גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"תמ"א 38 זו תוכנית רעה, בכייה לדורות": דלית זילבר מתקרבת לסוף הכהונה ועולה למתקפה

בקיץ הקרוב תסיים דלית זילבר את תפקידה כמנכ"לית מינהל התכנון ● בראיון לגלובס היא אומרת שאינה מוטרדת מהדחייה באישור של החלופה לתמ"א 38 ("גם אם יידחפו עוד כמה פרויקטים בצנרת, זה לא ישנה את התמונה"), ולא מתרגשת מהקמה של כמה יישובים חדשים קטנים

דלית זילבר / צילום: איליה מלינקוב
דלית זילבר / צילום: איליה מלינקוב

בקיץ הקרוב תסיים דלית זילבר את תפקידה כמנכ"לית מינהל התכנון, ערכאת התכנון הגבוהה של ישראל. בשנים האחרונות החלו גופי התכנון לדבר אחרת על תכנון - ציפוף, תחבורה ציבורית, הליכתיות וכדומה, אבל נדמה שהתוכניות בשטח לא השתנו הרבה. ואולי אין כמו תמ"א 38 כדי להוכיח. במינהל התכנון הכריזו כבר לפני 3 שנים על מותה של התמ"א באפריל 2020, לאחר מכן הם נאלצו להתפשר על אוקטובר 2022, אבל ממש לאחרונה הודיעה השרה הממונה איילת שקד שהיא תוארך גם אחריה - למגינת ליבם של אנשי מינהל התכנון.

השבוע הגיעה זילבר לדבר על האתגרים הגדולים ועל מצב התכנון בפודקאסט של גלובס.

התכנון עבר לכאורה כברת דרך, כולל מצד האנשים שנמצאים בראש המערכת, אבל הפוליטיקאים עושים מה שהם רוצים. זה יכולה להיות שרת פנים שמחליטה שצריך להקים עוד ועוד יישובים, או ראשי הערים שמחליטים שצריכים לתכנן עוד ועוד מתחמי תעסוקה מיותרים ומניבי ארנונה בשולי הערים.

 

"אני לא חושבת ככה. ברור לנו שהעתיד הוא אך ורק באזור העירוני, באינטנסיביות עירונית, וברור שהחיים הופכים להיות הרבה יותר מורכבים. אנחנו מדברים על עוד תשתיות של חשמל, מים, ביוב וניקוז, וכמובן תחבורה, שזו אחת הדרמות הגדולות של המדינה. העמדה של המועצה הארצית בחמש השנים האחרונות רק הלכה והתחזקה, עם העדפה ברורה לערים וחיזוק של העירוניות.

"נכון שיש ממשלה שיש לה עוד אג’נדות, ולנו ברור למשל שהקמת יישובים חדשים בנגב תחליש את באר שבע והאוכלוסייה החזקה יותר תברח משם. אבל האמת היא שזה עושה המון רעש, כשבסוף אנחנו מדברים על עוד 500 איש שיגורו באיזה יישוב אולי בעוד עשר או חמש שנים. עיקר המאסה, האינטנסיביות והאקשן מבחינה אורבנית ותכנונית הוא בסוף בערים עצמן".

אז את מפסידה קרבות קטנים ומנצחת במלחמה?
"לגמרי. כבר אין לנו תוחלת אחרת. כולנו עומדים בפקקים שעות וברור לנו שמוכרחה להיות תחבורה ציבורית יעילה, וברור שהיא לא תהיה ליישובים פרבריים האלה, שלא קשורים לכלום. רק שיהיה לנו מספיק צפוף ומספיק אינטנסיבי, כך שנוכל להביא את סף הכניסה של התחבורה הציבורית לכל האזורים העירוניים, כולל מועצות מקומיות קטנות שהולכות וגדלות. הנושא של הצפיפות מתחיל להתקבל במובן הטוב של המילה. הוא בעצם מאפשר לנו להכיל הרבה יותר אנשים, להכיל סוגים אחרים של אוכלוסיות שפעם הדרנו. כולם מבינים את היתרון: ככל שזה יותר הטרוגני, זה יותר מעניין, יותר אינטנסיבי. אנחנו לא רוצים להיות רק עם עוד אנשים שדומים לנו, כי ברור לנו שאנחנו מפסידים מזה הרבה. אלה החיים הצפויים לכולנו, כי אנחנו מוכרחים להכפיל את המדינה".

