החברה שקוצרת רווחים מהגאות בענף החקלאות

חברת Deere, המוכרת כג'ון דיר, יצרנית הציוד החקלאי בעיקר, הוסיפה בשנים האחרונות להיצע שלה גם פתרונות תוכנה ואוטומציה לניהול משק חקלאי וחיסכון במשאבים • המחסור בסחורות חקלאיות והלחצים בשוק שיצרו הקורונה ולאחריה המלחמה בין רוסיה לאוקראינה, מיטיבים עם צבר ההזמנות ועם תוצאותיה של החברה, והאופק נראה ירוק

כלים חקלאיים שמייצרת ג'ון דיר, בפעולה / צילום: Shamil Zhumatov
כלים חקלאיים שמייצרת ג'ון דיר, בפעולה / צילום: Shamil Zhumatov

**הכותב הוא האנליסט הבכיר בבנק ההשקעות אופנהיימר ישראל. אין לראות באמור הצעה או ייעוץ לרכישה ו/או מכירה ו/או החזקה של ניירות ערך, והוא אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם

חברת Deere  (סימול: DE) היא היצרנית המובילה בעולם של ציוד לתחומי החקלאות והבנייה, בעלת היסטוריה של למעלה מ-200 שנים. החברה נוסדה בשנת 1837 על ידי ג'ון דיר, ועדיין קרויה על שמו. לאורך השנים היא הגיעה למעמד מוביל בשוק הציוד החקלאי, בזכות המצאות רבות שתרמו להתפתחות תעשיית החקלאות הענפה בארה"ב, שנהנית משטחים עצומים, כוח אדם איכותי וטכנולוגיה מתקדמת.

חברת Deere מייצרת מגוון רחב של טרקטורים, קומביינים ושאר ציוד מכני לענף החקלאות, וזאת לצד פתרונות ערך מוסף דוגמת תוכנה ואוטומציה לניהול משק חקלאי, הזרעה מדויקת, חיסכון במשאבי דישון ומים, ועוד. החברה מעסיקה כ-76 אלף עובדים ברחבי העולם.

 
  

פעילות החברה מתחלקת לחטיבות מרכזיות:

● חטיבת ציוד חקלאי כבד (Production & Precision Agriculture) - פעילות הליבה שהניבה לחברה בשנת 2021 הפיסקלית (שהסתיימה בספטמבר) הכנסות של כ-16.5 מיליארד דולר (נתח של 37% מסך ההכנסות), המהוות צמיחה מרשימה של 27%, ושיעור רווח תפעולי של 20%. צפויה לשמר את שיעור הצמיחה הגבוה של 27% גם בשנה הנוכחית.

● חטיבת ציוד חקלאי קל (Small Agriculture & Turf) - פעילות זו הניבה ב-2021 הכנסות של כ-11.9 מיליארד דולר (נתח של 27% מהכנסות), וגם כאן הצמיחה הייתה 27%, בדומה לחטיבה המובילה. שיעור הרווח התפעולי שלה עמד על 17%.

● חטיבת בנייה (Construction & Forestry) - פעילות זו הניבה אשתקד הכנסות של כ-11.4 מיליארד דולר (נתח של 26% מהכנסות), המשקפות צמיחה של 28%, בדומה לשאר החטיבות, עם שיעור רווח תפעולי נמוך של 13%. פעילות זו נהנית מההתאוששות בשוק הדיור והבנייה התעשייתית בארה"ב וברחבי העולם.

● חטיבת ליסינג ושירותים פיננסיים - זו הניבה הכנסות של כ-3.5 מיליארד דולר (כ-8% מהסך), בדומה לשנים הקודמות, עם שיעור רווח תפעולי גבוה של 31%. פעילות זו  נלווית למעשה לעסקי הליבה בתחום הציוד הקפיטלי (מכונות הייצור), ומקלה על תהליכי רכש של לקוחות החברה.

