גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הטכניון מאשים את בעל השליטה במגדל אחזקות שלמה אליהו בהונאה והסתרת מידע

הטכניון מפרט בכתב הגנה, במסגרת התביעה הנוגעת לאסון ורסאי, מסכת הסתרה והונאה מצד בעל השליטה במגדל אחזקות, שלמה אליהו ● בין היתר נטען כי אליהו איים לפגוע בתרומות שמגיעות למוסד האקדמי, זייף חוות-דעת משפטית בשם המכון והסתיר מיו"ר מגדל מידע

שלמה אליהו, בעל השליטה במגדל / צילום: תמר מצפי
שלמה אליהו, בעל השליטה במגדל / צילום: תמר מצפי

הטכניון מאשים את שלמה אליהו, בעל השליטה בחברת הביטוח מגדל אחזקות, בהונאה והסתרת מידע. דברים אלה נחשפים בכתב ההגנה של המוסד האקדמי, במסגרת תביעה על סך 15 מיליון שקל שהגישה מגדל נגד הטכניון וחברת הביטוח כלל.

בין השאר, בכתב ההגנה נכתב כי חוות-הדעת המשפטית, שהוזמנה על-ידי אליהו מעו"ד גד נשיץ ז"ל במטרה לקבל כ-3 מיליון דולר מכלל, הוצגה ככזו שהוזמנה על-ידי הטכניון. "לא היה ולא נברא", טוענים במוסד האקדמי. "אליהו אף דאג שהתשלום שהועבר למשרד נשיץ בגין חוות-הדעת המוזמנת, יעבור במסלול עוקף שנועד לטשטש את מזמיני חוות-הדעת".

אם לא די בכך, בכתב ההגנה נטען כי אליהו ניסה לאיים על מנכ"ל המכון דאז, מתניהו אנגלמן, המכהן כיום כמבקר המדינה. בפגישה נכח גם יו"ר מגדל דאז, יוחנן דנינו, לשעבר מפכ"ל המשטרה. על-פי כתב ההגנה, אליהו אסר על דנינו להיחשף לחומרים שאינם משרתים את מטרותיו. יש לציין כי בתצהיר, אנגלמן וסמנכ"לית הכספים של הטכניון, דגנית שינדלמן, מאשרים את האירוע התמוה.

תביעת מגדל עוסקת באסון ורסאי שהתרחש בשנת 2001, בו מתו 23 בני אדם ונפצעו 380 אנשים נוספים. בעקבות האסון הוגשה תביעה נגד שורת גורמים, ובכללם הטכניון, על חלקו באישור הבטיחות לשיטת בניית ה"פל-קל", שגרמה לקריסת רצפת האולם.

הרקע: אי עמידה בהסכם מול כלל והראל

בעקבות התביעה, בטכניון, שמיוצגים על-ידי עורך דין דרור גולדשטיין, ביקשו לממש את פוליסת הביטוח שהייתה אצל שלוש חברות הביטוח: מגדל, כלל והראל, שהתקשרו יחד בפוליסה אחת מול הטכניון. גבול האחריות הביטוחי עמד על 10 מיליון דולר. בפוליסה נקבע כי מגדל תהיה החברה המנהיגה ("לידר") מטעם שלוש חברות הביטוח, והחלטותיה יחייבו במפורש גם את כלל והראל.

בפברואר 2015 החליטה מגדל לחתום בשם שלוש חברות הביטוח על הסכם עם הטכניון, לפיו הן יפצו את המכון בגובה תקרת האחריות בסך 10 מיליון דולר, בתוספת הוצאות משפט בסך 2 מיליון דולר נוספים. כיוון שכלל סירבה לשלם את חלקה בסך כ-3.5 מיליון דולר, וכיוון שהטכניון סירב להחזיר למגדל את הסכום הזה, נאלצה מגדל להגיש נגדה ונגד הטכניון תביעה בסך 15 מיליון שקל, באמצעות עורכי הדין עמית חדד ואביחי יהוסף ממשרד חדד-שנהר-רוט ועורכת הדין בת-שבע אדיב.

