גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

התחרות בין הבנקים השתלטה על המסך, אבל עיקר השיח הוא סביב חברות התקשורת

ההחלטה של בזק לצאת מגבולות הטלוויזיה הובילה אותה החודש לראש מדד הפרסומות המדוברות ● סלקום בחרו בפרזנטור שיודע לצחוק על עצמו, ובנק מזרחי טפחות הורידו את הכפפות

 

 

דביר בנדק בקמפיין מזרחי טפחות / צילום: צילום מסך
דביר בנדק בקמפיין מזרחי טפחות / צילום: צילום מסך

ברייק הפרסומות אומנם מופגז בשבועות האחרונים בכאלה השייכות לבנקים, אולם מי שמייצרות שיח ברשת הן דווקא חברות התקשורת. בדירוג המדוברות מובילה הפעם הפרסומת לבזק, ואחריה הפרסומת לסלקום. מקטגוריית הבנקים נכנסה רק הפרסומת של מזרחי טפחות. ניתוח הדברים מלמד, שוב, שלא תמיד השיח ברשת הוא בהכרח לטובת החברה.

ברוכים הבאים למיינקראפט

בזק

שחר גור, סמנכ"ל המחקר ביפעת בקרת פרסום: "שילוב הכוחות של גידי גוב וכוכבי 'קופה ראשית' מצליח שוב לעורר עניין רב, ומדורג כבר בפעם השנייה בצמרת הקמפיינים המצטיינים. לצד היקף הצפיות החריג, הפרסומת הוגדרה על ידי גולשים רבים כגאונית, וחלקם אם הרחיקו לכת וסימנו אותה כאחת הטובות שנוצרו בישראל".

ניר פרח, בעל סוכנות הבוטיק Team Perach לקריאטיב ופרסום: "בזק הפיקה משחקון ופרק קצר של 'קופה ראשית' בפלטפורמה של מיינקראפט. מדובר בחיבור גאוני, שכן בניגוד להוריהם, גיימרים פחות צופים בפרסומות של ערוצי הברודקאסט ויותר מדלגים על פרסומות ביוטיוב.

אנטולי מקופה ראשית בקמפיין בזק / צילום: צילום מסך

"הבעיה היחידה כאן היא שקידום המהלך נעשה באמצעות פרק בן 5 דקות שמתרחש כולו ביקום המרובע של המשחק הפופולרי, והסרטון הזה הוא לא הפיקסל הכי שפיצי על המסך. לכתוב פרסומת בת דקה לטלוויזיה זה דבר אחד, אבל כשאתה מתיימר לכתוב 5 וחצי דקות כאלה, אתה לא יכול להיות פחות ממבריק".

מירן פחמן, בעל חברת Creative First והפודקאסט Ear Catcher: "החיבור בין בזק לבין 'קופה ראשית' נותר רעוע גם בסרט השני בסדרה. מה בזק רוצה להגיד על עצמה כמותג, ואיך הפרזנטורים שבחרה מסייעים לה להעביר את המסר הזה? אין לי מושג.

"נדמה שבזק, בניצוחם של האדלריסטים, משתדלים לבחור את הפרזנטורים הכי לוהטים באותו רגע, ואז להדביק להם תסריט משעשע (עניין של טעם) שמחובר למסר טקטי. הפעם היה מדובר בחיבור של בזק לבית המיליון. עם זאת, בזק עשו עבודה טובה ברשתות החברתיות, הכוללת הכנת סטוריז מקוריים, טיק טוק, והשיא, בניית המתחם המיוחד במיינקראפט לטובת הקהל הגיימרי".

דלית אורבך, קופירייטרית וסופרת: "שני תותחי על - גידי גוב וקופה ראשית - יורים יחד ללב המשוחד של הצרכנים. הסדרה כבר כבשה את מקומה בקרב צעירים שמזריקים הומור לארוחת בוקר, ואפילו מתחפשים אליה בפורים. גוב לעד בפנתאון הישראלי, וגם הוא עם הומור וקלילות ישראלית של 'בואו לא נעשה עניין'. שניהם יחד זה בינגו ואז עוד בינגו לוידוא הריגה.

