גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הרווח של הנהגים, הקופון של המדינה: "לשים על אגד מיליארד שקל יותר מההצעה הבאה – מטורף בכל קנה מידה"

הסכום שקבוצת מגדל-קרסו-קרן אלומה הציעה לשלם עבור מחצית ממניות אגד הפתיע גם את מנהלי חברת התחבורה הציבורית, הדורשים תשלום מיידי של 15% מהסכום ● הסכום שיקבל כל חבר אגד ממימוש מלוא החזקותיו בחברה יעמוד על כ-4.2 מיליון שקל ברוטו, בעוד שהמדינה צפויה לגזור קופון של כ-1.4 מיליארד שקל מכספי המכירה

''שווי מטורף בכל קנה מידה''. אגד
''שווי מטורף בכל קנה מידה''. אגד

רבים בשוק ההון הופתעו בסוף השבוע, עם היוודע הסכום שמוכנה לשלם הקבוצה הזוכה במכרז לרכישת השליטה בחברת התחבורה הציבורית אגד. ביום שישי הודיעה אגד לקבוצה, המורכבת מחברת הביטוח מגדל , יבואנית הרכב קרסו מוטורס  וקרן ההשקעה בתשתיות אלומה , כי היא צפויה לזכות במכרז, לאחר שהגישה הצעה לרכישת 50.01% מהמניות תמורת סכום המשקף לאגד שווי חברה של 5.6 מיליארד שקל - גבוה במיליארד שקל מההצעה הבאה בתור.

על פי תנאי המכרז יש לחברי אגד, המחזיקים כיום בבבעלות המלאה בחברה, אופציית מכר (PUT) שתאפשר להם לממש מניות לפי השווי שגולם לאגד בהצעה הזוכה, בתקופה של שלוש שנים.

 

נראה שההצעה, הגבוהה בהרבה מהציפיות, הובילה את אגד להכניס תנאי חדש ומפתיע שלא היה במכרז, וכשהודיעה על תוצאות המכרז ביום שישי, ביקשה כי הזוכות ישלמו לה 15% מסכום הצעתן - תשלום של 420 מיליון שקל - הנגזר מהצעה של 2.8 מיליארד שקל עבור מחצית ממניות אגד - בשבועיים הקרובים (עד 25 באפריל). מדובר בדרישה משמעותית להוכחת רצינות כוונתם של הגופים שזכו. במקביל, תתכנס בקרוב אסיפת בעלי המניות של אגד, שמורכבת מחברי אגד (כ-1,300 במספר) כדי לאשר את העסקה.

מחויבת להשלים הכנסת שותף עד מאי

כאמור, ההצעה של קבוצת מגדל-קרסו-אלומה משקפת לאגד שווי הגבוה במיליארד שקלים מההצעה הבאה אחריה, של קבוצה בראשות קרן התשתיות קיסטון, ומן הסתם גבוה עוד יותר ביחס לסכומים של מתמודדות בולטות נוספות, שלא הגיעו לשלב הסופי.

אגד התחייבה כחלק מהסכם הסובסידיה שלה מול מדינת ישראל, שנחתם ב-2018 ותקף עד לשנת 2029, להכניס משקיע שיחזיק ב-50% לפחות מהחברה. כחלק מההסכם מחויבת אגד להשלים עד לחודש מאי הקרוב את הכנסת השותף, וביום שישי התקשרה לקבוצה הזוכה כדי לבשר לה על זכייתה.

במקרה שמסיבה כלשהי התהליך לא יסתיים בהצלחה, למדינה יש אפשרות להטיל קנסות על אגד, וייתכן שבתרחיש שלילי גם לקחת לה חלק מהאשכולות שבהם היא מפעילה את קווי התחבורה הציבורית שלה.

 לפי הערכות של גורמים המקרובים למכרז, בשל השווי הגבוה שניתן לאגד בהצעה ותנאי הריבית המשתנים בעולם, עלולים להיווצר אתגרים בסגירה הפיננסית של העסקה בהמשך.