בדצמבר 2021 פורסמו בגלובס טענותיה החמורות וחסרות התקדים של כלל נגד חברת מגדל. חברת הביטוח, המיוצגת על-ידי עורך הדין יאיר ליבוביץ ממשרד ב.לוינבוק ושות’, מגובה במסמכים רבים. בכתב ההגנה נטען כי מגדל פעלה מול הטכניון בשם כלל ובשם הראל בדרך של הצגת מצגי שווא, הסתרת מסמכים באופן העולה לכדי תרמית, פיצול הסכמים וביצוע מעשים חמורים נוספים. בכלל טענו גם כי מגדל ניצלה בחוסר תום-לב מובהק ותוך הפרת חובותיה כנאמנה וכשלוחה של שותפותיה, את מעמדה כחברה המנהיגה בפוליסת ביטוח משותפת לאחריות כלפי צד שלישי.

לטענת כלל, מגדל "התנדבה" בשמה ובשם הראל שישולם לטכניון את מלוא גבול האחריות הנקוב בפוליסה המשותפת בסך 10 מיליון דולר, וכן מה שכונה בהסכם "הוצאות ניהול התביעה" בסכום מופרך של 2 מיליון דולר נוספים.

טענות לאיומים והסתרת מידע מהיו"ר

כעת הגיע תורו של הטכניון להגיש את כתב הגנתו, והוא פותח לרווחה את תיבת הפנדורה. על-פי כתב ההגנה, בפברואר 2016 התקיימה פגישה במשרדו של שלמה אליהו עם מתניהו אנגלמן, מנכ"ל הטכניון דאז, פגישה בה השתתף גם יו"ר מגדל דאז יוחנן דנינו.

"לאחר שאליהו לא הצליח לשכנע את אנגלמן בדברי נועם, הוא עבר לשלב האיומים", נטען בכתב ההגנה שהגיש המוסד האקדמי. "בין השאר, אליהו איים לנקוט פעולות שיגרמו לפגיעה בתרומות לטכניון". בנוסף, מתוך כתב ההגנה עולה כי אליהו הזהיר שיבטל באופן מיידי וחד-צדדי את כל ביטוחי הטכניון.

אנגלמן הבהיר לאליהו כי גם אם הטכניון היה מעוניין להעביר לידי מגדל את מיליוני הדולרים ששילמה עבור כלל במסגרת הפוליסה המשותפת, אין הוא יכול לעשות כן לנוכח סירובה של האחרונה. לאחר שאנגלמן פנה ליו"ר מגדל דנינו, והבין שאין לו כל מושג על מה מדובר, הוא העביר לידיו את המכתב של חברת כלל. אלא שלמרבה התדהמה, "אליהו אסר על יו"ר הדירקטוריון לעיין במכתב והורה לו להשיבו", טוענים במכון. "גם בתום הפגישה הוגש העתק המכתב לעיונו של יו"ר הדירקטוריון, אולם גם אז אסר עליו שלמה אליהו לעיין בו". לדברי גורמים שנכחו בפגישה, הם יצאו משם המומים מההתנהלות של אליהו.

יש לציין כי המעורבות האגרסיבית של אליהו בפעולותיה השוטפות של חברת מגדל, תוך ציווי על יו"ר מגדל דאז לא לעיין במסמך שהוגש לו, מעלה תהיות כיצד תיראה מגדל תחת כהונתו של המשנה לנשיאת העליון, חנן מלצר, אשר ייכנס לתפקידו כיו"ר הדירקטוריון בעוד שבועיים.

מה היה לשלמה אליהו להסתיר?

מבקר המדינה אנגלמן וסמנכ"לית הכספים של הטכניון, שינדלמן, מאשרים בתצהיר את הטענות החמורות והתמוהות נגד אליהו. כמו כן, אנגלמן טוען כי בניגוד למצג השווא של מגדל, חוות-הדעת לא הוזמנה על-ידי הטכניון. "אני יודע מידיעה אישית שחוות-הדעת לא הוזמנה על-ידי הטכניון, כי הטכניון לא היה זקוק לה", נכתב בתצהיר. "חוות-הדעת לא נערכה עבור הטכניון, לא היה כל קשר בין הטכניון או באי-כוח מטעמו לבין משרד נשיץ לצורך הזמנת חוות-הדעת".

עוד נכתב בתצהיר של שינדלמן אודות ההתנהלות הבעייתית של מגדל מול הטכניון בכל הנוגע להחזר הכספים, בשל העובדה שכלל סירבה לשלם את חלקה. לדבריה, עוזרו של אליהו, אבי שמאי, הבהיר לה בצורה שאיננה משתמעת לשתי פנים: "אני לא רוצה מסמכים כתובים". לטענת שינדלמן, היא אינה יודעת מה וממי ביקש שמאי להסתיר באותה עת.