בתיאוריה זה נשמע נפלא, אולם אם נתאמץ נראה שתל אביב מתחילה ללכת לכיוון, ועדיין כשאני יוצא לראש העין, לנתניה, לאור עקיבא, נדמה ששום דבר לא באמת השתנה. כל הבניינים והשכונות מתוכננים כמעט אותו דבר, עם אוכלוסייה יחסית מאוד הומוגנית ומאוד מעט עירוב שימושים.
"צריך לזכור שמה שנבנה היום זה לא משהו שאושר בשנים האחרונות, ובעתיד כבר לא תראה תוכניות כאלה. היום התוכניות החדשות כולן עם עירוב שימושים, ויש ועדה מיוחדת שגם אמורה לשנות אזורי תעסוקה לאזורים מעורבים, כי כולם מבינים שיש פה עודפים גדולים של אזורי תעסוקה. אישרנו יותר מדי אזורי תעסוקה לאורך 50 השנה האחרונות, כל 5,000 יחידות דיור ביקשו עוד מיליון מ"ר תעסוקה, ונתנו להם. איבדנו שטח פעמיים - גם השטח תפוס וגם התעסוקה לא באמת הגיעה.

"היום אנחנו מחפשים את המקומות שיש להם יתרון יחסי, מוטי תחבורה ציבורית. אנחנו לא יכולים לחיות בלי זה. ועדיין צריך לזכור שבסיס הארנונה שלנו היום הוא לא טוב, ולכן כל רשות רוצה את הארנונה שלה מתעסוקה".

זה מאוד טבעי ומתבקש - ארנונה לתעסוקה היא פי 4 ו־5 מארנונה למגורים, והיא דורשת מאוד מעט הוצאות של הרשות המקומית.
"העניין הוא שזה לא קורה. השטח שהשארנו נשאר תיאורטי. התפקיד של כולנו, של כל המנהיגים כולל המנהיגות המקומית, הוא לא להסתכל רק על התושב שנמצא פה היום אלא גם על כל אלה שיבואו אחריו. אני רוצה גם לתת דגש על הדור הבא, על החבר’ה הצעירים של היום. הם רואים את החיים האלה של מרחק הקורקינט, ואת היתרונות הגדולים שיש לחיות בעיר צפופה עם תחבורה ציבורית יעילה ועם אפשרות לנוע ממקום למקום באופניים או בקורקינט או ללכת ברגל. זה משהו שלאנשים בגילי יותר קשה להפנים".

"הכול חייב להיות מוטה תחבורה ציבורית"

זילבר: "החבר’ה הצעירים מבינים שלשם העולם הולך ולשם המדינה הולכת. אין לה אפשרות להמשיך לתפקד באופן נורמלי בלי שנעבור לתחבורה ציבורית. הכול חייב להיות מוטה תחבורה ציבורית ולא עוד נהרות של כבישים ומחלפים".

הדור הצעיר מבין את זה. אנשי המקצוע מבינים את זה, אבל בכל זאת זה נתקע שם למעלה.
"הכול קורה לאט, זה נכון. מבחינה תכנונית כל הזמן יש הפער הזה. התפקיד שלי הוא קודם כול גם להסתכל על כאן ועכשיו - ואישרנו בחמש שנים האחרונות יותר מ-600 אלף יחידות דיור ואישרנו רכבות קלות בירושלים ובכל מטרופולין מרכז והנושא של המטרו, זה לוקח זמן. חוץ מזה הוצאנו המון תוכניות לתכנון מוטה תחבורה ציבורית. היום אתה לא יכול להגיש תוכנית אם אתה לא עובר בדיקה איכותית שאתה נותן מענה לתחבורה ציבורית.

"אבל בסוף זה לא רק תכנון, וזה גם נושא של התפעול. אנחנו מסייעים גם בתחנות מנוחה לנהגים למשל. ובסוף זה גם הניהול, והנושא של ניהול התנועה הוא אחת הדרמות הגדולות. חייבים לעבור לניהול תנועה חכמה - באגרות הגודש, בנתיבים שמתחלפים לפי הצרכים, ובהפיכה של נתיבים לנתיבי תחבורה ציבורית. יש עוד הרבה דברים שהם החלטות נלוות ולא הכול הוא רק בתכנון.

"אני חושבת שהמדינה שלנו צריכה לעבור לניהול של החיים שלנו. כשאני הולכת לחוף הים אני רואה איתי 16 מיליון איש באים איתי לחוף, ואם זה לא ינוהל הכול יקרוס. חייבים לעשות ניהול נכון של האזורים הפתוחים והבנויים, כי הכול נורא צפוף ומתפתח. וכמובן שמוכרחים להתארגן על נושא התשתיות".

