גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

המחסור ברכבים הגיע גם לחברות ההשכרה: כך זה נראה בשטח

מאז פרוץ משבר הקורונה, העלייה בביקושים להשכרת רכבים בחו"ל מלווה בירידה בהיקף הייצור ובעיכובים רבים באספקה • בשל כך המחירים מזנקים ואף מכפילים את עצמם בהשוואה ל-2019 • בכירים בתחום השכרת הרכב: "הפער לא צפוי להצטמצם לפני 2023"

חברות השכרת רכב / צילום: Shutterstock
חברות השכרת רכב / צילום: Shutterstock

אם יתמזל מזלכם ותמצאו רכב בסיסי להשכרה לחופשת הפסח באוסטריה למשל, אז אתם צפויים לשלם עבורו כ-500-600 אירו לשבוע - כמעט פי שניים מהמחיר של השכרת רכב דומה לפני הקורונה. מדוע מחירי ההשכרה התייקרו? שוק הרכב, שעבר טלטלה שמקורה מחסור בייצור ועיכובים באספקה, משפיע על תחום השכרת המכוניות. בדומה לכלל ענף התעופה והתיירות, גם הביקוש להשכרת רכבים מזנק לקראת חופשת הקיץ, כשהוא גדול בהרבה מההיצע.

"אין מספיק מכוניות כדי לתת מענה לביקוש"

לטענת בועז יעקובי, סמנכ"ל שיווק ומכירות בשלמה סיקסט, העלייה במחירי ההשכרה היא עוד רכיב באירוע מתגלגל שחווה ענף הרכב מאז פרוץ הקורונה. "מלאים של מכוניות חדשות לא חודשו והאספקה עוכבה", הוא אומר. "זה מתרחש תחת חוסר ודאות להתחדשות התיירות, שהובילה לדילמה שעמה התמודדו חברות ההשכרה - האם להצטייד במלאים או להמשיך להמתין. נוצר מצב שבו הביקוש זינק, וחברות ההשכרה לא היו מסוגלות לספק את הדרישה. המצב הזה צפוי להחמיר ככל שנתקרב לקיץ. אנחנו במצב שבו על כל רכב ‘מתמודדים’ כמה לקוחות, מה שמוביל לזינוק במחירי ההשכרה".

לדברי יעקובי, בחלק מהיעדים המחירים הוכפלו לעומת שנת 2019: "באיטליה למשל, רכב קומפקטי שהושכר ב-300 אירו לשבוע בקיץ 2019, יעלה כיום כ-600 אירו, אם בכלל יימצא רכב כזה. ברכב מבוקש כמו מיני ואן, עם 7-9 מקומות, זה כבר לא עניין של מחיר, אלא האם אפשר למצוא רכב או לא".

אופיר דנאי, מנכ"ל חברת אופרן, המשכירה כלי רכב בחו"ל מחברות שונות, טוען כי המחסור במוכניות נובע גם מדפוסי חופשה חדשים של הנופשים, שמשפיעים על הביקוש. "אין מספיק מכוניות כדי לתת מענה לביקוש שתואם לא רק את הדחף לנפוש, אלא גם את דפוסי החופשה", הוא מסביר. "אנשים מעדיפים לטוס לטיול קפסולה משפחתי בטוסקנה במקום לטוס לרומא. לחברות ההשכרה בארצות-הברית סופקו בינואר האחרון כ-34 אלף כלי רכב, מדובר בשליש בלבד מכמות המכוניות שהן הזמינו במקור.

בינואר אשתקד הן קיבלו כ-88 אלף מכוניות. לכן, רכב מדגם מיני ואן, שפופולרי בקרב משפחות, יושכר בכ-700-800 דולר לשבוע בארצות-הברית, כשלפני הקורונה הוא הושכר בכ-400 דולר. באירופה הסיפור דומה".

דנאי, שעובד מול 3-6 מחברות בכל מדינה, מוסיף שבשנה שעברה היו אזורים שבהם אי אפשר היה להשיג מכוניות להשכרה. "באי קורפו לדוגמה, החברות סגרו את הדלפקים בשדה התעופה כי לא היו להן מכוניות. היו מקרים שהצענו למי שטס לאוסטריה לעבור לסלובקיה כדי לקחת משם מכונית שכורה".