בדצמבר טענה כלל כי מגדל ניצלה לרעה את סמכויותיה כ"לידרית" בפוליסה, בזמן שהייתה מצויה בניגוד עניינים בשל קיומן של הפוליסות הנוספות בהן היא ביטחה את הטכניון לבדה. כמו כן, כלל ביכרה את הפעלת הפוליסה המשותפת בלבד בהסכם מול הטכניון, והעמיסה רק עליה את כל התשלומים לטכניון, בניגוד להסדר המעוגן בחוק חוזה הביטוח בנוגע למקרים בהם יש כפל ביטוח.

כתב ההגנה מפרט את מסכת ההסתרה שביצעה לכאורה מגדל. כלל טוענת כי ההסתרה ומצגי השווא אפשרו למגדל לקבל טובות הנאה מובהקות ופסולות על חשבון הראל וכלל, אשר לא היו מוקנות לה אלמלא התיימרה להתקשר בשמן בהסכם, ואלמלא הסתירה את קיומן של הפוליסות הנוספות וההסכם הנוסף מפני שותפותיה.

עוד טוענת כלל כי היא זכאית להימנע מתשלום כלשהו למגדל, וכי אין לה חובת השבה כלשהי כלפיה.

במגדל אחזקות בחרו שלא להגיב לפרטי הידיעה.

עוד כתבות

מותג משקאות האנרגיה BLU / צילום: Shutterstock

זה משקה האנרגיה ששווה לבעלת יקבי כרמל עד 450 מיליון שקל

חברת המשקאות הבורסאית כרמל קורפ התקשרה במזכר הבנות לרכישת מותג משקה האנרגיה BLU בסכום הגבוה משמעותית אף משווי השוק שלה עצמה

טל–אור כהן מונטמאיור, מנכ''לית CyberWell / צילום: הגר בדר

גילויי האנטישמיות ברשתות החברתיות זינקו מאז המתקפה האיראנית

דוח חדש של ארגון CyberWell, שנלחם באנטישמיות ברשת, מצביע על כך ששיעור ההסרה של תוכן שטנה בערבית נמוך לעומת אנגלית ● המנכ"לית: "האכיפה חייבת להיות יותר אפקטיבית"

מנכ''ל SMCI, צ'ארלס ליאנג, מנכ''ל אנבידיה, ג'נסן הואנג, מנכ''לית AMD, ליסה סו / צילומים: רויטרס - Jonathan Ernst, Mark Lennihan ,AP, Chiang Ying-ying

דוחות חברות השבבים חושפים את האתגר הגדול של הסקטור הלוהט בוול סטריט

השבוע פרסמו שתי חברות שבבים גדולות, AMD ו-SMCI, את התוצאות הכספיות שלהן ואיכזבו את המשקיעים ● בתגובה לדוחות, מניות שתי החברות צוללות בחדות במסחר בוול סטריט יחד עם אנבידיה שנסחרת בירידות ● מומחים מסבירים: "יש ביקוש והשקעות של חברות גדולות, אבל ההכנסות לא מתרוממות"

אלי עזור / צילום: ניב אהרונסון-וואלהnews, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

זכיות הלוטו של אלי עזור: אקזיט טכנולוגי ענק בוול סטריט והשקעת גז בבורסה בת"א

בשבוע שבו ניצח עזור במאבק שניהל על זהות הדירקטורים בחברת תמר פטרוליום - השקעה שבה הוא מורווח מאות מיליוני שקלים - הושלמה מכירתה של חברת טכנולוגיות הלוטו נאוגיימס, בעסקה שהזרימה לכיסיו 178 מיליון דולר ● נאוגיימס תימחק מנאסד"ק שבה הונפקה ב־2020

סלט קרעי לחם ב''נעה אפייה מקומית'' / צילום: חיים יוסף

מסעדה מעולה בהרי ירושלים שמנסה לחבר את כל המנות ללחם

"נעה אפייה מקומית" של אלדד שמואלי רק התחילה לרוץ והשף גויס למילואים ● עכשיו היא מתרוממת, והקו המנחה: מנות שהולכות טוב עם לחם, והלחם מצוין