כמה התחזית מבהילה?
"עשינו עבודה על כל מטרופולין תל אביב וראינו שבשנת 2040 אנחנו בחוסר גדול בכל תחום התשתיות. גם בנושא של המים ברמה מטרופולינית אנחנו בבעיה. אנחנו חייבים גם שדות תעופה, וכבר לפני הקורונה היינו כמעט בקריסה של נתב"ג. אני מאמינה שבסוף יהיה הכול, כי אי אפשר שלא יהיה, אבל ברור שהכול קשה והכל נתקל בהתנגדויות של נימב"י (לא בחצר האחורית שלי).

שרת הפנים איילת שקד / צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת

"מדברים על אנרגיה מתחדשת - אבל היא חייבת קווי הולכה שיעברו היכן שהוא. מוסדות התכנון רגילים לעבוד בתוך קונפליקטים ולכן הבסיס המקצועי זה הדבר הכי חשוב. אנחנו מביאים את הדברים ברמה המקצועית הכי גבוהה והכי אובייקטיבית ובסופו של דבר אנחנו צריכים להכריע. זה לא תמיד נעים, אבל זה התפקיד שלנו. האינטרס הציבורי צריך להיות לנו מול העיניים והדורות הבאים צריכים להיות לנו מול העיניים.

"אני לא יכולה למלא את כל השטחים הפתוחים בבנייה. אני צריכה להשאיר מסדרונות אקולוגיים. המגפות ושינויי האקלים אלה קונפליקטים שכבר היום כולם חווים. בסופו של דבר אנחנו מצליחים ומקבלים עשרות החלטות. הצרכים רק הולכים וגדלים והם לא הולכים וקטנים. זה בסדר שיש בחינה נוספת על ידי הממשלה, אבל בסופו של דבר צריך לקבל החלטות. אף אחד לא רוצה מט"ש לידו, או דיפו של הרכבת לידו, אבל אנחנו חייבים לקבל את ההחלטות האלה. אישרנו הרבה מאוד תשתיות בשנים האחרונות, גם במועצה הארצית וגם בוועדות המחוזיות. ההחלטות הן קשות, אבל ברגע שאתה מתבסס על נתונים מקצועיים הרבה יותר קל לך".

"תמ"א 38 זו בכייה לדורות, תוכנית רעה"

את מדברת על החלטות מקצועיות, אבל אפילו את תמ"א 38 אתם לא מצליחים לבטל - והיא מוארכת כל פעם מחדש.

"אתה מדבר את המילים שאני אמרתי לפני חמש שנים, זה כבר הצלחה. תמ"א 38 זו בכייה לדורות וזו תוכנית רעה. אין פרוגרמה לצורכי ציבור והיא נותנת מענה מאוד נקודתי. אבל היא עוד יותר גרועה, כי אני צריכה להכפיל פה את האוכלוסייה ואין לי בתמ"א 38 תוחלת להכפיל את האוכלוסייה. תמ"א 38 אולי טובה לקבלנים, אבל רעה לכל השאר".
ובכל זאת היא עדיין חיה ובועטת.

"היא גוססת מזמן. ראשי הרשויות המקומיות הבינו מה היא עשתה להם. לרמת גן קראו ‘עיר התמ"א’, והיא עשתה פליק פלאק לאחור והבינה שזה רעה חולה לעיר ולכל היעדים ברמה האסטרטגית.

"הבאנו חלופה שמנסה לרפא את החוליים, בעיקר בהיבט של צורכי ציבור והראייה המתחמית. התוכנית החדשה מכוונת לזה שכל רשות בעיקר תיתן את הכללים של עצמה. כן, יש בינתיים קשיים פוליטיים ואחרים, אבל אני מאמינה שהתמ"א סיימה את דרכה. אם יצלחו לזנב בה ולהביא דרכה עוד כמה פרויקטים, זה לא ישנה את העובדה שהיא בסוף דרכה.

"גם הקבלנים היום מבינים שעוצמות הבנייה שאנחנו רוצים לתת לאורך התוואי של תחבורה ציבורית ובמרכזי הערים הן גדולות הרבה מעבר למה שהתמ"א מאשרת. אם קבלן מסתכל על העתיד, הוא צריך לחכות ולא לעשות תמ"א 38".