אופיר דנאי, מנכ"ל חברת אופרן / צילום: יח''צ

קשיים בשל הקורונה ותעריפים משתנים

לדברי דנאי, מאז שנת 2008 לא נרשם זינוק דומה במחירי השכרת כלי רכב, וכיום הגבלות הקורונה מערימות קשיים. "המחסור במכוניות אל מול הביקוש הוא צד אחד של המשבר, שכולל גם מועדי אספקה לא יציבים ומצוקת כוח אדם", הוא סבור. "בעקבות הקורונה צריך גם לחטא את המכוניות, בעולם שבו ממילא חסרים עובדים, וזה מכביד. בגלל החיטוי, לחברות לא משתלם להשכיר רכב ליום או ליומיים. עבור תקופות השכרה כאלה, המחירים זינקו אף יותר. בתוך משוואת ההתייעלות, חברות רבות לא מאפשרות השכרה לכיוון אחד, למשל לקחת רכב בוונקובר ולהחזיר בקלגרי. גם חבילות ‘טוס וסע’, כמעט כבר לא קיימות".

אין ספק שהמצב בענף מחייב את הצרכנים לשינוי בהרגלי ההזמנות. אם בעבר הנוסעים היו משריינים טיסה, אחריה מלון ואת הרכב משאירים לסוף, ואולי אפילו לאחר הנחיתה בשדה התעופה, כיום הזמנת רכב צריכה להיעשות מראש. יתרה מכך, אם הטיול נשען על נסיעה ברכב שכור, ייתכן שמוטב לבדוק את מלאי המכוניות אפילו לפני שבודקים טיסה או מלון, בעיקר אם מדובר ביעדים המבוקשים יותר כמו צפון איטליה, אוסטריה, גרמניה וארצות-הברית. בתוך כך, מי שמתכנן לטוס בקיץ ובכוונתו לשכור רכב, מוטב שיעשה זאת בקרוב. לפסח, ההיצע מצומצם כבר כעת.

גורם נוסף שמכביד על מחירי ההשכרה החל כבר לפני כשלוש שנים, כשרוב החברות בענף עברו לתמחור דינמי. בשל כך, בדומה לתמחור כרטיסי טיסה, תעריפי ההשכרה משתנים בהתאם לביקוש, גם על בסיס יומי. לדברי דנאי, ככל שמזמינים את הרכב השכור מוקדם יותר, כך סביר שהמחיר שישולם יהיה זול יותר.

בדומה לטיסות, ניתן להזמין רכב שכור בטווח של כשנה מראש. נזכיר שבמסגרת השוואת מחירי ההשכרה, יש לשקלל את המחיר הסופי שכולל גם ביטוחים, דוגמת ביטול השתתפות עצמית או הרחבות שחברות ההשכרה מחייבות. בחלק מהאתרים המחירים יוצגו ללא תוספות שיתבררו במעמד קבלת הרכב בתחנת ההשכרה.

"החברות לא מנצלות את המצב"

דנאי סבור שהזינוק במחירים אינו בבחינת ניצול של הביקוש הגבוה. "התפעול היום יקר יותר וכל העלויות בהתאם, - מהנושא הפיננסי ועד לתחזוקה השוטפת", הוא אומר. "אין פה ניצול של הביקוש מצד החברות. יש מקומות, למשל בארצות-הברית, שהמחירים עומדים על כ-700-800 דולר לשבוע, ואף בחלק מהפעמים יורדים ל-500 דולר, אך זה עדיין יקר ממחירי 2019".

שוק השכרות הרכב נהנה מצמיחה שהחלה לפני הקורונה, צמיחה שבמקרים רבים מקורה בריבוי טיסות הלואו קוסט, לרבות ליעדים פחות מרכזיים שמהם התחבורה הציבורית לא כל כך יעילה לתיירים. עם זאת, תעריפי ההשכרה לא ישרו קו עם מחירי הטיסות החסכוניות. "כשהלואו קוסט היה בשיא, פתחנו תחנות ביעדים כמו ברגמו או ממינגן", אומר יעקובי, ומציין שכיום, תחנות כאלה כבר בקושי פעילות. "אם ברומא היו 12 תחנות היום יש שתיים", מוסיף דנאי.