שוטרים פורצים לבניין המילטון באונ' קולומביה / צילום: ap, Cliff Owen

המשטרה משחררת את אוניברסיטת קולומביה, וטראמפ משחרר את לשונו

כיבוש קמפוס האוניברסיטה הניו יורקית בידי פרו–פלסטינים הסתיים, לאחר שבין המוחים התגלתה נוכחות של "מהפכנים מקצועיים" ● האלימות בקמפוסים תועיל לדונלד טראמפ, המוביל בסקר האחרון בהפרש ניכר, וחושף בגלוי את הבוז והטינה שלו כלפי ישראל וכלפי נתניהו

הפגנה פרו פלסטינית באוניברסיטת ג'ורג' וושינגטון, השבוע / צילום: ap, Cliff Owen

איסור על שיח אנטישמי: בארה"ב מנסים לעצור את הכאוס באוניברסיטאות העילית

הצעת חוק חדשה נגד אנטישמיות תובא להצבעה השבוע בבית הנבחרים האמריקאי ● היא עשויה להפוך את הקריאות בהפגנות הפרו-פלסטיניות ברחבי הקמפוסים בארה"ב לעבירות פליליות ● איך יגנו על הסטודנטים היהודים, והאם ביקורת על ישראל תיחשב אנטישמית?

מוחים פרו פלסטינים באוניברסיטת קולומביה משתלטים על בניין המילטון שבתוך הקמפוס / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

רימוני הלם ומעצרים: המשטרה פינתה את המפגינים באוניברסיטת קולומביה

לבקשת ההנהלה, שוטרים פינו את ההיכל שבו התבצרו המפגינים ואת המאהל שהוקם על המדשאה • כ-100 מהמפגינים נעצרו בעימותים והמשטרה השתמשה ברימוני הלם כדי לפזר את המוחים • ההנהלה ביקשה מהמשטרה להישאר בקמפוס בשבועיים הקרובים

יו''ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול / צילום: Associated Press

פאוול שולל העלאת ריבית נוספת ומרגיע את המשקיעים

הריבית בארה"ב נותרה על שיעור של 5.5% בהתאם לציפיות ● על פי ההערכות, הנתונים הכלכליים החיוביים בארה"ב לצד האינפלציה הדביקה, מרחיקים את הסיכויים להפחתת ריבית בטווח הקרוב ● פאוול הדגיש כי הנתונים הכלכליים לא נתנו לפד את הביטחון להוריד את הריבית אך שולל אפשרות להעלאת ריבית

גילעד אלטשולר / צילום: איל יצהר

שלושה מימושים גדולים: אלטשולר שחם בדרך לצמצם בחצי חשיפה למניות בישראל

באפריל הפסיק בית ההשקעות להיות בעל עניין בלאומי ובהפועלים, ומכר את מניות פוקס בכ–100 מיליון שקל ● כיום מתחלקות החזקותיו במניות ל–80% בחו"ל ו–20% בישראל, ובכוונתו להמשיך לממש, בעיקר נוכח האיום הגיאופוליטי ● גורמים בשוק: המכירה - גם בשל עזיבת הלקוחות

מערכת טילי פטריוט / צילום: Reuters, Baz Ratner

אחרי למעלה מ-30 שנה: ישראל נפרדת ממערכת הנשק המיתולוגית. זו המחליפה

33 שנים מאז שהוטמעה בישראל, בחיל האוויר התחילו בתהליכי פרידה ממערכת הפטריוט, שהצליחה ליירט תשעה איומים במלחמה הנוכחית ● למה מפרישים אותה דווקא עכשיו, מה הבדלי המחירים למערכת המחליפה קלע דוד ואילו שכבות הגנה נוספות יש לישראל? ● גלובס עושה סדר

הלוחמים שנפלו בערב החג בעזה נהרגו מירי של טנק צה''ל / צילום: דובר צה''ל

הלוחמים שנפלו בערב החג בעזה נהרגו מאש צה"ל

רס"ר במיל' עידו אביב ורס"ר במיל' קאלקידן מהרי שנפלו בקרב במרכז הרצועה נהרגו מירי דו צדדי של טנק שחרג מגבולות הגזרה שלו ● חברי הקואליציה מפעילים לחץ כבד על ראש הממשלה נתניהו בקריאה להתנגד לעסקה לשחרור החטופים ● מחבל בעל אזרחות טורקית דקר ופצע קל לוחם מג"ב בירושלים • המגעים לעסקה: ישראל עדיין ממתינה לתשובת חמאס; ארה"ב, מצרים וקטאר יפעלו להבטחת תנאיה • דיווח: "ישראל מסכימה לשחרור 33 חטופים" • כל העדכונים 

מה הפיל את מטבע הביטקוין? / צילום: Shutterstock

צניחה של 22% מהשיא: מה הפיל את מטבע הביטקוין באפריל?

