גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

איך קרה שדווקא עובדי אמזון בניו יורק היו הראשונים להתאגד?

ניצחון המארגנים בסטטן איילנד מראה איך מאמץ העבודה צבר מומנטום, אך עדיין מתמודד עם מכשולים

הפגנה בעד התאגדות העובדים באמזון / צילום: Shutterstock, Luigi Morris
הפגנה בעד התאגדות העובדים באמזון / צילום: Shutterstock, Luigi Morris

במשך כשנה, כריס סמולס עמד כמעט כל יום ליד המחסן הגדול ביותר של אמזון בסטטן איילנד, ניו יורק, במאבק להקים את איגוד העובדים הראשון בכל הפעילות הנרחבת של ענקית הטכנולוגיה בארה"ב. כעובד לשעבר במתקן, סמולס עשה מפגשים קטנים עם תומכים, ימי ברביקיו, ודיבר עם עובדים בדרכם לעבודה כדי לקדם את היוזמה שלו.

העקשנות השתלמה, והעובדים שם הצביעו השבוע על הקמת האיגוד, הפתעה למעסיקה הפרטית השנייה בגודלה בארה"ב. המסע של סמולס מפעיל אלמוני ללוחם תנועת עבודה מצליח מראה איך אמזון אולי לא העריכה אותו נכונה - מנהל בכיר פעם אחת הטיל ספק באינטליגנציה שלו - ואת המומנטום הגובר מאחורי מאמץ עובדים שעד כה לא נשא פירות. המסע הדגים גם את האתגרים שכנראה ימשיכו להקשות על מאמצי התארגנות דומים בהמשך.

סמולס והקבוצה שלו, ששמה Amazon Labor Union, מנסים להקים התאגדות במתקן נוסף של אמזון בסטטן איילנד, והקבוצה אומרת שהיא רוצה להרחיב את מאמציה ושמעה מעובדים שיש להם עניין בכך ברחבי המדינה. "למדתי משהו חדש כל יום בגלל שאין ספר כללים כשאתה מתארגן מול חברה של טריליון דולר", אמר סמולס בריאיון מהעת האחרונה.

אמזון סירבה להגיב לגבי סמולס. החברה הגדילה את השכר - היא אומרת שהשכר המינימלי בארה"ב עומד כיום על כ־18 דולר לשעה - הגדילה את ההטבות והכריזה על צעדי בטיחות חדשים כדי למשוך עובדים ולהרגיע את העובדים הקיימים. בחברה טענו כי בגלל שאין בה איגודים, היא יכולה לפעול במהירות כדי לבצע שיפורים כאלה.

ביום שישי הודיעה החברה כי היא מאוכזבת מתוצאות ההצבעה בסטטן איילנד ומבקשת לברר אפשרות להגיש התנהגות לחבר הלאומי על יחסי עבודה (NLRB) שניהל את ההצבעה. אמזון וכמה קבוצות עסקים טענו כי ה־NLRB ניסה להשפיע על סנטימנט העובדים נגד החברה דרך תלונות משפטיות הקשורות לתקריות הקשורות בנהלי ההעסקה שלה. ב־NLRB אמרו כי מדובר בגוף עצמאי הפועל כדי לשמור על הציות לחוקי ההעסקה.

ההשפעה המיידית של תוצאות ההצבעה ביום שישי על אמזון מוגבלת. מארגנים איגודים יכולים להתמודד עם תהליך ממושך להגיע לחוזה הראשון עם החברה. ובזמן שהמתקן, ששמו JFK8, הוא חשוב - ומעסיק יותר מ־7,500 עובדים באחד מהשווקים העסוקים ביותר של אמזון - מדובר באחד מיותר מ־1,000 מתקנים שמפעילה אמזון בארה"ב, חברה המעסיקה כמיליון עובדים.

"מאותו רגע, אמרתי 'אני הולך להילחם נגדם'"

חוקרי העסקה אומרים כי התוצאות יכולות לגרום למאמצי התאגדות נוספים באמזון, שמתמודדת עם הצבעה צמודה באלבמה, בנוסף להצבעה נוספת בסטטן איילנד, שתוצאותיה צפויות להתקבל בהמשך החודש.

הצלחה נרחבת של האיגודים, או צעדים גדולים נוספים של אמזון לפייס אותם, יכולים להגדיל את הוצאות ההעסקה של החברה ולפגוע במנגנון המשלוח המהיר המהולל שלה.

