פילבר: "לא חושב שעשיתי מעשה פלילי. אולי זו עבירה אתית"

ביום השישי לעדותו הראשית מטעם התביעה העיד פילבר על שיחת טלפון שקיבל מראש הממשלה דאז, שהתקשר לוודא שהוא מטפל בסוגיות של בזק • פילבר העיד בנוגע לשיחה כי "ביחס לשוק הטלקום זה יחסית חריג" • פילבר הוסיף: "הרגשתי מהחוקר שהוא רוצה את הראש של נתניהו ואלוביץ'"

שלמה פילבר, היום השישי לחקירה הראשית / צילום: ניצן שפיר
שלמה פילבר, היום השישי לחקירה הראשית / צילום: ניצן שפיר

היום (ג') נמשכה בבית המשפט המחוזי בירושלים עדותו של עד המדינה שלמה (מומו) פילבר במשפט נגד יו"ר האופוזיציה בנימין נתניהו ובעל השליטה לשעבר בבזק שאול אלוביץ'. 

זהו היום השישי לחקירה הראשית. החקירה של התובעת יהודית תירוש מתנהלת, באישור בית המשפט, בדרך של חקירה נגדית. זאת, לאחר שעלו פערים בין הגרסה שפילבר נתן במשטרה לבין הגרסה שמסר בבית המשפט. הדיון מתקיים בהיעדרם של הנאשמים.

מחר פילבר צפוי להעיד בתיקי 1,000 ו-2,000.

"שיחת הניטור" של נתניהו

פילבר תיאר שיחה מנתניהו בתחילת 2016, כחצי שנה לאחר השיחה בה הנחה אותו נתניהו לטפל בענייני בזק. "זה היה ביום ראשון בבוקר בסביבות השעה 9, הייתי בדרך לפגישה באוצר. השיחה הייתה סביב הפעולות שאני עושה ביחס לבזק. באופן כללי, סקרתי את הנושאים שטיפלתי בהם, הטלפוניה, השוק הסיטונאי - לא זוכר את כל הנושאים. אמרתי שאני מטפל בהתאם למתווה כחלון. השיחה לא הייתה ארוכה".

"נתניהו התקשר אלי וביקש לקבל דוח מצב על העניינים השוטפים בעניין בזק. הייתה לי תוכנית מגובשת - לקחתי מרכיבים מתוך הרפורמה של כחלון והוספתי עליהם. הייתי בתחושה שנתניהו אול-אין בעניין של בזק".

התובעת משפט נתניהו יהודית תירוש / צילום: אמיל סלמן-הארץ
 התובעת משפט נתניהו יהודית תירוש / צילום: אמיל סלמן-הארץ

עוד הוסיף עד המדינה, כי "מישהו במהלך סוף השבוע דיבר איתו (עם נתניהו), ובהמשך לזה הוא עשה שיחות והתקשר לראות שאני מטפל בסוגיות של בזק ולהבין מה אנחנו עושים". כשהתובעת יהודית תירוש הזכירה לו שבחקירת המשטרה התייחס גם לביטול ההפרדה המבנית, פילבר השיב "כן אני נזכר. דיברנו על ההפרדה המבנית. תיארתי לו את מה שאני מטפל בו".

לשאלת התובעת האם מדובר בשיחה חריגה, השיב "ביחס לשוק הטלקום זה יחסית חריג".

פילבר אמר כי פעל לקידום המתווה של כחלון. התובעת הטיחה בו "הוא אומר לך תמשיך עם התחרות אבל עם דברים שמטיבים לבזק - הורדה מתונה של המחירים, לעשות את הטלפוניה. כך אתה הסברת בחקירות שלך".

בעדותו, פילבר הסביר כי הייתה ביקורת ציבורית דרמטית וחזקה מהיום הראשון בו הוא נכנס לתפקיד במשרד התקשורת. "כל צעד שעשינו, גם אם היה נכון, חיובי ונדרש, שוקף בתקשורת כצעד אנטי-בזק". "לכן", הוסיף פילבר "במשרד ניסו להסביר לתקשורת את המהלך כהיצמדות לרפורמה של כחלון".