הרשויות המקומיות הפכו לשותף והן כבר לא מכשול ?
"כשהייתי בירושלים והיו מאבקים נגד הרכבת אמרתי שברגע שייסע הקו אף אחד לא יבין למה יש רק קו אחד ולא רשת שלמה. גם המטרו יתחיל בגזע המרכזי שלו, וכשהוא יהיה כולם יבינו שהם רוצים להצטרף. זה אירוע שובר שוויון מבחינה תחבורתית. לאנשים קשה כשקצת מזיזים להם את הגבינה. כבר לא יהיה מקום פסטורלי של צמודי קרקע. אנחנו חייבים לעבור שנות דור קדימה, אבל גם לא נהפוך להיות סין ונבטל לגמרי את זכות הציבור להביע דעתו. עדיין יהיו פה שיתוף ציבור ושקיפות".

כמה כל זה נשען על כוח אדם איכותי ומספיק? בביצוע, בתכנון.
"לפני הכול, אנחנו בחוסר גדול של אנשי מקצוע, מהנדסים. כשעשו את כביש 6 היו מהנדסים שזה היה הפרויקט היחיד שלהם, היום לכל מהנדס יש כמה פרויקטים גדולים וזה לא עובד. חייבים להתחזק שם וגם להביא מחו"ל. זאת מדינה על סטרואידים וצריך גם לחזק את הוועדות המקומיות.

"האינטרס הציבורי והראייה שלנו מתכנני הערים היא אופטימית, אבל התשתיות ותת-הקרקע והמבנים הגבוהים והצפיפות והאינטנסיביות - אלה לא נושאים פשוטים. המדינה עוברת תהליך מאוד משמעותי שחייב להיעשות באופן מושכל, ובתקווה שאת הטעויות שנעשה אפשר יהיה לתקן בהמשך, לאור הנתונים שיהיו בעתיד".

ועם החשיבה והידע ארוכת טווח, אז אולי חמש שנים בראש מינהל התכנון זה פשוט מעט מדי?
"יכול להיות שצריך יותר זמן, אבל גם רמטכ"ל עושה פרק זמן ומגיע מישהו טוב אחריו. האג’נדה לא רק שלי והיא מקובעת במוסדות התכנון. אנשי המפתח הם אנשים מקצועיים. אני מאמינה שהבסיס מאוד מקצועי. עברנו הרבה שרים והאג’נדות שלנו נשארו אותן אג’נדות. יש דברים שעושים הרבה כותרות, אבל המון תוכניות ממשיכות לעבור בצנרת ולהתקדם. גם אם יש רעש סביב יישוב חדש כזה או אחר, למאסות הגדולות של העשייה כולם מתחברים והן משותפות לכל ממשלות ישראל".

דלית זילבר
אישי: בזוגיות + 2 בנים ● מתגוררת במבשרת ציון (את מדברת על יתרונות העיר והציפוף וגרה ביישוב כל כך פרברי? "אני גרה שם בערך 20 שנה, עוד מהימים שלמדתי בטכניון") ● מקצועי: מתכננת ערים במקצועה, ראש מינהל התכנון. מסיימת בקיץ הקרוב ● עוד משהו: "אני עושה את התפקיד הכי מעניין שיש במדינת ישראל. חשוב, משפיע, עם הרבה מאוד אחריות. ואני נהנית מכל רגע"

עוד כתבות

בורסת ת''א זינקה / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

מגמה ירוקה בבורסה המקומית; מדד ת"א ביומד מזנק בכ-2%

מדד ת"א 35 קופץ ב-1.3% ● השקל מזנק מול המטבעות הזרים ברקע המגעים לעסקת החטופים ● מחר תתפרסם בארה"ב החלטת הריבית של הפד; השוק מתמחר התחלת הורדות ריבית רק בספטמבר ● עונת הדוחות בארה"ב תופסת תאוצה: אמזון ואפל יפרסמו השבוע את תוצאותיהן יחד עם חברות שבבים בולטות

ניצן גולדברג, משנה למנכ''ל ומנהל אגף סחר ושיווק קבוצת שופרסל / צילום: יח''צ

עזיבה שלישית בתוך חודש: המשנה למנכ"ל שופרסל הודיע על התפטרות

ניצן גולדברג, המשנה למנכ"ל ומנהל אגף סחר ושיווק בשופרסל, הודיע על עזיבתו ● מדובר בבכיר השלישי שעוזב את הקבוצה לאחר ההשתלטות של האחים אמיר, אחרי שסמנכ"לית התקשורת התאגידית וסמנכ"לית משאבי האנוש הודיעו גם הן על סיום תפקידן

