גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

יש מפוארות ממנה אבל הסיאט ארונה מציעה יחס הוגן בין מחיר לתמורה

יש מכוניות מפוארות יותר מסיאט ארונה בפלח שלה ● עם זאת, במציאות שבה ההיצע של כלי רכב זולים פוחת, הארונה מספקת שימושיות ונוחות במחיר תחרותי

סיאט ארונה 2022 / צילום: יח''צ
סיאט ארונה 2022 / צילום: יח''צ

"מחירי המכוניות החדשות הולכים ומתייקרים במהירות, במקביל להתייקרות חומרי הגלם ועלויות הייצור. חייבים למצוא דרך להוריד את המחירים כי המכוניות הולכות ומתרחקות מהישג היד של המעמד הבינוני". את הדברים האלה אמר בתחילת החודש קרלוס טבארס, מנכ"ל סטלנטיס, ואחד המנהלים החשובים והמוערכים בתעשיית הרכב העולמית.

אמנם תעשיית הרכב לא אימצה גישה סוציאליסטית לפתע, ושנת 2021 הייתה אחת השנים הרווחיות בתולדותיה, אך גם היצרנים מבינים היטב שייצור כלים יקרים ורווחיים הוא פתרון לטווח הקצר. בטווח הארוך, לעומת זאת, צמיחה כלכלית נגזרת מהיקפי ייצור גדולים ופנייה להמונים.

כיום, הלקוחות בכל העולם מרגישים היטב את אפקט עליית מחירי כלי הרכב, ובמיוחד הלקוחות הישראליים בשל המיסוי הגבוה בארץ. בשנת 2018 נתח המכירות של כלי רכב חדשים, שמחירם היה מתחת ל-120 אלף שקלים, היווה כרבע מכלל השוק. שלוש שנים לאחר מכן, נתח השוק שלהם בישראל התכווץ לפחות מ-16%, והמחיר הממוצע לעסקת רכב חדש בשוק הפרטי נסק אל מעבר ל-160 אלף שקל.

ואכן, מחירי מכוניות המיני העירוניות והעממיות מטפסים בחדות, ההיצע של מכוניות הסופר מיני הולך ומתכווץ, והלקוחות בישראל מתרגלים לשלם בין 130 ל-140 אלף שקל עבור ג’יפונים עירוניים קומפקטיים, שלפני מספר שנים עלו 20% פחות. יש לציין, שאת הפער הזה סוגרים לקוחות רבים באמצעות הגדלת מסגרת האשראי של משק הבית.

בינתיים, דגמים חדשים שמחירם לא זינק באופן משמעותי, זוכים ל"מדליה חברתית" - עוד לפני הלחיצה על מתג ההתנעה. אחת מהן היא סיאט ארונה החדשה, שנחתה כאן לאחרונה עם אבזור משודרג ומחיר בסיס של פחות מ-117 אלף שקל.

מתיחת פנים, לטוב ולרע

מבחינה חיצונית, סיאט ארונה זכתה למתיחת פנים בדומה לאחות איביזה - עיצוב יותר סולידי בזכות גריל חדש ומפוצל עם שבכה מושחרת, פנסי LED חדי פינות עם אלומת אור מעוצבת, פגושים חדשים והדוקים, זנב מעוצב עם עיטורים וחישוקים קלים. כדי לקבל חישוקים וצמיגים רחבים וספורטיביים וגג בגוון שונה יותר, צריך לשדרג לגרסת ה-FR, שמחירה גבוה יותר מהארונה, אך גם בגרסת הבסיס מדובר במכונית עם סטטוס.

עיצוב הפנים עבר טיפול מקיף בנוסח האיביזה החדשה, והוא מהווה קפיצת דרך משמעותית ביחס לגרסה היוצאת. את מרכז תשומת הלב ממקד מסך מולטימדיה גדול וחד, לצד מערך פיקוד מאורגן היטב, שכולל מוט הילוכים מסורתי ומתגי תפעול פיזיים לטובת מי שלא אוהב לנבור בתפריטים. דגם ה-FR גם מצויד בלוח מחוונים דיגיטלי אופנתי, אם כי אנחנו דווקא מעדיפים את הלוח האנלוגי המסורתי של גרסת הבסיס.