"הסכום הראשוני הוא לא 'ביג דיל', אבל נשאלת השאלה האם הצדדים מוכנים לשים כסף מזומן, כשיש סיכוי שהם יגלו בעיות בהמשך בסגירה הפיננסית של העסקה", אמר גורם המקורב למכרז, בהתייחסו לדרישת התשלום החדשה של אגד מהזוכות.

לדבריו, "מדובר במכרז שהתמודדו עליו עוד ארבע קבוצות שבחנו בו כל פסיק ואות. ההצעה הזוכה גבוהה במיליארד שקל מההצעה הבאה בתור, וזה יכול לייצר קשיים בסגירה הפיננסית.

"אם המוסדיים שהתמודדו במכרז ולא זכו הציעו לאגד, בצורה הכי אגרסיבית, שווי של 4 עד 4.5 מיליארד שקל, אז איך עכשיו הם יעמידו מימון לגופים הזוכים בהיקפים גבוהים כל כך?", מוסיף הגורם המקורב. "בנוסף, גם תנאי השוק השתנו בחודשים האחרונים. הריביות בעולם מטפסות, וכשהגישו את ההצעה לא ידעו שיטפסו ככה. אגד היא חברה תפעולית, לא נכס מניב, ויש סיכון גבוה יותר. לשים שם מיליארד שקל יותר - זה מטורף בכל קנה מידה".

באשר למוכרים בעסקה: בהנחה של מכירת כל מניותיהם בחברה יקבל כל אחד מחברי אגד סכום של כ-4.2 מיליון שקל ברוטו (מחצית מהסכום מיידית ומחציתו עם מימוש אופציית המכירה של יתרת המניות). 

מי שעוד צפויה להרוויח בצורה משמעותית מהעסקה, ככל שתושלם בהצלחה, היא המדינה. לפי ההסכם של המדינה עם אגד, היא זכאית לקבל מחברת התחבורה 25% מהסכום שישולם עבור מניותיה.

כלומר, מדובר בסכום של 700 מיליון שקל בגין מכירת מחצית ממניות אגד, ובתשלום דומה עם השלמת המכירה של יתרת המניות (בהנחה שכל 1,306 חברי אגד יממשו את מניותיהם בחברה). כך, שבסך הכול מדובר בתשלום של עד 1.4 מיליארד שקל. לסכום זה יש להוסיף את גם את מס רווחי ההון בשיעור של 25% שישלמו חברי אגד שיחליטו לממש את המניות שלהם, אשר יזרום לקופה הציבורית.

שטחי נדל"ן בשווי מוערך של 1.5 מיליארד שקל

אגד מפעילה צי של מעל 4,000 אוטובוסים. לחברה יש 9,100 עובדים, ומתוכם 6,760 נהגים. הכנסות החברה מסתכמות ביותר מ-4 מיליארד שקל בשנה, כשבשנים האחרונות נרשמו תנודות בשל הסגרים בתקופת הקורונה.

פעילות אגד כוללת גם שטחי נדל"ן בשווי מוערך של 1.5 מיליארד שקל. מדובר בעיקר בשטחי מוסכים, מרכזי תפעול, שטחי מסחר ומשרדים. החברה מנהלת 50 אתרים ברחבי הארץ, המתפרסים על פני 746 אלף מ"ר, מתוכם היא מחזיקה ב-21 אתרים בשטח של 394 אלף מ"ר. האתרים פרוסים בכל רחבי הארץ, וכוללים בין היתר 47 דונם בחוף הכרמל בחיפה, 44.9 דונמים בחולון, תחנה מרכזית בשטח 10 דונמים בלוד ונכסים רבים נוספים.

ב-2020 הסתכמו ההכנסות של אגד ב-3.6 מיליארד שקל, ירידה של 10% בתוך שנה, בשל השלכות המגפה. ה-EBITDA (רווח לפני ריבית, מסים, פחת והפחתות) טיפס ב-8% ב-2020, ל-703 מיליון שקל.