"עם תקציב כזה ואקדחי לייזר כאלה, קשה לפספס לב עכשווי חם. שכחנו את התדמית של בזק כגוף מיושן משנות ה-80, ועם הטריק הכי ישן בספר קנו אותנו באנטרטיימנט שלוחץ על כל כפתורי מעלית-השבת הרגשיים".

אשת הקריאטיב שרי סימן טוב: "היקום הדיגיטלי מציע אין-ספור אפשרויות למהלכים יצירתיים מחוץ לקופסת הטלוויזיה, ובזק הפתיעה עם אחד כזה - שילוב סיפור הפייבר וכוכבי קופה ראשית במשחק מיינקראפט הוא קפיצת מדרגה בחשיבה הקריאטיבית, בהתאמה לקהלי המטרה ולדנ"א של המותג. שאפו בריבוע".

זה לא זה

סלקום

גור: "אחרי שסלקום לא הצליחה לעורר תהודה משמעותית עם הפרזנטור הקודם תמיר בר, רן דנקר מזניק אותה לצמרת הקמפיינים הבולטים ברשת. ניתן לזהות שני סוגי שיח בזירות השונות - הערצה לפרסומת ובעיקר לדנקר בעמודים האישיים שלו, לצד שיח מעורב ואף ביקורתי בנכסים הדיגיטליים של סלקום".

פרח: "הומור עצמי זה דבר נהדר, וכשזה מגיע מאמן בסדר גודל של רן דנקר, זה נהדר אפילו יותר. בתוך ברייק הפרסומות בעלות החשיבות העצמית המופרזת, פתאום לראות סלב שלא לוקח את עצמו ברצינות גדולה מדי, מרשה לעצמו לצחוק על השירים והקליפים שלו - אי אפשר שלא לאהוב את זה.

רן דנקר בקמפיין סלקום / צילום: צילום מסך

"רק גליץ' אחד יש כאן, והוא הקונספט 'כשזה זה, זה זה' שמלווה את הקמפיין. זה משפט שיכול להתאים לכל פרסומת, לכל מוצר, בכל קטגוריה - מדירה למשתכן ועד לגרביים. וכשהקונספט לא 'נדבק' למוצר באופן מושלם, הוא גם פחות זכיר משמעותית".

פחמן: "עוד מותג שלא ברור לי מה הוא רוצה להגיד על עצמו. בניגוד למותג האינטרנט של סלקום, שמדבר בהצלחה על יתרון הסיב האישי, בכל הנוגע לשירותי הטלוויזיה לא הצליחו בגליקמן לייצר פיצוח אסטרטגי אמיתי. כך נותרנו עם משפט די סתמי שאומר 'כשזה זה, זה זה'. ובכן, זה לא זה.

"כשאין פיצוח אסטרטגי ורעיונאי, אין ברירה אלא להשקיע סכומי עתק בסלב יקר, בהפקה נוצצת ובמדיה. סלקום בחרו בדנקר כדי שיעשה אנלוגיה בין הבחירות האמנותיות שלו לבין הבחירה בשירות הטלוויזיה של סלקום. למה? מה הקשר, ומה זה אומר על המותג? לא הצלחתי להבין".

אורבך: "דנקר היפיוף, אקס השיר שלנו ואקס נינט, זו חבילה מנצחת. גם כריזמטי, גם חתיך, גם גיי שזה אומר צעיר ופתוח, וגם חלום רטוב של בני טיפשעשרה, שהם קהל ענק של סלולר. ומפה, עם קצת חיינדעלך של חזרות למחזמר, דנקר מוביל את סלקום לתחרות עם שאר ענקי הסלולר. מכיוון שהשלט נמצא ביד של הצעירים, הדרך פתוחה לדהור קדימה".