חברת Deere נהנית מפעילות גלובלית בכ-30 מדינות, כאשר כ-60% מהכנסותיה מגיעות מאזורי צפון אמריקה (ארה"ב וקנדה, שתי מעצמות חקלאיות), כ-14% מקורן במערב אירופה, כ-6% מההכנסות הן ממרכז אירופה, כ-6% מאמריקה הלטינית וכ-10% משאר העולם.

דרישות הסביבה והאקלים הן מנוע הצמיחה של Deere

עליית מחירי הסחורות החקלאיות לאחר משבר הקורונה, הובילה לזינוק בהשקעות המגזר החקלאי בציוד חדש, לאחר כמה שנים של השקעות חסר. הפוקוס על הרכיב הטכנולוגי בציוד המבוקש, תורם לשיעורי הרווחיות. הדגש החזק על טכנולוגיות הזרעה מדויקת, שמירה על איכות הסביבה וחיסכון במים לנוכח איומי ההתחממות הגלובלית, הוא חלק מהשינוי הנדרש בענף החקלאות השמרני, ומגמה זו מהווה מנוע צמיחה ארוך טווח עבור Deere, שמעמידה בחזית פעילותה שימוש בפתרונות תוכנה מתקדמים לשם שיפור ביצועי לקוחותיה.

פרוץ המלחמה בין רוסיה לאוקראינה - שתי מדינות מובילות בענף החקלאות, האחראיות יחד על כ-30% מהסחר הגלובלי בחיטה ובתבואות נוספות - האיץ עוד יותר את מגמת הזינוק במחירי הסחורות החקלאיות. שיבושי אספקת החיטה משתי המדינות הללו מאיימים לא רק בעליית מחירים חדה, לאחר שכבר שסחורות החיטה, השעורה והתירס התייקרו כבר בעשרות אחוזים, אלא גם בהתפשטות רעב במדינות מוחלשות באפריקה ובכמה מדינות ערב, התלויות באספקת חיטה מרוסיה ומאוקראינה.

בראייה ארוכת טווח, הדבר אמור לחזק עוד יותר את מעמדן של המדינות המפותחות כגון ארה"ב וקנדה, ובהיבט של Deere - להטיב עם הזמנות המשך לציוד המתקדם שלה.

רעב להשקעות בציוד חקלאי

אם כך, חברת Deere נהנית מצמיחה גבוהה, שהגיעה בחודשים האחרונים לקצב דו-ספרתי, לצד רווחיות גבוהה ומשתפרת ותזרים מזומנים חזק. בסיכום שנת 2021 הציגה החברה הכנסות של כ-44 מיליארד דולר, וצפויה לעקוף תחזיות שנתנה בעבר, לאור משבר המזון שמתפתח בעולם והדרישה הגוברת להשקעות בציוד חקלאי חדש.

ה-EBITDA של החברה אשתקד עמד על מעל 10 מיליארד דולר, ותזרים המזומנים מפעילות שוטפת הסתכם בכ-6 מיליארד דולר. Deere משתמשת במזומניה לצורך שמירת יתרון טכנולוגי ושיווקי, עם השקעות גדולות בפיתוח, וזאת לצד חלוקת עודפי מזומנים לבעלי מניות באמצעות דיבידנד ורכישה עצמית של מניות.

מניית DE מדורגת באופנהיימר בהמלצת "תשואת יתר" עם מחיר יעד של 432 דולר, בהתבסס על מכפיל 17 לתחזית רווח לשנת 2023. מדובר בדיסקאונט על המכפיל הממוצע של החברה ב-5 השנים האחרונות, על אף האצה בשיעורי הצמיחה בשנה האחרונה, וצפי להמשך המגמה כתוצאה מהגאות במחירי התבואות, לנוכח הלחצים שמייצרת המלחמה באוקראינה וכן האינפלציה הגואה.

נציין כי פעילות DE מתאפיינת בשיעורי צמיחה גבוהים, ובכך מהווה החברה שילוב בין גורמי "ערך" ו"צמיחה".