"עלות התפעול שלהם יכולה לעלות במידה גדולה בגלל שחלק ממה שהאיגודים האלה עושים זה לאפשר יותר הפסקות ולהקטין את הלחץ על מספר הפריטים שצריך לאסוף בכל שעה נתונה", אמרה סוכריטה קודאלי, אנליסטית בחברת המחקר Forrester.

אמזון סירבה להגיב לשאלה איזה השפעה יכולה להיות להתאגדות על העלויות.

סמולס, ראפר לשעבר בן 33 מניו ג'רזי, היה מחסנאי שנים לפני שהצטרף לאמזון ב־2015, ואמר שנמשך לחברה בגלל הטכנולוגיה שלה והחדשנות שלה. הוא אומר שהתחיל לחשוב שהחברה מתייחסת לעובדים כעל חלקים מתכלים - דעה שהתחזקה אצלו כשהחלה מגפת הקורונה.

במרץ 2020, סמולס עזר לארגן הפגנה של עובדים ב־JFK8, ובנה על סנטימנט של חלק מהעובדים שהחברה לא עשתה מספיק כדי להגן עליהם מהמגפה המחמירה. החברה פיטרה אותו אחרי ההפגנה, וסמולס אמר שפוטר בפעולה נקמנית בגלל שארגן את ההפגנה.

אמזון אמרה שעבדה קשה כדי לשמור על העובדים בזמן המגפה, וסיפקה להם ציוד מגן ובדיקות קורונה, וכמו כן התחשבה יותר בימי מחלה. החברה אומרת שפיטרה את סמולס בגלל שהפר כללים של ריחוק חברתי שהיו אז בתוקף.

זמן קצר לאחר הפיטורין, דלף מזכר מפגישה של מנהלים בכירים בחברה והראה שהחברה החליטה לנקוט בעמדה תקיפה נגד סמולס.

במזכר, דיוויד זפולסקי, סגן נשיא בכיר באמזון ויועץ כללי, כתב שסמולס "לא חכם ולא ארטיקולטיבי" והציג אסטרטגיית יחסי ציבור שנועדה להפוך אותו לפנים של תנועת ההתאגדות. זפולסקי כתב מאוחר יותר ש"נתתי לרגשות שלי להכתיב את דבריי ולהשתלט עליי". "מאותו רגע, אמרתי 'אני הולך להילחם נגדם'", אמר סמולס בריאיון בשנה שעברה.

"הרגשתי שזה היה הסיכוי האחד שלנו לעשות זאת"

סמולס האמין שאם יפגין נוכחות קבועה ב־JFK8 יוכיח לעובדים שהארגון הקטן שהקים מחויב לעובדים. הוא החתים למאמץ עובדים כיום ובעבר, והארגון הפך לנוכחות קבועה, ולפעמים חילק מזון, מים ואפילו מריחואנה לעובדים. הקבוצה גם פרסמה הרבה ברשתות חברתיות וצברה עשרות אלפי עוקבים. הם גייסו עשרות אלפי דולרים דרך עמודי GoFundMe.

סמולס ותומכיו אמרו שהם מתכוונים לשפר את השכר, ההטבות ותנאי העבודה בחברה. נתוני תעסוקה בארה"ב מראים שבאמזון נרשם שיעור פציעות גבוה מהממוצע הלאומי, ועובדים אומרים שהחברה יכולה בקלות לפטר את אלה שלא עומדים ביעדי הביצוע הקשים.

המסר הדהד אצל חלק מהעובדים. "הרגשתי שזה היה הסיכוי האחד שלנו לעשות זאת", אמר ג'ון סאם, עובד ב־JFK8 שאומר שהצביע להקים את האיגוד. סאם מתנגד למדיניות שהוא אומר שגורמות לעובדים למיין ולארוז מאות פריטים כל שעה.

באמזון אומרים שהמשכורת ההתחלתית הממוצעת בחברה היא יותר מכפלים משכר המינימום הלאומי העומד על 7.25 דולר לשעה, והחברה מציעה הטבות הכוללות טיפולי בריאות, פנסיה מסוג 401(k) ומימון לימודים גבוהים. החברה קבעה לעצמה יעדים להפחית את כמות הפציעות במקום העבודה, ואומרת שהיא עוקבת אחרי פציעות עובדים יותר מקרוב ואולי זו הסיבה שהשיעור המדווח בה גבוה יותר. באמזון אמרו גם שפחות מ־1% מהפיטורין קורים בגלל ביצועים בלתי מספקים.

בפגישות עובדים בתוך מתקן JFK8, דיברה אמזון על החסרונות שבהתאגדות, כולל האפשרות לתשלום דמי חבר, כך אמרו עובדים. החברה גם תלתה מסרים המגנים את תנועת העבודה ברחבי המתקן. בסטטן איילנד, כמו במתקנים אחרים של אמזון, ישנה תחלופה גדולה של עובדים שגם מקשה על מאמצי ההתארגנות, כך דיווח בעבר הוול סטריט ג'ורנל.

