יום הדיונים שהמחיש את הדילמה של עד המדינה שלמה פילבר

הניסיון של התביעה להכריז על שלמה פילבר כעד עוין המחיש את המלכוד שבו הוא נמצא • פילבר יודע שאם עדותו תבצר את התיק נגד נתניהו, מעמדו בימין ייפגע מאוד • אם ייסוג מהגרסה הראשונית שמסר במשטרה, הוא נמצא תחת איום להגשת כתב אישום נגדו

שלמה פילבר בבית המשפט המחוזי בירושלים / צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
שלמה פילבר בבית המשפט המחוזי בירושלים / צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

משפט נתניהו, תיק 4000, קיבל היום (ג') תפנית חדה עם בקשתה של התובעת, עו"ד יהודית תירוש, לחקור את מנכ"ל משרד התקשורת לשעבר שלמה פילבר כעד עוין. עוד לפני הכותרות באתרי החדשות, נראה כי הימים האחרונים במשפט היו ההכנה לאותה בקשה של תירוש - היא שואלת, פילבר משיב בקווים משיקים לעדותו במשטרה אך לא בהלימה מוחלטת. הוא חוזר על העובדות אך מוסיף עליהן, התובעת שואלת שוב מנסה להכווין אותו לאותה עדות במשטרה, עורכי הדין של בנימין נתניהו ושאול אלוביץ' בולמים - וחוזר חלילה.

שעתיים של מחול חקירתי הסתיימו בניצחון לאדם אחד, לפחות בינתיים: עד המדינה שלמה פילבר. לאחר שתירוש דרשה לחקור אותו כעד עוין בחקירה נגדית, ביקש פילבר לחזור בו מהתשובה שהובילה לדרישה. לאחר שהסתיימה ההתייעצות, חזר פילבר אל דוכן העדות ואמר: "אני לא רואה את עצמי עד עוין, ואני לא מתכוון לסתור את דבריי במשטרה. היה לי אתמול יום קשה מאוד, והקפדתי להיות נאמן לדברים. ניסיתי לדייק נקודה. חשבתי שהנושא הוצג בצורה מאוד כוללנית. ככל שזה אפשרי, אמשוך את תשובתי האחרונה ואנסה להמשיך להיות צמוד לגרסתי במשטרה. זה קשה לי נפשית".

מי שישב באולם התרשם כי פילבר נראה מבועת מהמחשבה שבית המשפט יקבל את בקשתה של תירוש, וכך גם השופטים. השופט משה ברעם ציין: "נראה שיש משהו שמאיים עליו", והשופטת רבקה פרידמן-פלדמן שאלה את התביעה: "העד מוטרד מהכרזתו כעד עוין, האם אפשר לחקור חקירה יותר רחבה בלי להכריז?".

בסופו של דבר בחר בית המשפט ללכת בין הטיפות: מחד לדחות את הבקשה להכרזה עצמה, ומנגד לאפשר את אותה חקירה נגדית שמאפשרת הכותרת "עד עוין".

המלכוד של פילבר

אם אפשר להוסיף לכך ניחוח פרשני - העובדה שההכרזה עצמה לא התקבלה, מרחיקה מפילבר את האיום בהגשת כתב אישום נגדו, ונועדה לאפשר לו להעיד באופן חופשי. אלא שלא זו תמונת המצב שיצאה מהדיון היום: נראה שככל שתירוש מתאמצת מאוד לחלץ מפילבר את אותה עדות ראשונית שמסר בתחילת הדרך, ומסרבת מטבע הדברים לקבל את השינויים בגרסתו - האיום שפילבר נתון בו גדל.

פילבר, שנטוע היטב בימין, מעיד בימים אלה על עברו כמנכ"ל משרד התקשורת ועל יחסו לבזק במסגרת הדרישות שהגיעו מנתניהו (כן או לא). בבייס הפוליטי הימני, ככל שעדותו תבצר את התיק נגד נתניהו, פילבר ייפגע באופן דרמטי. אך אם ייסוג מאותה גרסה ראשונית שמסר במשטרה - הוא עצמו נמצא תחת איום להגשת כתב אישום נגדו.

כשתמונת המצב הזו מובאת בפני הקהל שעוקב אחרי המשפט, ניתן ליחס לפילבר כוונות טובות עם חוסר יכולת לבצע. זה לא שהוא רוצה לסייע לתביעה בביסוס התיק נגד נתניהו - הוא פשוט נמצא תחת איום זהה.

אגב, אותו איום שנידון היום בעיני השופטים, הוצג לאזרחי ישראל שחור על גבי לבן בכתובים עוד טרם נפתחה עדותו של פילבר. עו"ד ז'ק חן, סנגורו של שאול אלוביץ', הקריא מאותן כתבות שפורסמו אז בשם גורמים בפרקליטות: "עוד לא היה עד מדינה חצוף כזה שעדותו תשרת דווקא את ההגנה. בפרקליטות ראו את ציוציו של פילבר ולא יהססו להכריז עליו עד עוין".

עדותו של פילבר הצליחה בהלימה עם אותן כתבות שפורסמו אז להרגיז מאוד את התביעה ובמקביל את ההגנה. "העד עוין אותנו. במשך יומיים וחצי הוא בהתמסרות כמעט מוחלטת לתביעה ובחוסר התמסרות לאמת", טען סנגורו של נתניהו, עו"ד בעז בן-צור, בפני בית המשפט.

עדותו של פילבר, שמרכזית לתיק 4000, תימשך עוד ימים ארוכים, וכעת השאלה המהותית שהשופטים יידרשו להכריע בה היא האם הוא אומר אמת או אומר את מה שמצפים ממנו לומר אלה שיכריעו בין היתר גם את גורלו.

*** חזקת חפות: בנימין נתניהו, שאול ואיריס אלוביץ' לא הורשעו, ועומדת להם חזקת החפות.