בחקירת המשטרה אמר פילבר, כי "היה לנו קוד, לראש הממשלה ולי, לכל עניין אלוביץ''. בכל פעם שניסו לתקוף את ראש הממשלה ביחס להטבות בנושא של בזק או אלוביץ'' אמרנו שאנחנו ממשיכים ליישם את מתווה כחלון". במשטרה פילבר גם הוסיף, כי "השיח היה מאוד ברור. תתקדם כל עוד אנחנו יודעים להסביר את זה", אך ברמת המיקרו היו אפשרויות להקל ולהיטיב עם בזק.

פילבר תיאר כי נתניהו היה מודאג מידיעה ב"דה מרקר" לפיה "נתניהו ופילבר נותנים לאלוביץ'' מיליארדים", בהקשר של קידום ההפרדה המבנית. פילבר אישר כי נתניהו לא הנחה אותו להפסיק את מתן ההטבות ולא נסוג מדברים שאמר בעבר. "הכותרת הייתה 'פילבר ונתניהו'. אם היה רק פילבר הוא לא היה מזדעק", אמר מנכ"ל משרד התקשורת לשעבר. הוא אישר כי נתניהו לא הוטרד מפרטי ההפרדה המבנית, אלא "כל מה שמעניין אותו זה הקשר שלו לאלוביץ''. הבנתי שיש רצון של נתניהו שאטפל בבזק".

כמו כן, פילבר אישר כי מחק הודעות שנשלחו אליו מאלוביץ' ומהמנכ"לית סטלה הנדלר במהלך החקירה. הסיבה לכך טען - מאחר והזיכרון של הטלפון שלו היה מלא.

"הגעתי ל-96% בזיכרון של הטלפון. מחקתי את סטלה, שאול, קבוצה משפחתית גדולה וקבוצה של הקהילה", אמר פילבר. "זה היה כבד מאוד, אבל לא מחקתי אף מייל ולא העלמתי ראיות".

קידום ההפרדה המבנית

אתמול הוקדשה החקירה לאופן שבו ניסה פילבר לקדם את ביטול ההפרדה המבנית בקבוצת בזק. פילבר העיד כי פעל לפי דרישות בזק, זירז הליכים, הסתיר את המהלך מחלק מאנשי משרדו.

ההפרדה המבנית בבזק נועדה למנוע ממנה לנצל לרעה את כוחו בשוק. היא חייבה את קבוצת בזק לפעול באמצעות חברות בת: בזק לטלפוניה הנייחת, בזק בינלאומי לשיחות בינלאומיות ובהמשך אינטרנט, פלאפון לסלולר, ו-Yes לשירותי הטלוויזיה בלווין. בעדותו אמר פילבר כי לביטול ההפרדה המבנית הייתה משמעות כספית לבזק. מעבר לצמצום עלויות בניהול החברות והצעת סל שירותים ללקוחות, ביטול ההפרדה היה מקנה לבזק קיזוז מס בשווי של מאות מיליוני שקלים.

עדותו של פילבר, שהיה ראש המטה של נתניהו ואיש אמונו, נחשבת למרכזית בתיק 4,000, לצד עדותו של עד המדינה ניר חפץ ומנכ"ל "וואלה" לשעבר אילן ישועה. פילבר אמור לבסס לתביעה את עבירת השוחד בתיק 4,000 בכך שפעל, לטענת התביעה, כדי להיטיב עם בזק על-פי בקשתו של נתניהו בתמורה להטיית הסיקור באתר "וואלה". עדותו עוסקת בטיפול בענייניה הרגולטוריים של בזק במסגרת תפקידו כמנכ"ל משרד התקשורת.