"הם בעצם אמרו לנו: תעשו את המחקר שלכם לפני שאתם חותמים על משהו שאין לכם מושג על מה אתם חותמים בו"

ישנם עובדים שלא השתכנעו ממאמצי סמולס והארגון שלו. כריסטין וולנטה, בת 28 שמסדרת מוצרים במדפים ב־JFK8, אמרה שהצביעה נגד ההתאגדות, בין היתר בגלל שלא האמינה באיגוד בגלל שמו יוצא הדופן והיעדר הניסיון שלו.

וולנטה אמרה שהלכה לפגישות באמזון שדנו בנושא. "הם בעצם אמרו לנו, כאילו, תעשו את המחקר שלכם לפני שאתם חותמים על משהו שאין לכם מושג על מה אתם חותמים בו", אמרה.

היא אמרה שהיא מעריכה את ההטבות באמזון וציינה שהחברה נותנת לה הכשרה בניתוח מידע. "זו כנראה המשרה הטובה ביותר שהייתה לי כבר זמן רב", אמרה וולנטה, שעובדת באמזון כבר שלוש וחצי שנים.

בסופו של דבר, כ־57% מהעובדים ב־JFK8 הרשאים להצביע הטילו קולות כשרים שנספרו בבחירות על התאגדות. מתוכם, 55% הצביעו להתאגד, על פי נתוני NLRB. לשם ההשוואה, כ־43% מהעובדים שהצבעתם הייתה כשרה ומותרת הצביעו בעד ההתאגדות באלבמה בשנה שעברה. ה־NLRB הורה לערוך את הבחירות באלבמה מחדש לאחר שהחליט שאמזון פעלה באופן בלתי ראוי בזמן הקמפיין שלפני ההצבעה. החברה הכחישה שפעלה לא כשורה.

לאחר הספירה ביום שישי, סמולס פתח בקבוק שמפניה מחוץ למשרדי NLRB בברוקלין, שם נספרו הקולות. הוא קפץ שוב ושוב עם תומכיו שצעקו את ראשי התיבות ALU, קיצור של שם האיגוד שהקים.

בסטטן איילנד, היה שקט יותר. העובדים נכנסו ויצאו מ־JFK8. אלפי פריטים חיכו להיארז ולהישלח - כמו בכל יום אחר.

אליסון פרנג השתתפה בהכנת הכתבה.

עוד כתבות

פרויקט נופי אילן באבו גוש / צילום: viewpoint

השכונה החדשה באבו גוש: בכמה נמכר פנטהאוז עם שישה חדרים?

בפרויקט מגורים שנבנה בשכונה המערבית החדשה באבו גוש נמכר פנטהאוז בן 6 חדרים בשטח 174 מ"ר ב־3.8 מיליון שקל ● בשנים האחרונות חלה עלייה בהתחלות הבנייה ביישוב המדורג באשכול 3 מתוך 10 בדירוג החברתי כלכלי של הלמ"ס • הרוכשת היא תושבת פסגת זאב

יו''ר המחנה הממלכתי, בני גנץ / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

גנץ באולטימטום לנתניהו: "תוכנית פעולה חדשה עד ה-8.6 או שנפרוש מהממשלה"

יו"ר המחנה הממלכתי תקף את רה"מ בהצהרה ואמר: "בתקופה האחרונה דבר מה השתבש. החלטות חיוניות לא התקבלו. מעשים מנהיגותיים הנדרשים כדי להבטיח ניצחון לא נעשו" • ראש האופוזיציה לפיד: "גנץ צריך להודיע הערב שהוא פורש מהממשלה האיומה בתולדות המדינה, שהוא לא יסייע עוד לנתניהו להישאר בשלטון, ושהוא קורא לבחירות"

גידול קקאו בשמורה בניגריה. הבצורת הקשה זה 20 שנה / צילום: Associated Press, Sunday Alamba

לשלם הון או להסתפק בתחליף זול? העתיד המריר של תעשיית השוקולד

גל התייקרויות הקקאו, על רקע היבול העגום במערב אפריקה, אולי התחלף בירידות חריפות - אך המחסור צפוי להימשך, והמומחים לא מעריכים שהמחירים ישובו לקדמותם ● בינתיים יצרניות הממתקים הגדולות כבר מקטינות אריזות, משנות מתכונים ומשלבות יותר תוספות בחטיפים