מספר אירועים טלטלו את מטבע הקריפטו הגדול בעולם בחודש אפריל ● התחממות האינפלציה בארה"ב, גזר הדין של מנכ"ל בייננס לשעבר ואירוע החצייה הן רק חלק מהם ● מה הוביל לנפילת מטבע הקריפטו הגדול, ומי עוד מושפע מכך?

חיילי מילואים בגבול רצועת עזה, אפריל 2024 / צילום: ap, Ohad Zwigenberg

מועד התשלום על ימי המילואים מגיע: כמה יקבלו מאות אלפי מגויסים?

מאות אלפי חיילי מילואים יקבלו תשלום היום (ד'), כאשר מודל התגמולים מורכב במיוחד - אך גם נדיב ● מה כוללים סוגי המענקים השונים ואיזה מס משלמים עליהם, מי זכאי לשוברי סיוע, והאם גם העצמאים יקבלו פיצוי הולם? ● גלובס עושה סדר

מודעה המציגה נשק איראני ברחוב בטהרן, השבוע / צילום: Reuters, Majid Asgaripour

לא בעזרת הצבא: כך יכולה ישראל להכריע את איראן

התקיפה האיראנית הכושלת נגד ישראל יצרה חלון הזדמנויות נדיר לסיכול התחמשותה הגרעינית של איראן ● במקום לפתוח בעימות צבאי, מהלך בעל השפעה מוגבלת, לו מתנגדת הקהילה העולמית, ישראל צריכה לגבש כוח משימה בין־לאומי שמטרתו לחנוק את איראן במישור הכלכלי

יוסי אברהמי / צילום: איל יצהר

שוק ההנפקות חוזר? הקבלן יוסי אברהמי רוצה להנפיק ולגייס 200 מיליון שקל

אברהמי מבקש להנפיק את חברת הבנייה למגורים שהקים לפי שווי של מיליארד שקל לפני הכסף ● לחברה צבר של אלפי דירות לבנייה עתידית והון עצמי של כ-600 מיליון שקל ● במידה ותצליח, זו תהיה הנפקת הנדל"ן השלישית השנה

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

נעילה מעורבת בוול סטריט; תשואות האג"ח הממשלתיות בארה"ב צללו

הנאסד"ק ירד ב-0.3% ● AMD וסופר מיקרו צללו בעקבות הדוחות ● מחירי הנפט ירדו במעל ל-3% ● הפד הותיר את הריבית ללא שינוי ופאוול שלל העלאות ריבית נוספות ● וגם, המניות המומלצות של גולדמן סאקס

אוניברסיטת UCLA / צילום: Associated Press, Jae C. Hong

עימותים אלימים בין פרו-פלסטינים ותומכי ישראל באוניברסיטת UCLA

באוניברסיטת UCLA שבקליפורניה הוחרפו העימותים בין המפגינים וכוחות הביטחון הגיעו על מנת להפריד בין הניצים ● באוניברסיטת קולומביה הגיעו אמש השוטרים מצוידים ברימוני הלם ופשטו על הבניין בו התבצרו המפגינים הפרו-פלסטינים

מוצרי תנובה בסופרמרקט / צילום: טלי בוגדנובסקי

מסנפרוסט ועד מאמא עוף: תנובה מעלה מחירים של עשרות מוצרים

מוצרי החלב המפוקחים של חברת המזון הגדולה בישראל יתייקרו החל ממחר בשיעור של 4.48% ● בנוסף, תנובה הודיעה גם על העלאת מחירים של מוצרי החלב הלא מפוקחים וכן מוצרי סנפרוסט, מעדנות, מאמא עוף וטירת צבי בשיעור של עד 9.8% החל מ-16 במאי

אקסל / אילוסטרציה: Shutterstock

כך הבינה המלאכותית תעזור לכם להשתמש באקסל

מיקרוסופט החלה להכניס כלי AI לתוכנת האקסל ● בקרוב תוכלו לקבל ניתוחי מגמות ותובנות על הנתונים שלכם, לייצר נוסחאות בקלות בעזרת טקסט, ולקבל דגש על מה שחשוב לכם