אגד צפתה בעת המכרז, כי ב-2021 יצמחו הכנסותיה לכ-4 מיליארד שקל, וכי ב-2022 הן יצמחו ב-8.3% ביחס ל-2021, ל-4.32 מיליארד שקל. הן צפויות להמשיך ולגדול ל-5.9 מיליארד שקל עד לשנת 2029, כשה-EBITDA של החברה יעלה מ-856 מיליון שקל ב-2021 ל-1.06 מיליארד שקל השנה, וצפוי להגיע ל-1.65 מיליארד שקל ב-2029.

אז מה ראו הזוכים באגד שכל כך הלהיב את הדמיון שלהם עד שהציעו את הסכום הנדיב? מקורב לאחד הגופים בקבוצה הזוכה טוען, כי "יש בעסקה הזאת פוטנציאל צמיחה עצום. אגד היא השחקן המוביל והדומיננטי בישראל בתחום התחבורה הציבורית".

"הזוכים ראו בביצועים של החברה, בציוני השירות שקיבלה ממשרד התחבורה וביכולות שלה לגדול באשכולות השונים, אפשרויות לצמיחה גדולה", אומר גורם אחר המקורב למכרז. "המדינה מממנת את החלפת צי האוטובוסים של אגד, וזה יוביל לשיפור ברווחיות התפעוליות שלה. זו חברה שתפעיל את הקו של הרכבת הקלה, והצדדים יפעלו כנראה להוציא את הנדל"ן שלה החוצה כדי להציף ערך. יש כאן חברה במינוף נמוך עם תזרים חזק".

איציק וייץ, מנכ"ל קרסו מוטורס, המשתייכת לקבוצה הזוכה, פרסם התייחסות רשמית לזכייה, ואמר כי בחברה "רואים בעסקת אגד חלק משמעותי באסטרטגיית הצמיחה של קרסו מוטורס בעולם שירותי התחבורה, בהמשך ישיר לעסקת רכישת קל אוטו שביצענו אשתקד".

וייץ רמז לעסקת ההשקעה שאותה הוביל בקל אוטו בספטמבר 2020, שלאחריה הורמו גבות לגבי התמחור של חברת הליסינג. באותה עסקה רכשה קרסו את קל אוטו ללא תמורה, כשיש לה חוב של 1.5 מיליארד שקל. אולם בהמשך התבררה העסקה כמוצלחת. בסיכום 2021 עלו הכנסות מגזר הליסינג ב-31% ל-1.7 מיליארד שקל, והרווח המגזרי הוכפל פי שניים ל-200 מיליון שקל.

מה התוכניות לעתיד של הזוכות? גורם המקורב לצד הזוכה העריך שבהמשך תבוצע הנפקה בבורסה של אגד. עדיין לא ברור לפי שעה אם תפוצל פעילות הנדל"ן, או שהשותפות יבחרו להוביל מהלכי מימון מסיביים של אגד באמצעות שוק ההון, אך מהלכים כאלה צפויים לצאת לדרך לאחר השלמה של העסקה".

תעודת זהות | אגד

פעילות: הפעלת תחבורה ציבורית בישראל, אגד היסעים (תיירות ושאטלים), הפעלת הקו האדום ברכבת הקלה בגוש דן (מתמודדת על מכרזים עתידיים נוספים), החזקות בתחבורה ציבורית בפולין (מוביליס) ובהולנד (EBS), מחזיקה בנכסי נדל"ן בישראל בשווי 1.5 מיליארד שקל (מוסכים, שטחי תפעול ותחזוקה)
היסטוריה: הוקמה שנת: 1920, כאשר ביישוב העברי רכשו מהבריטים משאיות והסבו אותן לכלי תחבורה ציבורית
נתונים: בעלת צי של 4,000 אוטובוסים (מהם 2,832 בישראל), 6,760 נהגים, ובסך הכול 9,100 עובדים. בחברה 1,306 בעלי מניות