ווסימוזי מדונסלה (מימין), נציג דרום אפריקה בדיון בהאג / צילום: Reuters, Yves Herman

המשטר בדרום אפריקה פותח מערכה לשלילת ההכרה בזכות הקיום של ישראל

עיון באוצר המילים והדימויים של נציגי המשטר הדרום אפריקאי בבית הדין בהאג מראה כי הם מתרחקים במהירות משאלת עזה ועוברים אל שאלת הלגיטימיות של קיום ישראל ● אפשר להגיד שהיחסים עם משטר ה–ANC במדינה הגיעו אל סוף הדרך

אילוסטרציה: Shutterstock

העתיד כבר כאן: ניסינו את המודל החדש של ChatGPT וחזרנו לדווח

העוזר הקולי החדש של OpenAI יהיה מותאם אישית למשתמש, יכיר את ההעדפות שלו ויידע גם לבחור את האינטונציה המתאימה בהתאם לאופי השיחה ● בעקבות הסערה שהתעוררה ברשתות עם הצגת המודל החדש, בדקנו את המודל הזמין כיום בשוק

דואר ישראל - שירות מיון ארצי / צילום: איל יצהר

למה המדינה הסכימה למכור את הדואר בשליש מהשווי שבו העריכה אותו?

לאחר תחרות בין שני מתמודדים בלבד, קבוצת מילגם זכתה במכרז על דואר ישראל במחיר המהווה שליש מזה שבו הוערכה החברה הממשלתית בעבר ● הזוכה מתכוונת להתמקד בשוק הבנקאות ● וגם: המשפחה שעומדת מאחורי חברת מילגם

הפגנה פרו-פלסטינית באוניברסיטת גנט בבלגיה / צילום: Reuters, JAMES ARTHUR GEKIERE

"קיבלנו כבר עשרות פניות": הפתרון של הטכניון לאנטישמיות בקמפוסים בחו"ל

הטכניון מזמין חוקרים מחו"ל להצטרף למוסד הלימוד, והנשיא מגלה כי "קיבלנו כבר עשרות פניות" ● בתוך כך, מועצת האקדמיה הלאומית למדעים מזהירה מפגיעה במעמד המחקר הישראלי, וקוראת לתקצוב מוגבר כתשובה לחרמות

שי ויל / איור: גיל ג'יבלי

מתחת לרדאר: הכירו את המשפחה שתשלוט בדואר ישראל

משפחת ויל העדיפה להתנהל מתחת לרדאר התקשורתי והציבורי, למרות שהחברות שבשליטתה אחראיות למותגים ישראליים מאוד מוכרים ● קבוצה בהובלת המשפחה זכתה במכרז על דואר ישראל, ותשלם סכום נמוך משמעותית מהערכת השווי שלה

רסול סעדה, מנכ''ל משותף אל־ביאדר לפיתוח כלכלי חברתי / צילום: תמר מצפי

רסול סעדה: כך עבר הפשע בישראל מגוש דן אל היישובים הערביים

בכנס פוטנציאל החברה הערבית של גלובס, סקר סעדה, מנכ"ל משותף באל־ביאדר, את התפתחות הפשיעה בחברה הערבית, וציין: "מאז 2023, אנחנו באובדן מוחלט"

אלונה בר און, מו''לית גלובס / צילום: כדיה לוי

אלונה בר און: "לתקשורת יש תפקיד בקישור בין מגזרים"

בפתח כנס פוטנציאל החברה הערבית של גלובס, התייחסה מו"לית העיתון לתפקידה של התקשורת בתקופה זו ועל השאיפה לסקר את כל חלקי החברה בעיתון ● בר און: "מטרת העיתונות לספק גיוון, לא להבליט את מי שהכי קיצוני או רק את מי שדומה לי"

עו''ד דן גבע, שותף במשרד מיתר / צילום: איל יצהר

משרד עורכי הדין מיתר ממזג אליו את משרד הפטנטים קליגלר

עורך הדין ועורך הפטנטים דניאל קליגלר ינהל את תחום הפטנטים של מיתר, ויחד איתו יצורפו למשרד שותפו יובל שלום ועורכי פטנטים נוספים ● בעקבות המיזוג יכלול צוות הפטנטים של מיתר 18 עורכי פטנטים ועורכי דין

ד''ר ענאיה בנא, מנכ''לית ומייסדת עמותת אל־ביאדר / צילום: תמר מצפי

"בעלי הקרקע הפרטית בחברה הערבית מחכים שיזמים יבואו"

בכנס פוטנציאל החברה הערבית של גלובס, ד"ר ענאיה בנא, מנכ"לית משותפת ומייסדת עמותת אל־ביאדר, דיברה על הפערים בין החברה הערבית לחברה הכללית בתחום הדיור ● בנא: "85% מהדור הצעיר בתוך היישובים הערביים הוא מחוסר פתרונות דיור"

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

הזכויות בקרקע בנווה צדק הוכרעו בלי כל היורשים. מה קבע ביהמ"ש?