מענטש בלי פוזה

מזרחי טפחות

גור: "בהתאם לזיהוי החזק של בנק מזרחי טפחות ודביר בנדק עם נושא השירות, השיח נחלק לאלה שאהבו את הפרסומת וטענו כי שירות הבנק אכן טוב, ומנגד אחרים שטענו שהמסר הפרסומי אינו עומד במבחן המציאות".

פרח: "אני מצדיע לצוות של מזרחי טפחות. לא פשוט לגוון ולהביא מדי חודש רעיון קריאטיבי חדש לקונספט הוותיק של שירותיות. הפעם בבנק הורידו את הכפפות, נו מור מיסטר בנדק נייס גאי, ושיגרו לאוויר מניפסט נוקב על ההבטחות החלולות של המתחרים בקטגוריה, ועל ההדיוטות שמתפתים להן.

"על הנייר זה נשמע כמו אחלה בריף, בפועל יצא להם קצת קריפי, וחבל. כי גם כשלקוח מרגיש פראייר, קשה לו לראות את עצמו בפרסומות מיוצג על ידי זומבי שנשלט כמו בובה על חוט. אל תשימו לנו מראה כל כך בוטה. בפעם הבאה קצת יותר הומור ופחות קרינג'יות, וזה יהיה מדויק".

פחמן: "בעיניי, מזרחי טפחות וראובני-פרידן עושים עבודה טובה ועקבית לאורך זמן. בזמן שכל הבנקים האחרים מחפשים שפיץ תדמיתי להיאחז בו, הבנק הזה ממשיך לדבר על הקשר האנושי, וזה תופס. עם זאת, הסרט הנוכחי פחות מוצלח, ואף מעט קרינג'י.

"השימוש במריונטות אנושיות שמייצגות את הבנקים המתחרים לא מספיק חד, ויוצר תחושה לא נעימה. בעיניי, טפחות צריכים להמשיך עם הקו האנושי בגובה העיניים, לעבוד על תובנות צרכניות אמיתיות ולהתרחק כמה שניתן משפה של 'פרסומות', שמייצרת בעיקר חוסר אמינות. מה שכן, השפה העקבית של המותג מצליחה לחפות גם על סרט אחד פחות מוצלח".

אורבך: "החוכמה עם בנדק זה שהוא מתקרב אליך, ממרפק אותך, ואז נותן את המבט הבלתי אמצעי של 'בינינו, כל הגרנדיוזיות של המתחרים לא שווה הרבה. אני כמוך. בן אדם של אנשים'. הצרכנים מתחברים אליו כי הוא אומר את מה שאנחנו חושבים, וכי הוא אדם רגיל עם חולשות, שרק רוצה שירות וקצת כסף בבנק.

"הקונספט של אדם לאדם, מענטשיות בלי פוזה - עובד. גם רותם סלע מנסה לעשות את אותו הדבר, אבל איכשהו, אליה נדבקו המילה פרזנטורית וטורנדו ואסי עזר. ובנדק, הוא אחד משלנו".

סימן טוב: "בחיזור הבנקאי אחרי הלקוחות בעקבות רפורמת המעבר, מזרחי טפחות ממשיך למצב עצמו כבנק ה'אנושי' מבין כולם. הפעם, מול שלושת הבנקים המובילים, המיוצגים בצבעוניות של המושכים בחוטים בסרט המדמה את יחסי הכוחות בין הבנקים ללקוחות. הקריאטיב אמיץ ומרומז בדרכו, וגם אם נדמה לרגע שזו התכתבות פנימית בין פרסומאי הבנקים, או שהפרסומת לא עומדת במבחן המציאות, מרענן לראות התייחסות לתחרות בין מותגים. סוג של אצבע בעין, שכנראה רק אנדרדוג שמביא ערך אמיתי יכול להרשות לעצמו".