עוד כתבות

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

נעילה ירוקה בוול סטריט; נאסד"ק קפץ ב-2%

מדד ההנג סנג ננעל בזינוק של 1.5% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות ● מניית אפל עלתה בכמעט 6% לאחר דוחות חיוביים ורכישה עצמית של מניות בסך 110 מיליארד דולר ● לא התקיים מסחר בבורסות בסין וביפן

פול אוסטר. ''סופרים לא יוצאים לפנסיה'' / צילום: Reuters, VINCENT WEST

על פול אוסטר, שהיופי שבמקריות העסיק אותו כל חייו

השבוע הלך לעולמו בגיל 77 הסופר היהודי-אמריקאי פול אוסטר ● אוסטר כתב ספרים שהפכו לרבי מכר ועוסקים באופן תכוף בצירופי מקרים ● כתיבתו נטועה בילדות קשה ואירועים מטלטלים ששינו את חייו

וורן באפט / צילום: Associated Press, Nati Harnik

וורן באפט מציג רווחי שיא והר מזומנים. למה הוא מוכר מניות אפל?

ברקשייר האת'ווי, בהובלת המשקיע האגדי וורן באפט, דיווחה על זינוק מרשים ברווח התפעולי ברבעון הראשון של השנה ● במקביל חברת האחזקות הודיעה על הקטנת פוזיציה בענקית הטכנולוגיה אפל בכ-13%

אחרי שהודיעה על הפסקת המסחר עם ישראל: אלה הדרישות של טורקיה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ביממה החולפת הופנו הכותרות בכלי התקשורת בטורקיה וברשתות החברתיות לנושא הפסקת קשרי הסחר עם ישראל ● הודעת משרד המסחר הטורקי, תגובת שר החוץ ישראל כ"ץ לאחר חשיפת גלובס בנושא ● וההשפעות על נתוני האינפלציה העדכניים ● כותרות העיתונים בעולם 

שולה חן, 1969 / צילום: סוכנות צילומי עיתונות י.פ.פ.א / אוסף דן הדני, הספרייה הלאומי (מתוך ויקיפדיה)

על השיר "בוא הביתה" שהפך לפסקול המלחמה הנוכחית

לכל מלחמה בישראל יש את השיר שמסמל אותה ועליו קהל המאזינים נשען ● למלחמת העצמאות היה את "באב אל וואד", במלחמת יום כיפור "לו יהי", ובלבנון הראשונה, "הביתה"● במלחמה הנוכחית מככב השיר "בוא הביתה", אותו כתבה בכלל זמרת אמריקאית

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: Reuters, AHMAD AL-RUBAYE

לאחר חשיפת גלובס: בלומברג מדווחת כי טורקיה עוצרת לחלוטין את קשרי המסחר עם ישראל

בבלומברג דיווחו כי עדיין לא מדובר באישור רשמי, אלא בדיווח של גורמים טורקיים ● מוקדם יותר היום נחשף בגלובס כי בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף ● בנוסף, חברת התעופה הטורקית MNG מפסיקה לייבא מטענים לישראל

גבינת סקי של שטראוס. צפויה להתייקר בקרוב

גל העלאות המחירים נמשך: שטראוס וגד מייקרות את מוצרי החלב

אחרי תנובה וטרה, גם שטראוס מודיעה כעת על התייקרות בחלק ממוצרי החלב הלא מפוקחים בשיעור של כ-1.6% ● בין היתר מדובר על גבינת סקי, שמנת להקצפה וחלב יטבתה ● העלאת המחירים תיכנס לתוקף ב-19 במאי ● גם מחלבות גד הצטרפו לגל העלאות המחירים, והודיעו על העלאת מחירים בשיעור ממוצע של 3.5% החל מ-16 במאי