האם המחסור בציי המכוניות להשכרה מוביל ל"מתיחת" חיי הרכב בצי ההשכרות?
"בסיקסט הגיל הממוצע של המכוניות הוא שישה חודשים", משיב יעקובי. "סיקסט היא קניין גדול, אז היא הצליחה לחדש מלאים באופן יחסי. המלאי שחודש שיקף את חוסר הוודאות שתחתיו התנהלנו".

בועז יעקובי, סמנכ"ל שיווק ומכירות בשלמה סיקסט / צילום: תמונה פרטית

לפי דנאי, הצטיידות של חברת השכרה היא תוכנית ארוכת טווח ולכן היא יקרה. "אם צי ממוצע של חברה באירופה כולל כ-100 אלף כלי רכב, וכל מכונית עולה כ-20 אלף אירו, אז המימון הוא קריטי". לדבריו, "בעבר יצרני הרכב הציעו מימון לחברות ההשכרה אבל כיום, כשהמלאי מצומצם, החברות מפנות את המכוניות לשוק הפרטי שמשלם יותר מציי הרכב. מגבלת הייצור גם מפנה משאבים לדגמים שיש להם ביקוש יותר בשוק הקמעונאות.

"בתחילת הקורונה חברות ההשכרה התמודדו עם מאות אלפי מכוניות שעמדו בחניונים", הוסיף דנאי. "הבנקים הפעילו לחצים, חלק מהחברות נקלעו לקשיים וחלקן אף חולצו באמצעות סיוע ממשלתי. ציי הרכב קטנו ב-30% במדינות כמו גרמניה ואיטליה, וב-40%-45% במדינות כמו יוון ואוסטריה - ומולם הביקוש באירופה קרוב לממדים של 2019. הפער הזה צפוי להיסגר, אך להערכתי לא לפני סוף 2023".

עוד כתבות

בורסת וול סטריט / צילום: Shutterstock

למכור את המניות בחודש מאי ולצאת מוול סטריט? זה מה שההיסטוריה מלמדת

האם נכנסו לחצי השנה הגרועה של השנה, וזה הזמן לצאת משוק ההון עד אוקטובר? לא בטוח ● אנליסטים בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה הוותיקה "Sell in May and go away" ● ולמה הנפילה של אפריל לא מפחידה אותם?

מגרש מכוניות למכירה, נמל אשדוד / צילום: Shutterstock

צ'רי חדשה וחשמלית בדרך לישראל, והמסים מענף הרכב בשיא היסטורי

הסכום הממוצע של מס קנייה מרכב נוסעים חדש זינק ב-12.6% לעומת שנת 2022 ● מותג הפרימיום Exlantix של צ'רי בדרך לישראל, וכך גם הקרוסאובר של KGM הקוריאנית ● ועוד חדשות מענף הרכב

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

דיווח בוול סטריט ג'ורנל: ישראל באולטימטום לחמאס: עסקה תוך שבוע - או כניסה לרפיח

צה"ל ערך תרגיל המדמה תקיפת פתע של חיזבאללה בגבול לבנון • אזעקות הופעלו אחרי כמעט יומיים ללא ירי לצפון, גם הירי מעזה התחדש עם נפילה - שלא הפעילה אזעקה • מטוסי קרב תקפו מבנים צבאיים של ארגון הטרור במרחב עייתא ע-שעב שבדרום לבנון • לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - בסוריה דיווחו על תקיפה ישראלית ליד דמשק ● עדכונים בולטים

פול אוסטר. ''סופרים לא יוצאים לפנסיה'' / צילום: Reuters, VINCENT WEST

על פול אוסטר, שהיופי שבמקריות העסיק אותו כל חייו

השבוע הלך לעולמו בגיל 77 הסופר היהודי-אמריקאי פול אוסטר ● אוסטר כתב ספרים שהפכו לרבי מכר ועוסקים באופן תכוף בצירופי מקרים ● כתיבתו נטועה בילדות קשה ואירועים מטלטלים ששינו את חייו

מחיר למשתכן בירוחם / צילום: חב' שתית

לא כדאי להתחתן: מחיר למשתכן מעוות אפילו את הקן המשפחתי

לא מעט זוגות נרשמים כידועים בציבור כדי שיוכלו לגשת להגרלות מחיר למשתכן ● רווק או רווקה שבין הזכייה למועד החתימה על החוזים יחלטו להתחתן, יאבדו את הצ'ופר מהמדינה ● אולי זה לא מה שישבור זוגיות טובה, אך זהו עיוות מדהים שהמדינה יוצרת