שכונת גליל ים, הרצליה / צילום: המרכז למיפוי ישראל

הנוף לים בנתניה, המיקום המנצח בתל אביב: השכונות שעברו מהפכה

צילומי אוויר מראים את השינוי הגדול שהתרחש ב־20 השנים האחרונות באזורים מרכזיים ברחבי הארץ: את השדות החליפו בנייני מגורים, כבישים ופארקים ● איך אפשר היה לתכנן את השכונות החדשות טוב יותר ● צילומי אוויר: המרכז למיפוי ישראל ● פרויקט מיוחד

רכבים ליצוא בנמל בסין / צילום: Reuters

מהפך: יצוא המכוניות מסין לישראל התרסק ברבעון הראשון

ברבעון הראשון של 2024, יצוא הרכבים החשמליים הסיניים לישראל התכווץ ב-51%, כך לפי נתונים שפרסם המכס בסין. אלו הסיבות לכך ● קבוצת ב.מ.וו חשפה חשמלית חדשה של המותג "מיני", XPENG מתחילה לייצא קרוס־אובר חשמלי חדש ו־DAYUN משיקה סדאן גדולה ומפוארת - וכל אלו יגיעו לישראל עוד השנה ● השבוע בענף הרכב

מטה אמזון. זונחת חוזים למשרדים או אינה מחדשת אותם / צילום: Shutterstock, Tada Images

ענקיות הטק מצמצמות שטחים, וזו מכה נוספת לנדל"ן המניב

הצמצום הזה מהווה ניגוד חריף לאחר שנים שבהן החברות רק הגדילו את השטחים

השבוע בשווקים / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הענקית שקפצה וזו שהתרסקה - ועוד כתבות על מצב השווקים

מטא איכזבה את המשקיעים ● נטפליקס צנחה אחרי תוצאות חיוביות, טסלה פרסמה דוח מאכזב אבל המניה שלה קפצה. למה? ● קבוצת רד בינת מסיימת עידן ועוד כתבות על המצב בשווקים

מוריס צ'אנג / צילום: Associated Press, Aaron Favila

הוא הגיע לגיל 55. ואז הקים את החברה החשובה ביותר בעולם

מוריס צ'אנג צבר עשורים של ניסיון לפני שהקים עסק שהפך חיוני לכלכלה הגלובלית ● מה יכולים ללמוד ממנו יזמים אחרים בגיל העמידה?

עמית גריידי, הממונה על חוק המכר במשרד השיכון / צילום: משרד הבינוי והשיכון

קניתם דירה מיזם ומכרתם לפני האכלוס? אולי תהיו אחראיים לאיחורים במסירה

נייר עמדה שפרסם הממונה על חוק המכר מחריף את התנאים עבור מי שרוכשים דירה מקבלן ומעוניינים למכור לפני האכלוס

יגאל דמרי / צילום: אייל פישר

"בעוד שנה נהיה בקטסטרופה": התחזית הקשה של יגאל דמרי

חצי שנה לפרוץ המלחמה, היזם יגאל דמרי מסביר מדוע שוק הנדל"ן בנגב דווקא פורח ● הוא מעריך כי היקפי הבנייה בפרויקטים של התחדשות עירונית הגיעו לשיא, וסבור שהחרם הטורקי לא ישפיע במידה מהותית על השוק ● כמה באמת שווה הקרקע של חנן מור בשדה דב לפי ההצעה שהגיש, ולמה הוא מקפיא בינתיים את הפרויקט שלו בבבלי

רואי סויסה / צילום: תמונה פרטית

המשקיע הזה ראה עשר דירות יד שנייה, ובסוף מבצע אחד שינה את התמונה

רואי סויסה קנה דירה חדשה מקבלן בבת ים ואז מכר אותה לפני שתכנן, כדי להשיג עסקה טובה יותר: "לקחתי בחשבון שאולי אצטרך להחזיק את שתיהן לתקופה מסוימת" ● האזינו

טל בסכס, פרויקטור מרכז השליטה האזרחי / צילום: רמי זרנגר-יח''צ החברה למתנ''סים

הפרויקטור שלא היה בראיון ראשון: "לא באתי לחמם כיסא"

טל בסכס מונה בסוף אוקטובר לפרויקטור שתפקידו "לתדרך בכל הנוגע לניהול האזרחי של המלחמה" ● אלא שאינטרסים פוליטיים רחשו בשטח, יותר מדי גופים היו מעורבים, ומהדיבורים על תקציב של 15 מיליארד שקל לא נשאר דבר ● בראיון לגלובס הוא מדבר על היכולת להשפיע כמנכ"ל החברה למתנ"סים, ומפתיע: "אם קוראים לי שוב - אני מתייצב"