נרנדרה מודי / צילום: Associated Press, Rajesh Kumar Singh

900 מיליון הודים נקראים להחליט אם הם רוצים ראש ממשלה לנצח

נרנדרה מודי מציין עשר שנים לשלטונו אך רוצה עוד חמש, וכנראה יזכה בהן בבחירות שנערכות בהודו ● הוא מודיע שרק דבר אחד מעניין אותו - האומה, וזו אולי אסירת תודה, אך מתרחקת מן האידיאלים הדמוקרטיים, החילוניים והשוויוניים של מייסדיה ● ואיך כל זה קשור למפלגת העבודה בישראל?

זירת החיסול של חסן מהדווי בדמשק, סוריה / צילום: ap, Omar Sanadiki

דיווחים בסוריה: לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - ישראל תקפה בדמשק

למרות האופטימיות המצרית, חמאס טרם השיב להצעה ובכיר בארגון הטרור הצהיר כי "עמדתנו שלילית" ● לפיד לשר החוץ האמירתי: "הדבר החשוב ביותר - השבת החטופים הביתה" • תא"ל שלומי בינדר ימונה לתפקיד ראש אגף המודיעין ותא"ל אבי בלוט ימונה לתפקיד מפקד פיקוד מרכז • עדכונים בולטים

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות המכוניות הסיניות זינקו, אקספנג ב-17%

נאסד"ק עלה ב-1.5%, הדאו ב-0.8% ● שיא במשיכות כספים מקרנות הביטקוין ● קוואלקום זינקה ב-10%, אנבידיה ב-3% ● גוגל שוב מפטרת עובדים ● ישראליות: רדקום זינקה ב-8%, היפו צללה ב-13% ● מחר דוח התעסוקה בארה"ב ● וגם, בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה "Sell in May and go away"

איה אבידור / צילום: יוסי זינגר

המנהלת הבכירה שמאמינה: זה הלקח הכי חשוב שצריך ללמוד ממלחמת רוסיה-אוקראינה

כשאיה אבידור נכנסה לתפקידה ככלכלנית ביצרנית המלט נשר היא הייתה האישה היחידה בחדר ● היום, כיו"ר נתג"ז, היא עדיין מרגישה את הפערים: "ב־32 החברות הממשלתיות יש רק ארבע מנהלות בכירות" ● היא גם מספרת מה צריכות לעשות חברות התשתית הישראליות כדי שלא נמצא את עצמנו בלי חשמל ● שיחה קצרה עם איה אבידור

צילומים: מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט), Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

חשיפה: יצוא הנפט לישראל דרך טורקיה נמשך למרות החרם. אלו הסיבות

אזרבייג'ן היא ספקית נפט משמעותית של ישראל, כשהזהב השחור מגיע דרך צינור באקו־טביליסי־ג'ייהאן (BTC) - שם, הנפט מועמס על מכליות בדרך לחיפה ● כך השפיעו יחסי אנקרה־באקו על ההחלטה לא לעצור את הנפט לישראל

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: Associated Press, Noah Berger,

מכירות האייפונים צנחו, אז למה המשקיעים מרוצים?

הבייבאק הוא הבעת אמון של אפל בעצמה ● למרות ההכנסות הנמוכות, החברה עקפה את צפי האנליסטים, ולמשקיעים יש לא מעט סיבות להיות מרוצים ● ומה צפוי בבינה המלאכותית ● 5 הערות על דוחות אפל

שר המשפטים יריב לוין / צילום: מרים אלסטר/פלאש90

לוין סירב למנות, וחברי הוועדה התקפלו: אלו 32 השופטים החדשים שנבחרו

לוין סירב לאפשר הצבעות שאינן ברוב של כל חברי הוועדה, וכך הצליח למנות מועמדים שחברי הימין ביקשו לקדם ● לבית המשפט המחוזי בירושלים מונה רק שופט אחד, על אף שישנם תקנים פנויים נוספים, בשל מחלוקת על זהות יתר המועמדים

