היסטוריה: סרט סטרימינג של אפל זכה בפרס הטוב ביותר באוסקר

הסרט "CODA", שהופץ בלעדית בשירות הסטרימינג של אפל, זכה בפרס הסרט הטוב ביותר, ובכך הפך לסרט הסטרימינג הראשון שזכה בפרס • מי שנחשב המועמד המוביל לזכייה, "כוחו של הכלב" של נטפליקס, הסתפק בפרס לבמאית הסרט • תקרית אלימה נרשמה כאשר וויל סמית' סטר לקומיקאי כריס רוק, לאחר שזה צחק על אשתו

טקס פרסי האוסקר. ייזכר השנה בעיקר בזכות הסטירה שנתן וויל סמית' לכריס רוק / צילום: Shutterstock, Yavdat
טקס פרסי האוסקר. ייזכר השנה בעיקר בזכות הסטירה שנתן וויל סמית' לכריס רוק / צילום: Shutterstock, Yavdat

היסטוריה בטקס האוסקר: לראשונה סרט סטרימינג זכה בפרס הסרט הטוב ביותר. "CODA", סרטה של שון הידר, שהופץ בלעדית בשירות הסטרימינג של אפל זכה הבוקר (ב') בפרס הסרט הטוב ביותר, ובכך הפך לסרט הסטרימינג הראשון שזכה בפרס.

הסרט הינו רימייק של סרט צרפתי ("משפחת בלייה") והוא מתאר את חייהם של משפחת דייגים חרשת והאחות השומעת אשר מתחילה ללמוד שירה, למורת רוחה של המשפחה. הסרט זכה גם בפרס התסריט המעובד ובפרס לשחקן המשנה הטוב ביותר (טרוי קוצור, שבכך הפך לשחקן החירש השני בתולדות האוסקר שזכה בפרס).

מי שנחשב המועמד המוביל לזכייה, "כוחו של הכלב" של נטפליקס, הסתפק בפרס לבמאית הסרט, ג'יין קמפיון - וגם בכך נעשה היסטוריה בטקס כאשר לראשונה שתי נשים זכו בפרס הבימוי אחת לאחר השנייה.

עם זאת, הטקס ה-94 ככל הנראה לא ייזכר בגלל הפרסים שלו, אלא בגלל הסטירה שוויל סמית' נתן לכריס רוק. כריס רוק עלה לבמה במטרה להציג את פרס הסרט התיעודי הטוב ביותר, ועל הדרך התבדח על התסרוקת הקירחת החדשה של אשתו של וויל סמית' ("אני מתרגש לראות אותך בג'י איי ג'יין 2"), שנובעת כתוצאה ממחלה. סמית' לא קיבל את הדבר בהומור, עלה על הבמה, סטר לרוק, חזר לכיסא ואז צעק עליו: "אל תגיד את השם של אשתי".

הדבר הוביל למבוכה בקרב באי הטקס, ובנאום הזכייה שלו סמית' נראה מתקשה למצוא את המילים הנכונות לתיאור המעשה, ואמר שהוא לקח על עצמו את תפקיד "המגן" של המשפחה שלו. לבסוף הוא התנצל בפני האקדמיה - אך לא בפני רוק אישית.

זוכים נוספים בפרסים בולטים היו "סיפור הפרברים" של סטיבן ספילברג, שזכה בפרס שחקנית המשנה הטובה ביותר עבור אריאנה דהבוז; "העיניים של תמי פיי", שזיכה את ג'סיקה צ'סטיין בפרס השחקנית הטובה ביותר; ו"בלפסט", שזכה בפרס התסריט המקורי הטוב ביותר.

רשימת הזוכים המלאה:
הסרט הטוב ביותר: "CODA" 
הבימוי הטוב ביותר: ג'יין קמפיון, "כוחו של הכלב"
השחקן הטוב ביותר: וויל סמית', "משפחה מנצחת"
שחקנית משנה: אריאנה דהבוז, "סיפור הפרברים" 
שחקנית: ג'סיקה צ'סטיין, "העיניים של תמי פיי"
שחקן משנה: טרוי קוצור, "CODA"
סאונד: "חולית"
צילום: "חולית"
דוקו קצר: "מלכת הכדורסל" (אפשר לצפות פה)
אפקטים: "חולית"
סרט אנימציה: "אנקאנטו" 
סרט אנימציה קצר: "המגב הקדמי"
הסרט הבינלאומי הטוב ביותר: "הנהגת של מר יוסוקה"
הסרט הקצר הלייב אקשן הטוב ביותר: "הפרידה הארוכה" (אפשר לצפות פה)
התלבושות: "קרואלה"
התסריט המקורי: "בלפסט" 
התסריט המעובד: "CODA" 
עריכה: "חולית" 
סרט תיעודי: "קיץ של נשמה" 
תפאורה: "חולית" 
השיר הטוב ביותר: "לא זמן למות", "לא זמן למות" 
איפור: "העיניים של תמי פיי"