דרכון ישראלי / צילום: Shutterstock

מהיום: אפשר לחדש דרכון ותעודת זהות באינטרנט. כך זה יעבוד

לאחר שבשנה שעברה נרשמו "פקקים" חסרי תקדים בדרך להנפקת דרכונים ותעודות זהות, חוק חדש שנכנס לתוקף מאפשר לבצע את התהליך באופן מקוון ● כיצד זה יעבוד, ולמי הדבר יתאפשר? ● גלובס עושה סדר

חניה על מדרכה. נושא שנוי במחלוקת / צילום: הלית ינאי

חניה בכל מקום: כך זינק מספר תווי הנכה ב-55% בתוך שנתיים

מאז שרוככו התנאים לקבלת תו נכה, נרשמה עלייה של 55% במספר התווים שהונפקו ● השינוי בחוק שאפשר לנכים לקבל חניה צמודה לבית הקפיץ גם את מספר החניות, ובתל אביב הוא הוכפל ● יו"ר עמותת נגישות ישראל, יובל וגנר: "התכלית של מתן תווי נכה פשוט לא מקוימת"

אילת / צילום: Shutterstock, StockStudio Aerials

אפילו הטילים כבר לא מרתיעים את משקיעי הנדל"ן בעיר הזו

דווקא בזמן מלחמה, המשבר בשוק הנדל"ן והריבית הגבוהה, אילת פורחת נדל"נית ● "המשקיעים חזרו לעיר והם סוגרים עסקאות עם קבלנים"

מדפי סופר / צילום: טלי בודנובסקי

הגל נמשך: עליות מחירים במוצרי טרה וקוקה קולה

מוצרי החלב הלא מפוקחים של טרה, ביניהם מעדנים, משקאות חלב וגבינות, יתייקרו בשיעור ממוצע של כ-3.2% ● המשקאות הממותקים והמשקאות האלכוהוליים של החברה המרכזית למשקאות יתייקרו בשיעור של כ-4.5%

וושינגטון. מעמד משפטי מיוחד

רק שבעה מתוך 1,000 הבניינים הגבוהים בעולם נמצאים באירופה. זו הסיבה

רק שבעה מתוך 1,000 הבניינים הגבוהים בעולם נמצאים באירופה ● אתונה, פריז, רומא ואחרות מגבילות את גובה הבנייה כדי לשמור על הנוף ● איך זה עובד ומהם יוצאי הדופן?

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe FireFly)

מה יכולים אנשים בגיל העמידה לעשות עכשיו כדי למנוע דמנציה בעתיד

נקיטת פעולה לשיפור בריאות המוח בשלב מוקדם עשויה לעזור לכם להישאר חדים יותר כאשר אתם מתבגרים

אילוסטרציה: Shutterstock

ביהמ"ש משרטט את גבולות אחריות המתווך לספק מידע ללקוחו

האם מתווך יכול להסתפק בנתונים שנמסרו לו ע"י המוכרים - או שעליו לקיים בדיקות עצמאיות לגבי מצב הנכס?

פרויקט TLV במתחם השוק הסיטונאי בת''א, על קרקע שתנובה מכרה / צילום: טל איז׳ק

מבית שמש ועד צומת מורשה: הכירו את האקזיטים הנדל"ניים המפתיעים

מכירת קרקעות על ידי חברה תעשייתית חושפת לרוב ערך חבוי, הגבוה לעיתים אף מזה של פעילותה המסורתית – מה שמוביל לא פעם לזינוק במניה ● אנליסט נדל"ן: "בעסקה שכזו מקבלת המוכרת תזרים מזומנים משמעותי שיכול לסייע לה בהגדלת הייצור, ואף לבצע רכישות" ● סיור בין אקזיטים נדל"ניים מפתיעים שנרשמו בבית שמש, ירושלים, לוד, תל אביב ובצומת מורשה

השקל מתחזק מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

השקל מזנק בכ-2% מול המטבעות הזרים; אלו הסיבות

ברקע למגעים בעסקת החטופים השקל מתחזק בחדות הבוקר (ג'), בהמשך למגמה אמש ● למרות האופטימיות, הכלכלנים הבכירים מזהירים כי התנודתיות בשוק המט"ח המקומי צפויה להימשך