האבזור התקני בדגם הבסיס שודרג, וכעת כולל התנעה ללא מפתח ומשטח טעינה. במכונית קיימת גם חבילת ADAS די מקיפה. אולם, המפרט התקני של הגרסה הזו לא כולל חיישנים ומצלמה לנסיעה לאחור - פריטים כמעט הכרחיים כיום לדגם עירוני. בנוסף, בולטת בהיעדרה האפשרות לכוון את גובה המושב.

איכות הייצור טובה כבעבר, וניכר ניסיון לשדרג את התחושה באמצעות משטחי דיפון רכים, לצד ציפויים דמויי מתכת, הגה ספורטיבי, וקישוטים צבעוניים בגרסת ה-FR. עם זאת, חומרי הדיפון הדומיננטי בתא הוא עדיין פלסטיק נוקשה.

הממדים של מודל 2022 לא השתנו מהותית ביחס לגרסה הקודמת, ותא הנוסעים עדיין מתוכנן עבור ארבעה נוסעים, עם אופציה לדחוק נוסע חמישי קומפקטי לנסיעות קצרות. סף הכניסה לרכב נוח, וגובה הישיבה מעל הכביש לא שונה בהרבה ממכוניות פרטיות, אך מרחב הראש מתאים גם למבוגרים גבוהים מהממוצע. מרחב הרגליים מאחור סביר בהחלט לרכב מהקטגוריה הזו, וגם תא מטען של 400 ליטר, לפני קיפול המושב האחורי, בהחלט ימלא את הייעוד המשפחתי.

מפצה על מערכת ההנעה

גרסת הבסיס של הארונה מצוידת במערכת ההנעה המוכרת של קבוצת פולקסווגן, שכוללת מנוע טורבו בנזין עם שלושה צילינדרים, בנפח צנוע של ליטר אחד, והספק של 110 כ"ס. על הנייר, לא מדובר בנתונים מרשימים במיוחד, ויש בקטגוריה כלים עם הספק גבוה יותר ב-10%-20%.

אולם, לארונה יש שני קלפים חזקים בשרוול: הראשון, משקל עצמי צנוע מאוד של כ-1.13 טון. השני, תיבה כפולת מצמדים חדה ובמהירה, שבגרסה העדכנית שלה מאפשרת לסחוט מהמנוע כל שבריר הספק ומומנט לטובת משיכה.

 

הרכב מעניק שיוט רגוע בעיר ובמהירויות גבוהות על הכביש המהיר ללא מאמץ. עם זאת, במצב החסכוני, גם תגובת הדוושה ללחיצה הראשונית מרגישה די מהוססת. במצב הספורטיבי התגובה משתנה מקצה לקצה עם העברת ההילוכים, ומעניק דחף מכובד גם בעליות ארוכות עם שלושה נוסעים. מטבע הדברים, גם צריכת הדלק תלויה בבחירת הנהג - מי שייצמד למצב התכנות החסכוני ויפגין איפוק על המצערת, לא יתקשה להתקרב לנתון של כ-17 ק"מ לליטר. נהיגה אגרסיבית תפחית מכך כמעט רבע.

בניגוד לגרסה הקודמת, הארונה החדשה מציגה איזון הרבה יותר טוב בין התנהגות לנוחות. גרסת ה-FR, שמגיעה עם חישוקים וצמיגים ספורטיביים יותר וכיול הדוק יותר של המתלים, מרגישה חדה, זריזה ונעימה לנהיגה נמרצת, עם היגוי מדויק ומאוזן (אחרי כיבוי מערכת הסיוע הבטיחותית), ומעט מאוד נטיית גוף בפניות.

אמנם הארונה פחות סופגת זעזועים מהגרסה היוצאת, אך היא עדיין יותר ידידותית לנוסעים. כמו כן, גרסת הבסיס החדשה, שכוללת גלגלי 16 וצמיגים בחתך גבוה, סופגת בורות בצורה רכה יותר, אם כי היא פחות חדה וספורטיבית. במילים אחרות, הבחירה בין הגרסאות הללו היא יותר מהותית מאשר בחירה באבזור וקוסמטיקה.