מאנגר ובאפט באסיפת משקיעים קודמת של ברקשייר האת'וויי / צילום: ap, Nati Harnik

"מעבר לעידן חדש": האסיפה השנתית של ברקשייר כבר לא תהיה אותו הדבר

משקיעים נערכים לתחושת "כיסא ריק" בכינוס השנתי של ענקית ההשקעות ברקשייר האת'וויי בשבת ● זאת לאחר שבנובמבר שעבר הלך לעולמו צ'רלי מאנגר, יד ימינו הוותיק של המנכ"ל והמשקיע האגדי וורן באפט ● המשתתפים יחפשו רמזים לעתיד הניהולי של ברקשייר

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: Associated Press, Noah Berger,

מכירות האייפונים צנחו, אז למה המשקיעים מרוצים?

הבייבאק הוא הבעת אמון של אפל בעצמה ● למרות ההכנסות הנמוכות, החברה עקפה את צפי האנליסטים, ולמשקיעים יש לא מעט סיבות להיות מרוצים ● ומה צפוי בבינה המלאכותית ● 5 הערות על דוחות אפל

מטרו / אילוסטרציה: Unsplash, olivier collet

בעלי קרקעות עותרים לבג"ץ נגד הפקעות המטרו וחושפים התנהלות מרושלת סביב חקיקת התוכנית

העותרים טוענים כי ההפקעה לטובת הדיפו בראשל"צ, שמעליו מתוכננת בנייה מאסיבית, אינה חוקית, שכן החוק מאפשר הפקעה רק לשימוש ציבורי ● חוק המטרו אמור היה להסדיר זאת, אך החלק הנוגע לכך טרם הושלם

מטוס של וויז אייר / צילום: Shutterstock, Petr Leczo

חברת הלואו קוסט היחידה שפועלת כעת בישראל מבטלת טיסות

וויזאייר מבטלת טיסות מישראל למספר יעדים קרובים ● חברת הלואו קוסט ההונגרית לא הודיעה רשמית על ביטול הטיסות - אך בשעות האחרונות נוסעים התבשרו על ביטולים לטיסות לאיי יוון וליעדים קרובים נוספים ● רינאייר צפויה לחזור עם פתיחת טרמינל 1, ואיזי ג'ט רק בסוף עונת הקיץ הקרובה

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

נעילה חיובית בבורסה; היום עודכנו המדדים, אלה שיצאו ואלה שנכנסו למדד ת"א 35

מדד ת"א 35 עלה ב-0.5% ● השקל נחלש מול המטבעות הזרים ● הנפקות האג"ח הקונצרניות באפריל גדלו בישראל בכ-300% ● במיטב מעריכים כי בנק ישראל יוריד את הריבית בהחלטה הקרובה ● הפד הותיר את הריבית על כנה אך פאוול הדגיש שלא תהיה העלאת ריבית בקרוב ● עונת הדוחות בוול סטריט ממשיכה לתפוס תאוצה והערב אפל תפרסם את תוצאותיה הכספיות בסיום המסחר

מתן ותומר, מייסדי חברת Apex / צילום: בן חכים

הם עוד לא בני 40 וכבר הצליחו לגייס את היזם המדובר בעולם לחברת הסייבר שלהם

מתן דרמן ותומר אבני ראו מקרוב את מהפכת הבינה המלאכותית קורמת עור וגידים במהלך שירותם הארוך ב־8200 ● לפני עשרה חודשים, הם הקימו חברה שמאבטחת את השימוש ב־ChatGPT, וכך מנטרלת את הרתיעה ממנו בקרב מנהלים ● היום, סם אלטמן מייעץ להם ומשקיע מכיסו

אאודי Q4 / צילום: יח''צ

החל מ-320 אלף שקל: לגרסה הזו של אאודי מחכה תחרות קשה

הקרוס–אובר המשפחתי של אאודי סוגר פערים חיוניים בתחום הביצועים והטווח, ושומר על תמחור סביר ● אבל מצפה לו קרב קשה מול הגרסה הבכירה של טסלה Y ושלל הסיניות

ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב / צילום: Associated Press, Jacquelyn Martin

דריכות בוול סטריט לקראת פרסום נתוני התעסוקה לאפריל

דוח התעסוקה לאפריל צפוי להתפרסם היום לפני פתיחת המסחר בוול סטריט ● הצפי הוא לתוספת של כ-240 אלף משרות ולשיעור אבטלה של 3.8% ● למה בפדרל ריזרב ובשווקים מודאגים?

