יש נזילות ויש נזילות: האירועים שחשוב להכיר במהלך יום מסחר בבורסה בת"א

למרות התנופה העצומה שבה מצויים מחזורי המסחר בבורסה המקומית, שהוכפלו לעומת אמצע העשור הקודם, ישנה עוד דרך לא קצרה לעשות לעידוד הנזילות והסחירות, בעיקר במניות השורה השלישית

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock
הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

הכותב הוא סמנכ"ל בכיר, מנהל מחלקת מסחר, נגזרים ומדדים בבורסה לניירות ערך בת"א. הדעות והמסקנות המובאות בכתבה הן בבחינת הבעת דעה של הכותב בלבד. אין לראות באמור משום מצג או התחייבות של הבורסה או משום המלצה או עצה לנהוג בדרך זו או אחרת, לרבות בכל הקשור לקבלת החלטת השקעה, והוא אינו מהווה תחליף לייעוץ השקעות אישי המתחשב בצרכיו ונתוניו של כל אדם 

מחזורי המסחר היומי בשוק המניות של תל אביב זינקו מתחילת שנת 2022 מרמה ממוצעת של כ-1.9 מיליארד שקל בשנים 2020 ו-2021 ליותר מ-2.5 מיליארד שקל בממוצע ברבעון הראשון של 2022. מחזור המסחר היומי הממוצע בשנים 2016-2019 עמד על כ-1.3 מיליארד שקל, כך שמחזורי המסחר הנוכחיים משקפים עלייה דרמטית בסחירות היומית.

ביצועי היתר של מדדי המניות המקומיים ביחס למדדים הגלובליים בשנת 2021, ולא פחות מכך מתחילת 2022, הגבירו את העניין של המשקיעים הישראלים והבינלאומיים בשוק המניות הישראלי. והתוצאה היא גידול במחזורי המסחר היומיים כפי שהודגם לעיל.

יש המייחסים את הזינוק במחזורי המסחר בחודשים ינואר-פברואר להיערכות המשקיעים לכניסה של שוק המניות הישראלי למדדי MSCI אירופה (בחודש שעבר הודיעה חברת המדדים העולמית כי החליטה בסופו של דבר שלא לכלול את ישראל במדדי המניות המובילים שלה באירופה, בשל הפערים בין ימי המסחר בארץ לעולם), אך תזה זו התבדתה, מאחר שמחזורי המסחר הגבוהים נשמרו גם לאחר ההחלטה המאכזבת.

בכל מקרה, המאמצים שנעשו כדי לגייס את המשקיעים הזרים לתמיכה בצירוף ישראל למדד האירופי, הובילו להגברת החשיפה לסיפור הישראלי אצל מנהלי השקעות אקטיביים מעבר לים, ובהתאם ניכר גידול משמעותי בפעילות הזרים בשוק ההון המקומי, ששבר שיא של העשור האחרון בהיקף של כ-13 מיליארד שקל.

הבורסה בת''א / צילום: שלומי יוסף
 הבורסה בת''א / צילום: שלומי יוסף

הגידול הדרמטי בהיצע החברות שהצטרפו בשנתיים האחרונות לבורסת תל אביב תורם אף הוא לגידול במחזורי המסחר, אך יש לומר כי עיקר הגידול מתבטא בחברות הכלולות במדד ת"א-125 . החברות בעלות שווי השוק הנמוך בבורסה, המרכזות לרוב מחזורים נמוכים יותר, לא נהנות ממש מעליית המדרגה בנזילות של מניות השורה הראשונה.

5 שלבי המסחר וההזדמנויות למשקיעים

למרות התנופה העצומה שבה מצויים מחזורי המסחר, ישנה עוד כברת דרך לא קצרה בכל הקשור בעידוד הנזילות והסחירות, ובעיקר במניות השורה השלישית, שאינן נהנות די הצורך מההתעוררות במניות הבלו-צ'יפ המקומיות.

בהקשר זה, חשוב להכיר את מבנה יום המסחר בת"א, המחולק ל-5 שלבים: שלב טרום פתיחה, מסחר פתיחה, מסחר רציף, שלב טרום נעילה ומכרז נעילה. הסחירות במכרז הפתיחה ובמכרז הנעילה הינם אירועי נזילות מרכזיים ביום המסחר, שרצוי כי כל משקיע יכיר.

מסחר הפתיחה הוא השלב השני, שבו מתבצע מסחר רב צדדי בכל נייר ערך בנפרד, ובסופו נקבע לכל נייר מחיר המהווה את שער הפתיחה. פקודות שהוגשו בשלב טרום הפתיחה מבוצעות על פי שער הפתיחה, וזה קורה במשך שניות ספורות.

מסחר הפתיחה מרכז כ-3% מהמחזור היומי בממוצע, כלומר כ-60-70 מיליון שקל ביחס למחזור בשנת 2022. נתון ממוצע זה מוטה כלפי מעלה בשל פקיעת הנגזרים, המתרחשת אחת לשבוע, כשהפקיעה החודשית מתקיימת ביום חמישי האחרון של החודש, ומרכזת מחזור מסחר גבוה יחסית. משקיעים המחפשים נזילות יכולים לנצל את שלב הפתיחה בימי הפקיעה כדי ליהנות מנזילות משופרת.

שלב מסחר הנעילה המתרחש בסוף יום המסחר, מתנהל כמסחר רב צדדי, ובו נקבע לכל נייר ערך מחיר בנפרד. העסקאות הנובעות מהפקודות שהיו בספר הפקודות בשלב טרום הנעילה, מתבצעות בשער הנעילה. בסיום התהליך נקבע שער הנעילה והוא מייצר אירוע נזילות מרכזי ביום המסחר.

שלב מסחר זה מרכז כ-10.5% מהמחזור היומי הממוצע, קרי כ-240 מיליון שקל ביום, אולם גם נתון זה מוטה מעלה ביחס לנתון היומי החציוני העומד על כ-7% מהמחזור. הסיבה לפער בין נתון הסחירות הממוצע לזה החציוני הוא עדכוני המדדים המתקיימים בשלב הנעילה, כמו גם העובדה שסיום המסחר בתל אביב מתרחש במקביל לפתיחת המסחר בארה"ב.

כשהמסחר בארה"ב נפתח וכשהמדדים מעדכנים

בהינתן המידע הכלכלי המוגבר הזורם בפתיחת יום המסחר בארה"ב, והפעילות המוגברת במניות הדואליות הנסחרות הן בישראל והן בארה"ב, גוברת הנזילות בבורסת ת"א בשעות אלה משמעותית. העובדה שהמכשירים הפסיביים וקרנות הנאמנות האקטיביות מגיעים בסוף היום כדי "להתכסות" על החשיפה הדרושה להם, תומכת אף היא בנזילות מוגברת במכרז הנעילה.

משקיעים צריכים להכיר את היתרונות בשלבי המסחר השונים בבורסה וכן את אירועי הנזילות הבולטים, הכוללים בין היתר את מועדי פקיעות הנגזרים, עדכון פרמטרים חודשי וחצי שנתי של מדדי המניות ואיגרות החוב, וכן מועדי עדכון מדדים של עורך המדדים "אינדקס" ועורכי מדדים גלובליים בולטים כגון MSCI, FTSE RUSSELL ו-S&P, שלהם מדדים הכוללים החזקות מהותיות במניות הישראליות.