השקעות | טור סופ"ש

ניצני קטסטרופה בנתב"ג והשבוע שבו הציבור גילה את שוק ההון

לפי דוח בנק ישראל שפורסם השבוע, כשליש ממשקי הבית בישראל מחזיקים היום חשבון למסחר בניירות ערך • ההפנמה של הישראלים שסיכון מייצר תשואה ושהשקעה בניירות יכולה להיות משתלמת היא בשורה נהדרת • וגם: הממשלה ביטלה החלטה להקים שדה תעופה נוסף, ובינתיים כולנו ניתקע בפקקים בנתב"ג

הבורסה בתל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי
הבורסה בתל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

מצוין: מניות במקום דירות

אחרי שהתרגשנו מעלייה של 13% במחירי הדירות ב־2021, כדאי גם לדעת שמדד המניות של יזמיות הבנייה למגורים בבורסה של תל אביב ("מדד תל אביב-בנייה") קפץ אשתקד ב-64% - כמעט פי חמישה. מניית בוני התיכון, למשל, זינקה ב-212%, תשואה שלא עשתה שום דירה. אפילו לא בת"א.

לפי דוח בנק ישראל שפורסם השבוע, הישראלים גילו סוף סוף את יתרונות שוק ההון. כשליש ממשקי הבית בישראל מחזיקים היום חשבון למסחר בניירות ערך. מסוף מרץ 2020 עד דצמבר 2021 נסק מספר חשבונות ניירות הערך המשוייכים למשקי בית ב-16%. העלייה של מספר משקי הבית בשילוב המגמה החיובית בבורסות העלו את שווי החזקותיהם ב-50%.

ההפנמה של הישראלים שסיכון מייצר תשואה ושהשקעה בניירות יכולה להיות משתלמת היא בשורה נהדרת. אבל חשוב לציין כמה סימני אזהרה: התנהגות עדרית עלולה לנפח את מחיר המניות. בנוסף, כשהמגמה תתהפך, ומתישהו זה יקרה, "הציבור" עלול לברוח ולטלטל את הבורסות הרבה יותר מהר ממשקיעים מוסדיים, ש"משחקים" בכסף של אחרים.

בלתי מספיק: ניצני קטסטרופה בנתב"ג

ראיתם את תמונות הדוחק בנתב"ג בשבוע האחרון, כשהישראלים אפילו לא החלו לדגדג את הביקוש לטיסות וכשעדיין לא הגיעה עונת החופשות? מדובר בסה"כ בניצני הקטסטרופה. נתב"ג הגיע לקצה גבול היכולת. במקור הוא הוקם לקיבולת של 16 מיליון נוסעים, ומאז בעיקר מותחים את השדה, טלאי על גבי טלאי. ב-2019 כבר עברו שם 25 מיליון נוסעים.

לא מדובר ברעם ביום בהיר. ביוני 1997, הורתה המועצה הארצית לתכנון ובנייה להכין תוכנית מתאר ארצית חדשה לפיתוח נמל תעופה בינלאומי נוסף. 22 חלופות נבחנו, ודי מהר הן צומצמו ל-2: רמת דוד בצפון או נבטים בדרום. אבל גם בתחום תשתיות התעופה, לאף אחד אין אומץ לקבל החלטות שיכאיבו לכמה מקושרים.

אז באוקטובר שעבר החליטה הממשלה על ביטול החלטת ממשלה משנת 2014, להקים את שדה התעופה השני ברמת דוד. במקביל, צה"ל ממשיך להתנגד להקמת שדה בנבטים. בינתיים, כולנו נתקע בפקקים בנתב"ג. תתחילו לדמיין את התמונות שנראה בפסח או באוגוסט הקרובים.