עבודות על הקו הירוק של הרכבת הקלה / צילום: בר לביא

הזרים נרתעים, והמכרז להפעלת קווי הרכבת הקלה הבאים בסכנה

לאחר שנדחה מספר פעמים בגלל המלחמה, במשרדי הממשלה שוקלים לבטל את מכרז ההפעלה של הקווים הירוק והסגול, ולהעביר את המלאכה לזכייניות ההקמה ● הסיבה: חשש חברות בינלאומיות מאי־ודאות בישראל

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Shakh Aivazov, Jacquelyn Martin)

ביידן צולל לשפל חדש, והמוני גיאורגים יוצאים לרחובות להתנגד ל׳חוק הרוסי׳

ג'ו ביידן מוסיף לשקוע ● הריבית בארה"ב לא תרד, והמשכנתאות יעלו ● גיאורגיה לוחמת נגד מהפכה משפטית ● פדרו סאנצ'ס עושה בית ספר לראשי ממשלות, ופקיסטן אומרת למשתמטי מס: אין כרטיס SIM בלי מסים

אחרי שהודיעה על הפסקת המסחר עם ישראל: אלה הדרישות של טורקיה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ביממה החולפת הופנו הכותרות בכלי התקשורת בטורקיה וברשתות החברתיות לנושא הפסקת קשרי הסחר עם ישראל ● הודעת משרד המסחר הטורקי, תגובת שר החוץ ישראל כ"ץ לאחר חשיפת גלובס בנושא ● וההשפעות על נתוני האינפלציה העדכניים ● כותרות העיתונים בעולם 

מתחם המחאה הפרו-פלסטיני ב-UCLA / צילום: לביא לוי

סטודנטים מאוניברסיטת UCLA: "קראו לי יהודי מלוכלך וירקו עלי. לא אשאר בארה"ב"

בעקבות העימותים האלימים בין סטודנטים יהודים למוחים הפרו-פלסטינים באוניברסיטת UCLA, הסטודנטים מחשבים את דרכם מחדש ● המאהל בינתיים פונה אך הם חוששים: המוחים ינסו לחזור

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: ap, Jeff Chiu

אפל היכתה את התחזיות ברבעון, והכריזה על "בייבאק" ענק

יצרנית האייפונים הרוויחה 1.53 דולר למניה, לעומת הצפי שעמד על 1.5 דולר ● הכנסותיה היו 90.8 מיליארד דולר לעומת צפי של 90 מיליארד דולר ● תבצע רכישה עצמית של מניות בשווי של 110 מיליארד דולר, הכי הרבה אי פעם ● שווי החברה נוסק במסחר המאוחר בכ-180 מיליארד דולר

עו''ד יוסי בנקל / צילום: תמר מצפי

"יכולנו לגבות הרבה יותר": עורך הדין שמנהל את פשיטת הרגל הגדולה במדינה בראיון

זה שבע שנים שעו"ד יוסי בנקל מנהל קרב משפטי על כספיו של אליעזר פישמן, לאחר שצבר חובות של כמעט 4 מיליארד שקל וזכה ל"תספורת" נדיבה ● בראיון ראשון לאחר מותו של פישמן מספר בנקל איך ימשיך לנהל את התיק, נמנע מלבקר את הבנקים ומספר על ה"תרגיל" שעשה פישמן כדי להשאיר הון בידי משפחתו

בית הנבחרים בוושינגטון / צילום: ap, Jacquelyn Martin

בית הנבחרים האמריקאי העביר את חוק האנטישמיות. מה הוא יכלול?

החוק עבר ברוב מוחץ, ואם יעבור גם בסנאט וייחתם ע"י הנשיא, חלק מן האמירות הנשמעות היום בקמפוסים בארה"ב נגד ישראל, יהפכו לעבירה פלילית ● גורמים אמריקאים רואים בקבלת החוק תגובה למהומות המתרחשות בימים אלה בקמפוסים ברחבי ארה"ב