לא מיועדת רק לעשירים

המחיר של סיאט ארונה בסיסית מתחיל ב-117 אלף שקל. על אף שלא מדובר במחיר נמוך במציאות ההזויה של ימינו, הוא מספק יחס גבוה ומאוד תחרותי בתמורה לכסף. גרסת ה-FR עולה כמעט 10 אלף שקל יותר, אך היא עדיין סבירה ביחס למתחרות עם רמת אבזור דומה.

בשורה התחתונה, הארונה המחודשת היא תוספת חיונית לפלח ההתחלתי של שוק הרכב, והיא רחוקה מלהרגיש כמו מכונית לאנשים עם תקציב נמוך.

חלק מהמתחרות:

טויוטה יאריס קרוס 1.5 ליטר
גרסת הבסיס עולה כ־123 אלף שקל. היא מצוידת במנוע שלושה צילינדרים נטול טורבו בנפח 1.5 ליטר, שמייצר 125 כ"ס, משודך לתיבה רציפה ומאיץ את הרכב ל־100 קמ"ש ב־11.7 שניות. תא הנוסעים מרווח ומצויד במערכות בטיחות מקיפות.

טויוטה יאריס קרוס / צילום: יח''צ

פורד פומה 1.0
125 אלף שקל עולה גרסת הבסיס. העיצוב צעיר ואתלטי, השלדה מלוטשת והנסיעה נוחה. המנוע הוא אחד ליטר טורבו בנזין, שמייצר 125 כ"ס ומאיץ את הרכב מאפס ל־100 קמ"ש ב־10.2 שניות. תא הנוסעים מרווח עם ערכה בטיחותית מקיפה.

פורד פומה / צילום: יח''צ

מאזדה CX3 1.5
גרסת הבסיס עולה כ־120 אלף שקל. העיצוב נאה והממדים סבירים, אך תא המטען מסתפק ב־240 ליטר וחבילת ה־ADAS. המנוע הוא 1.5 ליטר ללא טורבו, שמייצר 116 כ"ס ומשודך לתיבה אוטומטית בת שש מהירויות. האבזור הבטיחותי סביר.

מאזדה CX3 1.5 / צילום: יח''צ

עוד כתבות

צילום: רויטרס, IMAGO/Bernd Feil/M.i.S.

אתם לא מספיקים כלום? מחקרים חדשים מגלים - כנראה שזו הסיבה

בשנים האחרונות הפך המושג "עוני זמן" לפופולרי בקרב חוקרים המנסים להבין את יחסינו המורכבים עם פנאי והשפעתם על האושר והבריאות שלנו ● לאט לאט הם מגלים מה אנחנו עושים לא נכון בתכנון הזמן שלנו ואיזה פרדוקס כלכלנים מפספסים כשהם בונים תוכניות רווחה ● מדד חדש שצפוי להיכנס ללשכת הסטטיסטיקה בארה"ב מרגש אותם במיוחד

השבוע בשווקים / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הענקית שקפצה וזו שהתרסקה - ועוד כתבות על מצב השווקים

מטא איכזבה את המשקיעים ● נטפליקס צנחה אחרי תוצאות חיוביות, טסלה פרסמה דוח מאכזב אבל המניה שלה קפצה. למה? ● קבוצת רד בינת מסיימת עידן ועוד כתבות על המצב בשווקים

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

בנק אוף אמריקה / צילום: Shutterstock, Tero Vesalainen

השקל יטוס, הריבית תרד ומה יקרה לאינפלציה? התחזית האופטימית של בנק אוף אמריקה לישראל

בנק ההשקעות הוציא בחג תחזית אופטימית לכלכלה הישראלית: הצמיחה ב-2024 תעמוד על 2.4%, לעומת צפי של 2% מצד בנק ישראל ותחזית לצמיחה כמעט אפסית של S&P ● במידה וחוסר הוודאות יתפוגג, מעריכים בבנק כי השקל יכול להתחזק ולהגיע לשער של 3.5 שקלים לדולר

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה / צילום: Shutterstock

החברה הלוהטת בעולם יצאה למסע רכישות בישראל. ויש גם חדשות רעות

ענקית השבבים אנבידיה משלימה בימים אלה רכישה של שתיים מהחברות המובילות בפיתוח מוצרי בינה מלאכותית בישראל ● בה בעת, מחקר חדש של סטנדפורד מסמן מגמה מדאיגה: קצב ההגירה השלילית של מוחות בתחום ה־AI מישראל שני רק להודו ● אז למה המומחים אופטימיים?

