מיליארד דולר.

חיילי מילואים בגבול רצועת עזה, אפריל 2024 / צילום: ap, Ohad Zwigenberg

מחר ישולמו תגמולי המילואים: כמה תקבלו ומי זכאי למענק מיוחד?

מאות אלפי חיילי מילואים יקבלו תשלום ב-1 במאי, כאשר מודל התגמולים מורכב במיוחד - אך גם נדיב ● מה כוללים סוגי המענקים השונים ואיזה מס משלמים עליהם, מי זכאי לשוברי סיוע, והאם גם העצמאים יקבלו פיצוי הולם? ● גלובס עושה סדר

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

ויקטורי ערכה חיפוש בקניות של לקוחה, איזה פיצוי היא תקבל?

אישה שרכשה מוצרים בויקטורי ונדרשה להתלוות לקצין הביטחון לבדיקת הרכישה, תבעה את הרשת על לשון הרע המדינה נדרשת להשיב מדוע לא נקבעה הוראת תשלומים למערכת הבריאות ● אם ביקשה לעבור לעיר מרוחקת עם בנה בן ה־9 ואביו, בן זוגה לשעבר, התנגד. מה קבע בית המשפט? ● 3 פסקי דין בשבוע

התקיפה הישראלית מכריחה את איראן לחשוב מחדש על מערכות ההגנה שלה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: איראן צריכה לשנות את מערכות ההגנה שלה כדי להתמודד עם ישראל ואיך היא יכולה להתחמק מהסקנציות שהוטלו עליה, ולמה סטודנטים אמריקאים מצטרפים למחאות נגד ישראל ● כותרות העיתונים בעולם 

אלי אביסרור, מנכ''ל אביסרור משה ובניו ויו''ר ארגון קבלני הנגב / צילום: דיאגו מיטלמן

הממשלה, החרם הטורקי ומחירי הדירות: הקבלן שבונה אלפי יחידות דווקא אופטימי

אלי אביסרור, מנכ"ל אביסרור משה ובניו ויו"ר ארגון קבלני הנגב, סבור שהממשלה אינה מסייעת לקבלנים בהתמודדות עם המצב, אך מנבא שהענף יצא מהמשבר ● הוא לא חושב כרגע על הנפקה, סבור שטורקיה היא שתפסיד בסופו של דבר מהחרם על ישראל ובטוח שהנגב הוא העתיד של ישראל

צילומים: מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט), Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

המתיחות בין טורקיה לישראל והשחקנית המפתיעה שתשנה את כללי המשחק

הגבלת הייצוא מטורקיה מוסיפה אש למדורת היחסים שלה מול ישראל ● עם נשיא שמקורב הן לנתניהו והן לארדואן, ייתכן כי הפתרון למשבר טמון באזרבייג'ן ● ישראל היא ספקית אמל"ח קריטית לאזרבייג'ן, שמצידה מספקת לנו נפט, ואילו הדבר האחרון שירצה ארדואן הוא לפגוע באינטרסים של ידידו הקרוב ● גלובס נכנס מאחורי הקלעים של היחסים המתוחים