המסר הנשי

בחירת שופטי גרנות

יום האישה שצוין החודש הביא למבול של עבודות קריאטיב טובות, רובן פרי יוזמות של משרדי הפרסום. שתי עבודות בלטו במיוחד, וקיבלו משופטי גרנות ציון לשבח על מצוינות קריאטיבית.

הראשונה היא מודעה של ענבר מרחב עבור עמותת "יד לאישה". המודעה עשתה שימוש חכם בקופי כדי להדגיש את האבסורד בחוק המחייב את אישור הגבר על מנת שאישה תוכל להתגרש. העבודה השנייה היא של אדלר-חומסקי ושירות פייבוקס, שהציעה בכל העברת כספים באפליקציה, להעביר לנשים 30% פחות - במטרה להדגיש את המסר החשוב שנשים בארץ עדיין מרוויחות משמעותית פחות מגברים. "מדובר בשימוש יפה וחכם באפליקציה עצמה כדי להעביר את המסר", מציין פחמן.

עוד כתבות

מנות של Neomi's / צילום: איריס כץ

הקיבוץ שתמצאו בו קפה כמו בפרובנס ואמן שפסלו מעטר את ביתו של ארדואן

סדנת קרמיקה בסגנון מינימליזם יפני, תצפית מוצלת על מרבדים צהובים, פשטידה מתפקעת ממנגולד וקרמבל תפוחים לקינוח ● יום מרומם נפש בקיבוץ יזרעאל

מכוניות חדשות בנמל אילת / צילום: איל יצהר

משלוח הרכב שיצא מטורקיה בדקה ה-90, ומה החלופות שבוחנים היבואנים

יבואני הרכב הישראלים נערכים לסגר הייצוא מטורקיה ● משלוח ענק של טויוטה הספיק לצאת לישראל "ברגע האחרון" אולם בענף צופים עיכובים באספקת דגמי מפתח

''מנטה ריי'' / צילום: נורת'גרופ

לא רק באוויר: כלי השיט הבלתי מאויש החדש של צבא ארה"ב

הסוכנות האמריקאית לפיתוחים טכנולוגיים צבאיים והענקית הביטחונית נורת'רופ גרומן הודיעו כי סיימו בדיקות בהיקף מלא של "מנטה ריי" - פרויקט דגל ימי של כלי שיט תת־מימי בלתי מאויש (UUV) גדול במיוחד ● כלי השיט החדש נושא חיישנים ומערכות תקשורת מתקדמות המאפשרות לו לבצע משימות כמו מעקב, זיהוי ונטרול מוקשים, מחקר בעומק האוקיאנוסים ומיפוי הקרקעית

עו''ד יוסי בנקל / צילום: תמר מצפי

"יכולנו לגבות הרבה יותר": עורך הדין שמנהל את פשיטת הרגל הגדולה במדינה בראיון

זה שבע שנים שעו"ד יוסי בנקל מנהל קרב משפטי על כספיו של אליעזר פישמן, לאחר שצבר חובות של כמעט 4 מיליארד שקל וזכה ל"תספורת" נדיבה ● בראיון ראשון לאחר מותו של פישמן מספר בנקל איך ימשיך לנהל את התיק, נמנע מלבקר את הבנקים ומספר על ה"תרגיל" שעשה פישמן כדי להשאיר הון בידי משפחתו

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

נעילה ירוקה בוול סטריט; נאסד"ק קפץ ב-2%

מדד ההנג סנג ננעל בזינוק של 1.5% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות ● מניית אפל עלתה בכמעט 6% לאחר דוחות חיוביים ורכישה עצמית של מניות בסך 110 מיליארד דולר ● לא התקיים מסחר בבורסות בסין וביפן

קמפיין freeTV / צילום: צילום מסך

ב־freeTV לא חושפים את מספר הלקוחות, אבל משקיעים 2 מיליון בקמפיין בכיכובם

הקמפיין של מיזם הסטרימינג מתברג במקום השני בזכירות, ובמקום האחרון באהדה - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הפרסומת הזכורה ביותר שייכת לבנק מזרחי טפחות, בית ההשקעות מיטב חוזר למסך עם עוד פרסומת בהובלת כוכב "חברים"

