חודש שלילי נוסף במוצרי החיסכון: כלל היחידה שסיימה את פברואר עם תשואה חיובית בפנסיה

למרות הירידות החדות ברחבי העולם במהלך חודש פברואר, בכלל הצליחו לרשום בחודש שעבר את התשואה השלילית הקטנה ביותר, 0.18% במסלולים הכלליים של קרנות ההשתלמות, בפער ניכר לעומת המתחרים • בין פברואר 2021 לינואר 2022 הצליחה כלל לנייד אליה כ-2 מיליארד שקל מקרנות פנסיה מתחרות

יורם נוה, מנכ''ל כלל ביטוח / צילום: כדיה לוי
יורם נוה, מנכ''ל כלל ביטוח / צילום: כדיה לוי

אחרי שנים בהן דשדשה בתשואות, קרן הפנסיה של כלל וקופות הגמל שלה נמצאות בחלק העליון של טבלת התשואות. המלחמה באוקרינה והחלטת הפד להעלות בקרוב את הריבית טלטלו את שוקי ההון בעולם והפילו את התשואות של מוצרי החיסכון בפתיחת 2022, חודש שני ברציפות אותו הם מסיימים עם תשואות שליליות.

בעוד שבשוק המניות בארץ נרשמה מגמה מעורבת, כשמדד ת"א 35 עלה ב-2.9%, מדד ת"א 125 עלה ב-1.3%, ומדד יתר 60 לדוגמה ירד בשיעור של 4.7%. לעומתם, בארה"ב נרשמו ירידות שערים חדות, כאשר מדד הדאו ירד ב-3.5%, מדד ה-S&P500 ירד ב-3.1%, ואילו מדד הנאסד"ק ירד ב-3.4%, ובאירופה נרשמו ירידות שערים חדות אף יותר. 

 
  

למרות זאת, בכלל הצליחו לרשום בחודש פברואר את התשואה השלילית הקטנה ביותר, 0.18% במסלולים הכלליים של קרנות ההשתלמות, בפער ניכר לעומת המתחרים, ובקרנות הפנסיה (מסלולי הצעירים, עד גיל 50), היא הייתה היחידה שלא רשמה תשואה שלילית כשהשיגה תשואה של 0.06%.

במבט על התשואה המצטברת בשלוש השנים האחרונות כלל שנייה רק לפניקס כשהיא השיגה תשואה של 28.75% פער של 0.05% מהפסגה. בקרנות הפנסיה השתיים שומרות על מיקום זה, עם כי כאן הפער כבר מתפס לכמעט 1%, אך עדיין מדובר על תשואה פנומנלית של יותר מ-34.5% בשלוש שנים בלבד.

ההצטיינות בתשואות, יחד עם ציונים גבוהים במדד השירות של רשות שוק ההון, אפשרה לכלל לצמוח. כך למשל, על פי נתונים הפנסיה נט שמפעילה רשות שוק ההון, בין פברואר 2021 לינואר 2022 הצליחה כלל לנייד אליה כ-2 מיליארד שקל מקרנות פנסיה מתחרות. רק הקרנות של הפניקס (3.64 מיליארד) ואלטשולר שחם (5.75 מיליארד), אשר נמצאת בירידה בשל תשואות חלשות בחודשים האחרונים, הצליחו לנייד אליהן יותר כספים.

בנוסף, כלל הצליחה לעקוף את מנורה מבטחים, קרן הפנסיה הגדולה בישראל, בצבירה נטו בתקופה זו. הצבירה, שהיא סך ההפקדות בתוספת העברות מגופים אחרים ובניקוי המשיכות מהקרן, עמדה אצל כלל על כ-7 מיליארד שקל כשגם כאן אלטשולר שחם ראשונה עם צבירה של 9.7 מיליארד שקל והפניקס אחריה (8 מיליארד שקל).

אלטשולר ממשיך במגמה השלילית

באשר לשוק החיסכון ארוך הטווח, נתוני פברואר ממחישים כי השנה הקשה של אלטשולר שחם מבחינת תשואות נמשכה גם בחודש החולף. בתוך חודשיים בלבד מפתיחת השנה קרן הפנסיה שלה כבר נמצאת בפיגור של 1.5% מהממוצע בשוק והמסלול הכללי שלה בקרנות ההשתלמות נמצא ביותר מאחוז מתחת לממוצע בתעשייה.

גם ילין לפידות התחיל את השנה הנוכחית עם תשואות חלשות כשבחודש פברואר הוא השיג את התשואה הנמוכה מבין השחקנים הבולטים. מיטב דש, ממצטייני 2021, אמנם צמצם הפסדים בחודש שעבר, אך הוא נושא על גבו תשואות חלשות בינואר שהסתכמו בכ-2% הן במסלולים הכלליים בקרנות ההשתלמות והן במסלולי הצעירים בקרנות הפנסיה.