18 מיליארד שקל ברבעון אחד: החוב של משקי הבית לדיור מזנק

בסקירת הרבעון הרביעי לשנת 2021 בנק ישראל דווח על קפיצה שנתית של 13% בסך יתרות החוב של משקי הבית • אחת הסיבות המרכזיות: השיאים בהיקף המשכנתאות

היקף המשכנתאות החדשות ברבעון הרביעי זינק ב-34 מיליארד שקל - גבוה משמעותית מהממוצע הרבעוני של השנים האחרונות / צילום: Shutterstock, jaturonoofer
היקף המשכנתאות החדשות ברבעון הרביעי זינק ב-34 מיליארד שקל - גבוה משמעותית מהממוצע הרבעוני של השנים האחרונות / צילום: Shutterstock, jaturonoofer

יתרת החוב לדיור של משקי הבית המשיכה לגדול משמעותית ברבעון הרביעי של 2021 בעיקר בעקבות עלייה בהיקף המשכנתאות החדשות. כך לפי נתוני החטיבה לסטטיסטיקה של בנק ישראל על התפתחות החוב של המגזר הפרטי.

סך יתרת החוב של משקי הבית ב-2021 קפץ ב-13% כאשר עלייה חדה במיוחד נרשמה ברבעון הרביעי של 2021. מדובר בקפיצה הן בחוב לדיור והן בחוב שלא לדיור של כ-26 מיליארד שקל ( עלייה של 4%) לעומת הרבעון הרביעי ב-2020, לרמה של 691 מיליארד שקל. העלייה כוללת את יתרת החוב לדיור שעלתה בכ-18 מיליארד שקל ברבעון ויתרת החוב שלא לדיור שעלתה בכ-8 מיליארד שקל.

העלייה של 2021  נמשכת גם השנה

אלא שמגמת העלייה שהחלה מסוף 2020 נמשכת אל תוך שנת 2022. בפברואר היקף החוב של הציבור לבנקים בגין הלוואות למשכנתה ממשיך לעלות והסתכם ב-476.5 מיליארד שקל.

היקף המשכנתאות החדשות ברבעון הרביעי זינק ב-34 מיליארד שקל - גבוה משמעותית מהממוצע הרבעוני של השנים האחרונות. והעלייה נמשכת גם בשנה הנוכחית כאשר בכל אחד מהחודשיים האחרונים, בינואר ובפברואר, היקף המשכנתאות החדשות היה כ-11 מיליארד שקל בממוצע.

הנתונים הללו יחד עם נתוני בנק ישראל מהשבוע שעבר משקפים את הסכנה העומדת בפני הלווים רגע לפני העלאה של הריבית שצפוייה לייקר את ההחזר החודשי של המשכנתה. מנתוני בנק ישראל בחודש בפברואר עולה כי שיעור ההלוואות במימון גבוה של 60%-75% עומד על 45.2% מסך ההלוואות שנלקחו באותו חודש. מדובר בעלייה לעומת השנה שעברה אז הנתון הזה עמד על 42%. כלומר, שיעור המימון שהבנקים מעניקים גדל לצד העלייה בסיכון.

מחיר הדירות החדשות צמוד למדד תשומות הבנייה וככל שהאינפלציה תמשיך לטפס רוכשי הדירה על הנייר עלולים לספוג עליות מחירים עד שהדירה תהיה מוכנה, וזאת מבלי לדבר על העלייה הצפויה של החזרי המשכנתה דרך הרכיב הצמוד לאינפלציה או דרך ריבית הפריים.

בנק ישראל צפוי לעלות את הריבית בישיבתו הקרובה באפריל, כך מעריכים בשוק. בארה"ב הריבית הועלתה בפעימה של 0.25% בשבוע שעבר, ונראה שבבנק ישראל ידביקו את הקצב. ביום חמישי האחרון אמר המשנה לנגיד הבנק, אנדרו אביר, כי המדיניות המוניטרית תצטמצם באופן מהיר יותר, וזאת בזמן שהאינפלציה בפברואר עלתה ל-3.5%, מעבר ליעד בנק ישראל. לזאת יש להוסיף את לחצי האינפלציה הצפויים כתוצאה מעלייה במחירי הסחורות שנובעת כתוצאה מהמלחמה באוקראינה, והכלכלנים בשוק מעריכים כי האינפלציה בישראל תמשיך לטפס אל מעבר ל-4% בחודשים הקרובים.

"על אף שלחצי האינפלציה בישראל נמוכים יותר, השווקים מגלמים עתה הערכה שהריבית בישראל, לאורך זמן, לא תתנתק מזו שבארה"ב", כך לפי כלכלני בנק הפועלים. "אנו עדיין סבורים כי עליות הריבית יהיו מתונות יותר מאלו שבארה"ב, וגם האינפלציה בישראל תהיה נמוכה יותר".