מפגינים פרו פלסטינים משתלטים על בניין המילטון באונ' קולומביה / צילום: Associated Press

דוח חדש חושף: הכסף שמניע את האלימות בקמפוסים בארה"ב

מעט מאוד ידוע לגבי ההון שנשפך על המחאות האנטישמיות המבעבעות בקמפוסים בארה"ב, אבל ברור שהן לא ספונטניות - זהו מאבק ממומן ומתוכנן היטב ● דוח חדש של מכון NGO Monitor, ששיתפו דמויות כמו ביל אקמן ואילון מאסק, חושף את הארגונים מאחורי ההפגנות הקיצוניות וחלק ממקורות המימון שלהן, ובראשם שניים: ג'ורג' סורוס והאחים רוקפלר

מכרה זהב של טלקו בטג'יקיסטן. טונות של שאריות עפר / צילום: Reuters, NAZARALI PIRNAZAROV

מתנגדי הביטקוין אמרו שכרייתו צורכת תועפות חשמל, אך הוא לא מתקרב לנזק העצום מכריית זהב

מחיר הזהב הולך ועולה, והפקתו תובעת מחיר לא קטן: שחרור חומרים רעילים ומסרטנים, הרס צמחייה ומקורות מים, וחייהם של מאות הרוגים ואלפי פצועים שעסקו בכרייתו ● כשמנגד ניצבת כריית הביטקוין, שנשענת יותר ויותר על אנרגיה נקייה, נשאלת השאלה: מדוע מוצדק לבזבז כל כך הרבה נכסים סביבתיים רק כדי לכרות מהאדמה מתכת צהובה שתיקבר במרתפי הבנקים המרכזיים

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

למי הקדישה אלופת אירופה החדשה בג'ודו את זכייתה בזהב?

איך נקראת מערכת ההגנה האווירית החדשה שפיתחה אלביט ושתימכר ללקוחות בינלאומיים, במה עוסק הפלאונטולוג ובאיזו שנה הותקן הרמזור הראשון באילת? ● הטריוויה השבועית

מתחם המחאה הפרו-פלסטיני ב-UCLA / צילום: לביא לוי

סטודנטים מאוניברסיטת UCLA: "קראו לי יהודי מלוכלך וירקו עלי. לא אשאר בארה"ב"

בעקבות העימותים האלימים בין סטודנטים יהודים למוחים הפרו-פלסטינים באוניברסיטת UCLA, הסטודנטים מחשבים את דרכם מחדש ● המאהל בינתיים פונה אך הם חוששים: המוחים ינסו לחזור

כרים חאן, התובע הראשי של בית הדין הפלילי בהאג / צילום: Reuters, Latin America News Agency

התובע שנפגש עם משפחות בעוטף וכעת חוששים שיוציא צווים נגד ממשלת ישראל

מומחים מספרים לגלובס על התובע הראשי, כרים חאן, שבידיו הכוח להוציא צווי מעצר בינלאומיים לבכירים ישראלים ● הם מתארים משפטן מוערך שמבין את הזירה הפוליטית, וברגע שהוא מקבל החלטה - קשה להניא אותו ● עם זאת, הם בטוחים: אף אחד לא ייעצר כרגע

עו''ד יוסי בנקל / צילום: תמר מצפי

"יכולנו לגבות הרבה יותר": עורך הדין שמנהל את פשיטת הרגל הגדולה במדינה בראיון

זה שבע שנים שעו"ד יוסי בנקל מנהל קרב משפטי על כספיו של אליעזר פישמן, לאחר שצבר חובות של כמעט 4 מיליארד שקל וזכה ל"תספורת" נדיבה ● בראיון ראשון לאחר מותו של פישמן מספר בנקל איך ימשיך לנהל את התיק, נמנע מלבקר את הבנקים ומספר על ה"תרגיל" שעשה פישמן כדי להשאיר הון בידי משפחתו