פול אוסטר. ''סופרים לא יוצאים לפנסיה'' / צילום: Reuters, VINCENT WEST

על פול אוסטר, שהיופי שבמקריות העסיק אותו כל חייו

השבוע הלך לעולמו בגיל 77 הסופר היהודי-אמריקאי פול אוסטר ● אוסטר כתב ספרים שהפכו לרבי מכר ועוסקים באופן תכוף בצירופי מקרים ● כתיבתו נטועה בילדות קשה ואירועים מטלטלים ששינו את חייו

מפגינים פרו פלסטינים משתלטים על בניין המילטון באונ' קולומביה / צילום: Associated Press

דוח חדש חושף: הכסף שמניע את האלימות בקמפוסים בארה"ב

מעט מאוד ידוע לגבי ההון שנשפך על המחאות האנטישמיות המבעבעות בקמפוסים בארה"ב, אבל ברור שהן לא ספונטניות - זהו מאבק ממומן ומתוכנן היטב ● דוח חדש של מכון NGO Monitor, ששיתפו דמויות כמו ביל אקמן ואילון מאסק, חושף את הארגונים מאחורי ההפגנות הקיצוניות וחלק ממקורות המימון שלהן, ובראשם שניים: ג'ורג' סורוס והאחים רוקפלר

יגאל דמרי / צילום: אייל פישר

"בעוד שנה נהיה בקטסטרופה": התחזית הקשה של יגאל דמרי

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● חצי שנה לפרוץ המלחמה, היזם יגאל דמרי מסביר מדוע שוק הנדל"ן בנגב דווקא פורח ● הוא מעריך כי היקפי הבנייה בפרויקטים של התחדשות עירונית הגיעו לשיא, וסבור שהחרם הטורקי לא ישפיע במידה מהותית על השוק ● כמה באמת שווה הקרקע של חנן מור בשדה דב לפי ההצעה שהגיש, ולמה הוא מקפיא בינתיים את הפרויקט שלו בבבלי

בורסת וול סטריט / צילום: Shutterstock

למכור את המניות בחודש מאי ולצאת מוול סטריט? זה מה שההיסטוריה מלמדת

האם נכנסו לחצי השנה הגרועה של השנה, וזה הזמן לצאת משוק ההון עד אוקטובר? לא בטוח ● אנליסטים בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה הוותיקה "Sell in May and go away" ● ולמה הנפילה של אפריל לא מפחידה אותם?

מאנגר ובאפט באסיפת משקיעים קודמת של ברקשייר האת'וויי / צילום: ap, Nati Harnik

"מעבר לעידן חדש": האסיפה השנתית של ברקשייר כבר לא תהיה אותו הדבר

משקיעים נערכים לתחושת "כיסא ריק" בכינוס השנתי של ענקית ההשקעות ברקשייר האת'וויי בשבת ● זאת לאחר שבנובמבר שעבר הלך לעולמו צ'רלי מאנגר, יד ימינו הוותיק של המנכ"ל והמשקיע האגדי וורן באפט ● המשתתפים יחפשו רמזים לעתיד הניהולי של ברקשייר

כטב''מים / צילום: דובר צה''ל

קצין אמריקאי חושף כמה כטב"מים ישראלים יירטו כוחות צה"ל

ראש ענף תיאום בקרה אווירית בים של המארינס מגלה בראיון לאתר TWZ כי לא פחות מ־40% מהכטב"מים שיירטו כוחות צה"ל הם כלים ישראליים

מפגינים באוניברסיטת קליפורניה, השבוע / צילום: Reuters, Aude Guerrucci

ניצולי ה־7 באוקטובר תובעים את מובילי המחאות בקמפוסים בארה"ב: "זרוע של חמאס"

אזרחים ששרדו את הטבח ביישובי הדרום, הגישו השבוע לבית המשפט המחוזי בווירג'יניה תביעה נגד ארגוני המחאות בארה"ב, בטענה לקשר ביניהם לחמאס ● בין היתר, צוין כי ראשיהם היו חברים בארגוני טרור ואף הכינו מסמכי תעמולה נגד ישראל, בטרם התרחש הטבח

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

למי הקדישה אלופת אירופה החדשה בג'ודו את זכייתה בזהב?

