בעלי המניות במטריקס התנגדו לשדרוג שכר המנכ"ל, אז הדירקטוריון אישר אותו

עלות שכרו של מוטי גוטמן הסתכמה אשתקד ב-11 מיליון שקל • מדיניות התגמול החדשה בחברה הותאמה "למציאות בשוק ההייטק, לשוק העבודה בענף זה ולתחרותיות העזה בו"

מוטי גוטמן, מנכ''ל מטריקס / צילום: יח''צ
מוטי גוטמן, מנכ''ל מטריקס / צילום: יח''צ

לפי כחודש התכנסה אסיפת בעלי המניות של חברת שירותי ה-IT מטריקס , והצביעה נגד עדכון מדיניות התגמול החדשה של החברה ונגד העלאת תקרת המענק של המנכ"ל מוטי גוטמן. השבוע דיווחה מטריקס כי ועדת התגמול של דירקטוריון החברה, ולאחר מכן הדירקטוריון, דנו שוב בשני הנושאים, והחליטו לאשר אותם על אף התנגדות האסיפה. זו לא הפעם הראשונה שמטריקס נאלצת להעביר את אישור מדיניות התגמול בדירקטוריון חרף התנגדות האסיפה.

מטריקס, שבשליטת קבוצת פורמולה, מספקת שירותי IT שונים, ונסחרת בבורסה לפי שווי של 5.3 מיליארד שקל. גוטמן, המשמש כמנכ"ל החברה מאז שנת 2001 הוא אחד מבעלי השכר הגבוה בת"א, ובשנת 2021 הסתכמו התגמולים שלהם זכה ב-11 מיליון שקל, מתוכם 6.3 מיליון שקל מענק ו-1.3 מיליון שקל תגמול הוני.

מבדיקת גלובס עולה, כי בשמונה השנים האחרונות צבר גוטמן שכר בעלות כוללת של 77 מיליון שקל, מהם כ-17 מיליון שקל בתגמולים הוניים.

לפי חוק החברות (תיקון 20), ניתן לאשר בדירקטוריון את מדיניות התגמול או תגמול נושא משרה מסוים למרות התנגדות בעלי המניות, וזאת על בסיס נימוקים ברורים, ובהתאם לטובת החברה. לפי הודעת מטריקס על האישור, "ועדת התגמול ודירקטוריון החברה קבעו כי מדיניות התגמול המעודכנת והתאמת תקרת המענק השנתי של המנכ"ל בהתאם לה הינם ראויים, סבירים, ומשרתים את טובתה של החברה הן בטווח הקצר והן בראייה ארוכת-טווח".

"התאמת תקרות מדיניות התגמול הקיימת"

לפי ההודעה של מטריקס, מדיניות התגמול שלה אושרה ב-2019 (בדירקטוריון, לאחר התנגדות האסיפה), ובינואר 2022 המליץ הדירקטוריון לאשר מדיניות מעודכנת, המבוססת על הקיימת, אך יש בה שינויים מסוימים, שעיקרם "התאמת תקרות מדיניות התגמול הקיימת אשר לא עודכנו מ-2013, כך שתתאמנה למציאות בשוק ההייטק, לשוק העבודה בענף זה ולתחרותיות העזה בו, וכנגזרת לעליות בתגמול מנהלים, עובדים ונושאי משרה בשוק". כאמור, למרות המלצת הדירקטוריון, האסיפה הכללית שהתכנסה בתחילת מרץ לא אישרה את ההצעות, לאחר שלא הושג רוב להצעה מקרב בעלי מניות המיעוט.

מטריקס מציינת כי בפני חברי ועדת התגמול והדירקטוריון שהתכנסו לדיון מחודש בנושא הוצגו "חומרי רקע רלוונטיים" הכוללים נתונים השוואתיים והסברים שהתקבלו ממספר בעלי מניות מוסדיים שהתנגדו להצעות באסיפה. כמו כן בוצעו התייעצויות עם יועצים כלכליים ומשפטיים שאינם מהחברה, ולבסוף הוחלט כאמור לאשר את ההצעות. אחד הנימוקים הוא הצורך לשמר את נושאי המשרה הבכירים ולגייס מנהלים מצטיינים חדשים. הדירקטורים ציינו גם את ההערכה הרבה לחברי ההנהלה בראשות המנכ"ל, את ניסיונם, הישגיהם ותרומתם לחברה.

"המוסדיים פועלים על פי קווים מנחים כמותיים"

באשר להתנגדות חלק מהגופים המוסדיים נכתב כי "חברי ועדת התגמול והדירקטוריון התרשמו כי ככל הנראה בעלי המניות המוסדיים פועלים על פי קווים מנחים כמותיים, והחלטתם הוכרעה בהסתמך על הנחיות כלליות רוחביות-כמותיות שנקבעו כמדיניות, ומבלי להעניק משקל מתאים לביצועים ולנסיבות הספציפיים והמיוחדים לחברה ולמקרה הנדון".

בין השינויים שאושרו כעת במדיניות התגמול הכללית ניתן לציין את העלאת הרכיב המשתנה מסך התגמול (מענק כספי ותגמול הוני) מ-60% ל-75%; העלאת שכר הברוטו המקסימלי למנכ"ל מ-150 אלף שקל ל-200 אלף שקל וליתר נושאי המשרה מ-65 אלף שקל ל-100 אלף שקל; וכן העלאת תקרת המענק השנתי לנושא משרה בחברה ל-250% מהרכיב הקבוע, במקום 150%, כאשר במקרה של המנכ"ל מדובר על תקרה של 400% - כפולה מהתקרה הקודמת שנקבעה במדיניות התגמול בעבר.

מטריקס , שבשליטת קבוצת פורמולה, מספקת שירותי IT שונים והיא נסחרת בבורסה לפי שווי של 5.3 מיליארד שקל אחרי ירידה של 9.5% במחיר המניה מתחילת השנה. בשנת 2021 הסתכמו התגמולים לגוטמן ב-11 מיליון שקל, מתוכם 6.3 מיליון שקל מענק ו-1.3 מיליון שקל תגמול הוני.

החברה דיווחה אתמול על החלפת סמנכ"ל הכספים: משה אטיאס הודיע על כוונתו לפרוש לגמלאות, ונבו ברנר, לשעבר סמנכ"ל הכספים של אנרג'יקס, יחליף אותו החל מתחילת חודש יוני.