ביהמ"ש העליון פסק כי קרקע בנווה צדק תירשם על שם בנו של בעל קרקע שהלך לעולמו - אך הדיון הוסתר מצאצאים נוספים שלו ● אישה ביקשה להרות מזרעו של בן זוגה המנוח, אך משפחתו הציבה בפניה תנאי לפיו עליה לוותר על זכויות ממוניות ● אדם ערך הסכם להחלפת קרקעות עם המדינה, אך קיבל פחות משליש מהשטח שהתחייבה לו

סניף של ביטוח לאומי בבאר שבע / צילום: טלי בוגדנובסקי

המשבר בביטוח לאומי: "צריך בעיקר להעלות מסים ואת גיל הפרישה"

לראשונה ההכנסות של ביטוח לאומי נמוכות מההוצאות על קצבאות, ודוח שפרסם מזהיר: מועד הקריסה הוקדם ב-8 שנים, לשנת 2036 ● אלא שמומחים סבורים כי הסוגיה פחות חמורה ממה שעושים ממנה: "שאנשים יפסיקו לעבוד מתי שבא להם"

"חיזבאללה ספג מכות קשות": בלבנון מעריכים שהחזית בצפון לא תתרחב

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: כלי תקשורת מסביב לעולם סיקרו את השבת גופותיהם של ארבעה חטופים, בלבנון מעריכים שהמלחמה בצפון לא תסלים בשל עייפות בשני הצדדים ומה צפוי ביחסים בין ישראל וארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם 

טיילור סוויפט. השפעה של 330 מיליון דולר על ה־NFL / צילום: ap, Lewis Joly

השיעור הכלכלי שחברות המדיה יכולות ללמוד מטיילור סוויפט

שוק המדיה חווה האטה שתחייב את שלושת מנועי הצמיחה הגדולים שלו - רשתות חברתיות, חברות סטרימינג וחברות גיימינג - לשנות אסטרטגיה ולשתף פעולה ביניהם, כך עולה מדוח חדש של פירמת הייעוץ דלויט ● הסיפור של סוויפט ובן הזוג כוכב ה־NFL מוכיח עד כמה מהלך כזה יכול להיות רווחי

בחינות הסמכה של לשכת עורכי הדין / צילום: רוני שיצר

בצל המלחמה: רק 16% מעבר בבחינות לשכת עורכי הדין

מספר הניגשים עמד על 770 בלבד, מאחר שמדובר במועד משלים שנערך בשל המלחמה ● האוניברסיטאות מובילות את טבלאות העוברים, כאשר מבין כלל הניגשים, המוסד האקדמי המוביל הוא האוניברסיטה העברית

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם ד''ר אבנר גולוב, סגן נשיא Mind Israel / צילום: אלן ציפלסקי

שוקלים לרכוש מכונית חשמלית? את האזהרה הזו אתם חייבים לשמוע

שיחה עם ד"ר אבנר גולוב, סגן נשיא Mind Israel ● על הסדר העולמי החדש, הבחירה בין המחנה האמריקאי לזה הסיני, מה מסוכן במכוניות החשמליות שמגיעות מסין ועתיד יחסי ישראל-ארה"ב ● האזינו

השגריר גלעד ארדן. גורס את אמנת האו''ם בעצרת הכללית / צילום: צילום מסך מתוך UNTV

ישראל והאו"ם: מה כדאי לזכור לפני שגורסים

ב–29 בנובמבר 1947 הכריז נציג סוריה באו"ם בעקבות החלטת החלוקה: "היום האו"ם נרצח" ● בזכות היום ההוא הגענו אל השבוע הזה

סיכום שווקים שבועי / צילומים: שאטרסטוק, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

שתי המניות שמושכות את בורסת ת"א כלפי מעלה - ועוד 4 כתבות על המצב בשווקים

מדד המחירים לצרכן באפריל הפתיע לרעה בפעם השלישית ברצף. זה מה שחושבים האנליסטים ● כל הפרטים על השינוי הדרמטי בשעות המסחר שמקדמת הבורסה בת"א ● וגם: מחקר חדש מגלה אילו אפיקי השקעה מניבים את התשואות הגדולות ביותר בטווח הארוך