בהמשך נשאל פילבר על פגישותיו עם ניר חפץ, עד המדינה ויועץ התקשורת לשעבר של נתניהו. פילבר כינה את חפץ "הנמסיס" וסיפר על מפגשים שקיים עמו.
"הייתה פעם אחת שהוא (חפץ) הגיע אלי ורצה להבין מה עושים עם אלוביץ' במשרד התקשורת. סיפרתי לו איפה הדברים עומדים", העיד פילבר. "הייתה פעם שהוא אמר 'אל תרוץ מהר מדי, אנחנו צריכים אותם בבחירות'. כלומר, אל תשביע את רצונו של אלוביץ' מהר מדי כי נצטרך אותו בבחירות. רק הקשבתי, אף פעם לא נתתי לו אינפורמציה". פילבר הבהיר כי כאשר נתניהו רצה להעביר לו מסר - הוא היה עושה זאת ישירות ולא דרך חפץ. "ניר ואני היינו בשני ערוצים נפרדים". פילבר הוסיף "זיהיתי שלא בהכול הוא (נתניהו) שיתף אותו (את חפץ). "כשניר היה מגיע, לא ידעתי בשם איזה אינטרס הוא היה מגיע. זה לא היה האינטרס של השר". פילבר אמר כי לא ידע מה האינטרס של חפץ - "התחושה שלי שאם הוא מגיע בדחיפות מירושלים אז הוא כנראה דיבר עם מישהו. לא יודע אם זה רה"מ או רעייתו".

פילבר: "לא היה מודע בזמן אמת לעסקת שוחד בין נתניהו לאלוביץ'"

פילבר אמר בבית המשפט כי לא היה מודע בזמן אמת לעסקת שוחד בין נתניהו לאלוביץ'. לדבריו, הוא גילה לראשונה על החשדות בעת שנחקר במשטרה. "אחרי החתימה (על הסכם עד המדינה) אמרתי שאם הייתי יודע את זה בזמן, הייתי שם את המפתחות והולך" אמר. "לא חלמתי שמדינת ישראל תעצור אותי בחקירה של ראש הממשלה ללא ראיית זהב. אמרו לי 'אתה חשוד בסיוע לשוחד שמתרחש כבר שלוש שנים', רק אז הבנתי שמאחורי גבי הייתה עסקה שלא הייתי מודע לה".

על ההחלטה לחתום על הסכם עד המדינה, העיד פילבר, כי "היום של המעצר השני הייתה הפעם שהבנתי לראשונה את התמונה הכללית". בהמשך הסביר פילבר, כי הבין שלא יאמינו לו שהוא לא קשור אחרי שפעל בנושאים אחרים "בצורה אקטיבית". "היה לילה ארוך עם הרבה שעות של מחשבה ובסוף, בבוקר, קראתי לעורכי הדין". פילבר אמר כי לא הכיר את "עולמות ישועה והדברים האחרים". הרגשתי ממנו "תביא את הראש של נתניהו ואלוביץ. אבל אין לי באמת מה להביא. הבנתי שסטלה לא חשובה להם.

"אני לא חושב שעשיתי מעשה פלילי. אולי אפשר להתווכח אם זו עבירה אתית מבחינת המנהל הציבורי אבל לא בעולמות הפליליים. לא כתוב איך עושים רגולציה ואיך אני צריך לדבר עם היועצת המשפטית. הסכמתי שהייתי אגרסיבי מאוד. בזמן החקירה לחלוטין לא חשבתי שיש בעיה איתי. חשבתי שרשויות החקירה מחפשות את נתניהו".

בסיום הדיון התובעת אמרה לפילבר: "לא ניתן היה שלא להתרשם שקשה לך לומר את הדברים שאמרת במשטרה. שאתה מעדיף שאני אקריא לך ממה שאמרת ואתה תאשר, מאשר שתצטרך לומר בקולך שלך".
לכך פילבר השיב כי אין לו מחלוקת. "היה לי ויכוח בפרשנות. בדקו אותי מהתחלה ועד הסוף והסברתי הכול. זו מחלוקת ביני לביניכם". פילבר עוד הסביר כי העדיף לחתום על הסכם עד מדינה על פני שנים של דיונים משפטיים בבית משפט.

*** חזקת חפות: בנימין נתניהו, שאול ואיריס אלוביץ' לא הורשעו, ועומדת להם חזקת החפות