איך נקראת מערכת ההגנה האווירית החדשה שפיתחה אלביט ושתימכר ללקוחות בינלאומיים, במה עוסק הפלאונטולוג ובאיזו שנה הותקן הרמזור הראשון באילת? ● הטריוויה השבועית

אחרי שהודיעה על הפסקת המסחר עם ישראל: אלה הדרישות של טורקיה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ביממה החולפת הופנו הכותרות בכלי התקשורת בטורקיה וברשתות החברתיות לנושא הפסקת קשרי הסחר עם ישראל ● הודעת משרד המסחר הטורקי, תגובת שר החוץ ישראל כ"ץ לאחר חשיפת גלובס בנושא ● וההשפעות על נתוני האינפלציה העדכניים ● כותרות העיתונים בעולם 

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: Reuters, AHMAD AL-RUBAYE

לאחר חשיפת גלובס: בלומברג מדווחת כי טורקיה עוצרת לחלוטין את קשרי המסחר עם ישראל

בבלומברג דיווחו כי עדיין לא מדובר באישור רשמי, אלא בדיווח של גורמים טורקיים ● מוקדם יותר היום נחשף בגלובס כי בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף ● בנוסף, חברת התעופה הטורקית MNG מפסיקה לייבא מטענים לישראל

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: Shutterstock, הטוויטר של סם אלטמן

"רעידת אדמה": מי עומד מאחורי צ'אט ה-AI שמטריף את הרשת

מודל בינה מלאכותית אנונימי צץ ברשת וגרר חרושת שמועות לגבי העומדים מאחוריו ● המומחים נלהבים מיכולותיו, בהן התמודדות עם שאילתות שמודלים אחרים מתקשים איתן ● ההשערות בענף: זו הכנת קרקע לשיתוף פעולה בין OpenAI לאפל או "הטרלה" של אילון מאסק

נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן נואם בעצרת סולידריות עם הפלסטינים בסוף אוקטובר / צילום: ap, Emrah Gurel

טורקיה מפסיקה את המסחר עם ישראל: מה המשמעויות ואילו ענפים יפגעו?

כפי שנחשף בגלובס, טורקיה החליטה על הפסקת הסחר עם ישראל ● טורקיה היא מקור היבוא החמישי בגודלו בישראל, שפיתחה תלות גדולה במיוחד במוצרי המלט ● איך המהלך ישפיע על המדפים שלנו, ולמה דווקא עכשיו? גלובס עושה סדר

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות המכוניות הסיניות זינקו, אקספנג ב-17%

נאסד"ק עלה ב-1.5%, הדאו ב-0.8% ● שיא במשיכות כספים מקרנות הביטקוין ● קוואלקום זינקה ב-10%, אנבידיה ב-3% ● גוגל שוב מפטרת עובדים ● ישראליות: רדקום זינקה ב-8%, היפו צללה ב-13% ● מחר דוח התעסוקה בארה"ב ● וגם, בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה "Sell in May and go away"

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם ד''ר רוני הירש / צילום: פרטי

החוקרת הישראלית שמפרקת את המיתוסים על אבי הקפיטליזם

שיחה עם ד"ר רוני הירש, מומחית לתיאוריה פוליטית והיסטוריה של מחשבה כלכלית ● על הגותו של אדם סמית, שוק חופשי ושחיתות פוליטית ● האזינו