עסקאות השבוע / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בכמה נמכרה דירה לפינוי בינוי ברמת גן?

דירה בת שישה חדרים בבניין ישן משנות ה־60, המתפרשת על פני שטח של 158 מ"ר ובעלת שני מפלסים, נמכרה תמורת 2.9 מיליון שקל ● המתווך בעסקה: "לנכס יש פוטנציאל השבחה גדול"

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

מוריס צ'אנג / צילום: Associated Press, Aaron Favila

הוא חגג 55. ואז הקים את יצרנית השבבים הגדולה בעולם

מוריס צ'אנג צבר עשורים של ניסיון לפני שהקים עסק שהפך חיוני לכלכלה הגלובלית ● מה יכולים ללמוד ממנו יזמים אחרים בגיל העמידה?

וול סטריט / צילום: Shutterstock

שבוע המסחר הטוב מנובמבר: נאסד"ק קפץ ב-2%

מניית גוגל זינקה בכ-10%● אינטל איבדה כ-9% ● מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● נעילות ירוקות גם בבורסות אירופה ● ה-PCE - מדד האינפלציה המרכזי של הפד - עלה ב-2.8% בחודש מרץ, גבוה מהצפוי

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

ישראל לשם וקרן כהן חזון / צילום: רמי זרנגר

"לידה אני תלמיד בכיתה א": עורך הדין הבכיר והיזמת המצליחה חושפים את השותפות

20 שנה שישראל (רלי) לשם וקרן כהן חזון הולכים יחד, וחברת תורפז תעשיות שהקימו, שמפתחת ומייצרת תמציות טעם וריח, כבר שווה 1.7 מיליארד שקל וחולשת על 17 חברות ● הוא בעל אחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים בארץ אבל מרגיש לידה "כמו בכיתה א'" ● היא תעשיינית בנשמה אבל זוקפת לו הרבה מההצלחה ● זה ראיון זוגי ראשון

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

מפגין מניף שלט עם ''מהפכת אינתיפאדה'' בוושינגטון. תמיכות מפורשות באלימות / צילום: Associated Press, Lindsey Wasson

״אינתיפאדה עולמית״ מתפשטת בקמפוסים של ארה״ב אבל היא עשויה לחזק דווקא את הימין

זה מה שקרה למחאות הענק נגד מלחמת וייטנם ולמרד הסטודנטים בצרפת לפני 60 שנה ● התנועה הנוכחית מעתיקה בהצלחה גוברת את דפוסי הפעולה של המאבק נגד אפרטהייד לפני 40 שנה ● ישראל הופכת למנוף של שינוי

אילת / צילום: Shutterstock, StockStudio Aerials

אפילו הטילים כבר לא מרתיעים את משקיעי הנדל"ן בעיר הזו

דווקא בזמן מלחמה, המשבר בשוק הנדל"ן והריבית הגבוהה, אילת פורחת נדל"נית ● "המשקיעים חזרו לעיר והם סוגרים עסקאות עם קבלנים"

הירחון העברי ''השחר'', שבו כתב בן יהודה, 1879. הרושם ממאמרו היה עצום / צילום: ויקיפדיה

העברית של ימינו מבטאת כישלון אחד מובהק של אליעזר בן יהודה

בדיוק לפני 145 שנה אליעזר בן יהודה הקדים את כל בני זמנו בהבנת הקשר בין הארץ לבין הלשון ● אבל את לשון ימינו הוא כנראה לא היה מבין

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן. מרבית הכטב''מים ששוגרו לעבר ישראל מאיראן היו מדגם זה / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

גם אחרי היירוט המוצלח: 30 אלף דולר ויש לכם כטב״ם מתוצרת איראן

הפעולה ההגנתית המוצלחת של ישראל המחישה עד כמה הכטב"מים מתוצרת איראן אינם קטלניים מול מערכות מערביות באיכות גבוהה ● אולם, מי שבוחר באמצעים מתוצרת איראן אינו רוכש אותם בשל איכותם, אלא מחירם ● ומי המדינה הקטנה שמקבלת מקורות פרנסה לאזרחיה העניים באמצעות מתקן ייצור מל"טים איראני?

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות